Bemariin ilmeni vikaa, kytkinpolkimessa tuntuu selvästi välys ennen kuin ottaa. Kytkin siis pelaa ihan normaalisti, mutta ennen ottamista tuntuu välys. Toimi hyvin pari tuntia sitten, mutta nyt kun lähti ajamaan niin alkoi tuntua. Vika siis ilmeisesti työsylinterissä, mitäs helvettiä tässä nyt pitäisi alkaa tutkimaan? :think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
525 kytkimen työsylinteri apuja
Collapse
X
-
Jos vuotoja ei ulospäin näy, niin koittasin varmaan ite ilmata kunnolla ainakin kertaalleen, ja jos uusii, niin sitten osia vaihtoon ja tarkempaa tutkiskelua (mm. pääsylinterin kaivaminen esille kuskin jalkotilasta...).
Ilmaus tuon kytkimen kanssa tapahtuu vähän normaalista poiketen.
Eli työsylinterin nipasta pitää saada nestettä työnnettyä sisälle. Pumppaustaktiikka ei toimi (poljin jää pohjaan...) ja alipaineella ei onnistu myöskään.
Mieluiten seuraavasti : jarrunestesäiliön korkki auki, ja työsylinterin nippa auki. Vaikka isolla injektioruiskulla imet nipasta niin paljon vanhaa nestettä (usein ihan mustaa kuraa) pois kun saat.
Seuraavaksi teet kokispullosta, tai jostain muusta astiasta sellasen, että siinä on paineilmaliitäntä, ja letku pohjalle.
Pulloon täytetään n. 2dl jarrunestettä, ja ajetaan koko määrä "yhdellä vedolla" työsylinterin nipasta sisään, näin koko nestetilavuus välillä työsylinteri --> säiliö korvautuu uudella nesteellä, eikä tule työnnettyä lisää ilmaa sinne.
Samalla ite/kaveri kattelee ettei jarrunestesäiliö tulvi yli kun tätä tekee.
-
-
Lähes kaikki jarrunesteethän ovat hygroskooppisia, eli imevät itseensä ilmasta kosteutta.
Näinollen ikivanhassa nesteessä voi olla vettä prosentuaalisesti jo ihan merkittävä määrä, ja sen voi tietysti arvata, mitä vesi tekee jarrukomponenteille.
Itse vaihtelin omaan alipaineilmaimella kaikkiin satuloihin asti nesteet, ja tuolla selittämälläni taktiikalla kytkimeen.
Ilmaimen purkissa tutkiskeltuna vanha jarruneste oli vihreetä mönjää.
Comment
-
Comment