Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 535i -91 Tehoja hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daadaa
    BTCF Member
    • Nov 2008
    • 162
    • Pohjois-Karjala,

    e34 535i -91 Tehoja hukassa

    Elikkäs semmoista ongelmaa kyseisessä vehkeessä, että toisinaan vedot kateissa heti alhaalta jonnekkin n.4000rpm asti. Eli kun kiihdyttää, niin välillä lähtee vetämään normaalisti, ja toisinaan takkuilee ja tuntuu kuin kone tukehtuisi. Silloin tällöin tekee sellaistakin, että kiihdytys on pätkittäistä, eli lähtee kiihtymään normaalisti, sitten takkuilee, ja taas lähtee vetämään normaalisti, ja tätä tapahtuu niin kauan kuin rajoitin tulee vastaan. Joskus sellaistakin oiretta, että vasta n.6000rpm jälkeen vetäisee vasta ne muutamat sadat kierrokset ennen rajoitinta normaalisti, eli selvästi paremmin kuin ennen tuota ko. kierroslukemaa.

    Joskus kokeiltiin vetojen ollessa kateissa, niin hävisi 1.3l 323f mazdalle kiihdytyksessä...

    Sellaistakin havaittavissa, kun tyhjäkäynnillä napauttaa kaasua, niin kierrokset laskevat ja kone rupeaa röpeltämään ja nostaa kiekat taas normaaliksi. Tyhjäkäynnissä joskus myös katkoksia joita ei huomaa kierroslukumittarista, vaan tuntee persauksissa kun tärähtelee. Liittyisikkö ylempänä olevaan ongelmaan?

    Auto on siis m30b34 moottorilla. Laitettu ilmeisesti joku "teholastu." Venttiilikoneisto rallattaa hiukan, mutta en ole vielä kerennyt säätämään välyksiä. Ilmanputsari on vaihdettu, tulpat myös. Virranjakajaakin käytin auki ja tutkailin + putsailin, siitä ei löytynyt mitään moittimista. Imuvuotoja olen tutkinut starttisprayn kanssa, mutta en huomannyt käynnissä muutosta, vaikka kuinka suihkutteli sinnetänne tuota ainesta. Ilmamäärämittaria pyörittelin käsissäni, ja siitä oli joskus aukaistu alempi kansi, kun oli sikaliimalla kiinni. Toimiiko tässäkin ilmamäärämittari samalla periaattella kuin esim. m40b16 koneessa, eli läppä liikkuu virtaavan ilman mukaan, ja sisällä on ns. hiiliraita, johon jonkinsortin läpykkä ottaa kiinni, ja mittailee vastusarvoja siitä?

    Kulutus on myös noussut kaupungissa normaalista, ennen ajotietokone näytti keskikulutukseksi n.12.3l, nyt 14l per 100km. Matkassa menee kuitenkin alle 10l/100km
    Kannen etuosasta löytyy kolme lämpötila anturia, mihin tämä moottori kolmea tarvitsee?



    Haulla en löytänyt oikein varteenotettavia vaihtoehtoja ko. ongelmaan, joten jos täältä joku jelppi löytyisi, mistä lähtisi seuraavaksi vikaa etsimään.

    Edittiä. Unohtui otsikosta vian kuvaus, pahoitteluni.
    Last edited by Daadaa; 26-10-2011, 23:15.
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16361
    • Leppävirta

    #2


    Ja editoimalla se otsikkokin muuttuu. Edit--> go advanced


    Edit: Lambda silti veikkaukseni edelleen.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • zeneg
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 1238
      • Oulu

      #3
      Ihan ekana: Nakkaa se "lastu" niin kauas kun vaan saat lentämään ja laita vakio paikoilleen. Sitten ne kaikki alipaine/imuletkun IRTI ja käsissä pyörittelemällä kattelee löytyykö halkeamia. Noilla starttipilotti tms tököteillä en kertaakaan ole löytänyt olemassa olevia imuvuotoja.

      Tyhjäkäyntimoottori kans puhdistukseen. Tulpan johtojen mittaus. Moottorin maadoituksen tarkastaminen. Polttoainesuodatin??

      Noilla nyt ekana liikenteeseen.

      Edit: Ja kuten Haju sanoikin, lambda myös mahdollinen.

      Comment

      • Daadaa
        BTCF Member
        • Nov 2008
        • 162
        • Pohjois-Karjala,

        #4
        Lastu joutaisikin nakata, kun löytäsi jostakin vakion tilalle. Unohtui mainita, että polttoainesuodatin on vaihdettu kanssa hiljattain.

        Voiko lambdaa todeta muuten vialliseksi, kuin kokeilemalla varmasti toimivaa tillalle?

        Noista alipaineletkuista, kuinkas paljon niitä tuommoisesta käyttännössä pitäisi löytyä? Joitakin kokeilin hypistellä, mutta en varmastikkaan kaikkia löytänyt.

        Kyllä tää on ihme voorumi, kun tähänkin aikaan yöstä tulee hyviä neuvoja muutamaan minuuttiin

        Comment

        • Haju69
          Administrator
          • Nov 2005
          • 16361
          • Leppävirta

          #5
          Originally posted by Daadaa View Post
          Lastu joutaisikin nakata, kun löytäsi jostakin vakion tilalle. Unohtui mainita, että polttoainesuodatin on vaihdettu kanssa hiljattain.

          Voiko lambdaa todeta muuten vialliseksi, kuin kokeilemalla varmasti toimivaa tillalle?

          Noista alipaineletkuista, kuinkas paljon niitä tuommoisesta käyttännössä pitäisi löytyä? Joitakin kokeilin hypistellä, mutta en varmastikkaan kaikkia löytänyt.

          Kyllä tää on ihme voorumi, kun tähänkin aikaan yöstä tulee hyviä neuvoja muutamaan minuuttiin
          Vie pakokaasutestiin. Rikkaalla se ainakin tais käydä jos lambda pimeä.
          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

          Comment

          • Daadaa
            BTCF Member
            • Nov 2008
            • 162
            • Pohjois-Karjala,

            #6
            Viime talvena katsastin, silloin arvot olivat todella hyvät, ja sama oire oli havaittavissa, tosin ei niin yleisesti kuin nyt. Voisihan sen tietty käyttää, ei kaiketikkaan niin kallista touhua ole ettei raaskisi mittauttaa.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Turha testata, lambdan lisäksi moni muukin vika sotkee päästöt.

              Lambdan voit testata kaivamalla esiin lambdan liittimen, siitä taustasta kumitutti pois ja signaalipiuhoihin yleismittari (liitin luonnollisesti kiinni kuitenkin). Auto käyntiin ja sitten katsot alkaako lambdan signaalijännite liikkumaan vähän ajan päästä vaiko eikö. Toisesta piuhaparista voit mitata että lambdan lämmitys kytkeytyy.

              Myös testerillä näkee lambdan jännitteen ja senhetkisen korjausarvon.

              Itse vikaan ei nyt heti sanottavaa, noista on niin helppo osaavan kaverin mitata kaikki läpi että siitä olis tietty näppärä aloittaa.
              Last edited by Cell; 26-10-2011, 23:45.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Daadaa
                BTCF Member
                • Nov 2008
                • 162
                • Pohjois-Karjala,

                #8
                Ok, täytyypäs alkaa huomenna mittailla tuota lambdaa. Onko siihen olemassa jotain arvoja, mitä sen pitäisi antaa vai riittääkö kunhan seilailee?

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Seilaa about 0,1-0,9v väliä.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎