Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 lämmönsäätö...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • socom
    Newbiemmer
    • Feb 2006
    • 24
    • Kotka

    E34 lämmönsäätö...

    Eli kyseessä e34 525i -91 M50B25.

    Lämmönsäätimiä kääntelemällä ei saa mitään muutosta puhallettavan ilman lämpötilaan...

    Etulasille ja jaloille puhaltaa aina kuumaa ja keskeltä puhaltaa aina kylmää...

    Talvellahan tällä on pärjätty, kun on vaan kääntänyt keskimmäisen vivun nollille, jolloin siis tulee lasille ja jaloille kuumaa... Noh, nyt kun on kesä tulossa, olisi mukava saada viilennystä myös jaloille...
    Kertokaahan viisaammat, että mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?
    Onko itse lämmönsäätökytkimissä vikaa, vai onko vika jossain syvemmällä?
    BMW 525i M50B25 E34 -91
    ex. BMW 318i Cabrio E30 -92
    ex. BMW M5 3.8 Nurburgring Edition -92
    ex. BMW 528i E39 -96
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16361
    • Leppävirta

    #2
    Originally posted by socom View Post
    Eli kyseessä e34 525i -91 M50B25.

    Lämmönsäätimiä kääntelemällä ei saa mitään muutosta puhallettavan ilman lämpötilaan...

    Etulasille ja jaloille puhaltaa aina kuumaa ja keskeltä puhaltaa aina kylmää...

    Talvellahan tällä on pärjätty, kun on vaan kääntänyt keskimmäisen vivun nollille, jolloin siis tulee lasille ja jaloille kuumaa... Noh, nyt kun on kesä tulossa, olisi mukava saada viilennystä myös jaloille...
    Kertokaahan viisaammat, että mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?
    Onko itse lämmönsäätökytkimissä vikaa, vai onko vika jossain syvemmällä?
    Oletko käyttänyt lämmönsäätö paneelia irti? Että onko siellä kaikki töpselit kiinni mitä pitää.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • socom
      Newbiemmer
      • Feb 2006
      • 24
      • Kotka

      #3
      Originally posted by Haju69 View Post
      Oletko käyttänyt lämmönsäätö paneelia irti? Että onko siellä kaikki töpselit kiinni mitä pitää.
      En ole avannut. Täytyy siis lähteä siitä liikkeelle.

      Konehuoneen puolelta kyllä tarkistettiin ns "häränpallit" (kaverini ei muuta nimeä niille tiennyt), mitkä ilmeisesti ovat lämmönjakelun kanssa tekemisissä, mutta vaikuttivat ehjiltä.
      BMW 525i M50B25 E34 -91
      ex. BMW 318i Cabrio E30 -92
      ex. BMW M5 3.8 Nurburgring Edition -92
      ex. BMW 528i E39 -96

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16361
        • Leppävirta

        #4
        Originally posted by socom View Post
        En ole avannut. Täytyy siis lähteä siitä liikkeelle.

        Konehuoneen puolelta kyllä tarkistettiin ns "häränpallit" (kaverini ei muuta nimeä niille tiennyt), mitkä ilmeisesti ovat lämmönjakelun kanssa tekemisissä, mutta vaikuttivat ehjiltä.
        En tiedä onko härän pallit mutta vesiventtiilit kenties? Niitä koputtelemalla pitäisi muuttua lämpö jos niissä vikaa. Mutta epäilen kyllä nyt sitä vaihtoehtoa.
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14448
          • Oulu

          #5
          "Härän pallit" jumissa tai/ja käämeistä johdin poikki jolloin ei säädy ja aina on lämmön tulo täysillä. Yleisin vika.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • socom
            Newbiemmer
            • Feb 2006
            • 24
            • Kotka

            #6
            Johdin (kuparilanka?) oli poikki, mutta epäilimme, että rikkottiin se avatessa.
            Kaverini kolvasi sen kiinni. Vika ei silti hävinnyt.
            Täytyy tarkistaa nyt ensin ne paneelin piuhat ja sit tarkistaa ne johtimet uudestaan, jos vaikka kolvaus on epäonnistunut/irronnut kasatessa.

            Kiitoksia vaan vastauksista!

            Ilmoittelen miten homma edistyy ja jos/kun vika löytyy...
            BMW 525i M50B25 E34 -91
            ex. BMW 318i Cabrio E30 -92
            ex. BMW M5 3.8 Nurburgring Edition -92
            ex. BMW 528i E39 -96

            Comment

            • _Rontti
              BTCF Member
              • Sep 2008
              • 1192
              • Raahe

              #7
              Originally posted by zener View Post
              "Härän pallit" jumissa tai/ja käämeistä johdin poikki jolloin ei säädy ja aina on lämmön tulo täysillä. Yleisin vika.
              mulla on samanlaista vikaa kun aloittajan autossa, tosin kuuma puskee kokoajan ja jokasuulakkeesta. Missä nää vesiventtiilit sojaitsee ja missäs noi käämit? Ensimmäinen kolminelonen mulle, ja omistanut sen kokonaiset 2päivää
              -Raahe connection-
              E39 LeMans BlueM5
              E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
              E39 523i Montrealblau
              E34 DiamantSchwartz 535i
              Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1996
                • Tampere

                #8
                Originally posted by _Rontti View Post
                mulla on samanlaista vikaa kun aloittajan autossa, tosin kuuma puskee kokoajan ja jokasuulakkeesta. Missä nää vesiventtiilit sojaitsee ja missäs noi käämit? Ensimmäinen kolminelonen mulle, ja omistanut sen kokonaiset 2päivää
                Tuosta linkistä löytyy vähän infoa. Siis sijaitsee kuskinpuolella tulipellin lähellä. Saattaa olla että sullakin on nuo "jumissa". Eli pura ja putsaa systeemi.


                Comment

                • gubbe89
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 315
                  • Mouhijärvi

                  #9
                  Ensinnä kannattaa tarkistaa sulake numero 20/Bordcomputer(10A, sillä numerolla/nimellä ainakin 525tds -93). Samasta sulakkeesta tulee jatkuva virta myös mittaristolle(jos on digitaalisella kilometrinäytöllä) ja kellolle/OBC:lle. Jos sulake on rikki, tulee kuumaa joka tilanteessa, riippumatta lämpösäätimien asennosta, eivätkä myöskään lämppärin paneelissa olevat napit toimi, vaan valo vilkkuu nopeasti, kun napin painaa pohjaan.

                  Myös kuskin jalkatilan suojamuovissa olevan lämpöanturin johto ja alipaineletku kannattaa tarkistaa. Irtoaa helposti ja huomaamatta, jolloin puhaltaa vain kuumaa, paitsi silloin tappikylmää, kun kuskin puolen lämpösäätimen heittää naksun yli nollille.

                  Nuo on helpot katsoa ja kannattaa tutkia, ennenkuin alkaa suotta pässinmunia tai muuta lämppärijärjestelmää purkamaan.
                  Last edited by gubbe89; 29-03-2012, 02:53.
                  nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                  nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                  nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                  ex. E34 525 TDS Touring -93
                  ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                  ex. Yamaha YZF 1000R -02
                  ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                  ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                  ex. E34 535i -88
                  ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                  ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                  Comment

                  • Olpppae
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2010
                    • 193
                    • ii

                    #10
                    Saitko socom tähän asiaan selvyyttä??? :think itsellä oli aivan sama onkelma, sit avasin vesiventtiilit ja avasin ne tietenkin väärin ja kupari johdot meni poikki ja nyt sielä on varmasti toimivat vesiventtiilit niin nyt puhaltaa vaan pelkkää kylmää.. Kellään mitään ideoita mistä voisi johtua?

                    Comment

                    • aamupala86
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2012
                      • 50
                      • finland

                      #11
                      Originally posted by socom View Post
                      Eli kyseessä e34 525i -91 M50B25.

                      Lämmönsäätimiä kääntelemällä ei saa mitään muutosta puhallettavan ilman lämpötilaan...

                      Etulasille ja jaloille puhaltaa aina kuumaa ja keskeltä puhaltaa aina kylmää...

                      Talvellahan tällä on pärjätty, kun on vaan kääntänyt keskimmäisen vivun nollille, jolloin siis tulee lasille ja jaloille kuumaa... Noh, nyt kun on kesä tulossa, olisi mukava saada viilennystä myös jaloille...
                      Kertokaahan viisaammat, että mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?
                      Onko itse lämmönsäätökytkimissä vikaa, vai onko vika jossain syvemmällä?
                      Ei siitä keskimmäisestä lämmintä kuulu koskaan tullakkaan... Mut kyl viileempää pitäs jaloille silti tulla kun vivut kääntää kylmälle... :F

                      Comment

                      • Haju69
                        Administrator
                        • Nov 2005
                        • 16361
                        • Leppävirta

                        #12
                        Originally posted by aamupala86 View Post
                        Ei siitä keskimmäisestä lämmintä kuulu koskaan tullakkaan... Mut kyl viileempää pitäs jaloille silti tulla kun vivut kääntää kylmälle... :F
                        Siinä tapauksessa kyllä jos autossa on ilmastointi.
                        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                        Comment

                        • penari
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 598
                          • Vihanti

                          #13
                          Jos löytyy autom.ilmastointi, kannattaa varmistaa että kaikki askelmoottorit on kiinni jotka niitä läppiä säätelee. Itellä oli ilmeisesti hajonnu se joka kääntelee kennon edessä oleva läppää joka oli siis auki koko ajan, ja kuumahan siinä meinas tulla. sen vaihtamalla on jonku aikaa menty, mutta vieläkin on pieniä ongelmia esim kun käytät säätimiä esim 26C ja kohta väännät säätimet 18c niin eipä rupiakkaan lämpötila muuuttumaan vaan puhaltaa kuumaa koko ajan. Yleensä se ei edes samalla ajokerralla muuta sitä lämpötilaa, vaan seuraavan kerran kun lähtee ajamaan ni tullee taas kylmää.

                          E. tosiaan vesiventtiilit on vaihdettu
                          Last edited by penari; 11-05-2012, 16:07.
                          F01 730d semivoll
                          e30 325 turbo m-tech2

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎