Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 ilmastointiasiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuomas041
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 51

    e34 ilmastointiasiaa

    Rupesin tuossa vaihtamaan uutta syyläriä ja ajattelin samalla vaihtaa ilmastoinnin lauhduttimen kennonkin, kun tuossa joutuu kumminkin jonkun verran purkamaan.

    Ilmastointi ei ole toiminut muutamaan vuoteen. Tilasin tuohon uuden lauhduttimen ja kuivaimen, mutta nyt alko arvelluttamaan tuo kompura. Onkohan se jo jämähtänyt näiden vuosien jälkeen. Pystyykö sitä jotenkin testaamaan vai pitääkö vaan panna kasaan ja uudet aineet sisään ja jännätä, että lähteekö pyörimään. On vaan turhan kallista leikkiä tuo kokeilu.

    Samaten nuo nuo o-renkaat tuossa putkistossa. Pitääkö niiden olla jotain vartavasten kylmäaineen kestäviä vai käykö mikä vain o-rengas sinne?
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1821
    • N/A

    #2
    Originally posted by tuomas041 View Post
    Rupesin tuossa vaihtamaan uutta syyläriä ja ajattelin samalla vaihtaa ilmastoinnin lauhduttimen kennonkin, kun tuossa joutuu kumminkin jonkun verran purkamaan.

    Ilmastointi ei ole toiminut muutamaan vuoteen. Tilasin tuohon uuden lauhduttimen ja kuivaimen, mutta nyt alko arvelluttamaan tuo kompura. Onkohan se jo jämähtänyt näiden vuosien jälkeen. Pystyykö sitä jotenkin testaamaan vai pitääkö vaan panna kasaan ja uudet aineet sisään ja jännätä, että lähteekö pyörimään. On vaan turhan kallista leikkiä tuo kokeilu.

    Samaten nuo nuo o-renkaat tuossa putkistossa. Pitääkö niiden olla jotain vartavasten kylmäaineen kestäviä vai käykö mikä vain o-rengas sinne?
    Minulla vähän samanlainen projekti. Järjestelmän korjaukseen valmistautuessa törmäsin vielä lisähaasteeseen: ilmastointihuollossa sanottiin, että e34:n (ennen -94) järjestelmä on tehty R12-aineelle, eikä sitä saa enää täyttää. Pitäneekö paikkansa?
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #3
      Uusit vaan alkuperäisillä ilmastoinnin O-renkailla ne. Eivät maksa maltaita ja toimivat varmasti.
      R12 ei enää saa käyttää, mutta korvaavia aineita kylläkin.
      Toimii kyllä uudella R134:kin. Kunhan vanhat öljyt vaan vaihdetaan uusiin.

      Jotenkin muistan, ettei R12 kanssa käytetty öljy sekoitu ton R134:n kanssa ja se tietää kompuran voitelulle hankaluuksia.

      Itse tekisin R12 -> R134

      -uudet O-renkaat (R134 on hanakampi vuotamaan)
      -tyhjiöinti koneella joka pystyy myös ne öljyt vaihtamaan
      -uudet kylmäaineet sisään ja kovaa ajoa.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • tuomas041
        Bimmer Rookie
        • Feb 2006
        • 51

        #4
        No mulle kans selvisi tuo o-rengas asia. Pitää olla sopivat o-renkaat kun soittelin pariin paikkaan. Ei ole hyllytavarana ainakaan täällä vaasassa päin missään. Tilasin merkkiiliikkeen kautta. Olivat saman hintaisia siellä kuin muuallakin olisivat olleet. KL-varaosistakin löytyy.

        Mulla tuo projekti vaan tyssäs hetkeksi, kun tuo lauhdutin mikä mulle tuli oli väärän mallinen eli sain dieselin lauhduttimen, vaikka piti olla bensakoneiseen.

        Mulla tuo kylmäaine on tuota uudempaa, kun tuo mun pirssi on 94 loppupäästä.

        Kannattaa kysellä noista ilmastointilaitteita huoltavista puljuista josko vielä löytyis tuota vanhempaa lientä. Tuskimpa, mutta aina kannattaa kokeilla.

        Ite käyn koeponnistamassa tuon järjestelmän ennen uusia kylmäaineita. Kerran oon yhden täytön tehnyt ja aineet tuli asfalttiin. Tulee turhan kalliiksi testit tuolla tavalla.

        Tuon lauhduttimen vaihto on aika v-mäinen homma. Mulla helpotti hieman kun sai purkaa tuon syylärin ensin pois ja vedin lopuksi lauhduttimen konehuoneen kautta pihalle. Jos kuitenkin päädyt samaan urakkaan niin tuolta löytyy hyvät ohjeet tuon puskurin irroitukseen. Siinä on ohjeet aina tuon flektin irroitukseen asti. Itse säästin ainakin muutaman muoviklipsun varmalta tuholta kun seurailin noita ohjeita. http://forums.bimmerforums.com/forum...ht=aux+fan+DIY
        Last edited by tuomas041; 03-05-2011, 21:55.

        Comment

        • Juhi$
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2009
          • 1268
          • Laukaa

          #5
          Autojen ilmastointilaitteita huoltavissa puljuissa ei R12 aineita enää ole. Kannattaa kääntyä Kylmä- ja kodinkonehuollon tapaisten firmojen puoleen, täyttö R12 aineella maksaa about puolet enemmän kuin R134a:lla täyttö.

          Järjestelmän pitävyys testataan aina täytön yhteydessä alipainetestillä tai vaihtoehtoisesti typpitäytöllä.

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            Originally posted by Juhi$ View Post
            Autojen ilmastointilaitteita huoltavissa puljuissa ei R12 aineita enää ole. Kannattaa kääntyä Kylmä- ja kodinkonehuollon tapaisten firmojen puoleen, täyttö R12 aineella maksaa about puolet enemmän kuin R134a:lla täyttö.

            Järjestelmän pitävyys testataan aina täytön yhteydessä alipainetestillä tai vaihtoehtoisesti typpitäytöllä.
            Sille R-12 aineelle on olemassa korvausaine jota autoilmastointialan erikoisliikkeillä saattaa olla käytettävissään. Oikeaa R-12 ainetta ei saa enää käyttää lainkaan eikä sitä ole EU:n alueella saatavanakaan.
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14349
              • Oulu

              #7
              Korvaava ainehan on Isceon 49 (R413A). Tuolla täytettiin aikanaan 535i R12 järjestelmä, kilohinta silläkin on vaan tainnu nousta. Sillon (n. 5v) sitten 1,6kg makso 100e töineen.

              Ja täytön teki ihan kylmäkonehuoltaja.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • tuomas041
                Bimmer Rookie
                • Feb 2006
                • 51

                #8
                Ihme värkki. Lähti kompurakin vielä pyörimään ja rupes pukkaamaan kylmää kabiiniin. Ainakin 6 vuoden jälkeen.

                Sellainen asia vaan jäi askarruttamaan, että missä tuon ilmastoinnin huohotinputki menee. Ei ole ainakaan vielä tullut minkään näköistä länttiä auton alle. Vai vaatiko vaan kuumemmat kelit. Ite rupesin vaan epäilemään, että on tuo huohotin tukossa.

                Comment

                • insp
                  BTCF Member
                  • Sep 2002
                  • 826
                  • Iittala

                  #9
                  Itsellä meni ulos vaihteistotunneliin. Putket meni sisäkautta ulos. Eli siihen mihinkä keskikonsoli loppuu, jatkat vielä reunaapitkin hiukan eteenpäin.
                  ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                  Comment

                  • tuomas041
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2006
                    • 51

                    #10
                    Pitääpä tutkailla. Kiitos

                    Comment

                    • Kal.ju
                      BTCF Member
                      • Mar 2003
                      • 2881
                      • Akaa / Toijala

                      #11
                      Moi

                      Nostellaas vanhaa topiccia ylös, kun ei viitsi uutta tehdä.

                      Omassa autossa ei ilmastointi ole toiminut kunnolla 2 viime kesään. 2009 kun auton ostin se toimi koko kesän ja 2010 keväällä se täytettiin uudestaan. Toimi elokuulle asti jonka jälkeen rupesi renkkaamaan. Viime kesänä toimi muutaman kerran. Ilmastoinnin oireilut oli "erikoiset äänet" ja sulakkeen 9 paukkuminen. Varmaankin yli 10 sulaketta on tullut vaihdettua.

                      Vaikuttaisi siis siltä että jossain on jonkinlainen vuoto, jolloin painetta ei riitä ja sulake katkaisee virran jotta mitään isompaa ei hajoa. Rupesin tässä sitten kartoittamaan mahdollisia vaihdettavia osia ja nyt tarvitsen hieman lisätarkennuksia arvon raadilta.

                      Kenno+kuivain menee ainakin vaihtoon. Sitten pitäisi tilailla O-renkaita. Tästä kuvasta varmaankin kaikki olisi hyvä vaihtaa, mutta onko kukaan tähän potikkaan vaihtanut mitään?? Jonkinlainen purkaminenhan tuossa on. Entäs onko kukaan tuota "Evaportator":ia vaihtanut?? Hajoaako mitenkään/onko kova homma vaihtaa, vai onko ns. "ikuinen" kenno.

                      Kompurasta on tainnut tulla talven aikana öljyt pihalle, tai ainakin niin luulen. Kompura oli hieman vihreässä öljyssä. Kompura on toiminut ihan hyvin eikä ole vaikuttanut että olisi jumissa, joten voiko sen huoltaa jotenkin vai pitääkö suosiolla ostaa uusi?? Kuivaimessa on tuo paineventtiili. Onko se niissä yleesä mukana vai pitääkö sekin ostaa siihen erikseen?

                      Ammattimieshän tuon systeemin täyttää, mutta itse kyllä haluaisin komponentit purkaa, koska en luota että kennoa saadaan missään irti ilman että puskurit on naarmuilla+ kiinnikkeitä rikki. Eli voinko siis kylmästi purkaa nuo ja laittaa uudet osat kiinni ja ajella täyttöön?? Vai oliko tuon kuivaimen kanssa jotain aikarajaa tjsp.

                      -Juha-

                      Comment

                      • Juhi$
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2009
                        • 1268
                        • Laukaa

                        #12
                        Originally posted by Kal.ju View Post
                        Moi

                        Nostellaas vanhaa topiccia ylös, kun ei viitsi uutta tehdä.

                        Omassa autossa ei ilmastointi ole toiminut kunnolla 2 viime kesään. 2009 kun auton ostin se toimi koko kesän ja 2010 keväällä se täytettiin uudestaan. Toimi elokuulle asti jonka jälkeen rupesi renkkaamaan. Viime kesänä toimi muutaman kerran. Ilmastoinnin oireilut oli "erikoiset äänet" ja sulakkeen 9 paukkuminen. Varmaankin yli 10 sulaketta on tullut vaihdettua.

                        Vaikuttaisi siis siltä että jossain on jonkinlainen vuoto, jolloin painetta ei riitä ja sulake katkaisee virran jotta mitään isompaa ei hajoa. Rupesin tässä sitten kartoittamaan mahdollisia vaihdettavia osia ja nyt tarvitsen hieman lisätarkennuksia arvon raadilta.

                        Kenno+kuivain menee ainakin vaihtoon. Sitten pitäisi tilailla O-renkaita. Tästä kuvasta varmaankin kaikki olisi hyvä vaihtaa, mutta onko kukaan tähän potikkaan vaihtanut mitään?? Jonkinlainen purkaminenhan tuossa on. Entäs onko kukaan tuota "Evaportator":ia vaihtanut?? Hajoaako mitenkään/onko kova homma vaihtaa, vai onko ns. "ikuinen" kenno.

                        Kompurasta on tainnut tulla talven aikana öljyt pihalle, tai ainakin niin luulen. Kompura oli hieman vihreässä öljyssä. Kompura on toiminut ihan hyvin eikä ole vaikuttanut että olisi jumissa, joten voiko sen huoltaa jotenkin vai pitääkö suosiolla ostaa uusi?? Kuivaimessa on tuo paineventtiili. Onko se niissä yleesä mukana vai pitääkö sekin ostaa siihen erikseen?

                        Ammattimieshän tuon systeemin täyttää, mutta itse kyllä haluaisin komponentit purkaa, koska en luota että kennoa saadaan missään irti ilman että puskurit on naarmuilla+ kiinnikkeitä rikki. Eli voinko siis kylmästi purkaa nuo ja laittaa uudet osat kiinni ja ajella täyttöön?? Vai oliko tuon kuivaimen kanssa jotain aikarajaa tjsp.

                        -Juha-
                        Höyrystinkennon vaihto purattaa muistaakseni koko kojelaudan irti, joten ei ihan vartin homma. Apparin jalkatilan puolelta kun vähän muoveja irroittelee niin pääsee ainakin sen kennon päädyn näkemään. Ite ostin lauhdutin kennon ja kuivaimen mätänetistä ja hyvin on toiminut jo pari kesää ja kennokin istui paikalleen hyvin. O-renkaat otin suosiolla oem:nä. Kuivaimessa on se ylipaineen varoventtiii kiinteästi. Tuo paineen tunnistus katkaisija ei tule kuivaimen mukana mutta kannattaa uusia kun ei ole paineita järjestelmässä.

                        Itekkin jouduin tappelemaan ton ilmastoinnin kanssa parina kesänä peräkkäin, mut tarpeeks kun osia vaihtoi ja kosketushäikät selvitti liittimistä niin sen jälkeen on rokannut hyvin.
                        Last edited by Juhi$; 21-05-2012, 16:16.

                        Comment

                        • Kal.ju
                          BTCF Member
                          • Mar 2003
                          • 2881
                          • Akaa / Toijala

                          #13
                          Originally posted by Juhi$ View Post
                          Höyrystinkennon vaihto purattaa muistaakseni koko kojelaudan irti, joten ei ihan vartin homma. Apparin jalkatilan puolelta kun vähän muoveja irroittelee niin pääsee ainakin sen kennon päädyn näkemään. Ite ostin lauhdutin kennon ja kuivaimen mätänetistä ja hyvin on toiminut jo pari kesää ja kennokin istui paikalleen hyvin. O-renkaat otin suosiolla oem:nä. Kuivaimessa on se ylipaineen varoventtiii kiinteästi. Tuo paineen tunnistus katkaisija ei tule kuivaimen mukana mutta kannattaa uusia kun ei ole paineita järjestelmässä.

                          Itekkin jouduin tappelemaan ton ilmastoinnin kanssa parina kesänä peräkkäin, mut tarpeeks kun osia vaihtoi ja kosketushäikät selvitti liittimistä niin sen jälkeen on rokannut hyvin.
                          Kiitos vastauksesta. Tuossa kattelinkin jo noita osia ja KL-varaosista näyttäisi saavan jopa halvemmalla kuin motonetistä. Myös paineentunnistin sieltä löytyy kohtuuhintaan.

                          Et siis vissiin tuon höyrystimen säätimeen uusinut noita O-renkaita?? Entä osaatko sanoa miten tuo kompura kannattais "huoltaa"? Vai laitetaanko siihenkin uudet öljyt sitten siellä huoltoliikkeessä?

                          Hassua kyllä, muistan kun auton ostin niin mietin itsekseni että ilmastoinnin kanssa tulee vielä olemaan ongelmia. Periaatteessa turha kapistus muutenkin, mutta kyllä siitä on nauttinut silloin kun se toimi.

                          Comment

                          • Juhi$
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2009
                            • 1268
                            • Laukaa

                            #14
                            Originally posted by Kal.ju View Post
                            Kiitos vastauksesta. Tuossa kattelinkin jo noita osia ja KL-varaosista näyttäisi saavan jopa halvemmalla kuin motonetistä. Myös paineentunnistin sieltä löytyy kohtuuhintaan.

                            Et siis vissiin tuon höyrystimen säätimeen uusinut noita O-renkaita?? Entä osaatko sanoa miten tuo kompura kannattais "huoltaa"? Vai laitetaanko siihenkin uudet öljyt sitten siellä huoltoliikkeessä?

                            Hassua kyllä, muistan kun auton ostin niin mietin itsekseni että ilmastoinnin kanssa tulee vielä olemaan ongelmia. Periaatteessa turha kapistus muutenkin, mutta kyllä siitä on nauttinut silloin kun se toimi.
                            En tainnut itse KL:tä edes katsoakkaan, muistaakseni jotain 130e maksoi se lauhduttimen kenno sillon motonetissä. En vaihtanut höyrystimeen o-renkaita, vain pelkästään ne mitkä jouduin avaamaan kun lauhduttimen kennon ja kuivaimen vaihtoi.

                            Kompuran öljyjen uusimisesta, meillä oli ammattikorkeakoululla sellainen ilmastoinnin huoltolaite joka imi järjestelmästä myös kompuran öljyt pihalle, sieltä tuli pari desiä ihan mustaa paskaa siihen öljynkeräys säiliöön. Sitten vain taulukoista katsoi oikean öljyn ja määrän jonka kone syötti täytön yhteydessä järjestelmään. Kuitenkin esim. Karikon autotalossa jossa olin kesät töissä ei onnistunut tuo öljyjen keräys, vaan täytön yhteydessä aina muutama gramma vaan lisättiin. Ilmeisesti sitten koneesta kiinni onnistuuko.:think

                            Kannattaa tosiaan putsata kaikki sähköliittimet. Itelläkin oli ilmastoinnin flektin liittimessä paskaa ja hapettumaa senverran, että välillä toimi ja välillä ei. On muuten aika hiton kova rätkytys minkä se varoventtiili päästää kun rupeaa ampumaan aineita pihalle ku ei flekti jäähdyttänyt järjestelmää!
                            Last edited by Juhi$; 22-05-2012, 11:06.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎