Announcement

Collapse
No announcement yet.

......

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mika68
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1966
    • ......

    ......

    ......
    Last edited by mika68; 06-09-2012, 18:53.
  • Benzi87
    BTCF Member
    • Feb 2011
    • 1106
    • Oulu

    #2
    Originally posted by mika68 View Post
    Eli onko jollain kokemusta liimalasin vaihdosta itse? Pääperiaatteet on kyllä selvillä, eli: listat irti varovasti ehjänä, lasi irroitettava "sahaamalla" ns. pianolangalla, pohjan putsaus, liiman levitys ja lasi paikalleen teipeillä varmistettuna.

    Mutta mitä kannattaa erityisesti ottaa huomioon? Itselläni ei kokemusta liimalasin vaihdosta, normaali laseja kyllä vaihdeltu useampiakin. Mistä ns. pianolankaa saa?

    Mistä pk-seudulla saisi edullisimmin pelkän lasin ja mistä oikeanlainen liima kannattaa hommata? Kellään hintoja tiedossa?
    Ootko vielä yhtään lasia liimannut/vaihtanut? :think

    Comment

    • Morriz
      BTCF Member
      • Nov 2005
      • 1611
      • Honkajoki

      #3


      Tällaisen löysin eilen foorumin haulla, kiitokset LEKALLE tästäkin Itellä lasin vaihto edessä tuohon 535i ja kaverin kanssa ajateltiin se itse vaihtaa. Lasi purkuautosta käyttöautoon joten ei ole maailman loppu vaikka kertaalleen menisikin ketuille.
      -NO FARMS NO FOOD-

      M5 -93 Diamantschwarz
      525i -86 Diamantschwarz
      528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
      X5 3.0d -05 Titansilber metallic

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #4
        Tohon irrottamiseen löytyy ihan siihen tarkoitukseen tehtyä punottua lankaa joka sahaa kertaluokkaa paremmin kuin sileä yksisäikeinen pianolanka. Mikkilanka ei toimi ollenkaan, saa ehkä semmonen 5cm leikattua kerralla ennen kuin se palaa poikki. Kokeiltu on.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Benzi87
          BTCF Member
          • Feb 2011
          • 1106
          • Oulu

          #5
          Ite oon käyttänyt hitsilankaa.
          Huonopuoli tossa on vaan että napsahtelee aika useesti poikki.
          En muista paksuutta mutta se uppoaa kyllä hyvin liimaan vaikka ei olekkaan mikään sahanterä.

          Comment

          • promille
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2009
            • 276
            • Valkeakoski

            #6
            Kitaran kieli vois olla aika kova sana tässä hommassa.
            e61

            Comment

            • mika68
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2004
              • 1966
              • ......

              #7
              Originally posted by Benzi87 View Post
              Ootko vielä yhtään lasia liimannut/vaihtanut? :think
              .......
              Last edited by mika68; 18-09-2012, 08:55.

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7531
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by mika68 View Post
                En ole liimalasia vaihtanut, siksi tässä kysellään vinkkejä. Normi laseja kylläkin
                Minä olen. Hankalin homma on se irroittaminen.
                Toiseksi hankalin on saada uusi kohdalleen ilman että painaa liikaa josain kohti (jolloin liimat limppaantuu). Ammattiasentajillahan on sellaiset imukuppikahvat jolla lasin asettelu on kertaluokkaa helpompaa kuin ilman niitä.
                Joten lasia asennettaessa kannattaa pari-3 kaveria pyytää avuksi...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Benzi87
                  BTCF Member
                  • Feb 2011
                  • 1106
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by mika68 View Post
                  En ole liimalasia vaihtanut, siksi tässä kysellään vinkkejä. Normi laseja kylläkin
                  Kotikontein on tullut useampi Omegan lasi liimattua.
                  Aluksikkin niin hae suosiolla jostain lasiliikkeestä oikeat liimat ja pohjusteaineet kun sen saa sellasena "pakettina" ostettua.
                  Älä siis yritä säästää niissä.
                  Toiseksi niin jos ei ole ruosteen takia pakko niin älä rappaa kaikkia liimoja pellistä irti.
                  Yritä vaan leikata vanha liima mahdollisimman tasaiseksi ja samankorkuseksi joka paikasta kun entisen lasin oot saanu irti.
                  Eli jätä vanhaa liimaa peltiin n.2-3mm paksusti.
                  Vanha liima toimii hyvin tartunta pintana.
                  Levität vaan pohjusteaineen siihen entisen liiman päälle.
                  Sen jälkeen vaan liiman levitykseen ja mahdollisimman tasapaksuisena "juovana".
                  Ja muista laittaa tiiviste kunnolla lasiin paikoilleen ennen lasin liimausta.
                  Sitä ei saa laitettua enään jälkeen päin rikkomatta tiivistettä tai lasia!
                  Ei muuta ku onnea yritykseen.

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 924
                    • Sotkamo--Oulu

                    #10
                    Ei sen lasin vaihto nyt niin kauheen vaikeaa oo...
                    Edellä oli hyvät ohjeet. Kannattaa tosiaan sitten se taso kattoa silleen, että joka kohtaan tulee liimaa ja sitä jää siihen semmonen hieman joustava kerros. Jos jossain liikaa liimaa niin se pursuu ja sotkee sisäpuolen verhoilut. Sitten jos jossain liian vähän niin voi jäädä huonossa tapauksessa suhisemaan tai vuotamaan.

                    Kaikki naarmut jotka entistä lasia irrottaessa saa aikaiseksi kannattaa maalata, jotta ruoste ei ala pursuta sieltä välistä.
                    Siihen lasinleikkaukseen on tosiaan olemassa ihan semmosta omaakin lankaa, mutta kokemukseni mukaan sekin on kohtuullisen huonoa kestämään. Samalla tavalla sen sahaa pianolangallakin. Niin ja kannattaa sitten melkein suojalasit pistää päähän, jotta ei tuu se teräslangan pää siinä vaiheessa silmään kun se katkeaa sahatessa.

                    Mutta mutta. Nykyään näyttää että jotkin lasiliikkeet takoo noita laseja paikolleen niin sikahalvalla, että ite en enää viitsisi sahata ja asennella uutta ikkunaa. Esim. Kajaanissa yks firma tässäkin mainosti väyrys mersuun uutta ikkunaa asennettuna alle 200€:n hintaan. Siinä ei paljoo asennukselle jää enää hintaa
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • Gustaff
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 132

                      #11
                      Jos et oo yhtään lasia itse vaihtanut, niin suosittelisin vaihdattamista.
                      Saat hommalle takuun ja tosiaan nykyään niin halvalla saa ettei kannata itse harjoitella omaan autoon. Kysy vaikka rengaslasista Itiksestä.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎