Hyviä ohjeita E34 525:n kytkinremonttiin

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -olsku-
    Bimmer Rookie
    • Jun 2010
    • 112
    • Kuopio

    #1

    Hyviä ohjeita E34 525:n kytkinremonttiin

    Moro

    Eli pitäs omaan 525 m50b25 -92:een tehdä kytkinremontti. En oikein suoraan löytänyt hyviä ohjeita asiaan. Autoja on kyllä tullut paljonkin korjailtua mutta kytkimiin ei ole tarvinnut koskea joten vähän kysyttävää olisi.

    Itsellä lähinnä mielessä seuraavat asiat:
    -Mitä kaikkea sinne olisi samalla hyvä vaihtaa kuin itse asetelma, levy ja painelaakeri
    -Tarvitseeko muita erityistyökaluja kuin keskitystyökalun?
    -Mitä vaihteistoöljyä kannattaisi laittaa kun ne nyt samalla tietysti vaihtaa? ilmeisesti jotain ATF öljyä pitäisi olla?
    -Muuta työtä helpottavia vinkkejä ja ohjeita kuuntelisin mielellään

    -olsku-
    E34 540i ///M
    E36 328i
    E46 320d
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    #2
    Vaihtoon lisäksi;

    Samalla kun loota irti tarkasta kampiakselin päässä olevan "silmälaakerin" kunto, tarvittaessa vaihtoon.

    Kardaanin ja vaihteiston laipan kiinnittävä kuminen fleksidiski "guibo" ehdottomasti vaihtoon, vaikka näyttäisi silmämääräisesti hyvältä. Huomioi asennussuunta (diskin ulkoreunoilla pienet nuolet jokaisen pultinreiän kohdalla, nuolet kohti vaihteiston ulostuloakselin korvakkeita, ja toisella puolen kohti kardaanin kiinnityskorvakkeita)

    Vaihdelaatikon etu&takastefa. Takastefan vaihtoa varten pitää irroittaa korvakko vaihteiston ulostuloakselista, tähän pitkä, erittäin ohutseinämäinen 32mm hylsy.

    Vaihdelaatikkoa kannattavat kumipuslat, 2kpl.

    Kun loota in irti, kannattaa uusia vaihteensiirtolinkistön kaksi kumipuslaa, toinen lootan päässä, pitää alempaa tankoa lootassa, ja toinen auton päässä (mihin kepin niveltanko kiinnittyy).
    Samalla tarkastetaan linkistön välyksellisyys/shimmataan tarvittaessa pienillä muoviprikoilla.
    Vaihdekepin "palloa" pitävä muovinen rengasmainen "nivel" vaihtoon myös.


    Työkalut:

    Erikoistyökaluja et tarvitse muuta kuin tuon kytkimen keskitysakselin, ja riippuen siitä, onko vaihteisto ollut irti, onko kiinnityspultit vaihdettu tavallisiin, tarvitset T10 (muistaakseni?) hylsyn, pultin kannat on vähän sellasia torx - tyylisen näköisiä.
    Näiden pulttien kanssa varovasti sitten, ettei kannat nuljaannu, ovat huonoja.


    Vaihteistoöljy:

    Vaihteisto ilmeisesti Getrag 260, jos atf:ää haluaa, niin Redline MTL, kaksi litran purkkia riittää.
    Vaihteisto täytetään täyttöpropun alareunaan, ts. kunnes öljyä rupeaa valumaan ulos täytettäessä.
    Täyttö auto tasamaalla.


    Puhdista, ja rasvaa kevyesti jäykällä rasvalla vaihdelaatikon pooriakseli, helpottaa asetelman liukumista kytkintä käytettäessä.

    Enempää ei nyt omaan mieleen tässäerää satu.

    Comment

    • docksa
      Bimmer Rookie
      • Nov 2008
      • 71
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Klasu- View Post
      Enempää ei nyt omaan mieleen tässäerää satu.
      Itse ottaisin vielä kaikki uudet pultit ja mutterit, ovat nimittäin taipuvaisia katkeilemaan ja menettämään kierteitään..

      Comment

      • Zouns_
        BTCF Member
        • Oct 2011
        • 97
        • Nilsiä

        #4
        ite omasta ku oon irrottanu laatikon ni laskenu takapäästä irti sen ja sit varovasti ampunu pulttikoneella ja pitkällä jatkolla laatikon irti mutta erityistä varovaisuutta kannattaa noudattaa ettei pultit nylppäänny
        BMW e46 M3
        LPS-Motors
        Ex
        E39 M5

        Comment

        • Laakeri
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 982
          • Rovaniemi

          #5
          Kunnollisilla ja oikeilla torx hylsyillä (6-kant) ei tarvitse pelätä noita laatikon pultteja, itse en ole kertaakaan saanut niitä pilalle vaikka reilu kymmenkunta kertaa noita on pyöritelty.

          Tuon ikäisessä 525:ssa on yleensä ZF:n laatikko, kannattaa siihen vaihtaa kaikki stefat samalla kun se on lattialla, tuppaavat yleensä vuotamaan. KL-varaosiltakin löytyy yleensä suoraan hyllystä. Kuten myös nuo kepin puslat.
          E34 S38B38
          E36 S50B30us hx52 ->M50B32
          2gen RAM 5.9 cummins

          Comment

          • -olsku-
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 112
            • Kuopio

            #6
            Kiitoksia ohjeista

            Kiitoksia paljon ohjeista!!
            Vielä jos joku kehtaisi tarkistaa onko tässä nyt kaikki osat mitä tarvitsen:
            -Kytkinlevy, asetelma ja painelaakeri jo ostettu
            -Vaihteistontukikumit taka vasen ja oikea, kannattaako myös etummaiset uusia?
            -sitten vaihdevivustoon tarvitsee tarkalleen ottaen mitä?
            -vaihteiston etu ja takatiiviste ilmeisesti kannattaa uusia?
            -kardaanin kuminivelen uusin myös
            -Sitte mikäs on tuo kytkimen silmälaakeri??
            ja pitää huomenna käydä katsomassa onko zf vai getraggi kun ei sitäkään ole jostain syystä tullut tarkistettua. Molempiin ilmeisesti hyvä öljy tuo redlinen MTL?
            KL:stä olisi tarkoitus tilata osat joten olisi mukava suoraan tietää mitä sieltä tilaan kun maanantaina soitan sinne.
            Helpompi näin etukäteen hommata tarvittavat osat niin jos tällä kertaa välttyisi siltä että auto levällään oottelee osia kun on pitänyt laiskuuttaan jättää jotain osia hankkimatta.
            E34 540i ///M
            E36 328i
            E46 320d

            Comment

            • Klasu-
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 546
              • Helsinki

              #7
              Silmälaakerilla tarkoitan laakeria, joka sijaitsee kampiakselin takapäässä, jonka sisällä vaihteiston sisäänmenoakseli makaa.

              Kytkin pohjaan painettuna kampiakseli edelleen pyörii, vaihteiston sisäänmenoakseli ei, joten siinäkohtaa käytetään laakeria.
              http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=11&fg=20

              Kuvassa no 5. on mitä ajan takaa.


              Vaihteiston tukikumit...mikäli kyseessä on Getrag 260 eikä ZF niin laatikossa on vaan kaksi tukikumia, takaosassa.
              Moottori siis "kannattaa" laatikon etupäätä noissa.
              Kaikki tukikumit kannattaa jokatapauksessa ehdottomasti vaihtaa, tiedät lisää kun ryömit auton alle, ja katsot mikä laatikko kyseessä.

              Vaihdevivuston kanssa tyätyy myös tietää mikä vaihteisto kyseessä.

              Comment

              • -olsku-
                Bimmer Rookie
                • Jun 2010
                • 112
                • Kuopio

                #8
                vaihteisto

                Pittää huomenna siis tarkistaa kumpiko laatikko itellä ja maantaina soitella kl:ään, eivätköhän siellä osaa kertoa oikeat osat mitä tarvitsen .
                E34 540i ///M
                E36 328i
                E46 320d

                Comment

                • -olsku-
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2010
                  • 112
                  • Kuopio

                  #9
                  silmälaakerin irroitus

                  Tästä silmälaakerin irroittamisesta tuli mieleen että minkälaisella työkalulla sen sieltä helpoiten saisi irti, kävisikö esimerkiksi tämmöinen http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...uvasara-19906/ voi olla muuten aika hankala sitä kalastella irti vauhtipyörästä??

                  Originally posted by Klasu- View Post
                  Silmälaakerilla tarkoitan laakeria, joka sijaitsee kampiakselin takapäässä, jonka sisällä vaihteiston sisäänmenoakseli makaa.

                  Kytkin pohjaan painettuna kampiakseli edelleen pyörii, vaihteiston sisäänmenoakseli ei, joten siinäkohtaa käytetään laakeria.
                  http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=11&fg=20

                  Kuvassa no 5. on mitä ajan takaa.

                  E34 540i ///M
                  E36 328i
                  E46 320d

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    #10
                    Tähän on nyt paha sanoa mitään, kun en tiedä rakennetta kunnolla.

                    Normaali metodi silmälaakerin irroitukseen "sokeasta reiästä" on painaa rasvaprässillä laakerin takana oleva tila täyteen tiukkaa rasvaa, ja tämänjälkeen lyödä tiukasti laakerin keskireikään sopivalla esineellä kohti kampiakselia, jolloin rasva puristuu ---> paine työntää laakerin ulos.

                    Mikäli laakeri on irtonaisessa osassa (seim. vauhtipyörä) niin prässi, tai ihan vaikka vasara on kova sana.
                    Aina vaan pitää mielessä, että jos laakeri asettuu ulkoraunoiltaan kiinni, niin laakeri myös lyödään/painetaan paikalleen sen ulkoreunalta, hylsy on hyvä apu.

                    Comment

                    • -olsku-
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2010
                      • 112
                      • Kuopio

                      #11
                      silmälaakerin vaihto vauhtipyörä kiinni autossa

                      Sitä tässä itse hain takaa että vaihtaisin silmälaakerin vauhtipyörän ollessa paikallaan, mutta etukäteen olisi hyvä tietää kuinka se onnistuu niin etten riko siinä samalla mitään

                      Originally posted by Klasu- View Post
                      Tähän on nyt paha sanoa mitään, kun en tiedä rakennetta kunnolla.

                      Normaali metodi silmälaakerin irroitukseen "sokeasta reiästä" on painaa rasvaprässillä laakerin takana oleva tila täyteen tiukkaa rasvaa, ja tämänjälkeen lyödä tiukasti laakerin keskireikään sopivalla esineellä kohti kampiakselia, jolloin rasva puristuu ---> paine työntää laakerin ulos.

                      Mikäli laakeri on irtonaisessa osassa (seim. vauhtipyörä) niin prässi, tai ihan vaikka vasara on kova sana.
                      Aina vaan pitää mielessä, että jos laakeri asettuu ulkoraunoiltaan kiinni, niin laakeri myös lyödään/painetaan paikalleen sen ulkoreunalta, hylsy on hyvä apu.
                      E34 540i ///M
                      E36 328i
                      E46 320d

                      Comment

                      • JD
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1195
                        • Espoo

                        #12
                        Jos moottorin kampiakselin takapään akselitiivistettä ei ole koskaan vaihdettu se kannattaa vaihtaa samalla, koneen takapää kun alkaa kuitenkin tiputtaa öljyä jossakin vaiheessa ja vaihto vaatisi kaikki samat laatikon irrotusjumpat kuitenkin.
                        Osa 9: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ounting_parts/

                        Vaihdevivustosta kaikki kuluvat hilut uusiksi, osat 2, 7 ja 12 ja 15-17

                        Ne ei paljoa maksa alkuperäisinä maahantuojan tiskillä.

                        Kytkimen saa keskitettyä sopivan paksuisella metallitangolla tai vaikka teippikierroksilla tekemällä siitä sopivan paksun, kalliit erikoistyökalut on vain hifistelyä :-)

                        Vaihdelaatikon kumityynyt ei ole tarpeen vaihtaa jos ovat ehjät, jos joskus hajoavat niin niiden vaihto on 15 min. työ milloin tahansa eivätkä vaadi mitään isoa purkkua, kumityynystä vain kaksi mutteria irti ja uusi kumityyny ruuvataan tilalle. Eikä ne laatikon kiinnityspultitkaan hajoa jos käyttää oikeita ja oikean kokoisia hylsyjä. Se Torx kanta on parempi kuin kuusiokannat, ei lipsu oikeat avaimet. Tai en ole ainakaan onnistunut yhtään hajottamaan kymmenistä avatuista ruuveista... Ruuveja taisi olla kahta kokoa.
                        Last edited by JD; 21-10-2012, 12:23.
                        Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                        https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                        Comment

                        • -olsku-
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2010
                          • 112
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by JD View Post
                          Jos moottorin kampiakselin takapään akselitiivistettä ei ole koskaan vaihdettu se kannattaa vaihtaa samalla, koneen takapää kun alkaa kuitenkin tiputtaa öljyä jossakin vaiheessa ja vaihto vaatisi kaikki samat laatikon irrotusjumpat kuitenkin.
                          Osa 9: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ounting_parts/
                          Tämä tiiviste on kyllä tarkoituskin vaihtaa, mutta tiivisteeseen käsiksi pääsemiseksihän pitää irroittaa vauhtipyörä, mitä en ole koskaan itse tehnyt. Ja vauhtipyörän pyörii tietysti joten millähän sen saa lukittua että pultit saa aukaistua? Toivottavasti huomenna saan edes tilattua KL:stä tai marmomilta kaikki osat, jotta pääse aloittamaan remontin.
                          E34 540i ///M
                          E36 328i
                          E46 320d

                          Comment

                          • Micce///M
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2008
                            • 3552
                            • Hämeenlinna

                            #14
                            Originally posted by -olsku- View Post
                            Tämä tiiviste on kyllä tarkoituskin vaihtaa, mutta tiivisteeseen käsiksi pääsemiseksihän pitää irroittaa vauhtipyörä, mitä en ole koskaan itse tehnyt. Ja vauhtipyörän pyörii tietysti joten millähän sen saa lukittua että pultit saa aukaistua? Toivottavasti huomenna saan edes tilattua KL:stä tai marmomilta kaikki osat, jotta pääse aloittamaan remontin.
                            Ei vauhtipyörää tarvitse lukita, pulttipyssyllä vaan pultit auki ja kopauttamalla vauhtipyörä pois. Nämä pultit vaihtaisilla kyllä samalla, pulttiliikkeestä vaan uusia kovia pultteja.

                            Comment

                            • JD
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1195
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Micce///M View Post
                              Ei vauhtipyörää tarvitse lukita, pulttipyssyllä vaan pultit auki ja kopauttamalla vauhtipyörä pois. Nämä pultit vaihtaisilla kyllä samalla, pulttiliikkeestä vaan uusia kovia pultteja.
                              ...mutta voi lukita siitä startin alla olevasta reiästä, joku tappi vain siihen (erikoistyökalut on hifistelyä :-) ) ja sitten tavallisilla työkaluilla auki, momenttikaan ei ole iso joten ei ongelmia.
                              Takaisin laitossa sitten oikeaan momenttiin niin ei kierrä turhaan liian kireälle.
                              Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                              https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                              Comment

                              Working...
                              X