Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oikea moottorin ohjainyksikkö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sebekka
    Newbiemmer
    • Apr 2008
    • 13
    • Oulu

    Oikea moottorin ohjainyksikkö

    Sanotaan, että "Tieto lisää tuskaa".
    Olen yrittänyt löytää vastausta ongelmaani ja koitin myös searchilla etsiä, mutta en löytänyt vastausta (tai en osannut käyttää oikeita hakusanoja).

    Onko jollakin OIKEAA tietoa, mikä moottorin ohjainyksikkö passaa mihinkin Bemuun?
    Mistä voisin tarkistaa asian ja mitä tietoja tarvin omasta autostani?? Olisko laittaa linkkejä näytille tai faktoja?

    Mitä tarkoittaa moottorin mallimerkinnässä "TU", esim. M50tu/B25?

    Löysin erään taulukon, jonka mukaan autossani on ollut koko auton omistusajan (4 vuotta) väärä ohjainyksikkö. Linkki taulukosta: http://www.pelicanparts.com/bmw/tech...DME-Repair.htm

    Autoni on siis Bmw 525i Touring vm. -93, käyttöönotettu lokakuussa -93. Valmistusajankohdasta minulla ei ole tietoa.
    Auto on Ruotsi-auto, siis Ruotsissa uutena myyty, "räpeltämätön" alkuperäiskuntoinen kapine. Autossa on ollut omistamani ajan paikoillaan sama boksi Boschin numerolla 0 261 200 413. Ilmeisen boksi-vian takia vaihdoin autoon saman numeroisen boksin, mutta tietokone herjasi "Ohjainyksikkö vikaa"; jokin jännite (en muista mikä) oli liian alhainen. Vika uusii joka kerta, kun laittaa virran päälle. Alkoivat epäillä korjaamolla väärää ohjainlaitetta.Myös Oulun Wetterin tarkistaman Bmw:n valmistenumeron perusteella boxi olisi väärä.
    Onko siis niin, että uutta boksia ei pidä hankkia pelkän Bosch-numeron perusteella, vaan myös Bmw:n valmistusnumeron pitää täsmätä??

    Jos olen oikein lukenut/ymmärtänyt "Pelicanparts:n" taulukkoa, niin autooni kävisi vuosimallin ja moottorityypin perusteella boxi 0 261 200 402.
    Auttakaa ja neuvokaa metsäänmenevää!


    Laitan loppuun linkit, joissa puidaan autoni ongelmia (jos jotakuta kiinnostaa).

  • FünfZweiFünf
    Bimmer Rookie
    • Apr 2011
    • 43
    • Mänttä-Vilppula

    #2
    Olitkin löytäny jo tuon taulukon minkä meinasin linkittää.

    TU meinaa nähdäkseni sitä että kyseisessä koneessa on VANOS (eli muuttuva venttiilienajoitus) niinku noissa M50B25:ssa on kai jostain X/1992 eteenpäin.

    Ootko kattonu ettei sielä boksissa oo jotain virilastua kiinni? Virilastut nähdäkseni usein aiheuttaa ohjainyksikön vikakoodin vaikkei mitään VIKAA sinänsä oliskaan.

    Toki, jos näyttää kaikkien mielestä siltä että sulla on autossa väärännumeroinen boksi, ni kannattaa metsästää sinne oikeannumeroinen.

    Tsekkasin omasta autostani pari viikkoa sitten öljynvaihdon yhteydessä vikakoodit ja sieltä tuli 1211 eli ohjainyksikkö En oo tullu kattoneeksi onko nykyisessä boksissa orkkislastu. Mitään vikaa en auton toiminnassa oo havainnu, ja netistä lueskelinkin että vaikka tulis tuo ohjainyksikön vikakoodi mutta ei oo mitään havaittavaa vikaa, ni ei tartte huolestua. Eli ite en varmaan asialle mitään tee ellei ala jotain häikkää ilmaantua.

    Comment

    • sebekka
      Newbiemmer
      • Apr 2008
      • 13
      • Oulu

      #3
      Kyllä mun Bemusta löytyy Vanos. Boxissa ei ole teholastua ja auto mistä boxi on otettu, on ollut käytössä. Ostamani boxi on irrotettu autosta tekniikan vaihdon vuoksi.

      Varsinainen syy, miksi boxin olen ylipäätään vaihtanut, on ollut vika Lambdan toiminnassa. ( http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=203641 ) Eli jännite ei muutu!

      Comment

      • FünfZweiFünf
        Bimmer Rookie
        • Apr 2011
        • 43
        • Mänttä-Vilppula

        #4
        Jeps. Mä vaihdoin boksia koska ykkössylinterin suuttimelta hävisi välillä ohjausmaadoitus.

        Mutta koita ny tosiaan ettiä oikeannumeroinen boksi jostain edullisesti. Täältä foorumilta, ebaysta tms.

        Comment

        • Hamppu80
          Bimmer Rookie
          • Feb 2012
          • 88
          • Liminka

          #5
          Originally posted by sebekka View Post

          Jos olen oikein lukenut/ymmärtänyt "Pelicanparts:n" taulukkoa, niin autooni kävisi vuosimallin ja moottorityypin perusteella boxi 0 261 200 402.
          Auttakaa ja neuvokaa metsäänmenevää!


          [/url]

          Mulla on omassa autossa 0 261 200 402 numerolla oleva boxi ja on alkuperäinen, ilman vanosta oleva vehje, eli yhtäkkiä veikkaisin ettei sillä numerolla oleva boxi ainakaan passaa sinun autoon.

          Comment

          • sebekka
            Newbiemmer
            • Apr 2008
            • 13
            • Oulu

            #6
            Hommasin tämän uuden/nykyisen boxin tämän forumin kautta. Mielestäni boxin myynyt vaikutti luotettavalta, avuliaalta antamaan neuvoja ja asiantuntemusta Bemuista hänellä tuntui olevan.

            Tämä "uusi" boxi on Boschin numeron osalta sama kuin mikä autossani on minun aikana ollut, eli 0 261 200 413. Bmw valmistenumero on eri, mutta eri on numero myöskin vanhassa boxissa verrattuna siihen, mikä sen tulisi olla ( Oulun Wetterin mukaan ).
            "Uuden" boxin myyjän asiantuntemukseen luottaen vika on auton omassa johtosarjassa, ehkä ( viime syksynä ) pimenneen Defa-hälyttimen kytkennöissä tai jossain muualla johtimissa. Aion seuraavaksi ottaa autostani pois tuon hälyttimen ja tutkia sen kytkemisessä tehdyt liitokset. Sitten voisin hyökätä konehuoneen puolelle johtosarjojen kimppuun. Myöskin ilmamääränmittari saattaa olla yksi osakas vikoihin. Moottori kun ei sammu, vaikka ilmamääränmittarin pistokkeen ottaa irti.. :think Vikojen ketju on haastava näin maallikolle, mutta eikös sitä sanota että ongelmat on tehty ratkottaviksi..?

            Kertokaa toki lisää, mistä voisin ratkaisua ongelmiini etsiä.

            Comment

            • Hamppu80
              Bimmer Rookie
              • Feb 2012
              • 88
              • Liminka

              #7
              Originally posted by sebekka View Post
              Hommasin tämän uuden/nykyisen boxin tämän forumin kautta. Mielestäni boxin myynyt vaikutti luotettavalta, avuliaalta antamaan neuvoja ja asiantuntemusta Bemuista hänellä tuntui olevan.

              Tämä "uusi" boxi on Boschin numeron osalta sama kuin mikä autossani on minun aikana ollut, eli 0 261 200 413. Bmw valmistenumero on eri, mutta eri on numero myöskin vanhassa boxissa verrattuna siihen, mikä sen tulisi olla ( Oulun Wetterin mukaan ).
              "Uuden" boxin myyjän asiantuntemukseen luottaen vika on auton omassa johtosarjassa, ehkä ( viime syksynä ) pimenneen Defa-hälyttimen kytkennöissä tai jossain muualla johtimissa. Aion seuraavaksi ottaa autostani pois tuon hälyttimen ja tutkia sen kytkemisessä tehdyt liitokset. Sitten voisin hyökätä konehuoneen puolelle johtosarjojen kimppuun. Myöskin ilmamääränmittari saattaa olla yksi osakas vikoihin. Moottori kun ei sammu, vaikka ilmamääränmittarin pistokkeen ottaa irti.. :think Vikojen ketju on haastava näin maallikolle, mutta eikös sitä sanota että ongelmat on tehty ratkottaviksi..?

              Kertokaa toki lisää, mistä voisin ratkaisua ongelmiini etsiä.
              No moottorin ei kuulukkaan sammua, jos nyppää vauhista massamittarin töpselin irti, mutta käynnissä kyllä pitäs jonkulaista muutosta kuulua.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎