Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 535i Sähköjä puuttuu...ja paljon.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    E34 535i Sähköjä puuttuu...ja paljon.

    Morjens

    Kone/vaihteistoremppa siinävaiheessa että moottori ja loota on paikoillaan, ja keula kasassa.

    Nyt sitten ajateltiin testailla miten sähköt toimii...no ei ainakaan mitään positiivista yllätystä;

    Ensin kytkettiin siis toinen kaapeli yleismittarin kautta, virta kävi vajaa ampeerissa ja laski siitä samantien hyvin pieneksi, joten mitään tuskin tuossa poltettiin tms.

    Nyt kuitenkin ongelmana, että ilmeisesti LKM:lle ei tule lainkaan sähköä, kuten ei myöskään CCM:lle.

    Eli mikään etuvalo ei toimi, ei parkit, lyhyet, pitkät taikka sumarit, myöskään takasumarit ei toimi.
    Valot kun laittaa päälle niin takavalot syttyy normaalisti, ja jarruvalot pelittää myös.
    Myös mittarivalot syttyy normaalisti kun valokytkimestä vääntää parkit/ajovalot päälle
    Vilkut ei toimi viiksestä, hätävilkut toimii.
    Sisävalot toimii

    Sitten CCM: Eli keskikonsolissa oleva "ajotietokone" sanoo vaan "PPPP" joka ilmeisesti tarkoittaa ettei saa yhteyttä CCM:ään.
    Mittariston näyttöön ei tule mitään, ainoastaan se ruutu palaa, joka näyttää ajetut kilometrit ym.

    Myöskään sähkölasit eivät toimi.

    Tarkastettua;
    - Akun vieressä oleva 80A "lattasulake" on varmasti ehjä.
    - Kaikki kuljettajanpuoleisessa "main distribution boxissa" (missä LKM ja CCM sijaitsevat) olevat sulakkeet ovat ehjiä.
    - Akku kiinni tulee moottoritilan "apuvirtanapaan" 12v.
    - LKM ja CCM purnukat on varmasti painettu pohjaan asti.

    Eli nyt haluaisinkin tietää; mitä kriittistä olen mahtanut remontissa unohtaa, joka johtaisi tälläiseen "sähköpulaan"?

    Nyt siitä moottoritilan "apuvirtanavan" alapuolelta lähtee + - kaapeli startin solenoidille, ja laturilta tulee +-kaapeli samaan solenoidin napaan, tämä oikein?

    Kaikki apu tervetullutta

    Lasse
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    #2
    No nyt on päästy (ehkä) hiukan pidemmälle tässä pohdinnassa.

    Eli tällähetkellä suurimmat epäilyt kohdistuu virtalukon pohjaan, joka kyllä sinänsä tuntuu typerältä, eihän siihen ole koskettukaan koko projektin aikana, ja kaikki toimi ennen projektin aloittamista.

    Konetilassa kuskinpuolella olevaan sulakeboksiin ei tule niille sulakkeille virtaa lainkaan, joille pitäisi tulla avain "run" - asennossa. Tämähän selittäs jo ainakin osan vioista, ja sen että mittaristo tarvitsee sähköä käyttääkseen esim. LKM - modulia ja CCM:ää.

    Jos vielä tässä illalla kerkiis purkamaan ton virtalukonpohjan tuolta käteen niin olisi taas ehkä vähän viisaampi.

    Edit: Siis myöskään sähköikkunat, kattoluukku, eikä sisätilan puhallin toimi. Bensapumppukaan ei anna kuulua itsestään joten eihän tuolla nykyisellään siis juuri mikään toimi...

    Lasse

    Comment

    • Klasu-
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 546
      • Helsinki

      #3
      Noniin, asiaa tutkittu

      Onko jollakulla tietoa, millainen tuo virtalukon pohja kuuluisi varaosana olla? omassani siis ite pohja punasta muovivalua, siitä lähtee 7-10 johtoa ja päässä musta liitin...

      Mutta eipä se niin simppeliä voi olla...väliltä löytyikin tämä upea laitos: VDO immobilizer, kämmenen kokoinen musta purnukka joka on hyvin patentin näköisesti liitetty noiden virtalukolta lähtevien johtojen väliin...anna kaikki kestää...Kellään tästä tietoa/miten saan mokoman poistettua?
      Tuo periaatteessa voi olla koko syypää jos se on kypsynyt eikä laske virtaa läpi...

      Lasse

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by Klasu- View Post
        .Kellään tästä tietoa/miten saan mokoman poistettua?
        Seuraat purkista lähteviä johtoja, poistat kaikki komponentit ja liität katkaistut johdot takaisin.
        Olli.

        Comment

        • Klasu-
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 546
          • Helsinki

          #5
          Joo, kutakuinkin näin ajattelin toimia.

          Purkin muut johdot menevät vain noille virtalukon pohjan johdoille, kolmea lukuunottamatta...

          Niistä kaksi jatkaa kojelaudan etuosaa kohden ja yksi lähtee alaspäin...

          Eikö kellään ole ollut tällästä autossaan?

          Eli seuraavanlainen;

          VDO immobilizer 2000

          421.231./001/001

          Typz KBA 9529

          Ilman tälläsiä mailma olis parempi paikka, huoh...

          Comment

          • Klasu-
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 546
            • Helsinki

            #6
            Noniin, näyttäs siltä että tämä on selvitetty...

            Eli muutama ajoneston "patenttiliitin" oli heikosti kiinni, tai ainakin ne irroittamalla/kiinnittämällä sain homman toimimaan...

            Eli nyt toimii sähköt en löytäny puutteita...


            Nyt saa auton läjään, ja toivonmukaan leimasta läpi, jonka jälkeen etsin puljun joka ton rahaa vastaan irrottaa, en halua mokomaa paskaa autooni epävarmuutta luomaan.

            Lasse

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by Klasu- View Post

              Nyt saa auton läjään, ja toivonmukaan leimasta läpi, jonka jälkeen etsin puljun joka ton rahaa vastaan irrottaa, en halua mokomaa paskaa autooni epävarmuutta luomaan.

              Lasse
              Asu vähän lähempänä, rahat kelpaisivat tuosta savotasta ja ois halvempi kuin monessa korjaamossa.
              Olli.

              Comment

              • gubbe89
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 314
                • Mouhijärvi

                #8
                Eipä ole kyllä kovin mahdoton homma tuollaisen poistaminen. Hetken miettimisen jälkeen tajuaa kuinka se on kytketty niin sen kun nyppii pois. Kannattaa tehdä itse tai kysellä täältä foorumilta. Kun viet sen liikkeeseen, niin saat työntää autos pihalle sieltä.

                Itsellä meni kaikkineen pari tuntia. Siihen sisältyi alkuperäisten moninapaliittimien purkaminenkin, että sai alkuperäiset johdot liittimiin. Oli kuitenkin sen verran fiksusti tehty, ettei yhtään alkupräistä johtoa oltu katkottu, vaan liitetty "asiaankuuluvilla" liittimillä ajoneston johtosarjaan. Muuten olikin ihan päin helvettiä, tilkitty kahdella rätillä kaiuttimen taakse koteloon se yksikkö. On kyllä elämä paljon helpompaa ilman tuollaisia jälkiasennuskikkareita.

                Tietysti jos siellä on jotain ryöstöliittimiä ja muita virityksiä, niin äkkiä vierähtää pidempi tovi miettiessä, mutta purettavissa silti yhtälailla, kun muuttaa kytkennän alkuperäiseksi.
                nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                ex. E34 525 TDS Touring -93
                ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                ex. Yamaha YZF 1000R -02
                ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                ex. E34 535i -88
                ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                Comment

                • Klasu-
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 546
                  • Helsinki

                  #9
                  Joo

                  Ei se tosiaan vaikeeta varmaan ole johtoja seuraamalla, mutta kovin työlästä.

                  Siksi tässä olis voinut auttaa, jos jollakulla olisi tietoa tosta kyseisestä purkista, että mitä nuo kolme johtoa ovat (siis ne jotka eivät mene virtalukon pohjalle) niin olisi kenties voinut suoraan etsiä johtojen päät, ja vetää koko piuhan pois kojelautaa/sisutaa suuremmin purkamatta.

                  Lasse

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎