Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 lämmityssäätö automatiikka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • proload
    Bimmer Rookie
    • Apr 2012
    • 68
    • Espoo

    E34 lämmityssäätö automatiikka

    Terve. Autossahan on kahta puolta lämpötilan säätö portaattomasti asteiden mukaan. Ohjekirjan mukaan vaikuttais vaan jalkatilaan, koska kojelaudan ja ovien aukkoihin on se säätöpyörä siinä kojelaudan aukkojen välissä. Eikö automaattista lämpösäätöä saa koko autoon?
    E39 530d -99.

    E34 525tdsic -93 ex.
    E34 535iA -90 ex.
    E34 520i -94 ex.
    E36 316i -92 ex.
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    #2
    Kyllä se ainakin omassa ilmastoidussa vaikuttaa kaikkeen.

    Eli tuulilasille, keski&sivuventtiileistä ja jaloille.

    Keskiventtiilin lämmönsäätörullasta säädetään vain kuinka paljon keskiventtiilistä tulee suoraan ulkoilmaa, ja kuin paljon menee lämppärin kennon kautta.

    Tarkoituksena ilmeisesti "virkistystoiminto" jolloin keskeltä tulee viileää ilmaa, ja jaloille/lasille kuitenkin lämmintä.

    Comment

    • Hamppu80
      Bimmer Rookie
      • Feb 2012
      • 88
      • Liminka

      #3
      Käsittääkseni autossa on 2 lämpötila-anturia, jotka seuraavat, ohjaamon/puhallettavan ilman lämpötilaa, kojelaudan alta molemmin puolin erikseen ja antureiden paikka on tod.näk. jossain jalkatilaan tulevissa kanavissa.

      Tällä lämpötila tiedolla säädetään käytännössä ainoastaan vesiventtiileiden ohjausta eli kuinka paljon lämmintä nestettä päästetään lämppärin kennon kumpaankin osastoon. Puhallus suunnan saa sitten valita vivusta kukanenki miten haluaa ja ohjainlaite pyrkii pitämään puhallettavan ilman lämpötilan kummalaki puolen halutussa arvossa.

      Comment

      • proload
        Bimmer Rookie
        • Apr 2012
        • 68
        • Espoo

        #4
        Mihin se lämpörulla kannattaa sitten asettaa? Jos pidän sen kuumalla, puhaltaa kokoajan kuumaa vaikka sisälämpötila tuntuis olevan helposti yli 22 (missä olen pitänyt rullia) ja puolessa välissä se taas puhaltaa kokoajan suht kylmää ja kylmällä taas tulee oikee vilu.
        E39 530d -99.

        E34 525tdsic -93 ex.
        E34 535iA -90 ex.
        E34 520i -94 ex.
        E36 316i -92 ex.

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1985
          • Tampere

          #5
          Originally posted by proload View Post
          Mihin se lämpörulla kannattaa sitten asettaa? Jos pidän sen kuumalla, puhaltaa kokoajan kuumaa vaikka sisälämpötila tuntuis olevan helposti yli 22 (missä olen pitänyt rullia) ja puolessa välissä se taas puhaltaa kokoajan suht kylmää ja kylmällä taas tulee oikee vilu.
          Kyllä sulla joku häikkä sitten on siinä lämmönsäätimessä. Sillä kyllä saa säädettyä juuri itselle sopivan lämpötilan. Ota se irti ja mittaa rullansäätimen vastusarvo. Tai katso INPA:lla diagnostiikalla mitä se näyttää.

          Comment

          • -Markus-
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1463
            • Ihan Savossa

            #6
            Originally posted by pheno View Post
            Kyllä sulla joku häikkä sitten on siinä lämmönsäätimessä. Sillä kyllä saa säädettyä juuri itselle sopivan lämpötilan. Ota se irti ja mittaa rullansäätimen vastusarvo. Tai katso INPA:lla diagnostiikalla mitä se näyttää.
            Näkeeks INPA:lla tän ikäsistä muka jotain? Itsellä vähän huonoja kokemuksia, mutta voi tosiaan olla että ei ole softat toiminut tjs..

            Ford Mondeo Mk3 STW
            VW E-Golf 2015
            BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1985
              • Tampere

              #7
              Originally posted by -Markus- View Post
              Näkeeks INPA:lla tän ikäsistä muka jotain? Itsellä vähän huonoja kokemuksia, mutta voi tosiaan olla että ei ole softat toiminut tjs..
              Kyllä joo näkee, ADS kaapelin vaatii toki kun IHKA käyttää L-linjaa. Mulla on tosiaan IHKA, joten vain siitä kokemusta. Ja INPA:lla. Miksei myös IHKR toimisi.

              Näkee mm. sisälämpötilan, lämmönsäätörullien lämpötilan, kaikkien ilmaläppien asennon, kennojen lämpötilan. yms. Käytännössä kaikki tarvittava. Hieno systeemi, ei voi muuta sanoa. Varsinkin kun miettii että IHKA on suunniteltu varmaan joskus 80-luvulla.

              Comment

              • -Markus-
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1463
                • Ihan Savossa

                #8
                Originally posted by pheno View Post
                Kyllä joo näkee, ADS kaapelin vaatii toki kun IHKA käyttää L-linjaa. Mulla on tosiaan IHKA, joten vain siitä kokemusta. Ja INPA:lla. Miksei myös IHKR toimisi.

                Näkee mm. sisälämpötilan, lämmönsäätörullien lämpötilan, kaikkien ilmaläppien asennon, kennojen lämpötilan. yms. Käytännössä kaikki tarvittava. Hieno systeemi, ei voi muuta sanoa. Varsinkin kun miettii että IHKA on suunniteltu varmaan joskus 80-luvulla.
                Pitäsköhän ajella joskus sun kautta kun siellä päin sattuu liikkumaan, jos sais selvyyttä tuon oman lämppärin toimintaan kun se ei ihan täydellisesti pelitä.

                Ford Mondeo Mk3 STW
                VW E-Golf 2015
                BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                Comment

                • proload
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2012
                  • 68
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by pheno View Post
                  Kyllä sulla joku häikkä sitten on siinä lämmönsäätimessä. Sillä kyllä saa säädettyä juuri itselle sopivan lämpötilan. Ota se irti ja mittaa rullansäätimen vastusarvo. Tai katso INPA:lla diagnostiikalla mitä se näyttää.
                  Mikä se vastusarvo pitää olla? Mitä jos ei ole, mitä siinä pitäs uusia?
                  E39 530d -99.

                  E34 525tdsic -93 ex.
                  E34 535iA -90 ex.
                  E34 520i -94 ex.
                  E36 316i -92 ex.

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1985
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by proload View Post
                    Mikä se vastusarvo pitää olla? Mitä jos ei ole, mitä siinä pitäs uusia?
                    Valitettavasti ei ole tästä tietoa. Voisi kuvitella että lukemat pitäisi mennä lineaarisesti alhaalta ylös tasaisest kun rullaa liikuttaa. Olisi kiva muuten, jos joku tämänkin selvittäisi

                    Originally posted by -Markus- View Post
                    Pitäsköhän ajella joskus sun kautta kun siellä päin sattuu liikkumaan, jos sais selvyyttä tuon oman lämppärin toimintaan kun se ei ihan täydellisesti pelitä.
                    Laita privaa, jos tarvetta!

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎