Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34/M50 -91 käyntiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timppa50
    Newbiemmer
    • Sep 2012
    • 2
    • Klaukkala

    E34/M50 -91 käyntiongelma

    Kone toimii kylmänä ok, lämmettyään käyntilämpötilaan, alkaa satunnaisesti 2 sylinteri putoamaan pois pelistä.Joskus tuntuu, että putoaa 2 sylkkyä pelistä,jos jatkaa ajoa 5:llä pidempään. Tätä ei ole testattu, on vaan mutu tuntumaa.
    Kun antaa koneen jäähtyä vähän, vika katoaa.
    Vaihdoin tulpat ja putsasin tulpan reiät öljystä.
    Kokeilin vaihtaa 2 ja 1 puolan keskenään, 2 sylinteri edelleen temppuilee, joten tuskin puolavika.
    Testattu puolat irrottamalla yksi kerrallaan piuhaliitin. Koneen käynti muuttuu vain 2 cyl kohdalla.
    Oliskohan joku anturivika, antaa väärää tietoa motronicille.
    Onkohan tässä versiossa safetymode systeemi, joka pudottaa kipinöitä tai suihkuja pois, jos joku anturitieto menee turvallisuusrajan yli?
    Tätä vikaa edelsi n. 500km ajo huonosti tasapainoitetuilla pyörillä, välillä oli tekarit tipahtaa lattialle, ihan karmeeta vatkausta 90-100km/t.
  • Eetu
    Banned
    • Oct 2008
    • 2843

    #2
    Itselläni oli taannoin M50 Koneisessa 520iA:Ssa samanmoista vikaa, ja vian aiheuttajaksi paljastui viallinen Motronic. Tosin kävi kylläkin jatkuvasti korkeintaan viidellä, ja välillä neljällä..

    Comment

    • marko83
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 222
      • Raahe

      #3
      Originally posted by Eetu View Post
      Itselläni oli taannoin M50 Koneisessa 520iA:Ssa samanmoista vikaa, ja vian aiheuttajaksi paljastui viallinen Motronic. Tosin kävi kylläkin jatkuvasti korkeintaan viidellä, ja välillä neljällä..
      Itellä kans saman tyyppisiä ongelmia. Miten todensit tuon boksi vian?
      Last edited by marko83; 16-09-2012, 13:47.

      Comment

      • FünfZweiFünf
        Bimmer Rookie
        • Apr 2011
        • 43
        • Mänttä-Vilppula

        #4
        Mittailkaa yleismittarilla suuttimien liittimiltä jännite.
        Mulla oma M50 rytkytti aina välillä, koska yksi pytty putosi pelistä pois. Syynä siihen oli, että ykköspytyn suutin lakkasi välillä antamasta bensaa. Ja siihen taas oli syynä viallinen Motronic.

        Suuttimille tulee plussa koko ajan auton käydessä, ja Motronic säätelee suuttimille tulevan maadoituksen kautta niiden toimintaa.
        Yleismittari näyttää muistaakseni normaalisti n. 0,5 V jännitettä (jännite suuttimen napojen välillä vaihtelee tietty koko ajan) mutta jos putoaa kokonaan nollille, niin tietää että Motronic ei sillä hetkellä anna maata.

        Mun viassa syypää oli tuo Motronic ja vika korjaantui boksin vaihdolla. En sitte tarkemmin tiiä, että oliko jotain juotosvikaa vai mitä.

        Comment

        • Eetu
          Banned
          • Oct 2008
          • 2843

          #5
          Originally posted by marko83 View Post
          Itellä kans saman tyyppisiä ongelmia. Miten todensit tuon boksi vian?
          Vastataan reilusti myöhässä, mutta sain päähäni kokeilla toisen autoni samalla numerolla olevaa boksia tuohon, ja kappas kaikki 6 sylinteriä heräsi henkiin.

          Comment

          • marko83
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 222
            • Raahe

            #6
            Originally posted by Eetu View Post
            Vastataan reilusti myöhässä, mutta sain päähäni kokeilla toisen autoni samalla numerolla olevaa boksia tuohon, ja kappas kaikki 6 sylinteriä heräsi henkiin.
            Kyllä kyllä. Itellä on tuolla siemenssin ohjauksella tuo, eli m50b20tu, johon ei ihan joka nurkalta boksia löydy.

            Comment

            • Hamppu80
              Bimmer Rookie
              • Feb 2012
              • 88
              • Liminka

              #7
              Originally posted by Eetu View Post
              Vastataan reilusti myöhässä, mutta sain päähäni kokeilla toisen autoni samalla numerolla olevaa boksia tuohon, ja kappas kaikki 6 sylinteriä heräsi henkiin.
              Ei muutako purkki auki ja teräväkärkinen kolvi käteen ja hieman tinaa... varovasti lämhäytteleen piirilevyistä ainakin ne isoimmat juotokset ja kokeileen.

              Suurella todennäkösyydellä boxi tulee kuntoon!

              Comment

              • Aksa P
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 394
                • Sawo

                #8
                Jatketaan Motronic murheilla...ehkä

                Oisko kukaan muu mittaillut näitä vehkeitä...

                Potilas m50b20 non vanos, käy selvästi vajailla pytyillä kylmänä ja kuumana. Lähtee hyvin käyntiin kylmänä ja kuumana. Kun antaa kaasua, kone kiihtyy nykimällä ja voima puuttuu (se vähäinenkin). Joo...ja ei oo imuvuoto

                3.pytyn puola oli haljennut ja ilmeisesti ylikuumennut, koska kuori oli hieman sulanut. Ostin 2 uutta puolaa ja vaihdoin 3.sylinteriin uuden. Ei auttanut. Vaihtelin puolat ristiin toista uutta puolaa apuna käyttäen. Ei auttanut. Auto ei oo ollut ajosaa sen jälkeen kun kone on täysin läpikäyty. Koneen niputuksen jälkeen käynti oli pariviikkoa priimaa, kun satunnaisesti käyttelin. Sitten eräällä kerralla kesken tyhjäkäynnin oireet ilmestyi.

                Mittasin Motronicin antamat jännitteet puolille. Nastaan 1 tulee kaikille muille paitsi 3.puolalle ~0,35V. 3.puolalle tulee 3,5V. Maat ja +12V tulee kaikille oikein. Mittasin myös puolat, joista kipeää saanut puola antoi puolta pienemmän vastuksen kuin muut. Motronic 24 vuotta vanha ja parivuotta oli irti lämpimässä odottamassa uutta elämää.

                Käsittääkseni Motronic seula?! Onko muilla vastaavia kokemuksia tai jopa ohjeita mikä komponentti Motronicista vaihdetaan / kolvataan? Vai olenko ensinkään oikeilla jäljillä?
                Last edited by Aksa P; 13-10-2014, 18:03.
                "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                E21 M50B20
                E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                E34 10/1990 520i
                Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                Comment

                • Fanatic21
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2014
                  • 131
                  • P-karjala

                  #9
                  Oletko kokeillut toisella ilmamäärämittarilla? Tämä voi olla osa syypää. Mutta kerta välillä hävittää paria mukia, voi olla että kyseiset mukit, eivät saa polttoainetta lämpimällä moottorilla. Oletko kokeillut tapahtuuko tämä että mukit katoaa niin tietyllä kierrosalueella vai satunnaisesti?

                  Mielestäni eioo safetymodee tuossa vuosmallissa, itellä aivan samanlainen 525 (m50b25) vm91
                  Last edited by Fanatic21; 28-10-2014, 01:58.
                  E34 M50b25 turbo

                  Ex: E34 525i vm91


                  Joensuu Connection

                  Comment

                  • Aksa P
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 394
                    • Sawo

                    #10
                    Originally posted by Fanatic21 View Post
                    Oletko kokeillut toisella ilmamäärämittarilla? Tämä voi olla osa syypää. Mutta kerta välillä hävittää paria mukia, voi olla että kyseiset mukit, eivät saa polttoainetta lämpimällä moottorilla. Oletko kokeillut tapahtuuko tämä että mukit katoaa niin tietyllä kierrosalueella vai satunnaisesti?
                    En oo kokeillu toisella imm:llä. Miten tuo ilmamäärämittari noin teoriassa vaikuttaisi tuohon motronicin tuottamiin jännitteisiin? Uskoisin, että saa bensaa, koska savutuksesta päätellen palamatonta bensaa menee moottorin läpi.

                    Kyllä toi yksi sylinteri puttuu sekä kylmänä että kuumana ja kaikilla kierroksilla. Tulevana viikonloppuna pääsen tutkimaan vähän tarkemmin monen viikon tauon jälkeen.
                    Last edited by Aksa P; 28-10-2014, 20:52.
                    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                    E21 M50B20
                    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                    E34 10/1990 520i
                    Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                    Comment

                    • Fanatic21
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2014
                      • 131
                      • P-karjala

                      #11
                      Enempi Timpan ekaan viestiin vastasin
                      E34 M50b25 turbo

                      Ex: E34 525i vm91


                      Joensuu Connection

                      Comment

                      • Aksa P
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2006
                        • 394
                        • Sawo

                        #12
                        Originally posted by Fanatic21 View Post
                        Enempi Timpan ekaan viestiin vastasin
                        Timppa on tainnu pistää auton paaliin...tai kiertoon...

                        Avasin Motronicin. Yksi transistoreista oli käynyt lämpöisenä (juurikin 3. sylinteriä syöttävä). Kaikki muut antoi saamat vastusarvot, mutta tää kuumana käyny oli ihan jotain muuta. Ongelmana tällä hetkellä löytää varmuudella oikea korvaava komponentti. Viallinen trankku on Boschin 30016, TO218 kuorissa. Jos joku osaa sanoa oikean korvaavan osan, niin kylläpä lämmittäisi.

                        Nettisurffailun perusteella en suoraa vastausta 30016 korvaajaksi löytänyt. 30014 trankulle (joita myös käytetty 90-luvun M50 DME:ssä) löytyi useampikin vaihtoehto: BU323Z, BU931P, BU941P, КТ898А.

                        Mitäs suosittaisitte?

                        Myös edullista ja ehjää 0 261 200 405 Motronickia voi tarjota, tai jopa sikahalpaa rikkinäistä.
                        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                        Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                        E21 M50B20
                        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                        E34 10/1990 520i
                        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                        Comment

                        • Fanatic21
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2014
                          • 131
                          • P-karjala

                          #13
                          Voisi ehkä löytyä motronic tuosta turbosta, ilmoittelen josse on siellä. En ole käynyt hallilla 2vk nii en muista yhtään onko se siellä vai maailmalla jo, täytyi squirtti hommaa ku ei moto toimi oikee noissa vehkeissä Ja tuota ensmäistä korvike vaihtoehtoo käyttäävät eniten.
                          E34 M50b25 turbo

                          Ex: E34 525i vm91


                          Joensuu Connection

                          Comment

                          • Aksa P
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 394
                            • Sawo

                            #14
                            Uusi transistori BU323Z tinattu ECUun.Toimii
                            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                            E21 M50B20
                            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                            E34 10/1990 520i
                            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                            Comment

                            • Fanatic21
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2014
                              • 131
                              • P-karjala

                              #15
                              Originally posted by Aksa P View Post
                              Uusi transistori BU323Z tinattu ECUun.Toimii
                              Hyvä homma! Eikun hyvät joulut ja uudet vuodet!
                              E34 M50b25 turbo

                              Ex: E34 525i vm91


                              Joensuu Connection

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎