Käy koeajamassa/tutustumassa johonkin varmasti ehjään yksilöön ennen kun menet katsomaan muita.
Itse kiinnitäisin huomiota ainakin seuraaviin:
-Moottorin tasaiseen käyntiin
-Moottorin puhtaaseen ja nopeahkoon kierrosten keräämiseen ihan rajoittimelle asti 7500rpm
-Vaihteiston sujuvaan toimintaan (2 synkrot useasti loppu)
-Kytkimen kuntoon
-Jarrujen kuntoon
- Ohjaussimpukkaan (tuntuuko ohjauksessa väljää, jääkö auto kaartamaan, tuleeko paha olo kun ajelee esim motaria)
-Taka-akseliston pusliin/kiinnikkeisiin
-Koppa todennäköisesti hapan, etulokarit kadonneet helmojen alta, helmojen alta löytynee muitakin ylläreitä, takavalojen alta, tankinluukun ympärystä, takakaaret/lokasuojat
-Ilmastoinnin toimintaan
Ihan oikeasti vanhoja autoja ja halvalla et saa hyvää, etkä välttämättä kalliillakaan.
Moni ollut elämänsä josain vaiheessa huonohkolla pidolla ja sitä tehoa nyt ei niin älyttömästi ole joten kuminpoltto/driftaus yhdistettynä osaamattomuuteen käy voimansiirron ja puslien päälle.
Jarrut ei tarvikkeena ihmeitä maksa, mutta oem osana sitten jo jonnin verran. Käytettyjä vaihteistoja melko haastava löytää joten laatikon kunnon katsoisin hyvinkin tarkasti.
Jos olet 3.6l ostamassa sytkäpuolen osat ei erityisen paljoa maksa poislukien tulpanjohdot.
Helvetin kiva auto ajaa toimiessaan, perusmoottori on hyvä ja kestävä ja kun käytettyä ostaa niin edellisten omistajien käyttötavoista ei voi olla varma mutta öljyjen lämpeämistä +70-asteeseen pitää venailla ennen kun pääsee kierrättämään yli 3000rpm. Se onko edeltävät niin tehnyt ei voi kukaan tietää.
Kuten edellä eli tarkka syyni ja etenkin tekniikka. Se kun ei ole halvimmasta päästä korjata. Oma M5 ei ollut kallein eikä paras, mutta kehityskelpoinen yksilö josta saa rakennettua oldskool eli orkkiskuntoisen vehkeen.
Halvalla ei yleensä tosiaan saa kun kasan paskaa. Eli kannattaa se +10t€ varata budjettiin, ja oikeasti ajaa autoa kaikessa rauhassa erilaisissa nopeuksissa.
Tuossa olisi mielestäni yksi potentiaalinen vaihtoehto, tai sitten Jussi.R:n touring. Mitään pitkään suomessa ollutta (tai oikeastaan talvea nähnyttä) ei kannata ostaa. Ruoste kun vaivaa tätä korimallia paljonkin. Yleensä kun pohjan tarkastaa, takalokarinkaaret, tankinluukun sisältä/ympäristöstä, takaluukun reunat ja rek.kilven ympäristö ja ovien alareunat niin kori voi olla aika hyvässä kunnossa. Silti piileviä ruosteita voi olla mm. ovien saumoissa listojen alla tai helmojen alla.
Kunnossa olevassa ja siistissä kunnossa olevassa on paljon rahoille vastinetta jos harrasteauto on mielessä.
3.8 mallissa kannattaa kiinnittää huomiota EDC-alustan toimintaan.
Tuo aiemman postauksen linkin auto on mun entinen. Siihen tuli upotettua useita tuhansia euroja ihan harrastamisen ilosta 2009-2011 välillä(jonkinsortin läpikäynti). Väittäisin, että ihan hyvä kampe. Uusi ei sekään, mutta ikäisekseen siisti ja asiallinen. Eipä ollut ruosteongelmainenkaan yksilö.
Jossakin mielenhäiriössä myin pois vaikka oishan tuosta ollut iloa kesäautona pitemmäksikin aikaa.
tuo aiemman postauksen linkin auto on mun entinen. Siihen tuli upotettua useita tuhansia euroja ihan harrastamisen ilosta 2009-2011 välillä(jonkinsortin läpikäynti). Väittäisin, että ihan hyvä kampe. Uusi ei sekään, mutta ikäisekseen siisti ja asiallinen. Eipä ollut ruosteongelmainenkaan yksilö.
jossakin mielenhäiriössä myin pois vaikka oishan tuosta ollut iloa kesäautona pitemmäksikin aikaa.
hullu
Mutta tosissaan.. varteenotettavia ohjeita kaikki, eiköhän niitä noudattamalla hyvä yksilö löydy
Varustelista tuossa aika sama kuin minulla Lisäksi on omassa lämmittimet edessä ja takana, sähköverho ym. Ihan kyssärinä, mistä löytää oikean kardaanin ristinivelen, kun bmwfans tai KL ei tunne koko osaa vaikka kuvissa näkyy? Hieman väljää ja hyvä vaihtaa ennenkuin alkaa enemmälti jurnuttamaan.
Ei se minunkaan auto aivan täydellinen ole, mutta onko sellaista edes olemassa? Ja eipä ole hintakaan apteekin hinta.
Plussia: Mun autossa on tekniikka hiton hyvässä tikissä, ja alusta läpikäyty. Oikeastaan kaikki kuluvat osat mitä tässä keskustelussa on esiin tullut on uutta tai vielä uudehkoa. Ikinä ei ole kylmänä käsketty ja käskettäessä ei ole kämmäilty ajosuoritusten kanssa. Oikeastaan yksi hyvä vinkki tehokkaampaa harrasteautoa hakevalle on pyytää päästä omistajan kyytiin ja katsoa miten hän osaa autoaan käsitellä.
Miinuksia: Korissa ei ole varsinaisesti ruostetta, mutta maalipinnalle ei voi antaa kauttaaltaan kiitettävää arvosanaa. Käyttö-ok se on, ja järkevä harrastaja ehkä maalauttaisi sen jonain talvena kokonaan uusiksi. Vahaamalla ja puunaamallakin menee melkein kaikkeen muuhun paitsi näyttelykäyttöön.
Pitäisiko 3.6 koneen käydä tyhjäkäyntiä ihan tasaisesti ja värinättä? Taitaa kaikki hieman täristää penkkiin tyhjäkäynnillä sekä käynti muutenkin olla hieman karkeaa?
Pitäisiko 3.6 koneen käydä tyhjäkäyntiä ihan tasaisesti ja värinättä? Taitaa kaikki hieman täristää penkkiin tyhjäkäynnillä sekä käynti muutenkin olla hieman karkeaa?
Ei kuulu penkkiin täristä. Kyllä sen kuuluu värinöittä tyhjäkäyntiä käydä.
Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
Tig hitsausta, myös alumiini
Pitäisiko 3.6 koneen käydä tyhjäkäyntiä ihan tasaisesti ja värinättä? Taitaa kaikki hieman täristää penkkiin tyhjäkäynnillä sekä käynti muutenkin olla hieman karkeaa?
No jos se moottori värisee kabiiniin jotain on pielessä.. Mahdollisesti vain moottorin tukikumit...
Mutta monen ei S moottorin omistajan mielestä nuo käy ns. rumasti verraten esim V12/V8 moottoreihin.
Mutta se "ruma" käynti kyllä ehjässä autossa on pelkkää ääntä ei resonointia..
Muita veikkauksia? Kone tuntuu olevan tikissään ja sytkäosat kaikki vaihdettu. Tyhjäkäynnillä välillä pätkäsee ja täräyttää penkkiin.
Vaihtoehtoja löytyy mm:
-alipaineletkut vuotaa/imuvuoto
-kaasuläpät ei ole synkassa
-tps-anturissa häikkää(joko itse anturissa tai sen säädössä)
-lämpötila-anturi(t) antaa virhetietoa boxille
-nokkaketju venynyt---ajoitus pielessä
-tyhjäkäyntimoottori likainen tai kaput
-moottorissa kulumaa--puristuspaineet heittää(näihin törmännyt useasti)
plus paljon muita mahdollisia vikakohteita..
-Tepan Paja-
Veikkola city
0405203098
Maalaustyöt yli 25v kokemuksella
Comment