Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525i -91 (m50b25) Ohjaussimpukka? Vai mikä lie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • majgul
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 891
    • Oulu

    E34 525i -91 (m50b25) Ohjaussimpukka? Vai mikä lie?

    Eli katsastuksesta tuli hylsy.

    Tällaista luki lapussa: Sektorivarren kiinnitys simpukan kääntöakseliin välyksellinen (tark. onko välys booriliitoksessa)

    Eli nyt eilen siis nosturilla käytettiin ja kiristeltiin sitä isoa mutteria, kokoa 17. Pultin ylhäällä oli se kuusiokolo ja kiristettiin. Klapi ei hävinnyt. Yli 100km vauhdista jos jarruttaa niin ratti alkaa kyllä hakkaamaan jonku verran vastaan ja vastustelu vähenee vauhdin mukana. Jotenkin silti en voi uskoa että olisi simpukka entinen, eikä se mikään halpakaan ole. Itse oon melko vähän näitä värkännyt joten liikkeeseen siis varmaan pitää osat mennä vaihtamaan ja sehän sitten maksaaki kivasti sen "uuden" simpukan kanssa. Simpukkaa en siis tosin epäile, varsinkaan koska auto menee suoraan eikä vetele minnekkään! Eli onko muita kohtia mitä voi kiristää että vaikuttaisi tuohon klapiin? Mikä ihme on tämä booriliitos? Ja missä tällainen on. Sanokoon joku viisas jos kehtaa auttaa nii saisi oman auton joskus katsastettua. Saa auttamaanki tulla jos tietää missä vika on, palkintona on tietenkin kaljaa tai rahaa
    Last edited by majgul; 10-06-2011, 03:11.
  • kalevik
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 957
    • Salo

    #2
    Ei siihen mitään vaihdeta, vaan kiristetään kuvassa oleva pultti 11. Varressa 10 on se booriliitos.



    Olen simpukan vaihtanut, mutta en nyt kyllä osaa sanoa onnistuuko kiristys simpukka paikallaan. Onnistunee, jos vain löytää sopivat avaimet.

    Tarkista sitten simpukan välys, käsitin että olet sitä säätänyt.
    Last edited by kalevik; 10-06-2011, 08:59.
    E61 525i, Suzuki VS1400
    Exät: Jaana, Susanna, Maija

    Comment

    • majgul
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 891
      • Oulu

      #3
      Simpukkaa siis yritettiin kiristää joo. Tulosta ei oikein tullut, vaan klapia siellä tuntui. Jaa, en ihan varma ole mikä tuo kohta on. Pitää kaverilta kysästä hahmottaako se

      Comment

      • kalevik
        BTCF Member
        • Apr 2009
        • 957
        • Salo

        #4
        Tuo varsi/akseli löytyy suhtkoht suoraan sen säätöruuvin kohdalta, mutta simpukan alapuolelta.
        E61 525i, Suzuki VS1400
        Exät: Jaana, Susanna, Maija

        Comment

        • majgul
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 891
          • Oulu

          #5
          Ahaa, no nyt selkeni hieman. Pitääpäs kattoa uusiksi tuo homma siis. Perhana ku pitää taas viedä nesteen nosturille vaan ja hintahan siellä on aika suolanen . Käsittääkseni suoraan alapuolelta homma hoituu. Simpukan kiristys kyllä onnistu konehuoneesta kunhan ilmansuodatin kotelon ja massamittarin irroitti. Onkohan se kuinka tarkkaa se säätö että pitääkö olla renkaat ilmassa ku simpukkaa säätää. Ku meni aluksi liian kireälle eikä ratti palauttanut, sitten löysättiin ja koeajolla aina katto millon tuntu hyvältä. Tämä tehtiin siis silleen että renkaat ei ollut ilmassa.
          Last edited by majgul; 10-06-2011, 13:14.

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 957
            • Salo

            #6
            Onhan täällä noita säätöohjeita ollut, renkaat siis ilmassa. Mutta jos jaksaa pusata, menee se noinkin.

            Ei se ihan suoraan altapäin onnistu, ennemminkin vinosta edestä. Simpukkahan on siis etupalkin päällä eikä tuota pulttia alhaalta näe.

            Kyllä sen keulan sen verran ilmaan saa ilman nosturiakin että sen pultin saa kiristettyä. Eihän siinä tarvitse nostaa kuin kuskin puolta ja sitäkin ihan omien mittojen mukaan Huolehtii vain hyvästä tuennasta, joka on ehdottoman tärkeää.
            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • majgul
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 891
              • Oulu

              #7
              Nonii, kiitoksia neuvoista. Pitääpä tuo kaveri suostutella kaveriksi tähän hommaan, ilmottelen tänne ku on tullut säädettyä että miten homma meni, ei muutaku peukut pystyyn

              Comment

              • majgul
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2008
                • 891
                • Oulu

                #8
                Joo, kävipä sitten se huonoin mahdollinen tuuri tuossa. Eli väljyys tuntui simpukassa. Ei kiristynyt edes ruuvi numero 11. Eikä väljyys siellä tuntunut. Nooh, uutta simpukkaa metsästämään siis...

                Comment

                • majgul
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 891
                  • Oulu

                  #9
                  Dodii, "uusi" simpukka tulossa ensi viikolla. Nyt vaan varaan aika pajalle. Eiköhän se tällä kuntoon sitten tule.

                  Comment

                  • kalevik
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 957
                    • Salo

                    #10
                    Harmin paikka.

                    Mutta ei sen simpukan vaihto mikään amerikan temppu ole itsekään tehdä, varsinkin jos on kaveri mukana.

                    Letkut irti, kolme pulttia (2 simpukassa, 1 rattiakselissa) + raidetanko ohjausvarresta.

                    Jos päätät hommaan ryhtyä, hyvät ohjeet on vaikkapa:

                    E61 525i, Suzuki VS1400
                    Exät: Jaana, Susanna, Maija

                    Comment

                    • majgul
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2008
                      • 891
                      • Oulu

                      #11
                      Hmm. Pitääpä kattoa jos sitä sitten jaksais. Mietin just sitä että kauankohan korjaamolla menee tuo laittaa, autodatan mukaan menis noin tunti... Tiiä sitte. Se pultti numero 11 oli niin tiukassa että, pyöristy se kanta siitä vähän joten tiiä sitten miten sen saa enään auki

                      Comment

                      • kalevik
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 957
                        • Salo

                        #12
                        Originally posted by majgul View Post
                        Hmm. Pitääpä kattoa jos sitä sitten jaksais. Mietin just sitä että kauankohan korjaamolla menee tuo laittaa, autodatan mukaan menis noin tunti... Tiiä sitte. Se pultti numero 11 oli niin tiukassa että, pyöristy se kanta siitä vähän joten tiiä sitten miten sen saa enään auki
                        Ei sitä tod.näk. tarvitse avata, eli ostamassasi on varmaan oma varsi mukana. Se kun on täysin turha ilman simpukkaa
                        Ja jos ei ole mukana, omastasi voit laikalla 'avata' pultin vasta sitten kun simpukka on kädessä. Pultti on M10x75 (80) ja lujuus jotain parempaa kuin 8.8, mitä nyt pulttikaupassa sattuu olemaan.

                        Tuo tunti on kyllä realistinen arvio. Siihen sitten päälle kaikenlaiset tarvike, jäte ym maksut ja saatanan kallis tehostinöljy, ollaan varmaan lähellä kahden tunnin hintaa. Toki riippuu tuntihinnasta.

                        Korjaamo myy mielellään myös pyörien suuntauksen, tietysti lisähintaan. Simpukan vaihdon takia sitä ei tarvita, mutta jos muuten katsot tarpeelliseksi, niin sitten.

                        Tulisihan tässä mieleen vielä vaikka mitä (apusimpukan pusla), mutta jos ei oikein ole paikkaa missä tehdä, eikä sopivia kavereita talleineen ja työkaluineen, niin hankala noita on paljain käsin kadun varressa vaihtaa.
                        E61 525i, Suzuki VS1400
                        Exät: Jaana, Susanna, Maija

                        Comment

                        • majgul
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 891
                          • Oulu

                          #13
                          Joo, tuli siihen se varsi mukana. Ei kyllä perhana sentään ota sieltä niitä suuntauksia tai muitakaan palveluita. Pitää sanoa että pelkkä vaihto eikä mitään ylimääräistä

                          Comment

                          • majgul
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 891
                            • Oulu

                            #14
                            Jep jep... Eli kävi niin helvetin mukavasti että uusi simpukka piti tulla tiistaina-keskiviikkona... Matkahuolto hukkas paketin... Eli siihen jäi sekin homma siis. Pitää varmaan eri konttorille viedä ja toivoa ettei jää simpukasta kiinni tämä siellä. Matkahuoltokin sano vaan tylysti että näin kävi. Sitte sanoin että kyllähän tämä nyt korvata pitää. Kuulemma joku korvaus lappu pitää täyttää. Saa nähä saako rahojaan sieltäkään pois. Että tällaista pientä kivaa

                            Comment

                            • majgul
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2008
                              • 891
                              • Oulu

                              #15
                              Nonii, eli löysin lähistöltä simpukan ja huomenna menee vaihtoon. Matkahuolto soitti sopivasti ku olin uuden simpukan jo löytänyt että paketti oli lähetetty takaisin sinne mistä tulikin. Oli kuulemma öljyä hieman valunut joten sen takia meni takas. Hyvä työntekijä vaan koska asiasta ei ollut kenellekkään mitään ilmoitettu... Nyt ajattelin kaverin kans sopia tilanteen jolta ostin että jos se laittas vaikka simpukasta vähän takas mulle ja pitäs loput rahat vaivan palkkiona, ja kävis tieten simpukan itselle hakemassa matkahuollosta ja myisi jollekkin toiselle. Ei kyllä kaverista sen jälkeen ole kuulunut ku tätä ehdotin. Sano vaan että mietitään, joten voi olla että rahat simpukasta meni sinne

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎