Announcement

Collapse
No announcement yet.

yksi päästövikainen 525 kaipaa asiantuntemusta.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AaaVee
    Bimmer Rookie
    • Apr 2012
    • 60
    • Luumäki

    yksi päästövikainen 525 kaipaa asiantuntemusta.

    Kirjoittelen kaverin puolesta tänne.

    Eli ongelmana ovat 525:sen päästöt, tiedän että täällä on jo varmasti sata aihetta jotka käsittelevät aihetta mutta lisätään se sadan ensimmäinen.
    Auto siis on kaverilla laitossa ja ongelmana katsastuksessa olivat päästöt ja muutama muukin vika taisi löytyä päästöt katsastuksessa olivat koholla varsinkin HC ja CO arvot olivat luokkaa suuret.
    HC-arvo oli jotain 270 ja CO- oli kaiketi 2.70 jos oikein muistan. Viaksi epäiltiin ensin kattia ja se vaihdettiin uuteen tarvikemalliseen. Uusintakatsastuksessa edelleen samat arvot mutta HC nousi vielä kymmenyksen ja arvot koskevat siis tyhjäkäyntiä. Eivät tainneet mennä rajojen alle kierroksillakaan. Eilen yritin katsella mahdollisia imuvuotoja silmämääräisesti mutta en niitä löytänyt mitä nyt tuo kaasuläpälle menevä haitariputki oli hieman halkeillut mutta ei ehkä kuitenkaan mielestäni läpi asti. Auto ei tietääkseni syö nesteitä ja kävi mielestäni ihan hyvin eilen. Tulpat olivat vanhat katsastuksessa mutta nyt nekin ovat uudet. Yksi iso ongelma tietysti on että auto on ajokiellossa niin päästöjä on hieman hankala mitata. onko ehdotuksia mitä voisi vielä tarkistaa autosta ja mikä aiheuttaisi tuon päästöongelman?
  • 525TurboIC
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 663
    • Pomarkku

    #2
    Ensimmäisenä kaikki ne halkeilleet imupuolen letkut kannattaa vaihtaa uusiin. Ei mitään silmämääräisesti katsottuna taitaa olla kunnossa arvailuja. Eivät uutena edes maksa paljoa. Löytyy haulla varmasti sen sata kertaa sanottuna ja toiseksi lambda taitaa olla sökö.

    Comment

    • waudeville
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 2089
      • Nokia

      #3
      onko lambda tsekattu??
      e34 540ia -94 Batmobile
      candy-king

      ex: e32 735i -89
      e34 525i -89

      Comment

      • Eetu
        Banned
        • Oct 2008
        • 2843

        #4
        Onko auto M50 vai M20 koneella.

        Jos M50, niin venttilinkopan tiiviste uusiksi+kumiprikat,lambda, ilmansuodatin, ja kaikki kumiletkut imupuolelle.. Sitten ennen testiä käyt ajamassa pidemmän lenkin, reippaammin, jotta katti lämpiää varmasti.

        Comment

        • Hamppu80
          Bimmer Rookie
          • Feb 2012
          • 88
          • Liminka

          #5
          Tuo katin lämmitys on tärkeä ainaki vanhemmissa kateissa mitkä alkaa oleen jo iltapäivän puolella.

          Omassa m50b25 moturissa oli kans päästöt koholla, en nyt tarkalleen muista paljonko oli mutta lämpimällä koneella, 5 minuuttia kierrokset 5000 -> niin päästöt oliki yhtäkkiä hyväksyttävissä rajoissa.

          Nuissa on melko iso kokoset katalysaattorit ja vielä aika kaukana moottorista, niin vaatii kunnon lämmityksen. Tokihan ne muut maholliset viat ja vuodot pittää olla korjattuna

          Comment

          • AaaVee
            Bimmer Rookie
            • Apr 2012
            • 60
            • Luumäki

            #6
            Originally posted by waudeville View Post
            onko lambda tsekattu??
            joo tou lambda pitäisi tutkia, olivat kuulemma joutuneet uuden paikan lambdalle katin eteen,

            Comment

            • AaaVee
              Bimmer Rookie
              • Apr 2012
              • 60
              • Luumäki

              #7
              joo no tuossa olikin jo hyviä ohjeita alkuun. pitää vaan ensin selvittää haluaako auton omistaja vielä maksaa osat vai pitäisikö vanhus päästää jo eläkkeelle.

              Comment

              • zeneg
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 1238
                • Oulu

                #8
                Originally posted by AaaVee View Post
                joo no tuossa olikin jo hyviä ohjeita alkuun. pitää vaan ensin selvittää haluaako auton omistaja vielä maksaa osat vai pitäisikö vanhus päästää jo eläkkeelle.
                Jumalauta jos ei ole varaa muutaman kympin osia ostaa niin sitten pitää kyllä lopettaa se autoilu ja jatkaa matkaa kävellen. Tietysti jos kyseinen auto on aivan paska, niin sitten se on eri asia..

                Comment

                • AaaVee
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2012
                  • 60
                  • Luumäki

                  #9
                  Originally posted by zeneg View Post
                  Jumalauta jos ei ole varaa muutaman kympin osia ostaa niin sitten pitää kyllä lopettaa se autoilu ja jatkaa matkaa kävellen. Tietysti jos kyseinen auto on aivan paska, niin sitten se on eri asia..
                  no en tiedä miten asian laita on mutta kyseessä on jo lähes 20 vuotta vanha ja mittarissakin lähemmäs 400tkm niin kysymys kuuluu että kannattaako enää?b oma mielipiteeni on että jos noilla muutaman kympin osilla ei haluttua tulosta synny niin en lähtisi enää korjaamaan.

                  Comment

                  • Hamppu80
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2012
                    • 88
                    • Liminka

                    #10
                    Originally posted by AaaVee View Post
                    no en tiedä miten asian laita on mutta kyseessä on jo lähes 20 vuotta vanha ja mittarissakin lähemmäs 400tkm niin kysymys kuuluu että kannattaako enää?b oma mielipiteeni on että jos noilla muutaman kympin osilla ei haluttua tulosta synny niin en lähtisi enää korjaamaan.
                    Ilman muuta kannattaa korjata, omaki on kohta 400 tkm mittarissa ja ei muutako uutta osaa kylkheen vaan ja meno jatkuu taas tuola mukavan ruosteisella ja niin ihanalla kulku pelillä. (rahaa menny luvattoman paljon ja nyt sillä on AJETTAVA vielä pari vuotta, ei raaski laittaa vielä eläkkeelle)

                    Comment

                    • Klasu-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 546
                      • Helsinki

                      #11
                      Ehdottoman hyvä olisi nyt tietää kumpi moottori on kyseessä, m20 vai m50.

                      Lambda lienee ihan hyvä vaihtaa jokatapauksessa (oem), ja tarkastaa että putki varmasti on tiivis välillä moottori - lambda.
                      Myöskään imuvuotoja ei saa olla että kannattaa mitään lähteä tekemään.

                      Jos m20 niin ei kun paikkaan, jossa on analysaattori, mittaukset päälle ja ilmamäärämittaria säätämään.
                      Co - arvo viittaa suoraan rikkaaseen seokseen, ja ilmamäärämittarista jousta kiristämällä saa seosta laihennettua.
                      Rikkaan seoksen myötä palamattomat (hc) suoraan lisääntyvät, ja sen lisäksi katalysaattori ei ole enää parhaalla toiminta-alueellaan.
                      Nyt kun katalysaattori varmasti on kunnossa, niin kun seos tulee IMM: a säätämällä analysaattorissa lasketun lambda - arvon korkeampaan päähän (sallittujen rajoissa laihalle siis...) niin co ja hc pitäisi pudota helposti raja-arvojen alle.

                      Kokemuksesta voin suoraan sanoa, että täysin ehjä moottori (ja katalysaattori), jossa on IMM:ää räpelletty voi tuottaa 10x sallitut päästöt, ilman että välttämättä edes huomaa auton toiminnassa, mitä nyt ehkä korkeampi kulutus...

                      Comment

                      • Hege_
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2013
                        • 170
                        • Lappeenranta

                        #12
                        Itellä oli kans M50B25 päästöt vähän koholla mut inssi tajus tilanteen ja meni ulos lämmittämään katteja, vaikka kävin enne paikalle saapumista ajamassa kuutostiellä katit lämpösesks. Tosin auto seiso melkeen tunnin enneko pääs halliin...
                        E46 320i Coupé -02
                        ex E36 318ia Touring -96
                        ex E34 535ia -91
                        ex E34 525i -91

                        Comment

                        • buusaman
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2009
                          • 157
                          • turku

                          #13
                          Voisin vielä painottaa...

                          Aina e34 ja e32 pitää kierrättää just ennen mittausta n. 4000-5000 kierroksella muutaman minuutin mieluusti ulkona, itse meinattiin inssin kanssa tukehtua halliin = ).

                          Nää autot suunniteltu bahnalle jossa kierrokset sen 4000 normiajossa = ).

                          Lambda myös sellainen jossa ei kannata säästää vaan ostaa suosiolla se mikä sinne kuuluu, motonetin lambdalla keskikulutus kasvaa n. 2 litraa pahimmillaan.

                          Käyppä mittauttaa se jossain nyrkkipajalla missä laitteet ja sano että kirjoittaa sulle päästötodistuksen, siellä osaavat "ajoittaa" napin painalluksen.

                          Niin ja jos auto on alle 91 vm niin saa olla katit poiskin mun tajutakseni. Pitää vaan muutoskatsastaa kun käy katsastuksessa. Silloin arvot saa olla korkeammat?
                          Ja kuulopuheitten mukaan ne arvot mitä ne konttorilla mittaa niin katit saattaa jopa huonontaa niitä arvoja?

                          Viisaammat korjatkoon.
                          Last edited by buusaman; 11-02-2013, 08:48. Reason: infoo
                          Benis Mahtavan Waltava

                          Comment

                          • zeneg
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 1238
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by buusaman View Post
                            Niin ja jos auto on alle 91 vm niin saa olla katit poiskin mun tajutakseni. Pitää vaan muutoskatsastaa kun käy katsastuksessa. Silloin arvot saa olla korkeammat?
                            Ja kuulopuheitten mukaan ne arvot mitä ne konttorilla mittaa niin katit saattaa jopa huonontaa niitä arvoja?

                            Viisaammat korjatkoon.
                            Väärin.

                            Comment

                            • AaaVee
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2012
                              • 60
                              • Luumäki

                              #15
                              kiitos kaikille vastauksista. Autoon siis vaihdettiin tulpat ja masinolia tankkiin ja mittariin ja ihme tapahtui omassa tuo ei toiminut mutta hyvä näin

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎