Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M50B25 '91 nykii ajaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FünfZweiFünf
    Bimmer Rookie
    • Apr 2011
    • 43
    • Mänttä-Vilppula

    E34 M50B25 '91 nykii ajaessa

    Enpä oo vielä aiemmin neuvoa täältä BTCF:n forumilta kysellyt. Lueskeltua on kyllä tullut aika lailla. Kysytäänpä nyt vinkkejä jos joku viisaampi osais neuvoa.

    Auto: E34 525i, M50B25 24v non-VANOS ’91.

    Vika: Nykii satunnaisesti ajossa. Mielestäni sillä ei ole merkitystä onko kone kylmä vai lämmin. Nykimisen havaitsee selvimmin veto päällä kevyessä kiihdytyksessä tai ylämäessä.

    Eräs (arvostettu) autonkorjaaja oli vahvasti sitä mieltä että nykiminen johtuu siitä että yksi pytty putoaa välillä hetkeksi pelistä pois. Oli myös sitä mieltä että kyseessä on sähköhäikkä…eli yks pytty ei sais aina kipinää. (Pyysin näet kyseistä korjaajaa heittämään autolla lenkin ja havainnoimaan vikaa samalla kun auto kävi pajalla hitsattavana. En kuitenkaan antanut tehtäväksi etsiä ja korjata nykimisen aiheuttavaa vikaa koska yritän eka ite.

    Vaihdoin koneeseen toissapäivänä varmuuden vuoksi uudet tulpat (NGK BKR6EK) vaikka edellisilläkään (Bosch F7LDCR) ei oltu ajettu vasta kuin ehkä 2 tkm. Tulppien vaihdolla ei vaikutusta.

    Seuraavat osat uusittu jo aiemmin, koska on yritetty eliminoida epätasaista tyhjäkäyntiä siinä kuitenkaan kummemmin onnistumatta:

    - Puolat (Bremi), kaikki, edellisen omistajan toimesta maaliskuussa
    - Yleisimmät imuvuotopaikat (haitariputki ja muutamat pienemmät letkut), edellisen omistajan toimesta keväällä
    - Ilmansuodatin ja bensansuodatin, edellisen omistajan toimesta keväällä
    - Ilmansuodin ja bensansuodin, edellisen omistajan toimesta keväällä
    - Jäähd.nesteen lämpöanturi ja lambda (Bosch), huhtikuussa, (vikakoodit kyseisille komponenteille)
    - Viimeviikolla irrotin ja koitin putsailla tyhjäkäyntiventtiilin (ei ollu kovin paskainen, eikä putsaamisella ollut vaikutusta mihinkään)

    Auto on siis koko sen ajan, jonka on minulla ollut (huhtikuun alusta asti), ja vissiin aiemminkin, käynyt epätasaisesti tyhjäkäyntiä. Nykiminen sen sijaan on tuore vika; mielestäni muutaman viikon on satunnaisesti nykinyt (lähinnä silloin kun sää on ollut sateinen. Tämä saattaa kyllä olla omaa kuvitelmaakin), ja nyt viikon ajan on nykinyt vähän väliä säällä kuin säällä.

    Eilen mielenkiinnosta kävin ostamassa 0-6 bar painemittarin, T-haaran, letkua ja klemmareita ja virittelin painemittarin bensalinjaan (auton alta tulevan syöttöletkun, ja suuttimien jakotukille menevän putken väliin). Tulos ihmetyttää: Auton käydessä painemittari näyttää vain n. 0,5 bar (pitäisi vissiin olla 3,5 bar tai 3 ainakin). Koska olen melko amatööri niin arveluttaa että sössinkö tuon asennuksen jotenkin tai onko mittari sittenkin tarkoitukseen epäkelpo.


    Jos bensanpaine todella olis noin alhainen, niin käviskö kone lainkaan?
    Koitin myös nipistää bensaletkua lyttyyn (heti mittarin jälkeen). Paine nousi hieman, mutta hyvin vähän (luokkaa 0,1 bar). Paineen kai pitäisi nousta nopeasti, ja reilusti? Pitäiskö näistä havainnoista nyt päätellä että bensapumppu ei pelaa niin kuin pitäis. Kuuntelin kyllä pumppuakin…ainakin se käydä surisee.

    Jooh. Ja sitten vielä innostuin näpertelemään itte vikakoodivalon konehuoneeseen (vastaavan kuin tässä threadissa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=117636). Koska en p*rkele rupea vikakoodien luvusta mitään v***n 60 euroa korjaamoille maksamaan


    Annoin auton käydä tyhjäkäynnillä hetken aikaa. Sammutin, ja tein pedaalitestin. Tuli vikakoodi 1251.
    ”1251 Suutin #1 (yksittäinen tai ryhmä) Tarkista suuttimien liitokset, toiminta (avautuminen ja suihkutuskuvio) sekä suutinten ohjaus”.

    Elikkäs: Jos bensanpaine olis olematon (tuo 0,5 bar) niin miten se vaikuttaa suutinten toimintaan? Voiko olla niin että jokin suutin ei ”jaksa” avautua jos bensanpaine on heikko? Suuttimille tuntuis ainakin tulevan ohjausjännitettä. Yleismittarilla ku kokeilee suuttimen liittimiltä niin joku vaihteleva jännite (yleismittarin lukema n.0,3V). Tää on mun ensimmäinen auto, jossa on ruisku (kaikki aiemmat olleet vielä vanhempia) joten vasta opettelen systeemiä ymmärtämään.


    Mitähän tässä tekis seuraavana? Huollattais suuttimet, vaiko epäilis lisää bensapumppua? Jos bensansuodinkin on uusittu keväällä, ei sen luulis tukossa olevan. Pitäskö kuitenkin mittailla paine pumpun ja suotimen väliltä?

    Tulipahan selostus Muistinkohan siltikään kertoa kaikkea…Kiitän kovasti vastauksista jo etukäteen!
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #2
    Tyhjäkäynnillä bensapaineen pitää olla n.2-2.5bar, koska imusarjassa on alipainetta. Täyskaasulla paine nousee sit sinne 3-3.5bar, riippuen paineensäätimestä. Suuttimet kyllä aukeaa pienelläkin paineella, mutta liian suurella paineella aukeamisen kanssa voi tulla ongelmia.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • FünfZweiFünf
      Bimmer Rookie
      • Apr 2011
      • 43
      • Mänttä-Vilppula

      #3
      Olihan se painemittari sittenki paluulinjassa =)

      Eli olinpa onnistunut kuitenki sössimään. Laiton nyt mittarin syöttölinjaan. Paine tyhjäkäynnillä 3,2 bar eli paineet on kohdillaan. Voi varmaan sulkea pois mahdollisuuden että auto nykis riittämättömien bensanpaineiden vuoksi.

      Nyt siis suurin epäilyy kohdistuu suuttimiin tuon vikakoodin 1251 vuoksi. Täytyypä miettiä mitä tekis seuraavaksi. Fortea tankkiin? Harmi vaan, että tankissa on 60 litraa vielä bensaa, eikä sitä viiti tyhjäksi ajellakaan nykivällä autolla.

      Tai sitte suuttimet irti ja Vallilan Autohuoltoon tarkastettaviksi ja huollettaviksi, mutta tuleehan sillekin operaatiolle hintaa vissiin 6 x 30 e. Ja auto varmaan seisoo sitte pari viikkoa tms. :/

      Comment

      • FünfZweiFünf
        Bimmer Rookie
        • Apr 2011
        • 43
        • Mänttä-Vilppula

        #4
        Vikaa jäljitetty lisää.

        Tänään tuli tutkittua kaverin kanssa vikaa pidemmälle. Havaittiin että suuttimen nro.1 jännite katoaa silloin kun auto pätkii. Eli ei oo vika ite suuttimissa vaan jostain syystä ykkössuuttimen ohjausjännite häviää toisinaan.

        Perhana...onkohan kyse jostain Motronicin viallisesta juotoksesta tai jotain? Ehdotuksia? Kellään kokemuksia vastaavasta?

        Comment

        • FünfZweiFünf
          Bimmer Rookie
          • Apr 2011
          • 43
          • Mänttä-Vilppula

          #5
          Mitenhän on...

          ...ei kai tuo yhden pytyn pätkiminen ihan herkästi aiheuta lambdan hajoamista tms kun kerran pyttyy pätkii siksi että sinne ei tule aina bensaa?

          Mietin vaan että minkä verran tuolla autolla nyt uskaltaa ajella. Ettei hajoa jotain muuta tuon vian seurauksena. Kuitenki tarttee autoa päivittäin.

          Comment

          • FünfZweiFünf
            Bimmer Rookie
            • Apr 2011
            • 43
            • Mänttä-Vilppula

            #6
            Voisko olla ECU:n suutinten ohjauksessa vika..

            Nyt on vähän sellainen fiilinki, että jospa mulla on sama vika kuin tässä threadissa http://www.btcf.fi/forum/archive/ind.../t-123354.html.

            Mulla vaan toimii vielä ajoittain, ja ajoittain ei. Erittäin perseestä ettiä vikaa. Eihän se eilenkään silloin pätkinyt ku yritin kotipihassa jotain mittailla.

            Motronicin vaihto? Purkuboksejahan löytyy muutamilla kympeilläkin, mutta mistäpä niistä tietää missä kunnossa ne on...jos vaikka yksi vika korjaantuu mutta tulee 3 uutta lisää.

            Nykyisen boksin korjautus (olettaen että se on syypää) ois Vekatronicsilla 160 e. Sitte jos homma ei silläkään tule kuntoon niin revin kyllä perseeni.

            Eikö täällä tosiaan oo kellään mitään kokemuksia/ideoita/mielipiteitä mitä kannattais tehdä?

            Comment

            • smeagul
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 334
              • Salo

              #7
              Originally posted by FünfZweiFünf View Post
              Vika: Nykii satunnaisesti ajossa. Mielestäni sillä ei ole merkitystä onko kone kylmä vai lämmin. Nykimisen havaitsee selvimmin veto päällä kevyessä kiihdytyksessä tai ylämäessä.
              Itselläni oli tismalleen kuvauksen kaltaista oireilua, kun puola oli sökönä.

              Originally posted by FünfZweiFünf View Post
              Vaihdoin koneeseen toissapäivänä varmuuden vuoksi uudet tulpat (NGK BKR6EK) vaikka edellisilläkään (Bosch F7LDCR) ei oltu ajettu vasta kuin ehkä 2 tkm. Tulppien vaihdolla ei vaikutusta.
              Kun vaihdoit tulpat, niin huomasitko oliko tulppien koloissa öljyä? Mikäli oli, niin silloin puolat (tai paremminkin ne eristehatut) saattaa tuhoutua hyvinkin nopeasti.
              My BMW is using what your hybrid is saving

              E34 525i 24V -93 / YZF-R1 08
              ex E34 520i 24V -91

              Originally posted by Rockford
              Kiskaisin kuskin oven pösöstä auki ja tadaa, ilmielävä kyyrähän se siellä istui.

              Comment

              • FünfZweiFünf
                Bimmer Rookie
                • Apr 2011
                • 43
                • Mänttä-Vilppula

                #8
                Ei ollut juurikaan tulpankoloissa öljyä...

                ...ihan muutama tippa ehkä vain. Ei todellakaan niin paljoa, että yltäisi edes tulpanhattuun asti.

                Ja tosiaan tulee vikakoodi 1251 joka liittyy suuttimiin, ja mittaamalla havaittiin että silloin ku auto alkaa käydä viidellä, ei ykköspytyn suuttimella ole jännitettä kun mittaa liittimiltä yleismittarilla.

                Eli en usko että nyt on puolilla tekemistä asian kanssa.
                Kiitti vinkistä kuitenkin!

                Comment

                • FünfZweiFünf
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2011
                  • 43
                  • Mänttä-Vilppula

                  #9
                  Tähänastiset epäilykset vahvistuu...

                  Eilen auto pätki onneksi myös kotipihassa, niin pystyi mittailemaan hieman lisää. Niinkuin arvelinkin, niin plussa tulee suuttimelle kyllä koko ajan mutta maadoitus häviää välillä. Eli kyllä se on se Motronicin säätelemä miinus, mikä sieltä välillä häviää.

                  Viikonloppuna toivottavasti saan toisen ohjausboksin jolla pääsee kokeilemaan.

                  Comment

                  • FünfZweiFünf
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2011
                    • 43
                    • Mänttä-Vilppula

                    #10
                    Motronicin vaihtaminen toiseen samanlaiseen

                    Yksi hölmö kysymys johon toivoisin nopeasti vastausta:
                    Jos vaihdan autoni Motronic-boksin toiseen samannumeroiseen, niin onko homma ihan "plug and play" vai tarvitaanko jotain toimenpiteitä?

                    Ei kai näin vanhassa E34:ssa (1/1991) oo mitään ajonestoja jotka puuttuis peliin kun ECUn vaihtaa? Ei oo laajaa ajotietokonetta, vaan digitaalinen kello & lämpömittaritaulu ohjaamossa.

                    Alkaako mittaritaulussa palaa jokin manipulation dot tms?

                    Kiitti vastauksista!

                    Comment

                    • FünfZweiFünf
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2011
                      • 43
                      • Mänttä-Vilppula

                      #11
                      Olihan se ihan plug and play.

                      En malttanu jäädä venaamaan josko joku täällä joskus vastais mun kysymyksiin, vaan vaihdoin jo toisen boksin paikalle.

                      Ja en nyt nuolaise ennenkuin tipahtaa, mutta ainakin 20 km testilenkin perusteella vika korjaantui. Käy taas kaikilla pytyillä pätkimättä.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎