Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34:n ajovalojen vaihtaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    E34:n ajovalojen vaihtaminen

    Moni on varmaan vaihtanutkin jo omaan e34:ään lähivalot kun vanhat ovat menneet ihan paskoiksi. Nyt on itselläkin uudet lähivaloumpiot hommattu kokonaisuudessa ja joulunpyhien sopiva hommahan on vaihtaa mokomat.

    Miten homma kannattaa tehdä? Mitä pitää purkaa ja mitä työkaluja tarvitaan? Olisi hyvä kuulla sellaiselta joka on työn tehnyt, niin ei tarvi arpoa. Remontissa ei kai pitäisi olla mitään mahdotonta?
  • Jusaus
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1124
    • Kajaani

    #2
    Maskin irrotus on muuten ihan helppoa, sen kun irottelee ruuvit sun muut muovit pois tieltä, mutta 2 ruuvia on aika vittuimaisessa paikassa valojen alla johon ei ihmissilmä nää, ja ne on tiukassa. Niitä on sitten kiva yrittää kiroillen rystyset verillä aukoa..
    Itselläkin on tarkoitus tässä kohtapuoliin kun enkelit saapuvat niin rueta taas sen maskin kanssa tappelemaan..

    Jos jollain on hyviä vinkkejä tuon maskin irrotukseen ni olisi kiva kuulla ne..
    Nyk: GSX1300R -00
    Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
    ---------------------------------------------
    -Official member of BTCF-Sauna Team-
    ---------------------------------------------

    Comment

    • nut
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1613
      • Vaasa/Kauhajoki

      #3
      Tuolta toisesta threawdistä kaivoin tommosen linkin: http://home.comcast.net/%7Ewinstonfo...illremoval.htm missä on ainaki hyvin kuvia operaatiosta, sama homma itselläki pian edessä..

      pmv ostitko alkuperäiset umpiot vai tarvikkeet? vähän huokuttas noi tarvikeumpiot hinnaltaan niin olis kivä kuulla jos jollain kokemuksia että minkähänlaiset akvaariot ne oikeesti on...
      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Maski ja valojen ympärillä olevat muovit pois ,valoasetelman ruuvit etupuolelta irti, konehuoneen puolelta vielä 3 ruuvia pois ja johdot irti niin koko valoasetelma irtoaa. Sitten vaan uudet umpiot kiinni asetelmaan ja asetelma paikoilleen. Tuossa maskin irroitusohjeet.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • pmv
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 2032
          • tornio

          #5
          Joo, tarvikkeet ne on. Katsotaan nyt tekeekö niillä mitään, varmaan ne noita vanhoja paremmat on. Nykyiset on tosiaankin melkoisen pohjaanpalaneen näköiset.

          Kiitoksia vain ohjeista ja linkeistä. Eiköhän se noilla ohjeilla onnistu.

          Comment

          • Jusaus
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1124
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by Leka
            Maski ja valojen ympärillä olevat muovit pois ,valoasetelman ruuvit etupuolelta irti, konehuoneen puolelta vielä 3 ruuvia pois ja johdot irti niin koko valoasetelma irtoaa. Sitten vaan uudet umpiot kiinni asetelmaan ja asetelma paikoilleen. Tuossa maskin irroitusohjeet.
            Tuo linkki, löytyykö sieltä muitakin vastaavanlaisa ohjeita, joilla sais osat ehjänä irti?
            Nyk: GSX1300R -00
            Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
            ---------------------------------------------
            -Official member of BTCF-Sauna Team-
            ---------------------------------------------

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by Jusaus
              Tuo linkki, löytyykö sieltä muitakin vastaavanlaisa ohjeita, joilla sais osat ehjänä irti?
              Aloitussivu.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • Jusaus
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1124
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by Leka
                Kiitoksia tosi paljo, nyt jäi arpominen vähemmälle joissain hommissa
                Nyk: GSX1300R -00
                Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                ---------------------------------------------
                -Official member of BTCF-Sauna Team-
                ---------------------------------------------

                Comment

                • exodus
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 774
                  • Oulu

                  #9
                  itse vaihdoin Motonetistä tarvikeumpiot, eroa on kuin yöllä ja päivällä vanhojen jälkeen. Alkuperäisillähän ei sopivan pimeällä ja kostealla kelillä
                  edes nähnyt onko valot päällä vai ei.

                  Comment

                  • hawkki
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 458
                    • Vuosaari

                    #10
                    eikös se huonominen johdu niistä naarmuista mitä siihen pintaan tulee? Olen kuullut että joku firma tekisi lasin hiomista jolloin lopputulos olisi että se on aivan kirkas taas... Tämä voisi olla halvempi tapa, ja alkuperäiset bmw umpiot säilyisi..

                    Comment

                    • pmv
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 2032
                      • tornio

                      #11
                      No nyt on saatu valot vaihdettua ja kyllähän ne merkittävästi kirkkaammat on kuin vanhat. Kuukauden verran ne umpiot kerkesi odottaa tallissa vaihtoa, vieläpä vuoden pimeimpään aikaan....

                      Olisi vissiin pitänyt vaihtaa nuo pitkienkin umpiot, kun uudet ovat silmiinpistävän kirkkaat ihan ulkonäöllisesti.

                      Muutenhan tää projekti eteni melko pitkälti ohjeitten mukaan, mutta pari asiaa kannattaa huomioida. Ensinnäkin tarpeeksi pitkä ja ohut meisseli on syytä olla kalupakissa. Ne nastat millä maskin "peltiosan" saa irti päistä ovat todellakin yli 20 senttiä syvällä. Ja sitten niitä irrotettavia ruuveja tosiaankin on melko runsaasti. Itse asiassa niitä oli sen verran paljon, ettei tainnut kaikkia tulla ruuvattua takaisin paikalleen.

                      Comment

                      • Raputurkki
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 545
                        • Suomi

                        #12
                        Pakko nostaa tätä topicia ylös. Mun pitäis saada ajovalot irti E34:sta ja ongelmana on ne valojen takana olevat kolme ruuvia. Konehuoneen puolelta pitäis saada kolme valojen ruuvia irti, mutta ne on aivan saatanan ahtaassa paikassa. Miten te ootte päässy noihin ruuveihin käsiks?

                        Ite irrottelin etupuskurin ja ajattelin alakautta kokeilla, mutta vaikeelta vaikuttaa. Nyt tarvittais kokeneempien apua tosissaan.

                        Comment

                        • Muumi
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 1702
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by Raputurkki
                          Pakko nostaa tätä topicia ylös. Mun pitäis saada ajovalot irti E34:sta ja ongelmana on ne valojen takana olevat kolme ruuvia. Konehuoneen puolelta pitäis saada kolme valojen ruuvia irti, mutta ne on aivan saatanan ahtaassa paikassa. Miten te ootte päässy noihin ruuveihin käsiks?

                          Ite irrottelin etupuskurin ja ajattelin alakautta kokeilla, mutta vaikeelta vaikuttaa. Nyt tarvittais kokeneempien apua tosissaan.
                          Eikö olisi helpompaa irroittaa koko valopaketti kerralla, sehän ei ole kuin kolmella ruuvilla kiinni, etukautta...
                          Muutaman kerran etuvalot E34:seen vaihtanu, ja ei oo vielä tarvinu puskuria irroittaa.
                          E24 635csi

                          Comment

                          • jsa014
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 1651
                            • Turun Pallivaha

                            #14
                            Ensin maski irti, munuaiset kiinni klipsuilla (joissain myös ruuvi päällä). Pitkällä (25cm) ruuvarilla painetaan ylhäältäpäin sivuilta maskin sivujen klipsit auki ja samalla väännetään maskin alalistaa ulos.

                            Konehuoneen puolelta pitää irrottaa vain vilkun ruuvit jotta saa irti maskin. Sitten vaan kolme ruuvia ulkoa auki ja umpio on kädessä.
                            Varsinkin V8 koneissa kuskin puolen vilkun kiinnitysruuvien avaaminen (ja varsinkin kiinnitys) hankalaa kun on jarrutehostin edessä.

                            Tuo linkki alempana kertoo aika hyvin.
                            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                            Comment

                            • bemari320mies
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 788
                              • Suodenniemi

                              #15
                              Vilkun ruuveja ei tarvitse irroittaa, maskin saa kyllä pois.
                              Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                              EX: BMW E34 525i -90
                              EX: BMW E28 528iA -85
                              EX: BMW 320i Taxi -86

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎