Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B20 päästöt/käyntihäiriöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thst
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 252
    • Jkl

    M50B20 päästöt/käyntihäiriöt

    Pistetääs tälle oma topikki, niin ei tarvitse kysymyksiä/vastauksia osiota sotkea, ja pysyy itsekkin paremmin kärryillä.
    Eli ongelmanahan on M50B20 koneen päästöt/käyntihäiriöt. Konttorilla käytin ensin, ja sieltä lähdettiin seuraavilla arvoilla (suluissa rajat).

    Joutokäynti:

    CO: 5,04 (0,50)
    HC:
    831 (100)
    Lambda: -
    CO2:
    11,80
    O2:
    0,89 (5,00)

    Näillä napsahti melkein ajokielto

    Yli 2000rpm:

    CO: 5,43 (0,30)
    HC:
    491 (100)
    Lambda:
    0,85 (0,97-1,03)
    CO2:
    11,83
    O2:
    0,42 (5,00)

    No, päin persettähän nuokin oli Ensimmäisenä vaihtelin tuohon venttiilinkopan tiivisteet, kun oli päässyt parille tulpalle öljyä.
    Samalla putsailin myös tulpat, kun olivat aika irstaan näköiset vaikka ajettu vain joku 4000km.
    Sitten mentiin korjaamolle uudestaan päästöjä mittailemaan. Seuraavanlaisia arvoja tuli sieltä sitten.

    Joutokäynti:

    CO: 0,008 (0,50)
    HC:
    84 (100)
    Lambda:
    1,123
    CO2: 13,42
    O2:
    2,46 (5,00)

    Tyhjäkäynnillä kaikki arvot menivät läpi, joskin O2 pomppasi jostain syystä huomattavasti korkeammaksi.

    Yli 2000rpm:

    CO: 1,828 (0,30)
    HC:
    276 (100)
    Lambda:
    0,932 (0,97-1,03)
    CO2:
    13,85
    O2:
    -0,07 (5,00)

    Kierroksilla taas ei menty läpi, vaikkakin arvot ovat jo huomattavasti paremmat. Nyt taas O2 pysyy kurissa, mutta CO,HC ja lambda ovat edelleen pielessä.


    Oireet/viat:

    - Tyhjäkäynti seilaa lämpimällä koneella (korjaantui tulppien putsauksella ja tiivisteiden vaihdolla)
    - Etenkin kostella kelillä pari kertaa selvästi joku pytty jäänyt pois pelistä, koska pieniinkin mäkiin meinannut hyytyä 1. vaihteella.
    - Pakoääniä kun kuuntelee, niin "tuputtaa". Tästä on video, jonka pistelen vähän myöhemmin. Mutta äänestä kuule että välillä jää joku sytytys välistä.
    - Lambda ilmeisesti pimeänä, kun tyhjäkäynnillä mitattuna antaa arvoja väliltä 0.95-1.09
    - Täristää 0-2000 rpm välillä, mutta kierrosten laskiessa huomattavasti enempi.

    Tähän mennessä vaihdettua/huollettua:


    - Tulpat
    - Venakopan tiivisteet
    - Lämpöanturit
    - Polttoainesuodatin
    - Ilmanputsari n. 1500km sitten
    - Yhden suuttimen johto oli lähes murtunut poikki, joten se korjattiin.
    - Imuvuotoja etsitty ja käyty letkut läpi
    - Pakoputki tutkittu vuotojen varalta
    - Kokeiltu myös toisia puolia, mutta käynti ei parane
    - Ilmamäärämittaria tarkistettu sen verran että "hehkuttaa" sammuttaessa.
    - ICV putsattu ja todettu toimivaksi
    - Lambda vaihdettu uuteen

    Viisaammat kertokoon mistä tuosta vikaa kaivaisi. Lambda nyt varmasti vaikuttaa, mutta se nyt tuskin pyttyjä pudottaa pelistä..




    Last edited by thst; 16-01-2012, 17:03.

  • zeneg
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 1238
    • Oulu

    #2
    Vaihda se lambda. Sitten akunkenkä irti pariksi minuutiksi, jotta nollaa adaptiot moottorinohjaukselta. Onko katit kunnossa? Maffi?

    Comment

    • thst
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 252
      • Jkl

      #3
      Katti ei ainakaan helise, joten oletan sen olevan kunnossa. Maffia sen verran katsellut että sammuttaessa ainakin hehkuttaa tuon langan kuumaksi. Voiko noita joillain muilla kikoilla testata?

      Tässä vielä se video tuosta käynnistä. Tuollaista se pahimmillaan on, mutta ei onneksi kovin usein tuollaiseksi mene.

      Comment

      • zeneg
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 1238
        • Oulu

        #4
        Maffin testaus: Auto käyntiin, sitten maffin liitin irti. Jos kunnossa, käynti notkahtaa tai alkaa käymään perseellään. Jos ei muutosta käyntiin, maffi pimeä.

        Comment

        • thst
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 252
          • Jkl

          #5
          Originally posted by zeneg View Post
          Maffin testaus: Auto käyntiin, sitten maffin liitin irti. Jos kunnossa, käynti notkahtaa tai alkaa käymään perseellään. Jos ei muutosta käyntiin, maffi pimeä.
          Hetken aikaa käy huonosti tuon liittimen irroittamisen jälkeen, mutta tasaantuu kyllä sen jälkeen.

          Comment

          • zeneg
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 1238
            • Oulu

            #6
            Paraniko käynti liittimen irroituksen jälkeen? Ja mikä on hetken aikaa, 5 sekunttia, 3 minuuttia vai tunti?

            Comment

            • thst
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 252
              • Jkl

              #7
              Originally posted by zeneg View Post
              Paraniko käynti liittimen irroituksen jälkeen? Ja mikä on hetken aikaa, 5 sekunttia, 3 minuuttia vai tunti?
              Mitä nyt tuossa kävin kylmällä koneella kokeilemassa, niin liittimen irroituksen jälkeen meinasi sammua ja sitten nosti kierrokset hiukan tyhjäkäyntiä korkeemmalle ja sitten tasoittui. Eli sellaisen ~5sec vei tuo tasoittuminen. Lämpöisellä koneella muistaakseni seilasi vähän kauemmin. Mutta tasoituttuaan en käynnissä huomannut eroa verrattuna siihen kun liitin on kiinni. Ajaessa voisi kyllä tosin eron huomata :think

              Comment

              • zeneg
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 1238
                • Oulu

                #8
                Originally posted by thst View Post
                Mitä nyt tuossa kävin kylmällä koneella kokeilemassa, niin liittimen irroituksen jälkeen meinasi sammua ja sitten nosti kierrokset hiukan tyhjäkäyntiä korkeemmalle ja sitten tasoittui. Eli sellaisen ~5sec vei tuo tasoittuminen. Lämpöisellä koneella muistaakseni seilasi vähän kauemmin. Mutta tasoituttuaan en käynnissä huomannut eroa verrattuna siihen kun liitin on kiinni. Ajaessa voisi kyllä tosin eron huomata :think
                Jaa-a, nyt kyllä hankala sanoa toimiiko oikein..pimeällä maffilla liittimen irroituksella ei suurempaa merkitystä ole käyntiin ja kulkupuoleen. Käy joltain harrastajalta kokeilemassa toimivaa maffia jos ei muuten selvyyttä saa. Ja vaihda se lambda.

                Comment

                • thst
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 252
                  • Jkl

                  #9
                  Originally posted by zeneg View Post
                  Jaa-a, nyt kyllä hankala sanoa toimiiko oikein..pimeällä maffilla liittimen irroituksella ei suurempaa merkitystä ole käyntiin ja kulkupuoleen. Käy joltain harrastajalta kokeilemassa toimivaa maffia jos ei muuten selvyyttä saa. Ja vaihda se lambda.
                  Näin on tehtävä, ja pitää tuo lambda käydä hakemassa heti kun liikkeeseen kerkeää hakemaan Onhan tässä vielä pari viikkoa aikaa ennen jälkitarkastusta.

                  Comment

                  • thst
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 252
                    • Jkl

                    #10
                    Lambda vaihdettu uuteen Boschilaiseen, mutta ei ainakaan käyntiin vaikutusta. Pitää huomenna vielä testeissä käydä toisilla puolilla ja tuolla uudella lambdalla. Sen jälkeen rupeaakin menemään kalliimmaksi nuo vaihdettavat osat :think

                    Comment

                    • zeneg
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 1238
                      • Oulu

                      #11
                      Nollasitko adaptiot lambdan vaihdon jälkeen? Kyllä mä menisin vikakoodin lukuun. Tulis mieleen että nokka-anturi tai kampi-anturi antaa epäkuranttia signaalia tai jotain vastaavaa.

                      Comment

                      • thst
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 252
                        • Jkl

                        #12
                        Originally posted by zeneg View Post
                        Nollasitko adaptiot lambdan vaihdon jälkeen? Kyllä mä menisin vikakoodin lukuun. Tulis mieleen että nokka-anturi tai kampi-anturi antaa epäkuranttia signaalia tai jotain vastaavaa.
                        Juu, annoin jonkun 7h olla akun kaapelit irti. Paljonko tuosta noin vanhasta vehkeestä saa infoa irti lukemalla? Välillä tuo kuitenkin toimii ihan normaalisti, mutta välillä taas päin persettä ja sytytys vajaata. Huomiseksi kuitenkin varattu jo aika päästötestiin, niin käydään nyt siellä vielä näyttämässä. Pitää nyt vähän reilummalla jalalla tuota kengittää, kun tuntuu että tuo katti on aika kaukana tuossa, niin vaatii varmaan enempi lämmetäkseen

                        Comment

                        • thst
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2010
                          • 252
                          • Jkl

                          #13
                          Päästöt saatiin läpi Muuten tuo olisikin mennyt siivuina kuusankoskelle..
                          Tyhjäkäynnillä vielä jotain seilaamista esiintyi ja välillä meinasi vetää rikkaalle.

                          Joutokäynti:


                          CO: 0,006 (0,50)
                          HC:
                          51 (100)
                          Lambda:
                          1.146
                          CO2:
                          13,36
                          O2:
                          2,84 (5,00)


                          Yli 2000rpm:

                          CO: 0,004 (0,30)
                          HC:
                          31 (100)
                          Lambda:
                          1,029 (0,97-1,03)
                          CO2:
                          14,61
                          O2:
                          0,63 (5,00)

                          Ei nuo vieläkään täydelliset ole, eli jossain vielä jotain häikkää on. Mutta lähtötilanteesta suuri parannus. Kiitos zenegille neuvoista

                          Comment

                          • zeneg
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 1238
                            • Oulu

                            #14
                            Muutenhan nuo on ihan hyvät, mutta tuo jäännöshappi tyhjäkäynnillä on ihan liian korkea. :think Joku imuvuoto ehkä, imusarjantiiviste? Eihän vain ohivuotoa ole(vaikka oireet ei ihan välttämättä täsmäisikään).

                            Comment

                            • thst
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2010
                              • 252
                              • Jkl

                              #15
                              Originally posted by zeneg View Post
                              Muutenhan nuo on ihan hyvät, mutta tuo jäännöshappi tyhjäkäynnillä on ihan liian korkea. :think Joku imuvuoto ehkä, imusarjantiiviste? Eihän vain ohivuotoa ole(vaikka oireet ei ihan välttämättä täsmäisikään).
                              Ohivuodosta en osaa sanoa, mutta nuo letkut on pyöritelty kädessä sen sata kertaa ja lampulla katseltu. Ja imusarjankin juureen on mönjiä suihkuteltu tuloksetta :think Tyhjäkäynnillä kuulemma saattoi välillä heittää HC:n johonkin 200 kieppeille kun rupesi tyhjäkäynti seilailemaan. Voisikos joku suutin pikkuisen vuotaa? Ongelma ilmenee erityisesti lämpimällä koneella ja lämpimään tilaan kun tuo hetkeksi/sateisella ja kostella kelillä. Nyt on kuitenkin aikaa rauhassa tutkia kun voi käydä konttorilla käyttämässä niin ei ajot lopu.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎