Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 s38b36 käyntihäiriöt vol.xx

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by Jigsaw View Post
    No näinhän siinä on nyt todennäköisesti käynyt. Otin lambdan kokonaan irti ja jälleen vastuksia mittailin ja eihän se näyttänyt lukemaa mistään navasta ja koitin hallipuhaltimen edessä sitä jonkin tovin lämmitellä (+800C) eikä reagoinut mihinkään. Todennäköisesti epähuomiossaan kasaus vaiheessa nestettä lurahtanut pakosarjaan
    Väärä mittaustapa, eli se lambda anturi on jännitelähde, ei siitä mitään vastuksia kuulu saada mitattuakaan. Eli mittari jännitealueelle ja vajaan voltin jännite pitäisi kuumasta anturista tulla pihalle sillä hallilämppärilläkin.

    Ja varsinainen vika on kyllä varmaankin jokin muu kuin Lambda, ei sen lambdan avulla moottorinohjaus tee kuin hienosäätöä eli totaalisesti pielessä olevat seokset edellyttävät muutakin vikaa, Lambda arvo jos ei vaihtele niin moottorinohjaus huomaa sen heti eikä säädä seoksia poskettomasti pieleen.
    Last edited by naukkis; 11-03-2012, 11:56.

    Comment

    • Jigsaw
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 420
      • Haapajärvi

      #17
      Originally posted by naukkis View Post
      Väärä mittaustapa, eli se lambda anturi on jännitelähde, ei siitä mitään vastuksia kuulu saada mitattuakaan. Eli mittari jännitealueelle ja vajaan voltin jännite pitäisi kuumasta anturista tulla pihalle sillä hallilämppärilläkin.

      Ja varsinainen vika on kyllä varmaankin jokin muu kuin Lambda, ei sen lambdan avulla moottorinohjaus tee kuin hienosäätöä eli totaalisesti pielessä olevat seokset edellyttävät muutakin vikaa, Lambda arvo jos ei vaihtele niin moottorinohjaus huomaa sen heti eikä säädä seoksia poskettomasti pieleen.
      Tämä selventikin paljon. Mittailin tuohon tyyliin ja en saanut voltteja nousemaan kun 0.185V asti vaikka pidin sitä kauan lämmittimen edessä.

      Toivottavasti vikakoodienluku auttaa, jos ei, niin pitänee alkaa etsimään toista ilmamassamittaria että saa sillä testata auttaako. Kumminkin kun elintärkeät anturit mitkä seoksia säätää on melkein uusittu ja niitä mitä ei ole niin näyttävät mittariin järkeviä lukemia...

      Tottakai pois sulettuakaan ei ole se että ex-omistaja/omistajat ovat työntäneet ECUun jonkin virilastun...Ehkä hieman mutua nyt mutta auton ostosta lähtien on tuntunut että hieman rikkaalla käynyt ja välikaasuun ei oikein kunnolla ole reagoinut koskaan...
      E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

      Comment

      • Jigsaw
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2007
        • 420
        • Haapajärvi

        #18
        Osaakos kukaan kertoa, kun m5boardilla luin juttua että vuotava venttiilikopan tiiviste sotkisi alipaine järjestelmää ?? Vai onko tämä ongelma vain tuossa -b38:ssa? Sitä en ole vielä tarkistanut tiiveydestä vaikka uusi tiiviste onkin.
        E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

        Comment

        • MrBubbles
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2009
          • 799
          • Seinäjoki

          #19
          Originally posted by Jigsaw View Post
          Osaakos kukaan kertoa, kun m5boardilla luin juttua että vuotava venttiilikopan tiiviste sotkisi alipaine järjestelmää ?? Vai onko tämä ongelma vain tuossa -b38:ssa? Sitä en ole vielä tarkistanut tiiveydestä vaikka uusi tiiviste onkin.
          Voiko olla tosiaan näin mutta tuota ennenkun tuhlaat tonneja niin laita siihen tatech
          No life, no friends, just motorsport!

          -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
          -jokunen e30.
          -e28

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by Jigsaw View Post
            Tämä selventikin paljon. Mittailin tuohon tyyliin ja en saanut voltteja nousemaan kun 0.185V asti vaikka pidin sitä kauan lämmittimen edessä.
            En ole itse testannut hallilämppärillä, mutta luulisin että siinä palokaasut on niin happipitoisia että jännite ei kunnossa olevalla lambdallakaan välttämättä nouse tuon korkeammaksi, eli sillä jännitteellähän se anturi kertoo haistelemansa ilman happipitoisuudesta ja mitä korkeampi jännite sitä vähemmän happea pakokaasuissa. Eli tuon testin perusteella en sanoisi vielä sitä anturia vialliseksi.

            Paikallaan ollessaan mitattuna kun lambda on lämmin ja kone rikkaalla pitäisi löytyä sitten se melkein täysi voltti, tosin tolkuttoman rikkaalla seoksella Lambda voi mennä tukkoon ja olla antamatta mitään pihalle, senkin takia moottorinohjaus tekee perussäädön seokselle muiden antureiden kuin Lambdan perusteella.

            Comment

            • bigblock
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 160
              • iisalmi

              #21
              Toivottavasti vikakoodienluku auttaa, jos ei, niin pitänee alkaa etsimään toista ilmamassamittaria että saa sillä testata auttaako. Kumminkin kun elintärkeät anturit mitkä seoksia säätää on melkein uusittu ja niitä mitä ei ole niin näyttävät mittariin järkeviä lukemia...



              Ota ilmamassa mittarin johto irti ja laita käyntiin pitäis käydä kohtuu siivosti eron kyllä huomaa normaali käyntiin mutta pitäis toimia kumminkin.

              Comment

              • Jigsaw
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2007
                • 420
                • Haapajärvi

                #22
                Originally posted by bigblock View Post
                Toivottavasti vikakoodienluku auttaa, jos ei, niin pitänee alkaa etsimään toista ilmamassamittaria että saa sillä testata auttaako. Kumminkin kun elintärkeät anturit mitkä seoksia säätää on melkein uusittu ja niitä mitä ei ole niin näyttävät mittariin järkeviä lukemia...



                Ota ilmamassa mittarin johto irti ja laita käyntiin pitäis käydä kohtuu siivosti eron kyllä huomaa normaali käyntiin mutta pitäis toimia kumminkin.
                Tänään kokeilin sitä, sammui välittömästi eikä yrittänytkään käyntiin ja kasteli tulpat
                Last edited by Jigsaw; 13-03-2012, 20:43.
                E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                Comment

                • MrBubbles
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2009
                  • 799
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Originally posted by Jigsaw View Post
                  Tänään kokeilin sitä, sammui välittömästi eikä yrittänytkään käyntiin ja kasteli tulpat
                  pärähtipä mieleeni sellainen asia että kuunteleppa suuttimet stetoskoopilla että napsuuko ne. ettei ois joku suutin jäänyt auki?
                  No life, no friends, just motorsport!

                  -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                  -jokunen e30.
                  -e28

                  Comment

                  • Jigsaw
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 420
                    • Haapajärvi

                    #24
                    No niin vkl aikaan tuli taas auton kimpussa oltua...vikakoodeja YRITETTY lukea mutta ei saa yhteyttä autoon. Kokeiltu monella eri kaapelilla ja bmw scannerilla ja carsoftilla mutta yhteys vaan takkuaa:think

                    Sitten vaihdoin vielä uudelleen uuden bensan suodattimen ja uudet tulpat. Nyt auto pysyy hienosti tyhjäkäynnillä eikä putoile pyttyjä pelistä pois mutta kaasuun ei oikein vastaa hyvin, hitaasti jos kaasua painaa niin pääsee kyllä vaikka rajoittimelle asti mutta alkaa paukkumaan putkessa kun kaasua korkeilla kierroksilla painelee nopeampaa ja pienillä kierroksilla kone "hukkuu".

                    Säätelin kaasuläppä kytkintä vielä herkemmälle ja ehkä hieman parani.

                    Sitten otin ilmamassa mittarin kannen pois ja näyttäisi niinkuin joku olis joskus ropeloinut kolvin kanssa sitä. Laitoin auton käyntiin ja nappas IMM:n töpselin irti--> hieman kierrokset nousee ja käy miltei yhtä tasaseen ja kaasuakin uskaltaa painella ja kaasun vastaa juuri samanlailla oli töpseli kiinni tai ei. Tosin ilman töpseliä en tuolla paljoa kierrätellyt...
                    E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                    Comment

                    • MrBubbles
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2009
                      • 799
                      • Seinäjoki

                      #25
                      Originally posted by Jigsaw View Post
                      No niin vkl aikaan tuli taas auton kimpussa oltua...vikakoodeja YRITETTY lukea mutta ei saa yhteyttä autoon. Kokeiltu monella eri kaapelilla ja bmw scannerilla ja carsoftilla mutta yhteys vaan takkuaa:think

                      Sitten vaihdoin vielä uudelleen uuden bensan suodattimen ja uudet tulpat. Nyt auto pysyy hienosti tyhjäkäynnillä eikä putoile pyttyjä pelistä pois mutta kaasuun ei oikein vastaa hyvin, hitaasti jos kaasua painaa niin pääsee kyllä vaikka rajoittimelle asti mutta alkaa paukkumaan putkessa kun kaasua korkeilla kierroksilla painelee nopeampaa ja pienillä kierroksilla kone "hukkuu".

                      Säätelin kaasuläppä kytkintä vielä herkemmälle ja ehkä hieman parani.

                      Sitten otin ilmamassa mittarin kannen pois ja näyttäisi niinkuin joku olis joskus ropeloinut kolvin kanssa sitä. Laitoin auton käyntiin ja nappas IMM:n töpselin irti--> hieman kierrokset nousee ja käy miltei yhtä tasaseen ja kaasuakin uskaltaa painella ja kaasun vastaa juuri samanlailla oli töpseli kiinni tai ei. Tosin ilman töpseliä en tuolla paljoa kierrätellyt...
                      Eikös se siirry laskennalliseen karttaan jos imm töpselin ottaa pois? Entä ne suuttimet? Koitahan myös syttylampulla että kipinä tulee joka sylinteriin tasaisin väliajoin että saadaan suljettua pois se mahdollisuus että puolia olisi menossa. Tulppiahan tuo syö kun perkele kun paksulla käy. Varsinkin josei sitä käytä lämpimäksi asti.

                      Edit: tuli vielä mieleen, (ei siihen imuriin) että ootko kattonu ettei sielä oo jako sekasin?
                      Last edited by MrBubbles; 19-03-2012, 01:28. Reason: Tuli vielä mieleen
                      No life, no friends, just motorsport!

                      -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                      -jokunen e30.
                      -e28

                      Comment

                      • Jigsaw
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2007
                        • 420
                        • Haapajärvi

                        #26
                        Originally posted by MrBubbles View Post
                        Eikös se siirry laskennalliseen karttaan jos imm töpselin ottaa pois? Entä ne suuttimet? Koitahan myös syttylampulla että kipinä tulee joka sylinteriin tasaisin väliajoin että saadaan suljettua pois se mahdollisuus että puolia olisi menossa. Tulppiahan tuo syö kun perkele kun paksulla käy. Varsinkin josei sitä käytä lämpimäksi asti.

                        Edit: tuli vielä mieleen, (ei siihen imuriin) että ootko kattonu ettei sielä oo jako sekasin?
                        Jaonkin tarkistin vielä kertaalleen kun venakoppaa käytin irti ja se on merkeissä..
                        Suuttimet testasin johdon pätkillä eli manuaalisesti niitä aukoin ja hyvin toimi. Tosin tuossa kaverin kanssa kuunneltiin kaksin korvin kun tuota lämmiteltiin että tuo häiritsevä naputus tulisi juuri suuttimien kohdalta kun venttiileissä ei välystäkään ollut yli rajojen. Ja kun tuo naputus on melko harvaääninen niin sanotusti kerkeää melkein laskemaan naputukset. Lampulla en ole kattonut ja tuohan on vain yhdella puolalla. Hommasin kumminkin toisen IMM:n tuohon kun halvalla sai ja koittaa sillä muuttuuko miksikään.
                        E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                        Comment

                        • MrBubbles
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2009
                          • 799
                          • Seinäjoki

                          #27
                          Originally posted by Jigsaw View Post
                          Jaonkin tarkistin vielä kertaalleen kun venakoppaa käytin irti ja se on merkeissä..
                          Suuttimet testasin johdon pätkillä eli manuaalisesti niitä aukoin ja hyvin toimi. Tosin tuossa kaverin kanssa kuunneltiin kaksin korvin kun tuota lämmiteltiin että tuo häiritsevä naputus tulisi juuri suuttimien kohdalta kun venttiileissä ei välystäkään ollut yli rajojen. Ja kun tuo naputus on melko harvaääninen niin sanotusti kerkeää melkein laskemaan naputukset. Lampulla en ole kattonut ja tuohan on vain yhdella puolalla. Hommasin kumminkin toisen IMM:n tuohon kun halvalla sai ja koittaa sillä muuttuuko miksikään.
                          Aivan aivan. Mä ottaisin vielä stetoskoopin käteen ja auto käyntiin ja kuunnella mistä se napse tulee.
                          No life, no friends, just motorsport!

                          -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                          -jokunen e30.
                          -e28

                          Comment

                          • Jigsaw
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2007
                            • 420
                            • Haapajärvi

                            #28
                            Nostellaampas tätäkin !

                            Kesä oli ja meni työn merkeissä joten ei kerennyt totakaan laitteleen ja autohan ei vieläkään toimi.

                            Sama homma kuten ennenkin:

                            -Käy huonosti tyhjäkäyntiä
                            -Kaasua reilummasti painaessa kierrokset nousee vaivalloisesti n.2000rpm ja sieltä rytinällä alas n.500rpm jossa pyörii pari sekuntia ja palautuu jälleen tyhjäkäynnille. Tapahtumaan voisi parhaiten kuvata sanoin "hukkumisella"

                            Tehtyjä kesän aikana mitä työn murheilta kerkesi:

                            -Jakoketju ja kiristin vaihdettu (vanha oli kuin olikin 4mm venynyt ja sytty oli n.5 astetta myöhäsellä, nyt on merkeissä)

                            -Suuttimet käytetty huollossa (3. ja 4. pytyssa pieni vuoto muuten ok)

                            -Vikakoodit tsekattu (ei löytänyt )

                            Napsumisenkin syy on selvennyt, suuttimet naputtaa edelleen ja tuntuu niinkuin kaikki suuttimet napsaisi samaan aikaan kun sormella koittaa. Ei tosin tunnu suuttimessa vaan suutin tukissa ja naputus voimistuu aina suuttimen kohdalla selvästi.


                            Oiskohan tuo ecu nyt sitten pimeä/vikatilassa tms. oireita? Jos näin niin voiko tuota jotenkin muuten todeta kuin vikakoodit lukemalla tai yleismittarilla mittaamalla suuttimista? Illalla vielä toverin kanssa mittaillaan noi suuttimien toiminta uudelleen.

                            Tilasin vielä varmuuden vuoksi uudet kamat kipinä puolelle että senkin sais nyt pois suljettua vikalistasta.
                            E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                            Comment

                            • Jigsaw
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2007
                              • 420
                              • Haapajärvi

                              #29


                              tossa on videota tosta tyhjäkäynnistä, tosin helvetin huono äänimaailma kun kännyllä otettu. Yhdessä kohdassa tosin kuulee selvästi kun yksi pytty käy hetkellisesti pois pelistä.
                              E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                              Comment

                              • Jigsaw
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2007
                                • 420
                                • Haapajärvi

                                #30
                                Aukaisin DME:n ja tommonen löyty.




                                Näyttäs nyt siltä että toi ois joku aftermarket chippi?

                                Vai vetävät tehtaalta lähtien kynällä numerot komponentteihin?

                                Mistäs nyt sais ihan originellin chipin tohon vai joutuuko ostaan koko boksin.
                                Ei vaan oikein taho olla tarjolla
                                Last edited by Jigsaw; 28-04-2015, 12:20.
                                E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎