Announcement

Collapse
No announcement yet.

525i M50b25. Tärinä perästä kiihdytyksessä. (Ratkaistu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • majgul
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 891
    • Oulu

    525i M50b25. Tärinä perästä kiihdytyksessä. (Ratkaistu)

    Päivitys!

    Tärinä tuleekin perästä. Täristää noin 120km/h vauhdissa rajusti. Välillä katoaa tärinä. Kiihdytyksessä 2 ja 3-vaihteella tärrää välillä.

    Eli rättinivel oli täysin repeytynyt ja kardaanin tukilaakeri antoi liikaa periksi. Joten nämä vaihtoon niin pitäisi olla asia selvä.
    Ainut mikä mietityttää on tämä booritus, tai miten ne tulee kiinni. Käsittääkseni ne merkit tulisi olla linjassa koko kardaanin pituudelta? Kardaanissa on sellaiset neliölätkät jossa on syvenne, eli sellainen piste. Omassa ne oli kaikki eri linjassa... Eli onko joku vaihtanut jo aikaisemmin jotain tuonne ja kasannut päin helvettiä ?





    Elikkäs kyseinen auto täristää tyhjäkäynnillä hieman. Tärinä ei ole vakava eikä sitä edes ajattele ellei erikseen mainitse. Kierrokset humppaa välillä. Pahin ongelma nyt on että 2-vaihteella auto täristää kierroksilla 2700-3300rpm. Tärinä tuntuu että olisi enemmän takapäässä, mutta luulen vaan että se tuntuu siltä. Silti kyselen viisaammilta että voiko vika olla muualla? Tärinä alkaa tosiaan vasta kun on lähes täysin kaasu pohjassa.

    Ongelmaan vaihdettua osaa: Tulpat ja puolat. Imuvuodot tarkistettu. Kaasuläppä tarkistettu ja putsattu.

    Mikä hemmetti tähän vielä voi vaikuttaa? Käytin eri puolaa yksitellen kaikkien tilalla. Vika ei siis ollut ainakaan yksittäisessä puolassa. Voiko tulpanhatut vaikuttaa ankarasti tähän?
    Last edited by majgul; 25-05-2012, 18:23.
  • Hamppu80
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 88
    • Liminka

    #2
    Originally posted by majgul View Post
    Elikkäs kyseinen auto täristää tyhjäkäynnillä hieman. Tärinä ei ole vakava eikä sitä edes ajattele ellei erikseen mainitse. Kierrokset humppaa välillä. Pahin ongelma nyt on että 2-vaihteella auto täristää kierroksilla 2700-3300rpm. Tärinä tuntuu että olisi enemmän takapäässä, mutta luulen vaan että se tuntuu siltä. Silti kyselen viisaammilta että voiko vika olla muualla? Tärinä alkaa tosiaan vasta kun on lähes täysin kaasu pohjassa.

    Ongelmaan vaihdettua osaa: Tulpat ja puolat. Imuvuodot tarkistettu. Kaasuläppä tarkistettu ja putsattu.

    Mikä hemmetti tähän vielä voi vaikuttaa? Käytin eri puolaa yksitellen kaikkien tilalla. Vika ei siis ollut ainakaan yksittäisessä puolassa. Voiko tulpanhatut vaikuttaa ankarasti tähän?
    Oleks lukenu vikakoodeja?

    Jos et, niin siittä vois olla hyvä alottaa, sais ehkä vähän suuntaa ongelmasta.

    Ne tulpanhatut kannattaa käyttää puolista irti ja tarkistaa/putsata ja kuivata.

    Eihän ollu öljyä tulpan reijissä ku vaihtelit tulppia?

    Onko autossa tehot tallessa, tärinästä huolimatta vai tuntuuko hieman vajaa tehoselta?

    Comment

    • Jonee^^^^
      BTCF Member
      • Jul 2010
      • 141
      • Viitasaari

      #3
      95 ylöspäin kuulemma saa vasta luettua moottorin ohjauksen vikakoodit, ite laitoin auton vaihtoo ku en saanu vikaa korjattua, omaan vaihdoin tulpat, puolat, venakopan tiivisteen, imusarjan tiivisteet, nakutustunnistimet, imm, kampiakselinasentotunnistimen,,,,, eikä mitää vaikutusta millään
      F01 730D
      E30 4d M60 turbo

      Comment

      • 525TurboIC
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 663
        • Pomarkku

        #4
        Suutin hajalla?

        Comment

        • majgul
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 891
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Hamppu80 View Post
          Oleks lukenu vikakoodeja?

          Jos et, niin siittä vois olla hyvä alottaa, sais ehkä vähän suuntaa ongelmasta.

          Ne tulpanhatut kannattaa käyttää puolista irti ja tarkistaa/putsata ja kuivata.

          Eihän ollu öljyä tulpan reijissä ku vaihtelit tulppia?

          Onko autossa tehot tallessa, tärinästä huolimatta vai tuntuuko hieman vajaa tehoselta?


          Parissa oli hieman öljyä, mutta todella vähän. Kuivasin kyllä niitä. Melko vanhat taitaa kyllä olla nuo tulpanhatut. Vikokoodeja ei ole luettu ja tosiaan en tiiä antaako niitä tässä autossa. Tehot on kyllä tallella ja liikkuu niinkuin pitää...Paitsi silloin kun tärisee/pätkii .

          Vaihdoin tulpat jo kertaalleen viime talvena, silloin tärisi koko auto myös alle 2000rpm kun kaasua anto enemmän. Tulpat poisti ongelman ja hieman tämän jälkeen vaihdoin myös puolat. Pakko sanoa että nyt hieman vituttaa

          Comment

          • majgul
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 891
            • Oulu

            #6
            Originally posted by 525TurboIC View Post
            Suutin hajalla?
            Ei kait se suutin voi olla hajalla jos heti 3300rpm:n jälkeen vetää iloisesti ilman tärinää?

            Comment

            • majgul
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 891
              • Oulu

              #7
              Tuli vielä sellainen mieleen että vaihdoin autoon vasta termostaatin ja nesteet koska motti ei lämmennyt tarpeeksi. Nyt lämmöt koko ajan karvan vaille puoltaväliä. Eli mietin että vika tuli melkein heti tämän jälkeen, olisko jotain yhteyttä koska nyt on selvästi lämpösempi se kone kun ennen. Kädelläkin tunsi selvän eron aikasempaan.

              Jos puolat/hatut vanhuuttaan ei toimi enään niin hyvin kun enemmän lämpöä???
              Last edited by majgul; 16-05-2012, 02:25.

              Comment

              • kerppu
                Newbiemmer
                • Apr 2011
                • 10
                • Jyväskylä

                #8
                Onko lambda vaihettu milloin ? samantyyliset oireet oli omassa 525 ja lambdan vaihto auttoi.

                Comment

                • FünfZweiFünf
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2011
                  • 43
                  • Mänttä-Vilppula

                  #9
                  Saa vikakoodit pihalle vanhemmistakin, kuin '95-mallisista...

                  Suosittelen lämpimästi värkkäämään ite vikakoodivalon... Tein semmosen omaan '91 525:een ja nyt voin tarkastaa moottorinohjauksen vikakoodit aina ku haluan. Ei ollu kovin paha rasti värkätä...

                  Lisätietoa tuolla: http://www.btcf.fi/forum/showthread....ilman+kaapelia

                  Comment

                  • majgul
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 891
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by kerppu View Post
                    Onko lambda vaihettu milloin ? samantyyliset oireet oli omassa 525 ja lambdan vaihto auttoi.
                    Lambdan vaihdosta ei ole mitään tietoa... En kyllä ite oireita tuohon osaa yhdistää. Kulutus on normaali eikä kulutus mittari heivaa. Aaltomainen tyhjäkäynti voi ehkä siihen kyllä viitata... En sitten tiedä.

                    Comment

                    • majgul
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2008
                      • 891
                      • Oulu

                      #11
                      Elikkäs, nyt testattu tarkemmin, huvikseen kokeilen vaihtaa talvirenkaat alle koska niillä ei tärrännyt aikaisemmin että jos kuitenkin tärinä tulee perästä. Talvirenkailla ei tärinää esinny niin kovasti. Taitaa olla joku kardaani tai rättinivel tai vastaava hieman huonossa hapessa? Vaihto 2 vaihteelta kolmoselle ja sitte kun nostaa kytkintä niin kuuluu välillä perästä tömähdys. Mikähän siellä voisi olla?

                      Tärinää esiintyy vielä, mutta se väheni kun vaihto kesärenkaiden paikkaa keskenään.

                      Tuntuu silti aivan älyttömältä että tärinää esiintyy vain tietyllä kierrosalueella! Mitä hittoa oikeasti! Eikö se pitäisi täristä muussakin vauhdissa tai vastaavaa...
                      Last edited by majgul; 16-05-2012, 21:24.

                      Comment

                      • jvakeva
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2433
                        • Kouvola

                        #12
                        mitenkäs tukilaakeri? itellä ollu 3ssa bemussa kyseinen vika.
                        B10 V8 # 108
                        saab r560 8X4

                        Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                        Comment

                        • ccc
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 508
                          • RHMK

                          #13
                          Ettei nyt kuitenkin kyseessä olisi kuuluisat takakelkan puslat? Jos ne on väljät ja/tai repeytyneet, esiintyy juurikin tuota tömähtelyä ja kolahtelua.
                          Varsinkin jos olet pidemmän aikaa ajanut rikkinäisillä puslilla, alkaa se vaikuttamaan myös voimansiirron osiin.

                          Voin kokemuksesta sanoa, että vanhoilla puslilla ajaminen alkoi isommin tuntua kardaanissa myös. Ja nimenomaan kierrosten noustessa voimistui.
                          Taka-kelkka pääsi sen verran liikkumaan - meni kardaanista rättiniveltä ja värinänvaimenninta myös vaihtoon.

                          Suosittelen erittäin lämpimästi tarkistamaan pian NÄMÄ PUSLAT

                          Lisäksi toki kardaanin nivel ja etenkin se värinänvaimennin syyniin.
                          F25 X3 setämies-edition
                          E36 325 iA Cabriolet
                          __________________
                          Ex. E87 120dA m-sport, E36 316i OEM, E36 2d 328i M-sport, E34 540iAT, E36/5 316i, 6er reihe, E28 520i (m30b28), E28 520i (m20b23)

                          Comment

                          • majgul
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 891
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by ccc View Post
                            Ettei nyt kuitenkin kyseessä olisi kuuluisat takakelkan puslat? Jos ne on väljät ja/tai repeytyneet, esiintyy juurikin tuota tömähtelyä ja kolahtelua.
                            Varsinkin jos olet pidemmän aikaa ajanut rikkinäisillä puslilla, alkaa se vaikuttamaan myös voimansiirron osiin.

                            Voin kokemuksesta sanoa, että vanhoilla puslilla ajaminen alkoi isommin tuntua kardaanissa myös. Ja nimenomaan kierrosten noustessa voimistui.
                            Taka-kelkka pääsi sen verran liikkumaan - meni kardaanista rättiniveltä ja värinänvaimenninta myös vaihtoon.

                            Suosittelen erittäin lämpimästi tarkistamaan pian NÄMÄ PUSLAT

                            Lisäksi toki kardaanin nivel ja etenkin se värinänvaimennin syyniin.
                            Hmm, nuo perän puslat on vaihdettu 2 vuotta sitten. Samoin perä. En sitten tiiä onko vain ollut puhetta. Pitääpä alkaa tosiaan sitten kattelemaan että missäs se väljyys sitten oikein on.

                            Comment

                            • majgul
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2008
                              • 891
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by jvakeva View Post
                              mitenkäs tukilaakeri? itellä ollu 3ssa bemussa kyseinen vika.
                              Mikäs tämä tukilaakeri on, tai siis missäs sijaitsee. Itsellä on todella vähän tietämystä että miten nuo perän puslat sun muut oikein siellä menee.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎