Announcement

Collapse
No announcement yet.

535 ja käynnistymisongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Edison
    Newbiemmer
    • Feb 2013
    • 14
    • kvl

    535 ja käynnistymisongelma

    Elikkäs mulla on tälläinen 90vm 535. Ja autossa on sellainen ongelma , että sitä saa välillä sahata käyntii noin pari minuuttia . Ja välillä siinä kun yrittää käynnistää niin mittarinvalot pimenee/himmenee ja tuntuu että akku loppuu , mutta kun yrittää uudestaa niin ei mitään vikaa ja voi jatkaa starttaamista.
    Ja taas välillä auto lähtee käyntii todella hyvin.
    Tuntuu myös että tätä tapahtuu etenkin todella kuumina päivinä ?

    Olen yrittänyt korjata ongelmaa vaihtamalla tulpat , johdot ,virranjakanjankannen ja pyörijän.
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    #2
    Jos ongelma on helposti toistettava (ts. sahauttaa lähes aina kuumana..) niin koita hypyttää bensapumppu käymään ennen starttia...
    Bensapumpun rele löytyy konetilan oikeassa takanurkassa olevasta, neljällä ruuvilla kiinni olevan muovisuojan takaa. Rele on oranssi, ja releen kylkeen painettu kytkentäkaavio. Tämän perusteella tiedät mitkä nastat hypyttää, että pumppu lähtee käyntiin.

    Jos näin lähtee helposti käyntiin, niin vikana mitä todennäköisimmin bensapaineregulaattori, tuntuu että kuumetessaan huono regulaattori voi vuotaa painetta pois, ja kestää aikansa että bensapumppu saa taas paineen ylös startatessa, jolloin akkujännite muutenkin notkollaan --> pumppu käy vajaateholla.

    Edit.

    Toinen testi minkä voit tehdä, jos bensapumpun hypyttäminen ei auta, eli lamppu sulakkeen 23 (bensapumpulle..) ja rungon (maan) välille, ja tuulilasille niin että näet sen...jos sahatessa lamppu pysyy pimeänä, ja syttyy vasta juuri ennen käynnistymistä, on syyllinen mitä todennäköisimmin kampiakselin asentotunnistin.
    Jos asentotunnistin ei tunnista moottorin pyörimistä, se ei A : käynnistä bensapumppua B : käytä suuttimia C : ei kipinää.

    Molemmat näistä osista tuntuvat "kypsyvän" kuumasta melkolailla tehokkaasti, ja voivat oireilla noin...
    M30 - moottori on muutenkin sellanen bensakrematorio, että pellinalla lämpöä riittää isolla kädellä.
    Last edited by Klasu-; 25-05-2013, 04:59.

    Comment

    • Edison
      Newbiemmer
      • Feb 2013
      • 14
      • kvl

      #3
      Okei pitää näitä kokeilla jos nyt olisi sitä aikaa.

      Tässä nyt pitkiä matkoja ajessani huomasin , että välillä n.30km jälkee auton kierrokset käy heittelemään n. 500-1500 välillä ja meinaa sammua . Huomasin myös että bensankulutusmittari käy heittelemään miten sattuu.
      Voiko nämä johtua samasta ongelmasta ?

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #4
        Kuulostaa imuvuodoilta/pakoputken vuodolta tai vialliselta lambda - anturilta.

        Termarikopasta löytyy ECU:n lämpötila-anturi. Sen resistanssille oli joku ohjearvo muistaakseni, jonka voi yleismittarilla mitata...viallinen lämpöanturi saa ECU:n käyttämään lisärikastusta --> paksulle.

        Comment

        • Edison
          Newbiemmer
          • Feb 2013
          • 14
          • kvl

          #5
          Tossa tutkin niin putki vuotaa keskimmäisen äänenvaimentimen kohdalta .

          Ja bensa puoli ainekin toimii autossa. Missä sijaitsee se kampiakselin asentotunnistin ?

          Comment

          • Klasu-
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 546
            • Helsinki

            #6
            Kampiakselin asentotunnistin on kiinni jakokoppaan kiinnittyvässä kannakkeessa, lukee dampperin hammaskehää.

            Siinä heti alavesiletkun välittömässä läheisyydessä.

            Comment

            • Edison
              Newbiemmer
              • Feb 2013
              • 14
              • kvl

              #7
              Noniin nyt katosi käynnistymisongelmat . Kiitoksia

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                #8
                Oliko vikana nyt kampiakselin asento tunnistin? Vai mikä?
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • Edison
                  Newbiemmer
                  • Feb 2013
                  • 14
                  • kvl

                  #9
                  Kyllä juuri se . Tai tarkallee en tiedä vielä , koska auto saattoi muutaman päivänkin ilman mitään ongelmaa. Ja en pääse nyt toteamaan , kun autosta ilmeisesti losahti kytkin

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎