Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 2.0i muutos 2.5i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jmikap
    BTCF Member
    • Jan 2004
    • 46
    • kauhava

    e34 2.0i muutos 2.5i

    miten onnistuu muutoskatsastaa 520i -90, m20 2.5i koneelle? onko abs jarrujen asennus ainut keino? onko totta että 525i:tä ei ole ainakaan suomessa ilman abs jarruja??? missähän hintahaarukassa mahtaa liikkua absiin tarvittavat palikat???
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    #2
    kyllä varmaan tarvii noi absit.. onhan ne tulleet vakioksi e30 mallisarjan 325i malleissakin joskus 1986/1987 vaihteessa. ei jaksa millään muistaa tarkemmin. luulisin että abs jarrut joudut asentamaan jos meinaat saada katsastettua 2,5 litraisella koneella.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • Jacek
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 552
      • Helsinki

      #3
      Tieliikennelaissa sanotaan että "ajoneuvon täytyy vastata oleellisilta alusta ja jarrukomponenteiltaan mallisarjan vastaavaa mallia" eli on tulkinnanvarainen asia ovatko ABS -jarrut oleellinen jarrukomponentti vai ei. Periaatteessa tarttet koko taka-akseliston ja etutolpat jarruineen mutta sen pitäs riittää. ABSn vaatiminen on hiustenhalkomista. Mene toiselle konttorille tai kysy AKE:lta.

      Kaikissa 525i E34 on ollut ABS vakiona. BMWllä ABS tuli vakiovarusteeksi 170hv ja sitä tehokkaampiin autoihin 9/87. Poislukien tietyt korkean autoveron maaversiot kuten esim Kreikka.

      Muutoslupaa sun ei tartte hakea koska kyseinen moottori kuuluu mallisarjaan.
      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

      Osia myytävänä

      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

      Comment

      • jmikap
        BTCF Member
        • Jan 2004
        • 46
        • kauhava

        #4
        eikös tuo taka-akselisto oo periaatteessa sama ku 525i:ssä, mutta etupäässähän 525i:ssä on jäähdytetyt levyt. jos tuo absi homma ei oo pakollinen ni eikö periaatteessa katsastus onnistu ku laittaa eteen pelkästään jäähdytetyt levyt ja niille sopivat satulat. meinaan vaan että e30 316 mallissa ainaki sopi jäähdytetytlevyt ja satulat vakio tolppiin. onhan niissä toki halkaisijassa pieni ero mutta sitä ei konttorilla kyselty.

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Jos ABS jarruilla varustetun auton voi katsastaa ABSittomaksi, niin miksi sitten vaadittaisiin ABSit ko. muutoksessa?

          Silloinhan tietyt komponentit poistetaan, mm. ABS yksikkö ja "ABS pumppu" ja siihen liittyvät jarruputket ja vedetään ne uusiksi, kuten menisivät ABSittomassa autossa. Loppujen lopuksi pienehkö ja kohtuu yksinkertainen operaatio.

          Eli siinä mielessä yhdyn tuohon hiustenhalkomiskommenttin. Mutta kannattaa toki varmistaa.

          Jarrupäivitys on selviö ja yleensä koskee etujarruja. Hyvin usein takajarrut (jos ltakana on evyjarrut) on samat. Esim. E23:ssa on samat takajarrut 728:sta - 745:een asti, sekä levyt että takasatulat. Ja sama takasatula on käytössä myös mm. 518:ssa (E28) ja 318:ssa (E30).

          Iskarit ja jouset, ja todennäköisesti myös koko etutolppa menee uusiksi, koska kone on painavampi.

          t: Timo

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by jmikap
            eikös tuo taka-akselisto oo periaatteessa sama ku 525i:ssä, mutta etupäässähän 525i:ssä on jäähdytetyt levyt. jos tuo absi homma ei oo pakollinen ni eikö periaatteessa katsastus onnistu ku laittaa eteen pelkästään jäähdytetyt levyt ja niille sopivat satulat. meinaan vaan että e30 316 mallissa ainaki sopi jäähdytetytlevyt ja satulat vakio tolppiin. onhan niissä toki halkaisijassa pieni ero mutta sitä ei konttorilla kyselty.
            525i E34 ei ole sama taka-akselipalkki kun 520i. 520i on ainoa malli jossa ei ole sitä ns takakehtoa tasauspyörästön ympärillä eli pykälien mukaan tehtäessä pitää vaihtaa koko taka-akselistokin. Voitaneen sanoa taka-akselipalkin olevan oleellinen osa akselistoja. Tukivarret ovat myös erilaiset.

            E30 etujarrulevyjen halkaisija on kaikissa malleissa M3 lukuunottamatta sama 260mm, oli tuuletetut tai ei.
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎