Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 518i polttaa lähivalopolttimot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 9313juha
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 1272
    • Ratissa vuodesta 1968

    E34 518i polttaa lähivalopolttimot

    Kaverin puolesta kyselen seuraavaa:

    -90-malllinen 518i. Lähivaloumpiot vaihdettiin syksyllä uusiin Motonetin tarvikkeisiin. Pari kuukautta meni ilman harmeja, mutta nyt palaa (=rikkoutuu, selvennykseksi) molemmat lähivalojen polttimot muutaman päivän välein. Vika alkoi samoihin aikoihin, kun palaneet takavalojen polttimot vaihdettiin.

    Mistä päästä alkaa hakemaan vikaa?
    "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
  • Japi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 276
    • Espoo

    #2
    Originally posted by 9313juha
    Mistä päästä alkaa hakemaan vikaa?
    Ihan ensimmäisenä tulee mieleen latausjännitteen mittaus, kun kerran takavalotkin ovat jo saaneet siipeensä.
    "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
    -Tuntematon
    ex-E30 318i -87
    droF Mondeo STW (eka ja vika...)

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      Vika on luultavimmin yksinkertaisesti huomoissa polttimoissa.
      Nyt kun on tullut pakkasia niin polttimoihin kohdistuu suuremmat lämpötilavaihtelut, tästä johtuen huonompilaatuiset polttimot alkavat paukkumaan...

      Kaverin Mondeossa meni kuukausi sitten n. viikon välein "halppis"-polttimoita, kunnes ymmärsi (pienen kannustuksen jälkeen) ostaa Philipsin polttimot. Nyt on kestänyt ilman mitään ongelmia.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 9993
        • KVLA

        #4
        Samaa kuin edellisilläkin:Ensin mittaat akkujännitteen (reiluilla kierroksilla).Jos rupee menemään yli 14-14,5V:n,niin säädin olisi ehkä syytä vaihtaa.(Saattaa puskea 16-17V,jos säädin ei toimi ollenkaan.)
        Ja sitten vain KUNNON polttimot,niin eiköhän rupea kestämään.

        Pieni suuntaa-antava testi:Käynnistät autosi ja valot päälle tyhjäkäynnillä.Sitten kaasua tonne 3000r/min.Jos valot kirkastuu HUOMATTAVAN paljon,niin se lataussäädin...

        Comment

        • Japi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 276
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Heguli 31
          Pieni suuntaa-antava testi:Käynnistät autosi ja valot päälle tyhjäkäynnillä.Sitten kaasua tonne 3000r/min.Jos valot kirkastuu HUOMATTAVAN paljon,niin se lataussäädin...
          Nimenomaan suuntaa-antava. Suurin osa latureista kun ei juurikaan puske kunnollista määrää virtaa ulos tyhjäkäyntikierroksilla...
          Luotettavin tapa on mitata latausjännite, jonka tulisi olla tasolla 13.5 - 14.5V.
          Jos yli 14.8, niin säädin vaihtoon.
          "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
          -Tuntematon
          ex-E30 318i -87
          droF Mondeo STW (eka ja vika...)

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎