Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 Palovahinko johtosarjassa, ei käynnisty!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525ix
    Newbiemmer
    • Feb 2013
    • 12
    • Tampere

    e34 Palovahinko johtosarjassa, ei käynnisty!

    Laitoin uuden Threadin koska en löytänyt tällaiselle omaa. Noniin nyt tarvittaisiin neuvoa, ongelmani on seuraavanlainen:

    Auto e34 525i vm. 92. Hitsasin auton tunkkauspaikat edestä molemmista helmoista koska vanhat olivat ruostuneet puhki. Kun hitsasin tunkkauspaikkaa apparin jalkotilan alta niin massa syttyi tuleen ja paloi lattiamaton lävitse (pikainen sammutustyö lumella) Onneksi ei palanut koko auto Tämän ansiosta akulta tuleva Sormen paksuinen syöttöjohto vahingoittui, ja koko 15-johdon johtosarja vahingoittui niin että johtojen kuoret sulivat kokonaan :( Kyse siis hansikaslokeron alta tulevasta johtosarjasta joka tulee aivan oikeassa reunassa apparin jalkatilassa ja menee sieltä kynnyslistan alle. Käytännössä siis kaikki johdot olivat oikosulussa. Aloitin pikaisen korjauksen kutistesukalla ja sähköteipillä ja tein kaikkiin johtosarjan johtoihin uuden kuoren asianmukaisesti. Sen jälkeen virrat päälle ja huomasin että sähkölasit, keskuslukitus ja peräluukun lukko ei toiminut (ainakaan) Myöskään auto ei suostunut käynnistymään, lupaa kyllä ja pakokaasua tulee eli bensaa saa. Tarkistin kaikki sulakkeet konepellin alla olevalta sularasialta ja takapenkin alta.
    Palaneita oli Pääsulakerasiassa yksi 10A sulake ja takapenkin alla yksi 7,5A:n sulake. Tämän jälkeen käytännössä kaikki sähkövempeleet toimivat, paitsi auto ei käynnisty Katoin myös akun + johdon pääsulakkeen joka oli ehjä.
    Auto tosiaan lupaa mutta ei käynnisty, mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Ensin jos saisi selville että mihin kyseinen johtosarja menee ja millä johdolla voisi olla yhteys käynnistymättömyyteen.. Tai yksi jos auto on ajonestossa? ABS-Merkkivalo Ja punainen huutomerkki pyöreän ympyrän sisällä palaa mittaristossa. Kiitos kaikille jotka viitsivät antaa neuvoa, vielä saisi auton liikenteeseen niin hyvä
    Last edited by 525ix; 19-11-2013, 21:24. Reason: Saa poistaa!
  • SushiX
    BTCF Member
    • Apr 2008
    • 2100
    • ǝɓuᴉʌʎH

    #2
    Originally posted by 525ix View Post
    Laitoin uuden Threadin koska en löytänyt tällaiselle omaa. Noniin nyt tarvittaisiin neuvoa, ongelmani on seuraavanlainen:

    Auto e34 525i vm. 92. Hitsasin auton tunkkauspaikat edestä molemmista helmoista koska vanhat olivat ruostuneet puhki. Kun hitsasin tunkkauspaikkaa apparin jalkotilan alta niin massa syttyi tuleen ja paloi lattiamaton lävitse (pikainen sammutustyö lumella) Onneksi ei palanut koko auto Tämän ansiosta akulta tuleva Sormen paksuinen syöttöjohto vahingoittui, ja koko 15-johdon johtosarja vahingoittui niin että johtojen kuoret sulivat kokonaan :( Kyse siis hansikaslokeron alta tulevasta johtosarjasta joka tulee aivan oikeassa reunassa apparin jalkatilassa ja menee sieltä kynnyslistan alle. Käytännössä siis kaikki johdot olivat oikosulussa. Aloitin pikaisen korjauksen kutistesukalla ja sähköteipillä ja tein kaikkiin johtosarjan johtoihin uuden kuoren asianmukaisesti. Sen jälkeen virrat päälle ja huomasin että sähkölasit, keskuslukitus ja peräluukun lukko ei toiminut (ainakaan) Myöskään auto ei suostunut käynnistymään, lupaa kyllä ja pakokaasua tulee eli bensaa saa. Tarkistin kaikki sulakkeet konepellin alla olevalta sularasialta ja takapenkin alta.
    Palaneita oli Pääsulakerasiassa yksi 10A sulake ja takapenkin alla yksi 7,5A:n sulake. Tämän jälkeen käytännössä kaikki sähkövempeleet toimivat, paitsi auto ei käynnisty Katoin myös akun + johdon pääsulakkeen joka oli ehjä.
    Auto tosiaan lupaa mutta ei käynnisty, mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Ensin jos saisi selville että mihin kyseinen johtosarja menee ja millä johdolla voisi olla yhteys käynnistymättömyyteen.. Tai yksi jos auto on ajonestossa? ABS-Merkkivalo Ja punainen huutomerkki pyöreän ympyrän sisällä palaa mittaristossa. Kiitos kaikille jotka viitsivät antaa neuvoa, vielä saisi auton liikenteeseen niin hyvä
    Ilmeisesti akku on takapenkin alla?
    Paksumpi virta kaapeli menee akulta konehuoneeseen apparin puolella olevaan apuvirta pistokkeeseen sekä startille muistaakseni..

    Mittaa virrat sulakerasialla sekä paksumpi virta kaapeli, ettei ole katkos jossain välissä
    E90 07 335D
    Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16361
      • Leppävirta

      #3
      Tulikos akun kenkä irroitettua hitsauksen ajaksi?
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • 525ix
        Newbiemmer
        • Feb 2013
        • 12
        • Tampere

        #4
        Ongelma

        Originally posted by Haju69 View Post
        Tulikos akun kenkä irroitettua hitsauksen ajaksi?

        Ei tullut kenkää irroitettua, hitsasin verkkovirta ydintäytelankakoneella, Akku on tosiaan takapenkin alla. Täytynee mittailla virtoja sulakerasialla..:think

        Comment

        • 525TurboIC
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 663
          • Pomarkku

          #5
          Voi olla moottorinohjausboxi ottanu kipeää... Aina pitäs hitsauksen ajaksi akun kengät ja miel. Boxin johto irroittaa...

          Comment

          • 525ix
            Newbiemmer
            • Feb 2013
            • 12
            • Tampere

            #6
            Mietin

            Originally posted by 525TurboIC View Post
            Voi olla moottorinohjausboxi ottanu kipeää... Aina pitäs hitsauksen ajaksi akun kengät ja miel. Boxin johto irroittaa...
            Otin nyt Yön ajaksi akunkengän irti niin katsotaan mitä sanoo. Vikakoodit olisi varmasti hyvä lukea, Tampereen seudulta löytynee harrastajakuntaa joilla omat välineet. Esim. Nokka-akselin asennontunnistin olisi
            myös voinut hajota? Kellä löytyy lukulaitteet Tampereen alueelta niin voi ottaa yhteyttä !

            Comment

            • Haju69
              Administrator
              • Nov 2005
              • 16361
              • Leppävirta

              #7
              Originally posted by 525ix View Post
              Otin nyt Yön ajaksi akunkengän irti niin katsotaan mitä sanoo. Vikakoodit olisi varmasti hyvä lukea, Tampereen seudulta löytynee harrastajakuntaa joilla omat välineet. Esim. Nokka-akselin asennontunnistin olisi
              myös voinut hajota? Kellä löytyy lukulaitteet Tampereen alueelta niin voi ottaa yhteyttä !
              nokan anturi ei kyllä estä autoa käynnistymästä. Tod.näk on kipeää tehnyt se kun hitsailit akku kytkettynä. Johtojen sulaminen on voinut tapahtua muuallakin kun oikosissa olleet. Toivottavasti ratkaisu löytyy. Vittumaisia nuo johtohommat ja sähköpuolen jutut kun tulee ongelmia.
              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

              Comment

              • 525ix
                Newbiemmer
                • Feb 2013
                • 12
                • Tampere

                #8
                Nyt kunnossa

                Originally posted by Haju69 View Post
                nokan anturi ei kyllä estä autoa käynnistymästä. Tod.näk on kipeää tehnyt se kun hitsailit akku kytkettynä. Johtojen sulaminen on voinut tapahtua muuallakin kun oikosissa olleet. Toivottavasti ratkaisu löytyy. Vittumaisia nuo johtohommat ja sähköpuolen jutut kun tulee ongelmia.


                Auto toimii taas. Ohjausyksikölle oli virta kadoksissa, niin pienellä mittailulla paikansin Sinne menevän johdon tinasulakkeen joka oli palanut.
                Matka jatkuu

                Comment

                • Perlenbacher
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2010
                  • 1103
                  • Suomi

                  #9
                  Tosta kun on ollut kauan jo tuollainen legendaa että dmet kyrvähtää kun hitsaa niin täytyy kysyä että kelle noin on oikein käynyt sikäli kunhan ei johtojen eristeitä sulata samalla? Tigillä tuo voi olla kaukaa haettuna mahdollista kun sytyttää korkeataajuudella liekin, mutta tuollaistakaan ei ole ainakaan näillä kulmilla kelleen tapahtunut.

                  Laturin kyllä saa kyrvähtämään jos maadoittaa niin että kulkee koneen läpi hitsausvirta ja koneen maakaapeli on tosi huonossa kunnossa.

                  Comment

                  • Sharedoc
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2011
                    • 122
                    • Oulu

                    #10
                    Tuli samanlainen johtosarjavahinko tänään minullekkin hitsatessa E34 TD Touring vm93 kynnyskoteloa apparin puolelta. Jalkatilan vaahtomuovifylli otti tulta ja sulatti johtosarjan eristeet. Poltti reiän lattiamattoon ja päällä olevaan kaukalomattoonkin.

                    Akunkenkä oli irti hitsatessa. Huomasin johtosarjavahingon vasta hitsauksen jälkeen kun kytkin akunkengän takaisin kun heitti kaikki mittarivalot päälle vaikka virta-avain oli off-asennossa.

                    Sulaneessa kohdassa menee kolme johtosarjaa melkein päällekkäin. Näistä ainakin kaksi päällimmäistä näkyy olevan kuparilla. Täytyy alkaa avaamaan johtosarjat ja eristämään johdot kunhan tässä ensin toipuu järkytyksestä.
                    Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                    MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                    Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                    Comment

                    • kossusukka
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2012
                      • 72
                      • Tuusula

                      #11
                      Kysymys kuuluu, miten helvetissä jengi onnistuu sulattaan johtoniput hitsatessa? Järkikin sen jo sanoo, että jos hitsaa peltiä jonka toisella puolella on "vain" vaahtomuovimattoa, niin se matto tuikkaa tuleen. Tämän lisäksi sielä menee johtoja, ei liene yllätys. Miksei niitä mattoja ja johtoja voi raottaa irti pellistä hitsauksen ajaks?
                      E34 520iA -91 ikuisuusprojekti, Lada 1300S -85, Mazda 323F 1.8 -95
                      Kuvia tallielämästä

                      Comment

                      • Sharedoc
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2011
                        • 122
                        • Oulu

                        #12
                        Vaurioituneita johtoja on kahdessa johtosarjassa vajaa 30 kappaletta. Lämmitin sulanutta muovia kuumailmapuhaltinella ja revin johdot väkisin irti sulaneesta muovista.

                        Seuraavaksi on tarkoitus eristää johdot eristysnauhalla ja vulkanoituvalla kumiteipillä. Täytyy vaan odotella vähän lämpimämpiä ilmoja kun ei ole lämmintä tallia. Ulkona parikymmentä pakkasta.
                        Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                        MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                        Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                        Comment

                        • Sharedoc
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2011
                          • 122
                          • Oulu

                          #13
                          Kossukkalle: ainakin itselläni on vaikeutena etten tahdo saada ketään kaveriksi hitsauksen ajaksi kyttäämään mahdollisia liekinalkuja. Vaikka sisustaa purkaisikin ei se takaa etteikö piki tai PVC-massat tai öljypitoiset pohjamaalit ota liekkiä ja liekki siirry johtosarjan herkästi syttyviin muoveihin. Kun joutuu yksin hitsaamaan lisäongelmana on että joutuu auton alta nousemaan montusta portailla kurkkaamaan auton sisälle ovesta ja taas laskeutumaan monttuun takaisin. Jos tätä hyppäämistä joutuu jatkuvasti tekemään ei jommasta tule mitään. Itse olen sen verran huonoselkäinen ettei kärsi auton alla maaten enää hitsata, pakko tehdä montusta seisten. Näin ollen vedän yleensä migillä saumaa ja kuuntelen välillä ja katselen rei'istä syttyykö maalit/massat palamaan sisäpuolella. Jos syttyy niin lasken hiilidioksidia jostain reiästä sammuttaakseni liekit, annan vähän aikaa jäähtyä ja jatkan sauman vetämistä.
                          Last edited by Sharedoc; 02-02-2015, 15:27.
                          Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                          MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                          Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                          Comment

                          • Bansku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2011
                            • 1493
                            • Savo

                            #14
                            Sehän tietysti onkin mielekkäämpää näiden vanhojen romujen johtosarjoja parsia nippuun mitä nähdä hetki vaivaa ja purkaa vastapuolelta johdot pois edestä

                            Comment

                            • Sharedoc
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2011
                              • 122
                              • Oulu

                              #15
                              Juuri näin. Hitsauksen jälkeen joutuu korjaamaan sivutuloksena syntyneet vauriot.
                              Last edited by Sharedoc; 02-02-2015, 15:56.
                              Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                              MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                              Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎