Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20b25 kaasuläpän asentotunnistin!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juvee_
    BTCF Member
    • Feb 2012
    • 66
    • Kuopio & Kouvola

    M20b25 kaasuläpän asentotunnistin!

    Vaivannu jo pitkään levoton tyhjäkäynti beemeriä.. Oon yrittäny katella ilmamäärämittaria, tyhjäkäyntimoottoria, bensatankin huohotusventtiiliä vai-mikä-liekkään joka tulee kiinni kaasuläpän alle sekä nyt kaasuläpän asentotunnistinta.
    Luin että "Kaasu vapautettuna toiset kärjet kytkettynä, osakaasulla molemmat auki ja täyskaasulla toiset kärjet kiinni" näin siis tuosta kaasuläpän asentotunnistimesta.
    Tänään puolivahingossa huomasin että kun tyhjäkäynti seilaa 1200-1500rpm ja kytkee asentotunnistimen aivan vasemmanpuoleisen piuhan maihin, tyhjäkäynti palaa täysin normaaliksi.
    Muttakun tuo vasemmanpuoleinen piuha maadoittaa kokoajan ja antaa kaasua niin alkaa pätkimään kierrokset..
    Eikös tästä voi tulla siihen päätökseen että asentotunnistin on paskana??? Voisikos sitä saada vielä toimimaan ihan vaan puhdistamalla??
    Pikaisesti tarvittaisiin neuvoja, pitäs saada tyhjäkäynti kuriin jotta sais leimalle pakokaasulapun otettua
  • Incarnated
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 450
    • Seinäjoki

    #2
    Sikäli jos muistan oikein, ei siinä oo muutaku kolmiasentoinen meaaninen yhteys koko vehkeessä, eli ei se kovin rikki kai voi ees olla. Yks keino kokeilla on se, et löysäät sen kiinnitysruuveja ja käännät sitä kaasuläppään nähden "löysälle". Sitten kaasuvivustosta kokeillen haet sen kohdilleen, eli kun läppää kääntää ihan vähän, sen pitäs naksahtaa. Toinen naksaus pitäs kuulua kun kaasu menee täysin pohjaan. Sillon säätö on oikein. Jos naksausta ei kuulu, voi saman asian todeta yleismittarilla, piippimittauksella.

    Eli ilman kaasua-> reunimmainen ja keskimmäinen nasta piippaa, naksauksen jälkeen/osakaasulla keskeltä ei yhteyttä kumpaankaan reunaan, ja täyskaasulla toinen reunimmainen ja keskimmäinen yhteydessä. Sillä ei oo merkitystä ton toiminnassa että ottaako mikään piuhoista auton maihin. Tietääkseni boksi ohjaa sitä ihan ite omalla 5v linjalla...

    http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

    Comment

    • Klasu-
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 546
      • Helsinki

      #3
      Onko auto ollut sulla miten kauan/onko omistusaikanasi katsastettu/otettu päästöjä aikaisemmin, ja saatu hyvät lukemat?

      Mistä pomppas? HC? C0? molemmat?

      Näissä ilmamäärämittarin rukkaaminen "viritysmielessä" on ainakin usein listalla, kun haetaan ilmaista keinoa "lisätehoon".

      Kun riittävästi vääntää rikkaammalle, niin rupeaa käyntihäikkää ilmenemään...

      Tietysti, jos on imuvuotoja ym. suoranaista vikaa moottorissa, niin epätasaista käyntiä ja huonoja päästöjä ei edes kannata yrittää korjata muulla, kuin imuvuotojen tilkitsemisellä ym.

      Comment

      • juvee_
        BTCF Member
        • Feb 2012
        • 66
        • Kuopio & Kouvola

        #4
        Autohan on ollut perheessä jo vuodesta -91 eli melko pitkään En nyt muista paljonko oli vuos sitten katsastuksessa arvot mutta alitti kuitenkin ei vähäpäästöisen rajat kirkkaasti ilman mitään rukkauksia.
        Käyntihäiriöt alkoivat vähän kansirempan jälkeen mikä tehtiin tässä syksyllä. Eilen huomasin että kun tyhjäkäynti leijui korkealla ja painoi kaasuläpän asentotunnistinta ja sen liitintä niin kierrokset laskivat sopiviksi, pitää nyt seuraavaksi mennä rämpläämään tota josko sen asentoo hieman muuttamalla sais korjattua :think
        Imuvuotoja en ole löytänyt, puhistusspraytä oon suihkutellu jonkun verran tiivistepinnoille ja vähän millon minnekkin mutta ei oo vaikuttanu kierroksiin.

        Comment

        • juvee_
          BTCF Member
          • Feb 2012
          • 66
          • Kuopio & Kouvola

          #5
          Noniin tässä on saatuja mittaustuloksia kaasuläpän asentotunnistimen liittimestä, liitin kytkettynä tunnistimeen ja syttyvirta päällä:
          Vasen ja keskimmäinen: 10.7 V kaasuläppä kiinni, osittain auki ja kokonaan auki ?
          Vasen ja oikea: 0 V kaasuläppä kiinni, osittain auki ja kokonaan auki ?
          Keskimmäinen ja oikea: 10.7 V kaasuläppä kiinni, osittain auki ja kokonaan auki?
          Tuo askarruttaa kun kaasun asennolla ei ole mitään eroa
          Asentotunnistin pitäs olla säädetty oikein: napsahdus kuuluu kun kaasua avaa ihan hiukan, toista naksahdusta en saanu kuulumaan mitenkään.

          Comment

          • Incarnated
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2008
            • 450
            • Seinäjoki

            #6
            Tarkistas nyt vielä se sillä piippi/vastusmittauksella, eli liitin irti ja pelkkää anturia tutkailet. Näin saat varmistettua sen, että toimiiko tuo anturi vai ei, jännitemittailulla ilmenevät viat kun ei välttämättä ole anturissa, vaan voivat tulla boksista/johtosarjasta jne. Vasen ja oikea kuuluukin olla 0v kaikissa olosuhteissa, koska ne on samassa potentiaalissa keskenään, ja keskimmäinen nasta on se johon niitä verrataan

            http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

            Comment

            • juvee_
              BTCF Member
              • Feb 2012
              • 66
              • Kuopio & Kouvola

              #7
              Joo pimeenä näyttäs olevan tuo anturi. Ei oo yhteyttä kumpaankaan reunaan keskeltä, ilman kaasua ja kaasua kääntämällä. Piippauksella katoin..

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎