Törmäsin joskus ohjeeseen missä avatttiin hellan valmistamat umpiot ja hiottiin lasit ja pestiin kaikki ja jopa se palanut linssi vaimikäsenyton käsiteltiin jotenkin mutta en enää löydä sitä eikä ollu missään faq:ussakaan. Ohje siis suomeksi.
Tälläisen löysin mutta saksaksi ja suht huonot ohjeet. http://www.e34.de/tips_tricks/schein...wreinigung.pdf
Monella huonot ajovalot jotenka jos joku sen linkin vois postaa niin iso kiitos.
Tässä ohjeita (näistä en ota kunniaa, ei ole mun tekemiä ohjeita jotenka kiitokset heille) irroittamiseen maski: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=36516 ja umpiot kiskoineen: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=103166.
Myös valojen säätö : http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=101393
Sain ylimääräisen umpion käsiini johon testailen kaikkea. Avasin sen takaosasta auki, eli en siis irroittanut lasia kun en nää siinä mitään ideaa??? Putsaa vaan sisältä pölyt pois kostealla rätillä ja vaikka rukarilla tai jotain.
Tässä umpion eri osat : kokonaisena : http://www.btcf.fi/forum/picture.php...pictureid=8910 Takakansi irroitettuna : http://www.btcf.fi/forum/picture.php...pictureid=8911 ja lopuksi kokonaan purettuna : http://www.btcf.fi/forum/picture.php...pictureid=8912 Umpion purkamisessa saa olla kädetön jos ei onnistu, on kiinni 7 ristipääruuvilla (ph1 käytin) yhteensä.
Sisältä löytyi suht huono heijastinpinta siis se hopea / kromi mikä siellä reunoissa on. Ei kannata juoksevaa vettä laittaa umpion sisään ns. huuhdella sitä. Lähtee pinnoitteet ja jää pahoja kalkkitahroja, akkuvesikään ei ollut kauhean hyvä vaihtoehto. Ehkä puhaltelee isoimmat pölyt pois ja sen jälkeen TODELLA varovaisesti pyyhkii pumpulilla tai jollain erittäin pehmeällä, trasselikin liian kovaa? Lampun kohdalta palanut pinta tai oikeastaan sulanut, ehkä jos hiois tasaseks ja laittais alumiiniteipin palan siihen, näin jotkut tehny. Itse jätin sen niin koska kuulemma sen ei pitäis vaikuttaa sen heijastinpinnan koska tummaoptiikathan maalataan mustaksi tai jotain????
Itse kyllä epäilen tuota asiaa ja uskon että heijastinpinta vaikuttaa paljon myös, miksi siellä sellainen olisi muuten? Kuten jo aikaisemmin totesin niin jotkut korjanneet alumiiniteipillä niin että ovat vuoranneet koko umpion sillä.
En tiedä onko ihan laillista teippikorjaukset, joten en suosittele.
No itse ns projektorilasin vai mikä sen nimi nyt onkaan kimppuun. Ei ollut palanut jälkeä siihen mutta oli erittäin samea molemmin puolin, jotenka kunnon pesu vaikka linssien puhdistusaineella tai jollain missä alkoholia että poistaa rasvat yms ja rupeaa kiiltämään.
Koittaa ensin laittaa taskulamppu siihen ja heijastella johonkin sitä valoa pimeessä ja sitten putsatkaa pinnat lasista ja koittakaa uudelleen niin ero on suuri. Siis puhun nyt siitä ns suurennuslasista siellä umpion sisällä.
Ostin vesihiomapaperia 600-800-1200-2000 ja turtlen rubbing pastea 250g purkin joka tarkoitettu maalipinnoille viimeistelyyn tai erittäin vaikean lian pois hankaamiseksi. Ostin myös puuvillaterän porakoneeseen jolla meinaan kiillottaa lopuksi pinnan ja tätä voi myös soveltaa hiomakoneeksi sekä tahnan kanssa pelleilyyn siten että kietoo vaikka kangasta terän ympärille ja laittaa hakaneulla tai jollain sen kiinni tiukasti. Katsotaan mitä se aiheuttaa ennen hiontaa ja hionnan jälkeen. Koitan muistaa ottaa kuvia projektista. Löytyy motonetistä kaikki nuo. Turtlen rubbing paste on karkeampaa kuin 1200 vesihiomapaperi mun mielestä.
Vaikein osuus on irroittaa umpiot autosta varsinkin jos on facelift malli, erilaiset kiinnikkeet vissiin? On monta tapaa tehdä tämä, irroittaa pelkkä umpion sisäosa umpiosta niin että umpio jää autoon kiinni, tasonsäätömoottori on pahasti tiellä tosin apprin puolella ja sitten kuskin puolella vielä vähemmän tilaa kait.
Toinen tyyli olisi irroittaa pelkät lähivalojen umpiot ns asennuskiskosta tai sitten 3 vaihtoehto jota suosittelen osien helpon rikkoutumisen vuoksi on että irroittaa maski ja kaikki muu edestä kunhan keksis että miten? Jolloin saa koko vilkku lähi- ja kaukovaloumpion irti samaan aikaan kiskoineen. Saa putsattua pitkät umpiot jos haluaa mutta en suosittele jossei ole tosi paskaiset sisältä koska itsellä ainakin pitkät toimii suht hyvin ehkä vähäisen käytön takia.
Kirjoitan lisää heti kun olen kerennyt testikappaleen ulkolasin hionnan suorittamaan ja katsotaan mitä siitä tulee jos tulee mitään = ). tämän voi myös tehdä niin että umpiot autossa paikallaa, aion myös sumuvaloille tehdä saman projektin kunhan saan testikappaleen tehty jos se onnistuu. Sumuvaloissa on myös samanlainen suurennuslasi sisällä jonka saa 4 ruuvilla auki ilman että irroittaa sumuvalon koko umpiota, itsellä oli tosi huurteinen / limainen sumuvalon suurennuslasi molemmin puolin jostain syystä. Sumuvalosta löytyy myös testikappale johon tätä asiaa aion soveltaa.
Nyt hionta tehty (epäonnistunut?)
Umpion lasi ennen hiontaa: http://www.btcf.fi/forum/picture.php...pictureid=8906
Umpion lasi hionnan (vesihiomapaperi märkänä 600-1000-1200-2000-kiillotus lampaanvillalla porakoneella ilman aineita) jälkeen huonompana mun mielestä : http://www.btcf.fi/forum/picture.php...pictureid=8907
tästä päätelmä: EI KANNATA paitsi kokeilumielessä ja kunnon laitteilla. Hionta käsin vie aikaa todella kauan.
Mutta tämä kannattaa tehdä projektoreille vai mitkä ne nyt on.
Ennen putsausta tosi pölyinen / likainen, tämä kuva antaa osviittaa siitä vaikka onkin kuvanotto hetkellä oikeasti huurteessa vain mutta samannäköinen se on likaisenakin : http://www.btcf.fi/forum/album.php?a...pictureid=8908
ja jälkeen tiskiainepesun / silmälasien pudistusaineen ja kuivaus / kiillotus ihan pehmeellä rätillä nopeasti tehtynä (parempaakin pystyy varmasti) : http://www.btcf.fi/forum/picture.php...pictureid=8909
Samanlaiset projektorit on sumuvaloissakin jos hellan (de?), pitkissä ei tälläisiä ole ainakaan minulla.
Jos on ehjät ja suht ruosteettomat ruuvit millä umpion takakansi kiinni niin voi avata pelkästään ne niin että umpiot jäävät autoon kiinni. ja ottaa projektorit ulos umpiosta jos tila riittää ja putsata, kannattaa merkata tussilla esim asentomerkki miten takakansi menee takaisin. umpion takakansi käy ilmeisesti keskenään vasen ja oikea. Asento määrittää kummalle puolelle tulee, tästä en tosin varma ole, merkit r/d ja l/g on umpiossa ja takakannessa sellainen ihme osoitin niihin.
Päätelmä: Suosittelen putsaamaan projektorit jos ikinä otat umpioita irti tai muuten tekemisen puutetta, sumuvaloilla helppo testata (4 ruuvilla takakansi kiinni, ei tarvitse irroittaa puskurista umpioita)
Itse heijastinpintaan en välttämättä suosittele koskemaan, hajoaa ERITTÄIN helposti, esim hanasta laskin vettä siihen niin kuoriutui osa pinnoitteesta. Hanavedessä myös kalkkia joten jää tahroja ja pinta hieman sumeaksi.
Jos jollain olisi pakko koittaa niitä pyyhkiä niin jokin silmälasien / kännykän näytön putsausrätti ja todella pehmeästi painaa. Koita ensin pienee kohtaan. Itse yritin myös pumpulipuikoilla ja akkuvedellä jossa ei siis kalkkia pitäisi olla. Sain niin pahimmat kohdat puhtaaksi mutta aikamoista hinkkausta se oli. Ja jotkut sanoo ettei heijastinpinnoilla olisi mitään merkitystä koska on tummaoptiikat jossa pinnat maalataan mustaksi.
Itse en ihan usko tähän väitökseen vaan luulen että tummaoptiikan maalissa on heijastavia ainesosia.
No koitin siis paikkamaalta lähteneen pinnoitteen kohdalta maailman yhdellä kalleimmalla maalilla, elektroniikkahopealla joka tarkoitettu katkenneen virtatien korjaamiseen esim piirilevyissä ja autojen sähköosissa.
Ajattelin että hopea varmasti kiiltää mutta ei onnistunutkaat. Putsaukseen palaten en uskaltanut käyttää lasolia / sinolia tai muutakaan kovaa ainetta. alkoholia se silmälasipuhdistinkin sisältää kyllä.
tässä kuva: http://www.btcf.fi/forum/picture.php...pictureid=8913
Päätelmä: Putsaus rikkoo pintaa n. 70% varmuudella osittain ellei ole todella varovainen.
Lopputulos: Osta esim motonetistä uudet tyc lähiumpiot molemmille puolille maksaa n. 55€/kpl = 110€ sijoitus että näkee jotenkuten hyvin esim syksyllä, eihän ne mitkään xenonit ole. Näissä tyc umpioissa kuulemma hilseilee pinnoite muutaman vuoden jälkeen? (huhuja, googleta). Myös epdtuning myy Hella look valoja hintaan 69.56€/puoli = n. 140€+pk (sisältyy koko kisko ja pitkät valot myös ilmeisesti, tarkista tämä en ota vastuuta!!!!)
Voi myös olla että en hionut tarpeeksi syvälle lasiin tai oli huonot välineet yms. Netistä saa ihan lasinhiontaan tarkoitettuja tuotteija ja jotkut ovat hioneet esim takan lasin suht puhtaaksi.
tässä linkki lasinhionta-aineisiin: http://www.teknofokus.fi/Astro/Hionta.htm
Saa ehdottaa jotain jos haluaa niin koitan jos budjetti sallii tai sitten tulee hakemaan umpion kokeiluun.
Tälläisen löysin mutta saksaksi ja suht huonot ohjeet. http://www.e34.de/tips_tricks/schein...wreinigung.pdf
Monella huonot ajovalot jotenka jos joku sen linkin vois postaa niin iso kiitos.
Tässä ohjeita (näistä en ota kunniaa, ei ole mun tekemiä ohjeita jotenka kiitokset heille) irroittamiseen maski: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=36516 ja umpiot kiskoineen: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=103166.
Myös valojen säätö : http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=101393
Sain ylimääräisen umpion käsiini johon testailen kaikkea. Avasin sen takaosasta auki, eli en siis irroittanut lasia kun en nää siinä mitään ideaa??? Putsaa vaan sisältä pölyt pois kostealla rätillä ja vaikka rukarilla tai jotain.
Tässä umpion eri osat : kokonaisena : http://www.btcf.fi/forum/picture.php...pictureid=8910 Takakansi irroitettuna : http://www.btcf.fi/forum/picture.php...pictureid=8911 ja lopuksi kokonaan purettuna : http://www.btcf.fi/forum/picture.php...pictureid=8912 Umpion purkamisessa saa olla kädetön jos ei onnistu, on kiinni 7 ristipääruuvilla (ph1 käytin) yhteensä.
Sisältä löytyi suht huono heijastinpinta siis se hopea / kromi mikä siellä reunoissa on. Ei kannata juoksevaa vettä laittaa umpion sisään ns. huuhdella sitä. Lähtee pinnoitteet ja jää pahoja kalkkitahroja, akkuvesikään ei ollut kauhean hyvä vaihtoehto. Ehkä puhaltelee isoimmat pölyt pois ja sen jälkeen TODELLA varovaisesti pyyhkii pumpulilla tai jollain erittäin pehmeällä, trasselikin liian kovaa? Lampun kohdalta palanut pinta tai oikeastaan sulanut, ehkä jos hiois tasaseks ja laittais alumiiniteipin palan siihen, näin jotkut tehny. Itse jätin sen niin koska kuulemma sen ei pitäis vaikuttaa sen heijastinpinnan koska tummaoptiikathan maalataan mustaksi tai jotain????
Itse kyllä epäilen tuota asiaa ja uskon että heijastinpinta vaikuttaa paljon myös, miksi siellä sellainen olisi muuten? Kuten jo aikaisemmin totesin niin jotkut korjanneet alumiiniteipillä niin että ovat vuoranneet koko umpion sillä.
En tiedä onko ihan laillista teippikorjaukset, joten en suosittele.
No itse ns projektorilasin vai mikä sen nimi nyt onkaan kimppuun. Ei ollut palanut jälkeä siihen mutta oli erittäin samea molemmin puolin, jotenka kunnon pesu vaikka linssien puhdistusaineella tai jollain missä alkoholia että poistaa rasvat yms ja rupeaa kiiltämään.
Koittaa ensin laittaa taskulamppu siihen ja heijastella johonkin sitä valoa pimeessä ja sitten putsatkaa pinnat lasista ja koittakaa uudelleen niin ero on suuri. Siis puhun nyt siitä ns suurennuslasista siellä umpion sisällä.
Ostin vesihiomapaperia 600-800-1200-2000 ja turtlen rubbing pastea 250g purkin joka tarkoitettu maalipinnoille viimeistelyyn tai erittäin vaikean lian pois hankaamiseksi. Ostin myös puuvillaterän porakoneeseen jolla meinaan kiillottaa lopuksi pinnan ja tätä voi myös soveltaa hiomakoneeksi sekä tahnan kanssa pelleilyyn siten että kietoo vaikka kangasta terän ympärille ja laittaa hakaneulla tai jollain sen kiinni tiukasti. Katsotaan mitä se aiheuttaa ennen hiontaa ja hionnan jälkeen. Koitan muistaa ottaa kuvia projektista. Löytyy motonetistä kaikki nuo. Turtlen rubbing paste on karkeampaa kuin 1200 vesihiomapaperi mun mielestä.
Vaikein osuus on irroittaa umpiot autosta varsinkin jos on facelift malli, erilaiset kiinnikkeet vissiin? On monta tapaa tehdä tämä, irroittaa pelkkä umpion sisäosa umpiosta niin että umpio jää autoon kiinni, tasonsäätömoottori on pahasti tiellä tosin apprin puolella ja sitten kuskin puolella vielä vähemmän tilaa kait.
Toinen tyyli olisi irroittaa pelkät lähivalojen umpiot ns asennuskiskosta tai sitten 3 vaihtoehto jota suosittelen osien helpon rikkoutumisen vuoksi on että irroittaa maski ja kaikki muu edestä kunhan keksis että miten? Jolloin saa koko vilkku lähi- ja kaukovaloumpion irti samaan aikaan kiskoineen. Saa putsattua pitkät umpiot jos haluaa mutta en suosittele jossei ole tosi paskaiset sisältä koska itsellä ainakin pitkät toimii suht hyvin ehkä vähäisen käytön takia.
Kirjoitan lisää heti kun olen kerennyt testikappaleen ulkolasin hionnan suorittamaan ja katsotaan mitä siitä tulee jos tulee mitään = ). tämän voi myös tehdä niin että umpiot autossa paikallaa, aion myös sumuvaloille tehdä saman projektin kunhan saan testikappaleen tehty jos se onnistuu. Sumuvaloissa on myös samanlainen suurennuslasi sisällä jonka saa 4 ruuvilla auki ilman että irroittaa sumuvalon koko umpiota, itsellä oli tosi huurteinen / limainen sumuvalon suurennuslasi molemmin puolin jostain syystä. Sumuvalosta löytyy myös testikappale johon tätä asiaa aion soveltaa.
Nyt hionta tehty (epäonnistunut?)
Umpion lasi ennen hiontaa: http://www.btcf.fi/forum/picture.php...pictureid=8906
Umpion lasi hionnan (vesihiomapaperi märkänä 600-1000-1200-2000-kiillotus lampaanvillalla porakoneella ilman aineita) jälkeen huonompana mun mielestä : http://www.btcf.fi/forum/picture.php...pictureid=8907
tästä päätelmä: EI KANNATA paitsi kokeilumielessä ja kunnon laitteilla. Hionta käsin vie aikaa todella kauan.
Mutta tämä kannattaa tehdä projektoreille vai mitkä ne nyt on.
Ennen putsausta tosi pölyinen / likainen, tämä kuva antaa osviittaa siitä vaikka onkin kuvanotto hetkellä oikeasti huurteessa vain mutta samannäköinen se on likaisenakin : http://www.btcf.fi/forum/album.php?a...pictureid=8908
ja jälkeen tiskiainepesun / silmälasien pudistusaineen ja kuivaus / kiillotus ihan pehmeellä rätillä nopeasti tehtynä (parempaakin pystyy varmasti) : http://www.btcf.fi/forum/picture.php...pictureid=8909
Samanlaiset projektorit on sumuvaloissakin jos hellan (de?), pitkissä ei tälläisiä ole ainakaan minulla.
Jos on ehjät ja suht ruosteettomat ruuvit millä umpion takakansi kiinni niin voi avata pelkästään ne niin että umpiot jäävät autoon kiinni. ja ottaa projektorit ulos umpiosta jos tila riittää ja putsata, kannattaa merkata tussilla esim asentomerkki miten takakansi menee takaisin. umpion takakansi käy ilmeisesti keskenään vasen ja oikea. Asento määrittää kummalle puolelle tulee, tästä en tosin varma ole, merkit r/d ja l/g on umpiossa ja takakannessa sellainen ihme osoitin niihin.
Päätelmä: Suosittelen putsaamaan projektorit jos ikinä otat umpioita irti tai muuten tekemisen puutetta, sumuvaloilla helppo testata (4 ruuvilla takakansi kiinni, ei tarvitse irroittaa puskurista umpioita)
Itse heijastinpintaan en välttämättä suosittele koskemaan, hajoaa ERITTÄIN helposti, esim hanasta laskin vettä siihen niin kuoriutui osa pinnoitteesta. Hanavedessä myös kalkkia joten jää tahroja ja pinta hieman sumeaksi.
Jos jollain olisi pakko koittaa niitä pyyhkiä niin jokin silmälasien / kännykän näytön putsausrätti ja todella pehmeästi painaa. Koita ensin pienee kohtaan. Itse yritin myös pumpulipuikoilla ja akkuvedellä jossa ei siis kalkkia pitäisi olla. Sain niin pahimmat kohdat puhtaaksi mutta aikamoista hinkkausta se oli. Ja jotkut sanoo ettei heijastinpinnoilla olisi mitään merkitystä koska on tummaoptiikat jossa pinnat maalataan mustaksi.
Itse en ihan usko tähän väitökseen vaan luulen että tummaoptiikan maalissa on heijastavia ainesosia.
No koitin siis paikkamaalta lähteneen pinnoitteen kohdalta maailman yhdellä kalleimmalla maalilla, elektroniikkahopealla joka tarkoitettu katkenneen virtatien korjaamiseen esim piirilevyissä ja autojen sähköosissa.
Ajattelin että hopea varmasti kiiltää mutta ei onnistunutkaat. Putsaukseen palaten en uskaltanut käyttää lasolia / sinolia tai muutakaan kovaa ainetta. alkoholia se silmälasipuhdistinkin sisältää kyllä.
tässä kuva: http://www.btcf.fi/forum/picture.php...pictureid=8913
Päätelmä: Putsaus rikkoo pintaa n. 70% varmuudella osittain ellei ole todella varovainen.
Lopputulos: Osta esim motonetistä uudet tyc lähiumpiot molemmille puolille maksaa n. 55€/kpl = 110€ sijoitus että näkee jotenkuten hyvin esim syksyllä, eihän ne mitkään xenonit ole. Näissä tyc umpioissa kuulemma hilseilee pinnoite muutaman vuoden jälkeen? (huhuja, googleta). Myös epdtuning myy Hella look valoja hintaan 69.56€/puoli = n. 140€+pk (sisältyy koko kisko ja pitkät valot myös ilmeisesti, tarkista tämä en ota vastuuta!!!!)
Voi myös olla että en hionut tarpeeksi syvälle lasiin tai oli huonot välineet yms. Netistä saa ihan lasinhiontaan tarkoitettuja tuotteija ja jotkut ovat hioneet esim takan lasin suht puhtaaksi.
tässä linkki lasinhionta-aineisiin: http://www.teknofokus.fi/Astro/Hionta.htm
Saa ehdottaa jotain jos haluaa niin koitan jos budjetti sallii tai sitten tulee hakemaan umpion kokeiluun.
Comment