Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34, pari kysymystä(radio, johdot, lämmitys)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • taipale
    Newbiemmer
    • Dec 2004
    • 22

    E34, pari kysymystä(radio, johdot, lämmitys)

    Auto on siis E34 520 24v -90.

    Autossa kuvan mukainen alkuperäisradio, mutta onkohan se ruuvattu kiinni, vai pitäisikö lähteä jollain erikoiskalulla? Molemmissä reunoissa ainakin on pari tod pientä reikää, niihin työntää jotain?

    Toinen mysteeri on nämä keskikonsolin alta löytyneet pari johtonippua liittimineen. Mikähän tarkoitus niillä mahtaa olla? Voisiko kenties olla johdot vedetty sähkölaseille tms.? Jos, niin onko johdotus vedetty oveen asti?

    Sitten vielä itsellä kanssa tuo peruutusvalo-ongelma, eli kumpikaan valo ei pala. Katkaisija pitäisi olla kunnossa, mutta lamppuihin asti ei virta tule. Eli mistähän johto kulkee ja minkä värisenä?

    Ja vielä yksi asia askarruttaa näin ensimmäistä BMW:tä omistavaa. Kun kesällä ainakin tuntui siltä, että lämpötilansäätöpyörillä ei ole mitään virkaa, vaan puhalsi aina kuumaa ilmaa lasille ja jalkotilaan sekä kylmää kasvoille (ei siis ole ilmastointia). Ettei siis pysty puhaltamaan samanlämpöistä ilmaa sekä ylös että lasille/jalkoihin? Mutta nyt taas sitten talvella joskus kuitenkin puhaltaa lasillekin vain haaleata ilmaa?
    Last edited by taipale; 11-10-2017, 19:47.
  • Frendiz
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 501
    • Kajaani

    #2
    Radiossa on varmaan samallainen ulosveto systeemi ku plaupunktin joissain malleissa? Ja johot näyttäisi epäilyttävästi sähkölasien johdoilta.
    BMW M5 3.8 -92 Mitt Volleder
    EX:Ford Fiesta 1.1 8V -89 | BMW 525 24V -91 | Opel C kadett -76

    "Ei Riemulla Rajaa, Ku Bemarilla Ajaa"

    Comment

    • Wangel436
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1029
      • Ylöjärvi

      #3
      Radio lähtee irti omilla irroitusraudoilla(sellaiset U-malliset jossa on pienet väkäset päissä)
      Keskikonsolin johdot on sähkölaseille,johdotus saattaa olla oviin saakka tai sitten katkeaa ovipilareihin,mutta sieltä myös voi puuttua sen ohjainyksikkö mikä ohjaa laseja--->searchilla löytyy aiheesta lisää...
      Peruutusvalo ongelma on aika yleinen....onko sulakkeet ehjät? Ja sitten kontin johtosarjan tarkistus seuraavana.
      Olisko konehuoneen vesiventtiilissä vikaa?,aika yleinen vika jos ei kylmä ja kuuma säätö toimi.
      Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

      E61 530D ///M-sport




      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by taipale
        Kun kesällä ainakin tuntui siltä, että lämpötilansäätöpyörillä ei ole mitään virkaa, vaan puhalsi aina kuumaa ilmaa lasille ja jalkotilaan sekä kylmää kasvoille (ei siis ole ilmastointia). Ettei siis pysty puhaltamaan samanlämpöistä ilmaa sekä ylös että lasille/jalkoihin? Mutta nyt taas sitten talvella joskus kuitenkin puhaltaa lasillekin vain haaleata ilmaa?
        Keski- ja ovisuuttimista ei tule muuta kuin raitista ilmaa. Jos ei tykkää niin puhalluksen voi kanittaa siitä keskimmäisestä vaaka-säätimestä. Keskity aluksi siihen että onko autossa haluttu lämpötila, ei siihen minkä lämpöistä ilmaa sieltä tulee, se on termostaattiohjattu zydeemi ja ne asteet on niissä säätöpyörissä. Tietenkään ulkoilmaa kylmempää ei voi tullakaan kun sulla ei oo ilmastointia... Jos jostain puhaltaa jalkotilaan ulkoilmaa (sisälämmittimen piuha ym. ylimääräinen reikä...) niin se sekoittaa ton (apparin) jalkatilassa olevan termostaatin toiminnan helposti, eli sille puolelle tulee turhan kuumaa... Ja toi vesiventtiilijuttuhan mainittiin jo.
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • Rossifumi
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1030
          • Hamina

          #5
          Mistäs kannattais lähtä vikaa metsästämään kun ikunalle ei tule ilmaa juuri ollenkaan.

          namikat siis lasille puhallus asennossa ja puhallin kyllä pyörii.

          (muista räppänöistä tulee ihan hyvin)
          Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

          On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

          Comment

          • Wangel436
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1029
            • Ylöjärvi

            #6
            Originally posted by Kentsu
            Keski- ja ovisuuttimista ei tule muuta kuin raitista ilmaa. Jos ei tykkää niin puhalluksen voi kanittaa siitä keskimmäisestä vaaka-säätimestä. Keskity aluksi siihen että onko autossa haluttu lämpötila, ei siihen minkä lämpöistä ilmaa sieltä tulee, se on termostaattiohjattu zydeemi ja ne asteet on niissä säätöpyörissä. Tietenkään ulkoilmaa kylmempää ei voi tullakaan kun sulla ei oo ilmastointia... Jos jostain puhaltaa jalkotilaan ulkoilmaa (sisälämmittimen piuha ym. ylimääräinen reikä...) niin se sekoittaa ton (apparin) jalkatilassa olevan termostaatin toiminnan helposti, eli sille puolelle tulee turhan kuumaa... Ja toi vesiventtiilijuttuhan mainittiin jo.
            Miks ei tule? ainakin omassa saa valittua että puhaltaako keskeltä lämmintä vai kylmää!(Suulakkeiden välissä on säätöpyörä mistä saa valittua kylmää vai kuumaa)
            Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

            E61 530D ///M-sport




            Comment

            • Wangel436
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1029
              • Ylöjärvi

              #7
              Originally posted by Rossifumi
              Mistäs kannattais lähtä vikaa metsästämään kun ikunalle ei tule ilmaa juuri ollenkaan.

              namikat siis lasille puhallus asennossa ja puhallin kyllä pyörii.

              (muista räppänöistä tulee ihan hyvin)
              Kannattaa varmaan tarkastaa että liikkuuko siellä ne läpät jotka ohjaa ilmaa lasille. Vivustosta se voima kulkee vaijerin avulla läpälle.
              Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

              E61 530D ///M-sport




              Comment

              • juha partanen
                Newbiemmer
                • Jun 2004
                • 22
                • Helsinki

                #8
                Joskus noita mankkoja on irrotettu pienellä sähköruuvarilla kutakin reikää vuoron perään sörkkien ja sorkittua nurkkaa ulospäin vetäen... sillee se hinkuttamalla on aina lähtenyt

                Comment

                • Hevimies
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1456
                  • Savonlinna

                  #9
                  Originally posted by Wangel436
                  Miks ei tule? ainakin omassa saa valittua että puhaltaako keskeltä lämmintä vai kylmää!(Suulakkeiden välissä on säätöpyörä mistä saa valittua kylmää vai kuumaa)
                  Samma här. Ainoastaan taakse ei keskikonsolista tule lämmintä.

                  Comment

                  • Kentsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1397
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by Wangel436
                    Miks ei tule? ainakin omassa saa valittua että puhaltaako keskeltä lämmintä vai kylmää!(Suulakkeiden välissä on säätöpyörä mistä saa valittua kylmää vai kuumaa)
                    Eipä ole kaikissa sitä säätöpyörää.. En tiedä tuliko vakiovarusteeksi jostain vuosimallista lähtien. Omani on -89.
                    Ex: 523iA '97, 520iA '89
                    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                    Comment

                    • Raine
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2603
                      • N/A

                      #11
                      .........
                      Last edited by Raine; 19-06-2013, 15:34.
                      ///Motorporot

                      Comment

                      • taipale
                        Newbiemmer
                        • Dec 2004
                        • 22

                        #12
                        Kiitokset vaan kaikille vastanneille.

                        Radio lähti meisseleillä tökkimällä ja kampeemalla, ja näky tosiaan olevan Blaupunktin valmistama.

                        Täytyy kyllä varmaan ottaa koko keskikonsoli irti ja kattoo minkä näkönen systeemi on, taitaa olla muutama lamppuki palanu. Onko mitään herkkiä paikkoja, jota kannaattaa erityisesti varoa irroitettaessa? (vaikka edelinen radion asentelija on tainnu olla aika suuripiirteinen, ku irvistelee vähä ja jotain muovikiinnikkeitäkin hajonnu)

                        Vai vesiventtiili, enpä ole tuommoisesta ennen kuullukaan.. Äkkiseltään löyty joku ohje olikohan E30:een, onko samassa paikassa/saman näköinen E34:ssä?

                        Sähkölasit lienee parasta jättää ainakin toistaiseksi rauhaan, ellei joltain sitten löydy ylimääräisiä mekanismeja halvalla.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 9995
                          • KVLA

                          #13
                          Soitin irtoaa parhaiten siihen tarkoitetuilla "haarukoilla".Työnnät ne vain noihin reikiin ja sitten niivität humppakoneen ulos.Jos ei soittimen mukana tulevia "haarukoita" ole tallella voit tunkea reikiin ohuet ruuvimeisselit tai hitsauspuikon pätkät.

                          Omassani pakkivalokatkaisija teki kerrasta tenän.Katkaisija irti ja yleismittarilla lukemia mittaamaan.Mittarin mukaan toimi (mittarissa oli niin pieni mittausvirta),mutta oikeilla sähkövirroilla ei toiminutkaan.(kytkinkärjet ilmeisesti finaalissa).Uudella katkaisijalla alkoi heti toimimaan.

                          Testaa vielä katkaisijasi ottamalla siitä pistoke irti ja johtosilmukalla kytket pistokkeen navat yhteen.Virrat päälle,ja jos pakkivalot toimii,niin...
                          Vaikka olethan saattanut jo kokeillakin.

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #14
                            Originally posted by taipale

                            Täytyy kyllä varmaan ottaa koko keskikonsoli irti ja kattoo minkä näkönen systeemi on, taitaa olla muutama lamppuki palanu. Onko mitään herkkiä paikkoja, jota kannaattaa erityisesti varoa irroitettaessa? (vaikka edelinen radion asentelija on tainnu olla aika suuripiirteinen, ku irvistelee vähä ja jotain muovikiinnikkeitäkin hajonnu)
                            Mulla pimeni viimekesänä aika monta sähkölaitetta mankan asennuksen kanssa...
                            Tuossa muutama konsolin polttimon vaihto.
                            Originally posted by taipale
                            Vai vesiventtiili, enpä ole tuommoisesta ennen kuullukaan.. Äkkiseltään löyty joku ohje olikohan E30:een, onko samassa paikassa/saman näköinen E34:ssä?
                            Tuosta on varmaan apua.
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • taipale
                              Newbiemmer
                              • Dec 2004
                              • 22

                              #15
                              Uusi härpäke

                              Nyt on sitten vesiventtiilikin irroitettu ja puhisteltu. Saa nähä auttaako.
                              Ja noita lämpötila-antureita on ilmeisesti yksi per puoli, tuossa polvenkorkeudella keskikonsolissa?

                              Mutta nyt löytyi vaihdekepin vierestä konsolin alta tuommonen härpäke.
                              Ei kukaan satu tietämään onko sille jotain tekemistä?
                              Last edited by taipale; 11-10-2017, 19:47.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎