Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 vasen ajovalo

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hökötin
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 62
    • Inkoo

E34 vasen ajovalo

Kävin katsastuksessa rekisteröintitodistukseen tuli merkintä jälkitarkastuksen jälkeen, että ajovalokuvio virheellinen ja korjattava 17.11.2011 mennessä. En siis korjannut tuota valoa kun vein jälkitarkastukseen, ei ollut ainoa syy ja vika.

Tuleeko muuten seuraavalla katsastuskerralla hylky, jos tuota valoa ei vaihda/säädä/korjaa? Miten poliisi reagoi, jos valoon ei ole tehty mitään ja rekisteröintitodistuksessa lukee, että valo korjattava 17.11.2011 mennessä? En ole kylläkään ajanut autolla tällä hetkellä.

Eli siis katsastuskonttorilla motkottivat vasemmasta lähivalosta, näyttää kuulemma aivan liian vasemmalle ja kysyivät multa, että onko mulla jokin Englannin ajovalo.

Mitä tässä nyt on mahdollisesti käynyt? Valoista ei ole kukaan muu ennen valittanut, vasemman puoleiset valot ovat alkuperäiset.

Vain yhden kerran kaikki ajovalot ovat olleet auki kun puhdistin niitä pölyistä ja pesin paremman valovoiman ja kirkkauden toivossa, plus olen joutunut liimaamaan vasemman lähivalon linssiheijastimen kiinnikkeitä, koska linssiheijastinosa heilui vapaasti onnettomuuden johdosta. En ole koskenut valosäätöihin, koska säätötapit ovat jumissa.

Mitä pitäisi tehdä, mikä olisi viisainta? Pitäisikö ostaa suoraan vaan toinen lähivalo?

Semmoinen kysymys vielä, että pystyykö sähkösäätöistä lähivaloa korkeussäätämään itse vaikka pihdeillä, siis jos päätyy ostamaan semmoisen? Itsellä on ajovalot manuaalisäätöiset, eli ruuvimeisselillä.
  • baijeri88
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 958
    • Mikkeli

siis jos se näyttää liian vasemmalle niin säädä se valo näyttämään oikein..
    jos taas kuvio on ns. väärin päin, niin silloin pitää laittaa sellainen umpio missä se on oikeinpäin..
    E36 Cab Atlantisblau
    E92 325i

eX:
    E39 525i, E36 325i
    E34 Sedan Alpinweiss II
    , 316 -87 & 316i -90

Comment

• pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1985
      • Tampere

Originally posted by Hökötin View Post

Eli siis katsastuskonttorilla motkottivat vasemmasta lähivalosta, näyttää kuulemma aivan liian vasemmalle ja kysyivät multa, että onko mulla jokin Englannin ajovalo.

Mitä tässä nyt on mahdollisesti käynyt? Valoista ei ole kukaan muu ennen valittanut, vasemman puoleiset valot ovat alkuperäiset.
      Olet laittanut umpion takaosan väärään kohtaan kiinni kun olet laittanut takaisin, se takaosa (missä siis on se heijastin) käy molempiin puoliin. Eli sen heijastinosan pystyy laittamaan kahteen eri kohtaan kiinni sinne etuosaan. Olet nyt laittanut sen väärään kohtaan sinne vasemmalle puolelle.

Semmoinen kysymys vielä, että pystyykö sähkösäätöistä lähivaloa korkeussäätämään itse vaikka pihdeillä, siis jos päätyy ostamaan semmoisen? Itsellä on ajovalot manuaalisäätöiset, eli ruuvimeisselillä.
      Toki pystyy sähkösäätöistä säätämään samalla tavalla ruuvista.

Comment

• Hökötin
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 62
        • Inkoo

Otin heijastimet irti valoista ja käänsin linssit ylös alaisin kun mun mielestä ne oli väärinpäin tai valokuvio näytti vääränlaiselta. Kuuluuko muuten linssin takana oleva metallilevy (ns. "cut plate") olla yläpuolella vai alapuolella?

Kuva ei ole mun autosta, vaan tuo on joku amerikkalaistyyppinen linssi. Tuota metallilevyä tarkoitan.

Tuossa on muuten semmoinen outo juttu, että heijastimessa on ohjaustapit, mutta jos laittaa linssin ohjaustappien mukaan, niin silloin linssin takana oleva metallilevy tulee mielestäni heijastimen alapuolelle.

Sitten vielä semmoinen juttu, että heijastimen takapuolella lukee yhdessä kohtaa "TOP", niin eikös tämä ihan selvästi tarkoita sitä, että tämä kohta tulee ylöspäin? Näin sen ainakin ymmärsin.

Comment

• Hökötin
          Bimmer Rookie
          • Sep 2006
          • 62
          • Inkoo

Kertokaas nyt paremmin tietävät, että kuinka päin sen linssiosan tulisi olla kun en itse osaa sanoa? Sen kun saa molemmin päin.

Tuleeko linssiosa niin, että linssin takana oleva levy tulee heijastinosan yläpuolelle vaiko alapuolelle? Siis kun linssiosan ja heijastinosan yhdistää.

Heijastinosassa on ohjaustapit, mutta jos laittaa näin, niin tämä "cut-off plate" jää alapuolelle. Valokuvio ei vissiin ole tällöin normaali, koska valokuvio ei osoita oikealle. Se on ehkä tämmöinen -> /------

Eikös valokuvion pitäisi olla näin -> ____/ ?

Ettei mulla sitten olisi vääränlaiset heijastimet vai mikä tässä on?

Comment

• Radon
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 463
            • Suomi-Finland

Kertokaas nyt paremmin tietävät, että kuinka päin sen linssiosan tulisi olla kun en itse osaa sanoa? Sen kun saa molemmin päin.

Tuleeko linssiosa niin, että linssin takana oleva levy tulee heijastinosan yläpuolelle vaiko alapuolelle? Siis kun linssiosan ja heijastinosan yhdistää.

Heijastinosassa on ohjaustapit, mutta jos laittaa näin, niin tämä "cut-off plate" jää alapuolelle. Valokuvio ei vissiin ole tällöin normaali, koska valokuvio ei osoita oikealle. Se on ehkä tämmöinen -> /------

Se leikkauslevy kuuluu alapuolelle sitä heijastinta mielestäni, ei sulla koko umpio sitten väärinpäin ole siellä, en nyt muista onnistuuko sen niin laittamaan.

Comment

• pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1985
              • Tampere

Alla pari selventävää kuvaa omista euromallisista. Linssiosan "heijastinlevy" pitää jäädä alas (kun koko umpio on autossa kiinni), koska linssi kääntää kuvan, jolloin ulosmenevä valo jää rajan (cut-off plate) alle. Omassani en saa linssiosaa kuin yhdellä tavalla, jolloin tapit sopivat oikein, ehkä näissä on eroja.

Heijastinosa tulee etuosaan kiinni kuvanmukaisesti, eli se aukko ylös.

Huomaa allaolevassa kuvassa olevan ruuvin kohta. Heijastinosaa pystyy kääntämään, eli valokuvion saa tuosta säädettyä LHD/RHD malliseksi, kun ne kiinnitysruuvit on löysällä.

Last edited by pheno; 29-12-2011, 09:19.

Comment

• Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

Originally posted by pheno View Post
                Valokuvion saa tuosta säädettyä LHD/RHD malliseksi, kun ne kiinnitysruuvit on löysällä.
                Joka sanotaan jopa käyttöohjekirjassa

Sitten niistä ajovalojen säädöistä: Klik.
                sigpic

BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71

Comment

• Hökötin
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2006
                  • 62
                  • Inkoo

Kiitos teille kaikille! Joo olen jo kääntänyt ne linssit ja heijastimet oikeeseen kohtaan. Tosin edelleen valot ovat säätämättä, koska luulen säätöruuvien olevan jämähtäneitä.

Voiko poliisi ottaa kilvet pois kun rekisteröintitodistukseen on laitettu, että valot olisi pitänyt korjata viime vuoden marraskuussa ja niitä ei ole edelleenkään korjattu? Kyse oli siis siitä kun vasen lähivalo näytti liian vasemmalle.

Comment

• Guest's Avatar

Voiko poliisi ottaa kilvet pois kun rekisteröintitodistukseen on laitettu, että valot olisi pitänyt korjata viime vuoden marraskuussa ja niitä ei ole edelleenkään korjattu? Kyse oli siis siitä kun vasen lähivalo näytti liian vasemmalle.
                    Voi ja ottaa jos ovat töittensä tasalla. Kokemusta....

Comment

Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎