Terve. Autossahan on kahta puolta lämpötilan säätö portaattomasti asteiden mukaan. Ohjekirjan mukaan vaikuttais vaan jalkatilaan, koska kojelaudan ja ovien aukkoihin on se säätöpyörä siinä kojelaudan aukkojen välissä. Eikö automaattista lämpösäätöä saa koko autoon?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 lämmityssäätö automatiikka
Collapse
X
-
Kyllä se ainakin omassa ilmastoidussa vaikuttaa kaikkeen.
Eli tuulilasille, keski&sivuventtiileistä ja jaloille.
Keskiventtiilin lämmönsäätörullasta säädetään vain kuinka paljon keskiventtiilistä tulee suoraan ulkoilmaa, ja kuin paljon menee lämppärin kennon kautta.
Tarkoituksena ilmeisesti "virkistystoiminto" jolloin keskeltä tulee viileää ilmaa, ja jaloille/lasille kuitenkin lämmintä.
-
-
Käsittääkseni autossa on 2 lämpötila-anturia, jotka seuraavat, ohjaamon/puhallettavan ilman lämpötilaa, kojelaudan alta molemmin puolin erikseen ja antureiden paikka on tod.näk. jossain jalkatilaan tulevissa kanavissa.
Tällä lämpötila tiedolla säädetään käytännössä ainoastaan vesiventtiileiden ohjausta eli kuinka paljon lämmintä nestettä päästetään lämppärin kennon kumpaankin osastoon. Puhallus suunnan saa sitten valita vivusta kukanenki miten haluaa ja ohjainlaite pyrkii pitämään puhallettavan ilman lämpötilan kummalaki puolen halutussa arvossa.
Comment
-
-
Mihin se lämpörulla kannattaa sitten asettaa? Jos pidän sen kuumalla, puhaltaa kokoajan kuumaa vaikka sisälämpötila tuntuis olevan helposti yli 22 (missä olen pitänyt rullia) ja puolessa välissä se taas puhaltaa kokoajan suht kylmää ja kylmällä taas tulee oikee vilu.E39 530d -99.
E34 525tdsic -93 ex.
E34 535iA -90 ex.
E34 520i -94 ex.
E36 316i -92 ex.
Comment
-
-
Originally posted by proload View PostMihin se lämpörulla kannattaa sitten asettaa? Jos pidän sen kuumalla, puhaltaa kokoajan kuumaa vaikka sisälämpötila tuntuis olevan helposti yli 22 (missä olen pitänyt rullia) ja puolessa välissä se taas puhaltaa kokoajan suht kylmää ja kylmällä taas tulee oikee vilu.
Comment
-
-
Originally posted by pheno View PostKyllä sulla joku häikkä sitten on siinä lämmönsäätimessä. Sillä kyllä saa säädettyä juuri itselle sopivan lämpötilan. Ota se irti ja mittaa rullansäätimen vastusarvo. Tai katso INPA:lla diagnostiikalla mitä se näyttää.
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Comment
-
-
Originally posted by -Markus- View PostNäkeeks INPA:lla tän ikäsistä muka jotain? Itsellä vähän huonoja kokemuksia, mutta voi tosiaan olla että ei ole softat toiminut tjs..
Näkee mm. sisälämpötilan, lämmönsäätörullien lämpötilan, kaikkien ilmaläppien asennon, kennojen lämpötilan. yms. Käytännössä kaikki tarvittava. Hieno systeemi, ei voi muuta sanoa. Varsinkin kun miettii että IHKA on suunniteltu varmaan joskus 80-luvulla.
Comment
-
-
Originally posted by pheno View PostKyllä joo näkee, ADS kaapelin vaatii toki kun IHKA käyttää L-linjaa. Mulla on tosiaan IHKA, joten vain siitä kokemusta. Ja INPA:lla. Miksei myös IHKR toimisi.
Näkee mm. sisälämpötilan, lämmönsäätörullien lämpötilan, kaikkien ilmaläppien asennon, kennojen lämpötilan. yms. Käytännössä kaikki tarvittava. Hieno systeemi, ei voi muuta sanoa. Varsinkin kun miettii että IHKA on suunniteltu varmaan joskus 80-luvulla.
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Comment
-
-
Originally posted by pheno View PostKyllä sulla joku häikkä sitten on siinä lämmönsäätimessä. Sillä kyllä saa säädettyä juuri itselle sopivan lämpötilan. Ota se irti ja mittaa rullansäätimen vastusarvo. Tai katso INPA:lla diagnostiikalla mitä se näyttää.E39 530d -99.
E34 525tdsic -93 ex.
E34 535iA -90 ex.
E34 520i -94 ex.
E36 316i -92 ex.
Comment
-
-
Originally posted by proload View PostMikä se vastusarvo pitää olla? Mitä jos ei ole, mitä siinä pitäs uusia?
Originally posted by -Markus- View PostPitäsköhän ajella joskus sun kautta kun siellä päin sattuu liikkumaan, jos sais selvyyttä tuon oman lämppärin toimintaan kun se ei ihan täydellisesti pelitä.
Comment
-
Comment