Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30B34 Huohotusletkut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    M30B34 Huohotusletkut

    Tervehdys

    Taas uuden ongelman parissa...

    Elikkäs koneen rakennus alkaa olemaan loppusuoralla, ja törmäsin noihin huohotusletkuihin, eli siis lähtee venttiilikopankannesta, ja haarottuu sekä imusarjaan, että ilmaputkeen ennen kaasuläppää.

    Alkuperäset on aika haperruttanu, täynnä halkeamia ja käyttökelvottomat.
    Tilasimpa siis uudet, käyttäen varaosanumeroita vanhoista osista.
    Uudet saapu tänään, ja muuten identtiset (myös osanumerot identtiset) mutta ovat ohuemmat (sisähalkaisija) kun vanhat, enkä näinollen voi käyttää noita takaiskuventtiileitä, ja imusarjan pää on myös todella tiukka "nipan" päälle.

    Joku muu törmännyt vastaavaan?

    Kaikki uudet osat tähänasti sopineet 100% mutta nyt tuli tällänen sitten.

    Tuossa letkuhässäkässä on siis kaksi venttiiliä, toinen on vaan yksisuuntaisventtiili, joka estää imuilman kiertämisen ennen kaasuläppää olevasta letkusta suoraan imusarjaan, mutta toinen on erilainen.
    Mikä on tämän venttiilin funktio? Realoem sanoo "volume vontrol valve" eli säätäisi virtausta tjsp?

    Kiitokset jo etukäteen.

    E : Niin, autohan on siis E34 -91 535i
    Last edited by Klasu-; 19-01-2012, 19:42.
  • Micce///M
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2008
    • 3552
    • Hämeenlinna

    #2
    Laitahan linkkiä, minkälainen systeemi autossasi on.

    Comment

    • Klasu-
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 546
      • Helsinki

      #3
      Jees

      Olis pitänyt heti laittaa kuva, totta.

      Eli tässä näkyy IMM ---> Kaasuläppä - ilmaletku uusi ja vanha. Samat osanumerot ja tuota letkinpaikkaa lukuunottamatta 1:1


      Tässä näkyy huohotusletkut, ylhäällä vanhat ja alhaalla uudet. Realoem näyttää että tossa kuuluisi olla "suora pätkä" vaan...?
      Letkut ovat olleet ulkoisesti 1:1 vanhat vaan murtuivat irrotettaessa...


      Tässä samaiset letkut kuin edellisessä kuvassa, näkyy ero sisähalkasijoissa.


      Ja tässäpä vielä kuva uudet osat koneessa kiinni (tuohon väliin kuuluisi ilmeisesti tämä "volume control valve" joka ei nyt siis mene paikalleen, kun liian kaposet letkut...

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Sulla on varmaan EML? Sille on omat huohotusletkut, huomasitko sitä?
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Klasu-
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 546
          • Helsinki

          #5
          Juu, sähköisellä kaasuläpällä&luistonestolla varustettu kyseessä.

          Enpä ole kyllä ollut tästä eroavaisuudesta tietoinen...

          Onko jollain antaa infoa oikeista osanumeroista?

          Sehän tässä ihmetyttää kun purkaessa oli "sopiva setti" ja samoilla osanumeroilla nyt sain väärät kilkkeet.

          Tuohon on sitten ilmeisesti ainakin kolmea (3) eri tyyppiä noita huohotinletkuja, koska ensiksi sain suoran pätkän, joka näkyy myös realoemissa, mutta tämä ei ole oikea.
          Siinä tosin ei osanumerot täsmännyt kylläkään.
          Last edited by Klasu-; 20-01-2012, 02:06.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Yritin ottaa silmän käteen ja tihrustaa kuvista. Näyttäis letkut olevan oikeat, melkoisen tiukkoja niiden kuuluukin olla ja vanhat on venahtaneet jo. Silikonia liitoksiin ja paikalleen
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Klasu-
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 546
              • Helsinki

              #7
              Jeps

              Joo kyllä tais olla vaan niin että vanhat oli "turvonnu" tosi pahasti öljyn ja kuumuuden takia.
              Enpä meinannut millään kyllä uskoa.

              Silikonia laitoin putkien päihin niin auttoi tosiaan osia "lupsahtamaan" paikalleen.
              Tosi tiukat ovat, ei kannata ihmettyä siis jos vaihtelee noita.

              Havaintoja : Takaisku estää huohotuskaasujen menon kumiputkeen ennen kaasuläppää, mutta sallii ilman menemisen ennen kaasuläppää suoraan imusarjaan.

              Vaolume control valve kontrolloi sekä edellämainittua että imusarjaan pääsevien huohotuskaasujen määrää.

              Eiköhän tää tästä taas!

              Kiitokset kaikille avusta.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎