Announcement

Collapse
No announcement yet.

Simpukasta hammastangoksi.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TsTPioneeri
    Bimmer Fanatic
    • May 2011
    • 258
    • Muurame

    Simpukasta hammastangoksi.

    Olisin vaihtamassa väljän simpukkaohjauksen hammastanko ohjaukseen minkälainen homma se olisi?Mistä osat ja mitä mieltä laki on suomenkielellä?
    niistä laki pykälöistä kun ei tahdo ottaa selvää.

    Autona toimii BMW 525i e34 vuosmallia 1991.
    Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.

    Bmw 525i E34 91'
    Bmw 540i E34 93'
    Bmw 335i E30 83'
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #2
    Homman järkevyydestä en tiedä, kun ehjiäkin simpukoita on saatavilla, mutta E34 tapauksessa se toki on mahdollista tehdä laillisesti ilman mitään lujuuslaskelmia tai omavalmisteosia tms. kun tehdastekoiset osat moiseen löytyvät iX mallista. Vertaamalla esim. realoem 2 ja 4 vetoisen eroja voi päätellä mitä kaikkea täytyy vaihtaa. Homma tulee muuten kyllä hintoihinsa kun ix raidepäätkin ovat liki satasen luokkaa joten sitä varten kannattaa hankkia purku ix minkä löytäminen ei liene ihan helppoa sekään.

    Comment

    • /PETE/
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 430
      • Seutula City / Vantaa

      #3
      Taitaa olla melko suuri urakka vaihtaa E34 IX:n ohajus, koska vaihtoon menee pajlon muutakin. IX:ssä raidetanko kiinnittyy napaan akselin etupuolelta, kun normi E34:ssa raidetanko tulee navan takapulolelle.
      Eli nopeesti ajateltuna: hammastanko + raidetangot, navat, jouset, iskarit, alatukivarret, etuapurunko ja moottoriin vielä IX:n öljypohja + öljypumppu. Tiedä mitä ohjausakseliin pitäisi vielä vaihtaa...
      Last edited by /PETE/; 18-08-2011, 21:55.
      E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
      EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

      Comment

      • MM-5
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 153
        • Askola

        #4
        Onko mitään järkevää tapaa toteuttaa E34 M5 mallisessa (S38 koneella) simpukan poistaminen ja tilalle tehostamaton hammastanko-ohjaus?

        Miksi tehostamaton? joku kysyy kuitenkin...

        No parempi ohjaustuntuma ja en muutenkaan tykkää ohjaustehostimesta kun paikallaan rattia kääntäessä tai esim. taskuun peruuttamisessa.

        Autossa on Servotronic, mutta ohjaustehostinta ei enää ole. Simpukan hydrauliikkaliitokset yhdistetty vaan lyhyellä banjo-letkulla.

        Miksi siis näin? Autoa kevennelty paljon ja ei ole enää ikinä käyttöautona. Auto on kyllä ns. ajettavissa, mutta vaatii reilusti enemmän voimaa kääntää rattia. Jännä homma miten simpukkaohjaus ei kevene paljoakaan, kun nopeus nousee toisin kuin hammastanko-ohjaus. Lisäksi sen tehostamattoman hammastanko-ohjauksen pitäisi olla suunnilleen 2.5 kierrosta laidasta laitaan että ohjauksesta tulee nopeampi. Mulla oli aiemmin Opel (hyi ) Manta B GSi, johon vaihdoin nopeamman ohjauksen (2.5 kierrosta laidasta laitaan). Siitä tuli siinä autossa ihan älyttömän hyvä ja kevyt paitsi paikallaan tietysti oli raskas kääntää. Se ohjaussysteemi ei paljon painanut ja Mantojakin on kuitenkin jopa 4 litraisilla painavilla kutoskoneilla.

        Ehdotuksia tai ideoita miten saada se 15-20 kg ylipainoa pois ohjauksen osista ja tilalle kevyempi ratkaisu? En haluaisi edes mitään kevyttä sähköistä tehostinta siihen (muistaakseni A-mersussa vai oliko jossain Opel Corsassa tällainen alunperin).

        Lakipykälät ei nyt tässä kohtaa kiinnosta vaan järkevät ja kevyet tavat toteuttaa muutos .

        Janne
        Pojat me ollaan hävitty tää peli...

        Comment

        • BMW
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 3822
          • California

          #5
          Originally posted by WSE1 View Post
          Homman järkevyydestä en tiedä, kun ehjiäkin simpukoita on saatavilla, mutta E34 tapauksessa se toki on mahdollista tehdä laillisesti ilman mitään lujuuslaskelmia tai omavalmisteosia tms. kun tehdastekoiset osat moiseen löytyvät iX mallista. Vertaamalla esim. realoem 2 ja 4 vetoisen eroja voi päätellä mitä kaikkea täytyy vaihtaa. Homma tulee muuten kyllä hintoihinsa kun ix raidepäätkin ovat liki satasen luokkaa joten sitä varten kannattaa hankkia purku ix minkä löytäminen ei liene ihan helppoa sekään.
          Mistä ja mihin hintaan tuollaisen ehjän simpukan ostaa järkevimmin? Hiukan jännittää nuo purkuautojen simpukat, kun tuntuu lähes järjestäin jokaisessa E34:sessa olevan tuota klappia ohjauksessa.

          Annatko suuntaa antavaa arviota mitä kyseinen vaihto-operaatio maksais korjaamollasi?
          P
          R
          N
          D

          Comment

          • TsTPioneeri
            Bimmer Fanatic
            • May 2011
            • 258
            • Muurame

            #6
            Elvytän aloittamaani keskustelua, en koskaan lähtenyt vaihtamaan simpukkaa raidetangoksi mutta nyt kun auto siirtyi käyttöautosta ratahuoraksi alkoi asia kiinostaa uudestaan.

            Mistähän autosta tuommosta kannattaisi lähteä etsimään onko esim V8 mallit hammastangolla?

            Jotain tälläistä luin että olisivat... mene ja tiedä. :think

            Ohjaus saisi mielellään olla nopea max 3 kierrosta.

            IX malli on turhan monimutkainen joten se on suljettu pois.
            Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.

            Bmw 525i E34 91'
            Bmw 540i E34 93'
            Bmw 335i E30 83'

            Comment

            • Klasu-
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 546
              • Helsinki

              #7
              Ainoastaan IX - mallissa on raidetanko, kaikissa muissa simpukka.

              Raidetanko ei yksissään takaa mitään parannusta ohjaustuntumassa versus tikissä oleva simpukkaohjaus, ohjauksen välityssuhteen muutoksia tämä toki mahdollistaa, mitä simpukka ei.

              Lisäksi tuo IX:n rakenne, jossa rt-päät kiinnittyvät spindelin etupuolelle, on kaikkea muuta kun ideaalinen, kolmenelkun nelivedon tapauksessa hieman pakon sanelema.

              Raidetangon haluaisi ehdottomasti kiinni kutakuinkin simpukkamallissa olevan keskimmäisen raidetangon paikkeille, ja säilyttäisi täten ohjausgeometrian takavetoisten etutuennalla, ja rt-päät alkuperäiseen paikkaan akselin keskilinjan takapuolelle.

              Edellinen muutos toisi raidetangon taas maavaran kannalta aivan liian alas, auton alimmaksi osaksi.

              Comment

              • TsTPioneeri
                Bimmer Fanatic
                • May 2011
                • 258
                • Muurame

                #8
                Joo itsellä on aika iso klapi simpukassa ja kaipaisin vähemmän kierroksia rattiin, pystyyköhän E36sen tai E39sin hammastanko ohjauksia jotenkin soveltamaan E34seen?
                :think
                Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.

                Bmw 525i E34 91'
                Bmw 540i E34 93'
                Bmw 335i E30 83'

                Comment

                • Haatainen
                  BTCF Member
                  • Jul 2009
                  • 1451
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Klasu- View Post

                  Raidetangon haluaisi ehdottomasti kiinni kutakuinkin simpukkamallissa olevan keskimmäisen raidetangon paikkeille, ja säilyttäisi täten ohjausgeometrian takavetoisten etutuennalla, ja rt-päät alkuperäiseen paikkaan akselin keskilinjan takapuolelle.

                  Edellinen muutos toisi raidetangon taas maavaran kannalta aivan liian alas, auton alimmaksi osaksi.
                  Se ohjausgeometrian säilyttäminen laittamalla hammastanko sen yhdystangon paikalle ei muuten olekaan ihan niin yksiselitteinen juttu. Se yhdystanko kun liikkuu auton pituussuunnassa eteenpäin lähestyttäessä maksimikääntökulmaa, mikä puolestaan vaikuttaa kaartoharitukseen sitä lisäävästi, kun raidetangot ovat suoraan ajaessa hieman etuviistoon.

                  Vaihdettaessa hammastankoon täytyisi tuo sama kaartoharituksen muutos kompensoida esimerkiksi tuomalla raidetangon kiinnityspisteitä tolpan alapäässä auton keskilinjaa kohden.
                  Alla:
                  E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                  E24 635Csi -84 Polaris metallic

                  Ennenkin on ollut autoja

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    #10
                    Tätä en näin ilman auton alla pähkäilyä tullut edes ajatelleeksi.

                    Kyllähän asia näin on.

                    Kaikenkaikkiaan puhutaan siis kyllä suurista muutoksista, niin apurunkoon, kun spindeleihinkin, etenkin, jos projektin tavoitteena on oikeasti toimiva pyöränkulmien muuttuminen reilumminkin käännettäessä.

                    Apurungon osalta ongelmana lienee vielä lisäksi öljypohja ainakin m30/s38 - moottorisissa, joissa ainakin öljypohja on suuri, ja mukailee apurungon muotoja melko tarkasti.

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by Klasu- View Post
                      Tätä en näin ilman auton alla pähkäilyä tullut edes ajatelleeksi.

                      Kyllähän asia näin on.

                      Kaikenkaikkiaan puhutaan siis kyllä suurista muutoksista, niin apurunkoon, kun spindeleihinkin, etenkin, jos projektin tavoitteena on oikeasti toimiva pyöränkulmien muuttuminen reilumminkin käännettäessä.

                      Apurungon osalta ongelmana lienee vielä lisäksi öljypohja ainakin m30/s38 - moottorisissa, joissa ainakin öljypohja on suuri, ja mukailee apurungon muotoja melko tarkasti.
                      Parhaimmillaan kun tuota ei ajatella tarpeeksi ja tehdään vain niin pyörät vaihtavat aurauksen ja harituksen välillä jo kuopasta ajaessa.

                      Voi olla jo paljon pahempi ajaa kuin väljä simpukka

                      Comment

                      • TsTPioneeri
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2011
                        • 258
                        • Muurame

                        #12
                        Kyllä tässä tarkoitus olisi ihan ajatuksen kanssa tuusata
                        Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.

                        Bmw 525i E34 91'
                        Bmw 540i E34 93'
                        Bmw 335i E30 83'

                        Comment

                        • TsTPioneeri
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2011
                          • 258
                          • Muurame

                          #13
                          Ongelmaksi noiden hammastankojen kanssa tulee se että ilmeisesti kaikissa BMW hammastangoissa raidetankojen kiinnitys tulee navan etu puolelle kun se E34 tulee takapuolelle ja siksi ohjaus toimisi nurinkurin, eli vasemmalle kääntyeessä menetkin oikealle ja toistenpäin. :think
                          Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.

                          Bmw 525i E34 91'
                          Bmw 540i E34 93'
                          Bmw 335i E30 83'

                          Comment

                          • Haatainen
                            BTCF Member
                            • Jul 2009
                            • 1451
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by TsTPioneeri View Post
                            Ongelmaksi noiden hammastankojen kanssa tulee se että ilmeisesti kaikissa BMW hammastangoissa raidetankojen kiinnitys tulee navan etu puolelle kun se E34 tulee takapuolelle ja siksi ohjaus toimisi nurinkurin, eli vasemmalle kääntyeessä menetkin oikealle ja toistenpäin. :think
                            Mikäs se pakottaa bemarin osissa pysymään? Taikka otat postiauton hammastangon brittiversiosta, ja käännät ylösalaisin, niin pelaa myös.
                            Alla:
                            E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                            E24 635Csi -84 Polaris metallic

                            Ennenkin on ollut autoja

                            Comment

                            • Freak
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2532
                              • .

                              #15
                              Originally posted by TsTPioneeri View Post
                              Ongelmaksi noiden hammastankojen kanssa tulee se että ilmeisesti kaikissa BMW hammastangoissa raidetankojen kiinnitys tulee navan etu puolelle kun se E34 tulee takapuolelle ja siksi ohjaus toimisi nurinkurin, eli vasemmalle kääntyeessä menetkin oikealle ja toistenpäin. :think
                              EI OO KAIKISSA!!! E21:ssä on mm. takapuolella, mutta et sä sitä kyllä halua laittaa. Kierroksia nimittäin on laidasta laitaan varmaan...ööö...sata?

                              Alfa 156:ssa on nopea hammastanko akselin takana alhaalla. Helppo rakentaa kiinnitys, jos vaan leveys passaa. Mutta jos välttämättä haluat Bemarin osissa pysyä, niin Britti-version hammastanko väärinpäin tai sitten vaihdat etupään pyöräntuennan vaikka e39:stä. Vai onko etutolppien/olka-akseleiden vaihto tyystin poissuljettu vaihtoehto?
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎