Enpä oo vielä aiemmin neuvoa täältä BTCF:n forumilta kysellyt. Lueskeltua on kyllä tullut aika lailla. Kysytäänpä nyt vinkkejä jos joku viisaampi osais neuvoa.
Auto: E34 525i, M50B25 24v non-VANOS ’91.
Vika: Nykii satunnaisesti ajossa. Mielestäni sillä ei ole merkitystä onko kone kylmä vai lämmin. Nykimisen havaitsee selvimmin veto päällä kevyessä kiihdytyksessä tai ylämäessä.
Eräs (arvostettu) autonkorjaaja oli vahvasti sitä mieltä että nykiminen johtuu siitä että yksi pytty putoaa välillä hetkeksi pelistä pois. Oli myös sitä mieltä että kyseessä on sähköhäikkä…eli yks pytty ei sais aina kipinää. (Pyysin näet kyseistä korjaajaa heittämään autolla lenkin ja havainnoimaan vikaa samalla kun auto kävi pajalla hitsattavana. En kuitenkaan antanut tehtäväksi etsiä ja korjata nykimisen aiheuttavaa vikaa koska yritän eka ite.
Vaihdoin koneeseen toissapäivänä varmuuden vuoksi uudet tulpat (NGK BKR6EK) vaikka edellisilläkään (Bosch F7LDCR) ei oltu ajettu vasta kuin ehkä 2 tkm. Tulppien vaihdolla ei vaikutusta.
Seuraavat osat uusittu jo aiemmin, koska on yritetty eliminoida epätasaista tyhjäkäyntiä siinä kuitenkaan kummemmin onnistumatta:
- Puolat (Bremi), kaikki, edellisen omistajan toimesta maaliskuussa
- Yleisimmät imuvuotopaikat (haitariputki ja muutamat pienemmät letkut), edellisen omistajan toimesta keväällä
- Ilmansuodatin ja bensansuodatin, edellisen omistajan toimesta keväällä
- Ilmansuodin ja bensansuodin, edellisen omistajan toimesta keväällä
- Jäähd.nesteen lämpöanturi ja lambda (Bosch), huhtikuussa, (vikakoodit kyseisille komponenteille)
- Viimeviikolla irrotin ja koitin putsailla tyhjäkäyntiventtiilin (ei ollu kovin paskainen, eikä putsaamisella ollut vaikutusta mihinkään)
Auto on siis koko sen ajan, jonka on minulla ollut (huhtikuun alusta asti), ja vissiin aiemminkin, käynyt epätasaisesti tyhjäkäyntiä. Nykiminen sen sijaan on tuore vika; mielestäni muutaman viikon on satunnaisesti nykinyt (lähinnä silloin kun sää on ollut sateinen. Tämä saattaa kyllä olla omaa kuvitelmaakin), ja nyt viikon ajan on nykinyt vähän väliä säällä kuin säällä.
Eilen mielenkiinnosta kävin ostamassa 0-6 bar painemittarin, T-haaran, letkua ja klemmareita ja virittelin painemittarin bensalinjaan (auton alta tulevan syöttöletkun, ja suuttimien jakotukille menevän putken väliin). Tulos ihmetyttää: Auton käydessä painemittari näyttää vain n. 0,5 bar (pitäisi vissiin olla 3,5 bar tai 3 ainakin). Koska olen melko amatööri niin arveluttaa että sössinkö tuon asennuksen jotenkin tai onko mittari sittenkin tarkoitukseen epäkelpo.
Jos bensanpaine todella olis noin alhainen, niin käviskö kone lainkaan?
Koitin myös nipistää bensaletkua lyttyyn (heti mittarin jälkeen). Paine nousi hieman, mutta hyvin vähän (luokkaa 0,1 bar). Paineen kai pitäisi nousta nopeasti, ja reilusti? Pitäiskö näistä havainnoista nyt päätellä että bensapumppu ei pelaa niin kuin pitäis. Kuuntelin kyllä pumppuakin…ainakin se käydä surisee.
Jooh. Ja sitten vielä innostuin näpertelemään itte vikakoodivalon konehuoneeseen (vastaavan kuin tässä threadissa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=117636). Koska en p*rkele rupea vikakoodien luvusta mitään v***n 60 euroa korjaamoille maksamaan
Annoin auton käydä tyhjäkäynnillä hetken aikaa. Sammutin, ja tein pedaalitestin. Tuli vikakoodi 1251.
”1251 Suutin #1 (yksittäinen tai ryhmä) Tarkista suuttimien liitokset, toiminta (avautuminen ja suihkutuskuvio) sekä suutinten ohjaus”.
Elikkäs: Jos bensanpaine olis olematon (tuo 0,5 bar) niin miten se vaikuttaa suutinten toimintaan? Voiko olla niin että jokin suutin ei ”jaksa” avautua jos bensanpaine on heikko? Suuttimille tuntuis ainakin tulevan ohjausjännitettä. Yleismittarilla ku kokeilee suuttimen liittimiltä niin joku vaihteleva jännite (yleismittarin lukema n.0,3V). Tää on mun ensimmäinen auto, jossa on ruisku (kaikki aiemmat olleet vielä vanhempia) joten vasta opettelen systeemiä ymmärtämään.
Mitähän tässä tekis seuraavana? Huollattais suuttimet, vaiko epäilis lisää bensapumppua? Jos bensansuodinkin on uusittu keväällä, ei sen luulis tukossa olevan. Pitäskö kuitenkin mittailla paine pumpun ja suotimen väliltä?
Tulipahan selostus Muistinkohan siltikään kertoa kaikkea…Kiitän kovasti vastauksista jo etukäteen!
Auto: E34 525i, M50B25 24v non-VANOS ’91.
Vika: Nykii satunnaisesti ajossa. Mielestäni sillä ei ole merkitystä onko kone kylmä vai lämmin. Nykimisen havaitsee selvimmin veto päällä kevyessä kiihdytyksessä tai ylämäessä.
Eräs (arvostettu) autonkorjaaja oli vahvasti sitä mieltä että nykiminen johtuu siitä että yksi pytty putoaa välillä hetkeksi pelistä pois. Oli myös sitä mieltä että kyseessä on sähköhäikkä…eli yks pytty ei sais aina kipinää. (Pyysin näet kyseistä korjaajaa heittämään autolla lenkin ja havainnoimaan vikaa samalla kun auto kävi pajalla hitsattavana. En kuitenkaan antanut tehtäväksi etsiä ja korjata nykimisen aiheuttavaa vikaa koska yritän eka ite.
Vaihdoin koneeseen toissapäivänä varmuuden vuoksi uudet tulpat (NGK BKR6EK) vaikka edellisilläkään (Bosch F7LDCR) ei oltu ajettu vasta kuin ehkä 2 tkm. Tulppien vaihdolla ei vaikutusta.
Seuraavat osat uusittu jo aiemmin, koska on yritetty eliminoida epätasaista tyhjäkäyntiä siinä kuitenkaan kummemmin onnistumatta:
- Puolat (Bremi), kaikki, edellisen omistajan toimesta maaliskuussa
- Yleisimmät imuvuotopaikat (haitariputki ja muutamat pienemmät letkut), edellisen omistajan toimesta keväällä
- Ilmansuodatin ja bensansuodatin, edellisen omistajan toimesta keväällä
- Ilmansuodin ja bensansuodin, edellisen omistajan toimesta keväällä
- Jäähd.nesteen lämpöanturi ja lambda (Bosch), huhtikuussa, (vikakoodit kyseisille komponenteille)
- Viimeviikolla irrotin ja koitin putsailla tyhjäkäyntiventtiilin (ei ollu kovin paskainen, eikä putsaamisella ollut vaikutusta mihinkään)
Auto on siis koko sen ajan, jonka on minulla ollut (huhtikuun alusta asti), ja vissiin aiemminkin, käynyt epätasaisesti tyhjäkäyntiä. Nykiminen sen sijaan on tuore vika; mielestäni muutaman viikon on satunnaisesti nykinyt (lähinnä silloin kun sää on ollut sateinen. Tämä saattaa kyllä olla omaa kuvitelmaakin), ja nyt viikon ajan on nykinyt vähän väliä säällä kuin säällä.
Eilen mielenkiinnosta kävin ostamassa 0-6 bar painemittarin, T-haaran, letkua ja klemmareita ja virittelin painemittarin bensalinjaan (auton alta tulevan syöttöletkun, ja suuttimien jakotukille menevän putken väliin). Tulos ihmetyttää: Auton käydessä painemittari näyttää vain n. 0,5 bar (pitäisi vissiin olla 3,5 bar tai 3 ainakin). Koska olen melko amatööri niin arveluttaa että sössinkö tuon asennuksen jotenkin tai onko mittari sittenkin tarkoitukseen epäkelpo.
Jos bensanpaine todella olis noin alhainen, niin käviskö kone lainkaan?
Koitin myös nipistää bensaletkua lyttyyn (heti mittarin jälkeen). Paine nousi hieman, mutta hyvin vähän (luokkaa 0,1 bar). Paineen kai pitäisi nousta nopeasti, ja reilusti? Pitäiskö näistä havainnoista nyt päätellä että bensapumppu ei pelaa niin kuin pitäis. Kuuntelin kyllä pumppuakin…ainakin se käydä surisee.
Jooh. Ja sitten vielä innostuin näpertelemään itte vikakoodivalon konehuoneeseen (vastaavan kuin tässä threadissa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=117636). Koska en p*rkele rupea vikakoodien luvusta mitään v***n 60 euroa korjaamoille maksamaan
Annoin auton käydä tyhjäkäynnillä hetken aikaa. Sammutin, ja tein pedaalitestin. Tuli vikakoodi 1251.
”1251 Suutin #1 (yksittäinen tai ryhmä) Tarkista suuttimien liitokset, toiminta (avautuminen ja suihkutuskuvio) sekä suutinten ohjaus”.
Elikkäs: Jos bensanpaine olis olematon (tuo 0,5 bar) niin miten se vaikuttaa suutinten toimintaan? Voiko olla niin että jokin suutin ei ”jaksa” avautua jos bensanpaine on heikko? Suuttimille tuntuis ainakin tulevan ohjausjännitettä. Yleismittarilla ku kokeilee suuttimen liittimiltä niin joku vaihteleva jännite (yleismittarin lukema n.0,3V). Tää on mun ensimmäinen auto, jossa on ruisku (kaikki aiemmat olleet vielä vanhempia) joten vasta opettelen systeemiä ymmärtämään.
Mitähän tässä tekis seuraavana? Huollattais suuttimet, vaiko epäilis lisää bensapumppua? Jos bensansuodinkin on uusittu keväällä, ei sen luulis tukossa olevan. Pitäskö kuitenkin mittailla paine pumpun ja suotimen väliltä?
Tulipahan selostus Muistinkohan siltikään kertoa kaikkea…Kiitän kovasti vastauksista jo etukäteen!
Comment