mikähän on ku ilmastoinnin flekti lähtee pyörimään pikkuajon jälkeen? ei oo ilmastointi päällä. joskus jää pyörimään ku sammuttaa. rele on polttavan kuuma ja liitinki on vähä tummunu. ja ku relettä tunnustelee niin se niinku kokoajan löis päälle.
siellä on joko muistaakseni syylärin kyljessä tai vesipumpun lähellä se antura jossa kolmenapainen pyöreä liitin... mittaa se sillo ku kone on kylmänä jos vaikka siinä olisi vika... ainaki 540ses se on oikealla syylärin kyljessä. se antaa herätteen flektille lämpötilan mukaan.
niin onko tossa ku siinähän on viskolla toimiva flekti ja sitte se sähkö ilmastoinnille keulassa niin laittaako se sen ilmastoinnin flektin päälle jos se kovin lämpenee? relettäkö testailin tossa niin käynnissä ku oli auto ja flekti pyöri niin rele napsutti tihiään ja sitteku sammutti ja laitto virran päälle niin rele ei napsuttanu vaikka flekti pyöri???
ja hytistä ei saa ilmastointia eikä sisäkiertoa päälle? missä vika???
niin onko tossa ku siinähän on viskolla toimiva flekti ja sitte se sähkö ilmastoinnille keulassa niin laittaako se sen ilmastoinnin flektin päälle jos se kovin lämpenee? relettäkö testailin tossa niin käynnissä ku oli auto ja flekti pyöri niin rele napsutti tihiään ja sitteku sammutti ja laitto virran päälle niin rele ei napsuttanu vaikka flekti pyöri???
ja hytistä ei saa ilmastointia eikä sisäkiertoa päälle? missä vika???
se sähköflekti on ilmastoinnille apuna enimmän aikaa... pitäis pyöriä puolinopeudella sillo ku ilmastointi on päällä... jos lämpeää liikaa,nii sillo alkaa pyöriä ilman ilmastointia... tai ainakin niin se menee noissa isois bensakoneis joissa on automaatti-ilmastointi...
Eli siis homma toimii seuraavasti:
Ilmastoinnin sähköflektissä on kaksi nopeutta, joiden välillä vaihdellaan ilmastoinnin tarpeen mukaan, mutta myös jäähdytysveden lämpötilan mukaan.
Multa oli rikki juurikin tämä lämpötila-anturi, oireena se, että flekti pyöri jatkuvasti puolinopeudella, aina kun virta-avaimen käänsi 2. asentoon.
Lämpötila-anturissa on kolme napaa; maa, puolinopeus, täysinopeus.
Muistaakseni rajat menivät jotenkin seuraavasti:
98C = Puolinopeus
103C = Täysinopeus
Anturivian voi todeta irrottamalla anturin liitin silloin kun vika on päällä, eli sähköflekti pyörii.
Mikäli flekti tästä pysähtyy, on aika vaihtaa tuo lämpöanturi, motonetistä sai orkkista vastaavan hiukan reilulla 20€:lla.
Edit:
Eli tämä lämpötila-anturi pitäisi löytyä syylärin muovipäädystä, omassa bensakoneisessa se on apparin puolella, dieselissä oli vissiin erilainen jäähdytin, joten varmaksi ei voi sanoa.
joo ongelman lähde löyty. tämä anturi on kannen kylessä diiselissä. se anturi oli romuna jonka takia sammuttaa ilmastoinninkin. vaihdoin varaosa autosta ehyen. toimii paremmin mutta silti liittimessa kosketushäiriötä. pitää jatkaa seuraavana päivänä.
Comment