Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 m50 -91 käyntihäiriöitä yms.???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hamppu80
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 88
    • Liminka

    E34 m50 -91 käyntihäiriöitä yms.???

    Morjensta kaikille!

    Tyhjäkäynnin humpaaminen käyntilämpimällä konheela? Authoon vaihettu lastu, onko muila ollut ongelmia näitten lastujen kanssa? En ole vielä kokkeillu orkkis lastua takasi, että katoaako ongelmat, mutta son varhmaan eessä!

    Kylmänä kone käypi tosi hyvin, putken päästä ku kuuntelee, niin ihan tasanen suhina vain kuuluu, mutta ku ajaa konheen lämpimäksi ja tyhjä käynti asettuu n. 700 tuntumaan niin sitte alkaan tasanen humpaaminen tai pätkiminen jota ei huomaa kiekkamittarista ollenkhaan mutta koko auto hytkyy koko ajan ja putken päästä ku kuuntelee niin selvää pätkimistä tms. käyntihäiriötä kuulee, pikkusen lissää kierroksia ja ongelma häviää!

    Polttoaihneen kulutus ok, ajossa auto toimii tosi hyvin, käyntthiin lähtö ok. vika muistissa on ollu aiemmin jo tyhjäkäynnin vakain (käytetty irti ja ei ole jumissa, silti putsattu sekä imuvuodot korjattu jo aikaa sitten) ja nyt siellä oli vika koodi DME:stä, lambdasta parikin koodia sekä tyhjäkäynnin vakaimesta pari koodia.

    Todenäkösesti lastu aiheuttaa suurimman osan vika koodeista, mutta muusta konheen toiminnasta vois päätelä että lastula toimii paremmin ko orkkiksella, vääntö ja tehoa on enemmän, bensan kulutus pienempi ja ajossa toimii paljon nöyremmin. Päästöt saan mitattua ku pääsen lomalta takas töihin, mutta hajun perusteela voipi jo sanoa että ainakhaan tyhjäkäynnilä ei mene katastuksesta läpi.

    Tulpat vaihoin just eilen (NGK BKR6EK) ja samala kuivasin vuotaneen öljyn pois tulpan reijistä (uudet tiivisteet tilattu) parissa puolassa näky pikku halkeamat mutta tuskin ovat vielä rikki. Massamittari on uusittu noin vuosi sitten ja muutama kuukausi sitten meni päästöt reilusti rajojen alle, toki piti melko pitkään pitää kierroksia että lambda/katti lämpesi sen jälkeen ei ongelmia!!!

    Niin ja searchia on käytetty ja vastaavanlaisia ongelmiaki löyty mutta ei oikein mithään lopullista selvää ratkasua ongelhmaan, onko tämä nyt vain tuosta lastun paskasta kiini vai mikä on?
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16344
    • Leppävirta

    #2
    Itse vaihtaisin sen orkkis lastun ensimmäisenä takaisin.

    Ja sitten: vikakoodia on tullut lambdasta(varmaankin siinä silloin on vikaa, voisi korjata) ja jos tyhjäkäynninsäädin ei ole jumissa se ei tarkoita etteikö siinä vikaa voisi olla.

    Mahdolliset imuvuodot tutkittu?

    Ja onko tämä tullut opiskeltua kunnolla? http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=205832
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • FünfZweiFünf
      Bimmer Rookie
      • Apr 2011
      • 43
      • Mänttä-Vilppula

      #3
      Oon siinä käsityksessä, että tuo DME:n vikakoodi on tyypillinen, jos on virilastu asennettu... Että se ei sinänsä kai meinaa että jotain ois varsinaisesti rikki.
      Sen sijaan nuo halpislastut (vissiin) on useamman kerran hajottaneet lambdoja. En tähän hätään searchilla löytäny asiasta keskustelua, mutta muistelen semmosta lukeneeni.

      Lambdahan kai "muuttaa signaalia" aikavälein joka taisi olla noin pari sekuntia. Jos kone humpaa tätä tahtia, niin varmaan on lambdalla tekemistä asian kanssa. Toisaalta jos se lambda nytkin näin tekee niin ei kai se täysin paskana voi olla :think Ehkä osittain.
      Laittasin ehkä ite orkkislastun paikalleen ja ajelisin jonku aikaa ja sitte kattosin vikakoodit...jos vieläki lambdalle vikakoodi ni eiköhän se sillo oo sökö.

      En oo omaan autooni viittiny lastua laittaa, ku ne vissiin (ainaki halpikset)
      saattaa aiheuttaa myös noita ongelmia...

      Comment

      • 525TurboIC
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 663
        • Pomarkku

        #4
        Puolat vaihtoon jos halki ovat.

        Comment

        • Hamppu80
          Bimmer Rookie
          • Feb 2012
          • 88
          • Liminka

          #5
          Okei, tänhään pistin orkkis lastun takasi paikahleen, tyhjäkäynti ongelmat katosi sen sileäntien ja pelaa muutenki normisti.

          Vikamuistia en ole vielä päässy lukehmaan mutta voisinpa hyvinki kuvitella sen olevan tyhjä.

          Lastun myyjäle panin jo kyselyä menehmään että onko nuissa lastuissa ollu vastaavia vikoja vai onko nämä vain ominaisuuksia jotka kuuluu hinthaan?

          vituttaa vain jos joutuu nyt ilman lastua ajehleen ku oli kuiten mukavasti vääntöä enemmän ja polttoaineen kulutuski laski huomattavasti

          Comment

          • Hamppu80
            Bimmer Rookie
            • Feb 2012
            • 88
            • Liminka

            #6
            Originally posted by Hamppu80 View Post
            Okei, tänhään pistin orkkis lastun takasi paikahleen, tyhjäkäynti ongelmat katosi sen sileäntien ja pelaa muutenki normisti.

            Vikamuistia en ole vielä päässy lukehmaan mutta voisinpa hyvinki kuvitella sen olevan tyhjä.

            Lastun myyjäle panin jo kyselyä menehmään että onko nuissa lastuissa ollu vastaavia vikoja vai onko nämä vain ominaisuuksia jotka kuuluu hinthaan?

            vituttaa vain jos joutuu nyt ilman lastua ajehleen ku oli kuiten mukavasti vääntöä enemmän ja polttoaineen kulutuski laski huomattavasti
            Tähän vähän päivitystä.

            Auto toimi hyvin muutamia päiviä orkkislastun vaihdon jälkeen, sitten hajos lambda-anturi ihan lopullisesti ja kulutus huiteli jossaki 15-18 litran tuntumassa ja vikakoodeja pukkas lambdalta, tyhjäkäynti humpas n. 500-1000 kierroksen väliä lämpimänä ja meinas sammahtaa välillä.

            Nyt on uusi boschin lambda paikallaan ja viikonloppuna pittää kokkeila uudestaan lastulla, joka on nyt myös uusi, kun myyjä suostui kiltisti vaihtaan mahdollisesti viallisen lastun. Sitten näkkee mitä tapahtuu :think

            Comment

            • 525TurboIC
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 663
              • Pomarkku

              #7
              Kierrosten seilaaminen viittaa kyllä vahvasti imupuolen vuotoon...

              Comment

              • Hamppu80
                Bimmer Rookie
                • Feb 2012
                • 88
                • Liminka

                #8
                Originally posted by 525TurboIC View Post
                Kierrosten seilaaminen viittaa kyllä vahvasti imupuolen vuotoon...
                Kyllä vain, tuttu tunne, mutta imuvuodot on korjattu jo aiemmin tästä syystä ja lambdan vaihdon jälkheen käynti ei humpaa enää yhtään

                Ja päästö mittauksen perusteela imuvuotoja ei ole, joten tässä taphauksessa ainaki lambda aiheutti tyhjäkäynnin humpaamista ja humpaaminen oli erillaista, eli ns. rauhallisempaa (n. 3-5 sek. välein humpaamista ja ainoastaan 500-1000 rpm välillä) kuin imuvuodosta aiheutunut humpaaminen oli reilusti terävämpää ja humpaaminen oli välillä 500-1800 rpm.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎