memebuy23buy

Häippäs sähkät E34:sta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AssE
    Bimmer Rookie
    • Dec 2003
    • 162
    • TRE

    Häippäs sähkät E34:sta

    Oli aika jännä matka hämeenlinnasta tampereelle eilen, ku ei meinannu riittää virta. Ku alko pyyhkimään tuulilasia ni mankka sammu... jne. Ajeltiin si ilman valoja tulletusta ja kaikkee kotiin. Koti pihassa ei aito enää ihantanukkaan.

    Vähän jäi hämäämään se että akku valo ei oikeastaan varottanu. Eilen päivemmällä vilkku muutaman kerran tonnin kierroksella laturi/akkuvalo ja siinä samaan tahtiin vilkku moottorin huutomerkki- ja käsijarruvalo. Ja senkin vaan hetken. Vähän outoo että käyttäyty noin. Pitää kai tarkistaa tänään paljon laturi lataa ja ladata akku täyteen.

    Onko 520i -89:n laturiin vaikee vaihtaa hiilipakettia, vai mikä siinä on?

    ps. kulutus näytti jonkin verran pienenevän ku tiputti kaikki sähkölaitteet pois päältä. Valehtiko kulutusmittari vai voikä näin olla?
  • Lakeson
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 649
    • Jyväskylä

    #2
    Kannattaa ottaa akun luota löytyvä päävirtasulake ensimmäisenä käsittelyyn ja katsoa että on varmasti ehjä. Aiheuttaa kuulemma erikoisia ilmiöitä jos on entinen.
    Ei mopolla mahottomia..

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      Originally posted by AssE
      ps. kulutus näytti jonkin verran pienenevän ku tiputti kaikki sähkölaitteet pois päältä. Valehtiko kulutusmittari vai voiko näin olla?
      Tuohan on selvääkin... Mitä isompi määrä sähkölaitteita on päällä, sitä enemmän on kuormaa laturilla
      -> voimakkaammat magneettikentät
      -> raskaampi pyörittää
      -> tarvitaan enemmän energiaa moottorista.

      Eli nyt kaikki asentelemaan subbareita ja vahvistimia...
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • AssE
        Bimmer Rookie
        • Dec 2003
        • 162
        • TRE

        #4
        Kävin tänään kokeilemassa autoo käyntiin. Huomasin sellasen jutun että kun laitto virrat autoon päälle ni sytty vaan öljy valo ei muuta. Ja kun auto oli käynnissä ni taas akku-, moottori- ja käsijarruvalo vilkkuivat ja ku anto 2000 kierroksia ni vähis vilkkumasta.

        Sit käynnistettyäni useamman kerran neljä kertaa peräkkäin virrat päälle alko toimiin oikein: virrat päällä öljy-, moottori- ja akkuvalo paloivat ja sammuivat ku käynnisti auton. Eikä välkkyny valot. Sit ongelmat palas ja sama juttu ku yllä esitetty.

        Siis se päävirtasulake on sen mustan mötikän sisällä mikä on siinä akulta lähtevän kaapelin alussa. Avasin ja tarkastelin sulaketta: 80A:n sulake oli ehjä ja muutenkin kaikki kontaktit kunnossa. Puhdistin ne kaikki.

        Ps. Mitä tarkottaa se ku pelkästään laittaa virrat autoon päälle kolme kertaa peräkkäin, ni vilkahtaa hätävilkut?? Huomasin vaan tällasen jutun...

        Comment

        • mika.h
          BTCF Member
          • Mar 2004
          • 799
          • haukipudas

          #5
          en tiijä noista muista oireista mut ainaki hiilet on laturista loppu.


          Comment

          • DiisseliKiisseli
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 550
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by bmwmihe
            en tiijä noista muista oireista mut ainaki hiilet on laturista loppu.
            Siltä se mustakin kuulosti. Jos sähkölaitteet käyttäytyy kummasti niin ei mikään ihme kun jännite on jossain ihan muilla lukemilla kuin pitäis. Hiilet vaihtoon.

            Comment

            • AssE
              Bimmer Rookie
              • Dec 2003
              • 162
              • TRE

              #7
              Originally posted by DiisseliKiisseli
              Siltä se mustakin kuulosti. Jos sähkölaitteet käyttäytyy kummasti niin ei mikään ihme kun jännite on jossain ihan muilla lukemilla kuin pitäis. Hiilet vaihtoon.
              Mutta autossa on akku täysi... pitäis toimia vaikka laturi ei lataisikaan... vaan akku valon pitäis palaa, kai. Mutta tiedä näistä sähkö vioista.

              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                #8
                Originally posted by AssE
                Mutta autossa on akku täysi... pitäis toimia vaikka laturi ei lataisikaan... vaan akku valon pitäis palaa, kai. Mutta tiedä näistä sähkö vioista.
                Onko kaikki sulakerasian sulakkeet ehjiä? Jos on niin koita mennä jokainen sulake läpi siten että otat sulakkeen pois ja koitat virrat päälle (tai käynnistää). Jos ei oo vaikutusta niin siirtyä seuraavaan sulakkeeseen. Aloita kumminkin jossain järjestyksessä; vika tuskin on penkinlämmittimien sukakepiirisä , eli ohjekirjasta katsoa sulakepiirit...)

                Tollai saa ainaki varmaan paikallistettua vikaa ja samalla tulee kattottua ettei sulakkeissa ole hapettumia.
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10115
                  • KVLA

                  #9
                  Tarkastat ensin KAIKKI sulakkeet(luultavasti ehjät).Sitten vaan auto käyntiin ja akusta jännitettä mittaamaan: tyhjäkäynnillä ilman kuormitusta ja sitten n.3000r/min rundua ja sama mittaus.Sitten virrankuluttajat eli sähkölaitteet päälle ja samat mittauset.Jos latausjännite ei nouse isommillakaan kierroksilla n.14V-!4.8V:iin olisi varmaan laturille esim. hiili/säädinpakan vaihto ajankohtainen.
                  Mutta kun tuo latausvalo-ongelmakin on,niin se voi kyllä johtua laturin diodeista tuo "vajavainen" lataaminen.
                  Myös suuria ongelmia voi tulla jos akun kengät on lasittuneet kosketuspinnoiltaan.Tällöin puhtaan näköisistä akunkengistä ei latausvirta kulje akulle täydellä tehollaan.

                  Comment

                  • DiisseliKiisseli
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 550
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by kaol
                    Onko kaikki sulakerasian sulakkeet ehjiä? Jos on niin koita mennä jokainen sulake läpi siten että otat sulakkeen pois ja koitat virrat päälle (tai käynnistää). Jos ei oo vaikutusta niin siirtyä seuraavaan sulakkeeseen. Aloita kumminkin jossain järjestyksessä; vika tuskin on penkinlämmittimien sukakepiirisä , eli ohjekirjasta katsoa sulakepiirit...)

                    Tollai saa ainaki varmaan paikallistettua vikaa ja samalla tulee kattottua ettei sulakkeissa ole hapettumia.
                    En bemarista tiedä, mutta joissain merkeissä tuolla tavalla saa ison harmin aikaan. Menee ties mitkä elektroniikan asetukset sekaisin...

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #11
                      Originally posted by DiisseliKiisseli
                      En bemarista tiedä, mutta joissain merkeissä tuolla tavalla saa ison harmin aikaan. Menee ties mitkä elektroniikan asetukset sekaisin...
                      Kumma on jos on sähköt suunniteltu niin tyhmästi...
                      Voihan sulake palaakkin ja jos silloin menisi asetukset sekaisin, niin
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • AssE
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2003
                        • 162
                        • TRE

                        #12
                        Testailin tänään vähän ja mittausten jälkeen vois sanoo ettei laturi lataa. Jännite on sama painaako kaasua vai eikö eli 11.50V.

                        Ajattelin ottaa laturin irti ja kattella sitä rauhassa... si vaan sillä välin latailla akkua aina täyteen . Eihän auto tarvii laturia jos akussa on virtaa, ni toimiakseen?

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10115
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by AssE
                          Testailin tänään vähän ja mittausten jälkeen vois sanoo ettei laturi lataa. Jännite on sama painaako kaasua vai eikö eli 11.50V.

                          Ajattelin ottaa laturin irti ja kattella sitä rauhassa... si vaan sillä välin latailla akkua aina täyteen . Eihän auto tarvii laturia jos akussa on virtaa, ni toimiakseen?
                          Kyllä se auto vaan sen laturin tarvii.Akku on vain SÄHKÄVARASTO josta otetaan virtaa "lainaksi" hetkellisiin toimenpiteisiin.Esim.keskuslukon aukaisuun ja moottorin käynnistäminen.Tämän jälkeenhän "lainattu" virta palautuu laturista takaisin akkuun.
                          Periaatteessa kaikki sähköt toimii ajon aikana laturin tuottamalla sähköllä.Autolla toki voi jonkun verran ajaa ilman lataustakin,ennen kuin akku tyhjenee ja auto on tien poskessa.
                          Sitten on tietysti tuo laturin irroituksen aiheuttama hihnan poisto.Mietippä mitä muuta ko. hihna pyörittää...
                          Laturi/lataus ensin kuntoon ja vasta sitten tien päälle.

                          Comment

                          • Hanza
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 1931
                            • Juvan Shell. Requiescat in pace

                            #14
                            Itselläni ei lähteny motronicilla varustettu bemari käyntiin, kun laturi oli paskana, vaikka akku oli täyteen ladattu.
                            Ihmeellisiä nuo sähköviat sano.
                            Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                            t: luft waffel

                            "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                            Comment

                            • .:miksu:.
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2004
                              • 352

                              #15
                              Toimiiko latauksen merkkivalo?
                              Ilman ei lataa, ainakaan mun edelliset autot (tarvii herätteeseen kuorman).

                              Comment

                              Working...
                              X