Pistetääs tälle oma topikki, niin ei tarvitse kysymyksiä/vastauksia osiota sotkea, ja pysyy itsekkin paremmin kärryillä.
Eli ongelmanahan on M50B20 koneen päästöt/käyntihäiriöt. Konttorilla käytin ensin, ja sieltä lähdettiin seuraavilla arvoilla (suluissa rajat).
Joutokäynti:
CO: 5,04 (0,50)
HC: 831 (100)
Lambda: -
CO2: 11,80
O2: 0,89 (5,00)
Näillä napsahti melkein ajokielto
Yli 2000rpm:
CO: 5,43 (0,30)
HC: 491 (100)
Lambda: 0,85 (0,97-1,03)
CO2: 11,83
O2: 0,42 (5,00)
No, päin persettähän nuokin oli Ensimmäisenä vaihtelin tuohon venttiilinkopan tiivisteet, kun oli päässyt parille tulpalle öljyä.
Samalla putsailin myös tulpat, kun olivat aika irstaan näköiset vaikka ajettu vain joku 4000km.
Sitten mentiin korjaamolle uudestaan päästöjä mittailemaan. Seuraavanlaisia arvoja tuli sieltä sitten.
Joutokäynti:
CO: 0,008 (0,50)
HC: 84 (100)
Lambda: 1,123
CO2: 13,42
O2: 2,46 (5,00)
Tyhjäkäynnillä kaikki arvot menivät läpi, joskin O2 pomppasi jostain syystä huomattavasti korkeammaksi.
Yli 2000rpm:
CO: 1,828 (0,30)
HC: 276 (100)
Lambda: 0,932 (0,97-1,03)
CO2: 13,85
O2: -0,07 (5,00)
Kierroksilla taas ei menty läpi, vaikkakin arvot ovat jo huomattavasti paremmat. Nyt taas O2 pysyy kurissa, mutta CO,HC ja lambda ovat edelleen pielessä.
Oireet/viat:
- Tyhjäkäynti seilaa lämpimällä koneella (korjaantui tulppien putsauksella ja tiivisteiden vaihdolla)
- Etenkin kostella kelillä pari kertaa selvästi joku pytty jäänyt pois pelistä, koska pieniinkin mäkiin meinannut hyytyä 1. vaihteella.
- Pakoääniä kun kuuntelee, niin "tuputtaa". Tästä on video, jonka pistelen vähän myöhemmin. Mutta äänestä kuule että välillä jää joku sytytys välistä.
- Lambda ilmeisesti pimeänä, kun tyhjäkäynnillä mitattuna antaa arvoja väliltä 0.95-1.09
- Täristää 0-2000 rpm välillä, mutta kierrosten laskiessa huomattavasti enempi.
Tähän mennessä vaihdettua/huollettua:
- Tulpat
- Venakopan tiivisteet
- Lämpöanturit
- Polttoainesuodatin
- Ilmanputsari n. 1500km sitten
- Yhden suuttimen johto oli lähes murtunut poikki, joten se korjattiin.
- Imuvuotoja etsitty ja käyty letkut läpi
- Pakoputki tutkittu vuotojen varalta
- Kokeiltu myös toisia puolia, mutta käynti ei parane
- Ilmamäärämittaria tarkistettu sen verran että "hehkuttaa" sammuttaessa.
- ICV putsattu ja todettu toimivaksi
- Lambda vaihdettu uuteen
Viisaammat kertokoon mistä tuosta vikaa kaivaisi. Lambda nyt varmasti vaikuttaa, mutta se nyt tuskin pyttyjä pudottaa pelistä..
Eli ongelmanahan on M50B20 koneen päästöt/käyntihäiriöt. Konttorilla käytin ensin, ja sieltä lähdettiin seuraavilla arvoilla (suluissa rajat).
Joutokäynti:
CO: 5,04 (0,50)
HC: 831 (100)
Lambda: -
CO2: 11,80
O2: 0,89 (5,00)
Näillä napsahti melkein ajokielto
Yli 2000rpm:
CO: 5,43 (0,30)
HC: 491 (100)
Lambda: 0,85 (0,97-1,03)
CO2: 11,83
O2: 0,42 (5,00)
No, päin persettähän nuokin oli Ensimmäisenä vaihtelin tuohon venttiilinkopan tiivisteet, kun oli päässyt parille tulpalle öljyä.
Samalla putsailin myös tulpat, kun olivat aika irstaan näköiset vaikka ajettu vain joku 4000km.
Sitten mentiin korjaamolle uudestaan päästöjä mittailemaan. Seuraavanlaisia arvoja tuli sieltä sitten.
Joutokäynti:
CO: 0,008 (0,50)
HC: 84 (100)
Lambda: 1,123
CO2: 13,42
O2: 2,46 (5,00)
Tyhjäkäynnillä kaikki arvot menivät läpi, joskin O2 pomppasi jostain syystä huomattavasti korkeammaksi.
Yli 2000rpm:
CO: 1,828 (0,30)
HC: 276 (100)
Lambda: 0,932 (0,97-1,03)
CO2: 13,85
O2: -0,07 (5,00)
Kierroksilla taas ei menty läpi, vaikkakin arvot ovat jo huomattavasti paremmat. Nyt taas O2 pysyy kurissa, mutta CO,HC ja lambda ovat edelleen pielessä.
Oireet/viat:
- Tyhjäkäynti seilaa lämpimällä koneella (korjaantui tulppien putsauksella ja tiivisteiden vaihdolla)
- Etenkin kostella kelillä pari kertaa selvästi joku pytty jäänyt pois pelistä, koska pieniinkin mäkiin meinannut hyytyä 1. vaihteella.
- Pakoääniä kun kuuntelee, niin "tuputtaa". Tästä on video, jonka pistelen vähän myöhemmin. Mutta äänestä kuule että välillä jää joku sytytys välistä.
- Lambda ilmeisesti pimeänä, kun tyhjäkäynnillä mitattuna antaa arvoja väliltä 0.95-1.09
- Täristää 0-2000 rpm välillä, mutta kierrosten laskiessa huomattavasti enempi.
Tähän mennessä vaihdettua/huollettua:
- Tulpat
- Venakopan tiivisteet
- Lämpöanturit
- Polttoainesuodatin
- Ilmanputsari n. 1500km sitten
- Yhden suuttimen johto oli lähes murtunut poikki, joten se korjattiin.
- Imuvuotoja etsitty ja käyty letkut läpi
- Pakoputki tutkittu vuotojen varalta
- Kokeiltu myös toisia puolia, mutta käynti ei parane
- Ilmamäärämittaria tarkistettu sen verran että "hehkuttaa" sammuttaessa.
- ICV putsattu ja todettu toimivaksi
- Lambda vaihdettu uuteen
Viisaammat kertokoon mistä tuosta vikaa kaivaisi. Lambda nyt varmasti vaikuttaa, mutta se nyt tuskin pyttyjä pudottaa pelistä..
Comment