Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34:sen jarruista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dynamics
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1108
    • Kiiminki City

    E34:sen jarruista

    Ois tossa tarkotus vaihtaa 540:ppisen jarrut tohon omaan niin sais tehorajaa nostettua.

    eikös tuo 525 vastaa alustaltaan muuten 540 paitsi jarruiltaan?

    tarviiko jarruja sovittaa miten? eli meneekö vakiotolppien jne. kanssa?
    Bmw 2002 Nyyrpyrinki edition & 530Da
    Hakusessa 2002 konepellin kromilista.
    Ex: e34 525Tic, e34 520
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Tuossa jotain E34:n jarru-upgradesta.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • Zoui
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 6350
      • Tampere

      #3
      Sama asia menoillaan, eli nuo 525 <-> 540 eroavaisuudet kiinnostavat myös. Saisi sen tehorajan tuonne karvan päälle 340 hv:n. Kerroppa mullekkin, jos jotain tärkeää tulee esille.

      Jarrujen pitäisi mennä samoihin tolppiin, me ei ainakaan löydetty niistä mitään eroavaisuuksia.
      Elämä on pihakivestä.

      Comment

      • e34m62
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 62

        #4
        E34 540i etulevyt ovat 302x28mm, eli eivät siis eroa 525i levyn osalta kuin paksuudessa eli hieman parempi tuuletus.
        Satula on luonnollisesti myös paksumpi jotta levy mahtuu väliin. Satula sopii samaan tolppaan (koska tolppa on sama).
        Omassa 540i:ssä jarruteho ja polkimen tunto on huomattavasti parempi kuin edellisessä autossani (E34 530i V8). Erityisesti eron huomaa jarrutettaessa suuremmista nopeuksista.
        Tolppaan sopii myös E34 M5 tai E32 750i satulat ja levyt.
        Jacekki muistaakseni kehui omistavansa 750i nelimäntäsatulat jos sellaiset kiinnostaa. Monimäntäisiin mentäessä kannattaa tarkistaa jarrutasapainon muutos.

        540i (samoin kuin 530i V8) etutukivarret ovat alumiinia mutta mitoiltaan identtiset teräksisten kanssa. Tolpat ovat samat kaikissa E34-malleissa lähtien 518i-540-M5 , poislukien M5 Nüerburing mallit ja sähkösäätöiset alustat. Kasi koneisiin tolppiin on tarjottu hieman eri jäykkyydellä olevaa iskari ja jousta.

        Comment

        • Zoui
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 6350
          • Tampere

          #5
          Originally posted by e34m62

          540i (samoin kuin 530i V8) etutukivarret ovat alumiinia mutta mitoiltaan identtiset teräksisten kanssa.
          En ole itse löytänyt mitään tuohon viittaavaa... ?

          http://zoui.kicks-ass.net/e34-525.jpg

          http://zoui.kicks-ass.net/e34-540.jpg
          Elämä on pihakivestä.

          Comment

          • jani1632
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 2243
            • Etelä-pohjanmaa

            #6
            Eikös nuo etummaiset alatukivarret ole alumiinia, mutta reaktiotangot ei!!
            Tallin täytteet:
            E70 3.0d -09
            E34 540ia -94
            E39 520d -00
            E39 528i M-sport -00
            E60 520i -04
            E30 -86
            E61 520da -09

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by jani1632
              Eikös nuo etummaiset alatukivarret ole alumiinia, mutta reaktiotangot ei!!
              Alatukivarsia on E34:een myytävänä alumiinisena ja teräksisenä, teräs alatukivarteen pystyy vaihtamaan puslan Al-alatukivarteen ei. Omassa oli Al-alatukivarret ja samanlaiset sinne vaihdoin kesällä.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • e34m62
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 62

                #8
                Originally posted by Zoui
                En ole itse löytänyt mitään tuohon viittaavaa... ?

                Siis auton alta vai netistä... ;-)

                Olen vaihtanut kahteen E34 V8 etummaiset varret sekä ala että ylä. Autot olivat 530i ja 540i, molemmissa tukivarret olivat tehtaan jäljiltä alumiinia.
                Myös uusia haettaessa Herttoniemen Laakkoselta tarjottiin tilalle alumiinisia.
                ETK:sta asian voi tarkistaa (vrt. varaosanumerot ja painot).
                Toiseen laitoin alkuperäiset alumiiniset varaosavarret ja toiseen Lemföderin teräksiset tarvikevarret (sama tehdas tekee BMW:lle varret).

                Näillähän nyt ei kuitenkaan ole mitään tekemistä tuon havitellun tehorajan kanssa.

                Comment

                • Dynamics
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1108
                  • Kiiminki City

                  #9
                  ELi ei muutakun levyjä ja satuloita hommaamaan

                  tuli vaan mieleen että meneekö nuo ämmäläisen jarrut myös taakse heittämällä?
                  Last edited by Dynamics; 04-01-2005, 20:42.
                  Bmw 2002 Nyyrpyrinki edition & 530Da
                  Hakusessa 2002 konepellin kromilista.
                  Ex: e34 525Tic, e34 520

                  Comment

                  • VNT
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1410
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by Dynamics
                    ELi ei muutakun levyjä ja satuloita hommaamaan

                    tuli vaan mieleen että meneekö nuo ämmäläisen jarrut myös taakse heittämällä?
                    Kyllä menee. Omassa 525tds:ssa on 540:sen jarrut (ei vielä asennettu).
                    Samat takajarrut löytyy myös m5:sta.
                    Jarrukilvet voi tietysti joutua vaihtamaan kun jarrulevyyn tulee 10mm paksuutta lisää.
                    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #11
                      Jarrupäivityksistä löytyy asiaa myös täältä, tosin koskien E28ia. Mutta kääntäen verrannollisesti, jos E31:n E32:n ja E34:n jarrut menee E28iin => lienee E28:n, E31:n ja E32:n jarrut menevät E34:een. Vai?

                      Timo

                      Comment

                      • Dynamics
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1108
                        • Kiiminki City

                        #12
                        Näinhän se menee, eiköhän asia ole minun puolesta selvä
                        Bmw 2002 Nyyrpyrinki edition & 530Da
                        Hakusessa 2002 konepellin kromilista.
                        Ex: e34 525Tic, e34 520

                        Comment

                        • .:miksu:.
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 352

                          #13
                          Jatketaan nyt tähän thread:iin

                          Eli auto on E34 -89 520 ja pitäisi kesäksi saada ns.tehorajaa nostettua.

                          Riittääkö kun vaihdan etu levyt+ satulat 525 (jäähdytettyihin), onko takalevyt samat noissa E34 pienemmissä malleissa? Eikö alustoissa tosiaan ole muuta eroa?

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            #14
                            Originally posted by e34m62
                            E34 540i etulevyt ovat 302x28mm, eli eivät siis eroa 525i levyn osalta kuin paksuudessa eli hieman parempi tuuletus.
                            Satula on luonnollisesti myös paksumpi jotta levy mahtuu väliin. Satula sopii samaan tolppaan (koska tolppa on sama).
                            Omassa 540i:ssä jarruteho ja polkimen tunto on huomattavasti parempi kuin edellisessä autossani (E34 530i V8). Erityisesti eron huomaa jarrutettaessa suuremmista nopeuksista.
                            Tolppaan sopii myös E34 M5 tai E32 750i satulat ja levyt.
                            Jacekki muistaakseni kehui omistavansa 750i nelimäntäsatulat jos sellaiset kiinnostaa. Monimäntäisiin mentäessä kannattaa tarkistaa jarrutasapainon muutos.

                            540i (samoin kuin 530i V8) etutukivarret ovat alumiinia mutta mitoiltaan identtiset teräksisten kanssa. Tolpat ovat samat kaikissa E34-malleissa lähtien 518i-540-M5 , poislukien M5 Nüerburing mallit ja sähkösäätöiset alustat. Kasi koneisiin tolppiin on tarjottu hieman eri jäykkyydellä olevaa iskari ja jousta.
                            siis iskaritolpat ovat samat kaikissa?

                            käykö mun e34 520 -91 alustasarja jota kl-varaosissa myydään edullisesti 530-540 v8 malleihin?
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              #15
                              no

                              uppista...

                              vastaisko joku tohon viimeiseen jos tietää. Tolppa sama eli alustasarja 530/540 v8 kävisi 520:een, mutta olisi ilmeisesti jäykempi?
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎