Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 typ 188 perien sopivuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FünfZweiFünf
    Bimmer Rookie
    • Apr 2011
    • 43
    • Mänttä-Vilppula

    E34 typ 188 perien sopivuus

    Sori, mutta aloitan tänne 5-sarjan osioon vielä uuden threadin aiheesta... Tuli aiemmin kirjoitettua jonkun vanhan threadin jatkoksi, mutta luulenpa ettei kaikki E34-osaajat välttämättä eksy tuonne...



    Eli siis...haen E34 '91 525 manuaaliin lukollista typ 188 perää.
    Mahtaako 525 automaatin perä sopia suoraan manuaaliin?
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9041
    • Iisalmi

    #2
    Mikä laipan booritus? typ188 on neljäpulttinen, typ210 on 6 pulttinen. En ole kyllä kuullut, että laatikolla olisi perään vaikutusta :think Kardaanin etupätkään voi tietenkin olla vaikutusta, koska automaatti lienee vähän pidempi.
    E39 ja E91

    Comment

    • FünfZweiFünf
      Bimmer Rookie
      • Apr 2011
      • 43
      • Mänttä-Vilppula

      #3
      En tiedä boorituksista sanoa mitään. En oo nykyistä perää vielä irrottanu autosta ku on käyttöauto kyseessä eikä oikein tässä kämpillä oo mahdollisuuksiakaan paljoo autoo nostella. Onko 525:ssa sitten eri boorituksiakin?
      Mitä tarkoitat 4- ja 6-pulttisella? Et varmaan sisäänmenolaippaa? Ainaki käsittääkseni typ 188:ia on sekä 4- että 6-pulttisella sisäänmenolaipalla. Ellen sitte oo käsittäny väärin. Ja poskilaakerit typ 188:ssa 6 pultilla kiinni ja typ 210:ssa 8:lla.

      Meinasin siis että josko se automaatin perä kävis suoraan tuohon manuaalin kardaanin jatkoksi. Eli ei tarttis vaihtaa mitään muuta kuin se kokonainen perä. Jos nyt kerran on niin että E34:ssä on 535:ssa ja M5:ssa typ 210 ja muissa typ 188...

      Comment

      • Harri G
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 9041
        • Iisalmi

        #4
        Originally posted by FünfZweiFünf View Post
        Mitä tarkoitat 4- ja 6-pulttisella? Et varmaan sisäänmenolaippaa? Ainaki käsittääkseni typ 188:ia on sekä 4- että 6-pulttisella sisäänmenolaipalla.
        Niin sitä sisäänmenolaippaa tarkoitan, tai kardaanin takalaippaa, ihan mistä haluaa puhua. Olen elänyt uskossa että typ188 aina neljä pulttia kardaanin takapäässä, typ210 6 pulttia.

        Tuolla muuten jonkun verran tietoa näistä:


        EDIT: Tosin nyt kun katsoin ebaysta niin E32 perissä näyttäisi olevan 6 pulttia sisäänmenolaipassa vaikka on typ188.
        Last edited by Harri G; 27-02-2012, 22:14.
        E39 ja E91

        Comment

        • 525TurboIC
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 663
          • Pomarkku

          #5
          Kyllä mulla ainakin on e34ssa 6-pulttinen kardaaninlaippa vaikka on typ188 perä. Kyseessä siis 525 m50b25. Ja kardaani sopii suoraan typ210-perään.

          Comment

          • FünfZweiFünf
            Bimmer Rookie
            • Apr 2011
            • 43
            • Mänttä-Vilppula

            #6
            Hyvin havainnollistavia kuvia peristä tuolla bmwfanatics-sivulla minkä Harri linkitit. Kiitti.

            Vielä kun jostain sais tosiaan varmuuden että sopiiko se automaattivaihteisen perä suoraan manuaaliin kardaanin jatkoksi vai onko jotain eroa sisäänmenolaippojen pituuksissa tms.

            Ois vaan niin kiva tietää etukäteen ettei tartte sitte todeta ku on nykyinen perä äherretty autosta irti että "jaa ei tää tomaatin perä sovikaan suoraan"

            Tai siis jos laippojen pituuksissa on millin osien eroja niin eipä sitä varmaan kyllä asentaessakaan huomaa. Hajoaa vaan pinionin laakeri ennen aikojaan. Tai jotain.
            Last edited by FünfZweiFünf; 28-02-2012, 09:31.

            Comment

            • pope
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 687
              • Harjavalta

              #7
              Originally posted by FünfZweiFünf View Post
              Hyvin havainnollistavia kuvia peristä tuolla bmwfanatics-sivulla minkä Harri linkitit. Kiitti.

              Vielä kun jostain sais tosiaan varmuuden että sopiiko se automaattivaihteisen perä suoraan manuaaliin kardaanin jatkoksi vai onko jotain eroa sisäänmenolaippojen pituuksissa tms.

              Ois vaan niin kiva tietää etukäteen ettei tartte sitte todeta ku on nykyinen perä äherretty autosta irti että "jaa ei tää tomaatin perä sovikaan suoraan"

              Tai siis jos laippojen pituuksissa on millin osien eroja niin eipä sitä varmaan kyllä asentaessakaan huomaa. Hajoaa vaan pinionin laakeri ennen aikojaan. Tai jotain.
              Se perän laippa mihin kardaani tulee kiinni on yhdellä pultilla kiinni perässä, niin otat vanhasta perästä laipan uuteen jos niissä laipoissa on eroa. Tai näin ainakin itse toimin kun -92 525:een perää vaihtaessani huomasin että niissä onkin erilaiset laipat(molemmat perät olivat typ188).
              Last edited by pope; 28-02-2012, 09:55.
              e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

              Comment

              • Harri G
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 9041
                • Iisalmi

                #8
                Harmi kun tuokaan ei anna osalle 1 numeroa, jolla voisi selata mihin kaikkiin käy http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...n_gasket_ring/

                E34 kardaanissa ei taida pystyä pituuttakaan hienosäätämään :think

                EDIT: Tuolla kyllä sanotaan, että "Important! Drive flange and nut must Not be replaced." Lienee joku syykin, miksi ei saa vaihtaa. Tuskin huvikseen kirjoittavat huomautuksia.
                E39 ja E91

                Comment

                • FünfZweiFünf
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2011
                  • 43
                  • Mänttä-Vilppula

                  #9
                  Sepä se. Koitin kanssa jo aiemmin realoem:sta käydä sisäänmenolaippojen osanumeroita vertailemassa mutta siellä oli sama varoitus eikä ollut osanumeroita nähtävissä. Eivät selvästikään halua että noita laippoja vaihdellaan.

                  Epäilyttääkin tosiaan että aiheuttaako laipan vaihto pientä pituusheittoa jonka jälkeen perää pitäisi sitten shimmailla...
                  Ja onko sitä pituuseroa jo muutenkin manuaalin ja automaatin perien laipoissa.

                  EDIT: Ja siihen mahdolliseen shimmailuun tosiaan viimeistään loppuu meikäläisen osaaminen

                  Comment

                  • pope
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 687
                    • Harjavalta

                    #10
                    Katos vaan Onneksi meikäläisellä ei käynyt mielessäkään ettei sitä laippaa saa vaihtaa, olisi varmaan jäänyt perä vaihtamatta

                    Meikäläiselle tuli perä m20 moottorisesta e34:sta. Joten jos tuo automaatti 525 on m20 moottorilla, niin melkein voisi olettaa, että siinä on erilainen laippa. Tämmöstä mutuilua .
                    e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                    Comment

                    • FünfZweiFünf
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2011
                      • 43
                      • Mänttä-Vilppula

                      #11
                      Heh. Mutta hyvin on vissiin toiminut vai? Ettei vielä oo laakereita mennyt tms. Ootko pitkään jo vaihdetulla perällä ajanu?

                      M50-koneella ois myös se '93 525 automaatti josta ite perää oon katellu. Eli koneet samat. Mutta tuskin se mitään takaa...

                      Comment

                      • pope
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 687
                        • Harjavalta

                        #12
                        Originally posted by FünfZweiFünf View Post
                        Heh. Mutta hyvin on vissiin toiminut vai? Ettei vielä oo laakereita mennyt tms. Ootko pitkään jo vaihdetulla perällä ajanu?

                        M50-koneella ois myös se '93 525 automaatti josta ite perää oon katellu. Eli koneet samat. Mutta tuskin se mitään takaa...
                        Tämä talvi on ajeltu ja ongelmitta, olisiko tässä jokunen tuhat kilometriä menty .
                        e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                        Comment

                        • FünfZweiFünf
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2011
                          • 43
                          • Mänttä-Vilppula

                          #13
                          Lueskelin Bentley Publishersin E34-korjausopasta ja kyllä siellä oli ohjeet perän sisäänmenolaipan irrotukseen ja kiinnitykseen. Eli ei se laipan irrotus ja kiinnitys varmasti sinänsä vaarallista ole.

                          Se voi olla sitte eri asia jos vaihtaa toisen laipan ja niissä sattuu olemaan jotain pituuseroa, tai ei saa kiristettyä mutteria oikein. Mahtaako niitä laippoja sitte olla hiukan eri "pituisia" tai jotain. Tiedä häntä.

                          Vai onko tuossa vaihtokiellossa kyse vain ja ainoastaan siitä, että vaihtolaippaa on muka mahdoton saada kiristettyä oikein koska kiristys tulisi tehdä sillä menetelmällä että merkkaa vastinkohdat sisäänmenoakselin päähän ja laipan kiristysmutteriin. Bentleyn oppaassa taisi kyllä olla myös maininta että kiristys tehtyjen merkkien mukaan TAI 85 Nm.

                          Comment

                          • Rocla
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 7692
                            • Kajaani

                            #14
                            Originally posted by Harri G View Post
                            E34 kardaanissa ei taida pystyä pituuttakaan hienosäätämään :think
                            Nelipulttisella laipalla olevassa kardaanissa on oma liuku, kuten esim e30 kardaanissa.

                            Kuusipulttisessa on vakionopeusnivel ja siinä on liuku itsessään.
                            Olli.

                            Comment

                            • ruupanen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 5155
                              • Joensuu

                              #15
                              Onko 525i M20 aina kehtomallin perä?
                              E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                              Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎