En löytänyt haulla mitään vastaavaa ohjetta, niin päätin kirjoittaa itse.
Tässä kertomus siitä, kuinka sain E34 keskikonsolin ikkunakytkimet (osa 61 31 1 379 075) toimimaan. Kyseessä siis 4 ikkunan malli. Perustuu omaan autooni (vm. 1995), käsittääkseni yksityiskohdissa on eroa varusteluissa ja vuosimalleissa.
Koitin tehdä sellaiset kuvat, joista olisi muillekin hyötyä vastaavassa hommassa: http://goo.gl/Xi9z2
Ikkunat toimivat pidemmän aikaa hieman satunnaisesti ja viimeinen niitti oli se, kun kaadoin limpparitölkin sopivasti kytkimien sisälle. Sen jälkeen sekä mekaaninen että sähköinen toiminta oli varsin epämääräistä. Ei sinänsä kovin yllättävää.
Kytkinpaneelin saa periaatteessa suoraankin pois kaivamalla sivuilta jollain ruuvimeisselillä, mutta varsinkin jos sitä ei ole otettu pois sitten Dingolfingista lähdön jälkeen on parempi purkaa keskikonsolin takaosa pois ja painaa alta. Kaivamalla voi tehdä vahinkoa lähinnä keskikonsoliin kytkimen reunoille.
Konsolin takaosa on kiinni neljällä ruuvilla: yksi “kasettirasiassa”, yksi käsijarrun edessä ja kaksi takana tupakansytytinlevyn takana. Näiden irrotuksesta saa jonkinlaisen käsityksen viidestä ensimmäisestä kuvasta. En ottanut käsijarrun sukkaa irti, joten konsoli oli irrallaan käsijarrun ympärillä. Paneelin saa painettua altapäin irti, ja halutessaan voi edetä ja napsauttaa varoitusvilkkujen kytkimen irti puhdistusta varten. Kytkinpaneelin liittimet irrotin pienellä tasapääruuvarilla.
Kytkinpaketti aukeaa melko vaivattomasti pienellä tasapääruuvarilla. Molemmilla sivuilla on kaksi napsua pitämässä pakettia kasassa. Avaamisessa ei todennäköisesti singahtele mitään osia minnekään. Erilliset osat ovat pohja, takaikkunoiden lukitusnappula, sen kaksi jousta, kansi keinuineen ja 4 kpl keinujen jousipainotteisia rullia. Pistin muut osat paitsi pohjan ultraäänipesuriin. Ja likaa irtosi todella paljon. Pohjan pesin vesipesulla astianpesuainetta ja hammasharjaa käyttäen.
Kun osat olivat kuivuneet puhdistin pohjan ja keinukytkimien johtavat rullat elektroniikan puhdistus-sprayllä. Tällä kertaa kokeilin sähköpintojen ja liitinpinnien suojaamiseen Bilteman Vaseline Spraytä, näkee sitten onko se mistään kotoisin. Mekaaninen voitelu tapahtui myöskin kokeeksi litium sprayllä. Sitten kootaan paketti kasaan. Havaitsin itselleni helpoimmaksi sellaisen tavan, että laitoin takaikkunoiden lukitusnappulan paikalleen pohjan päälle jousiensa varaan ja naksumekanismin tapin uraansa. Kannen nappuloihin laitoin jousirullat paikoilleen. Sitten laskin kannen tasaisesti paikalleen. Vaati muutaman harjoituksen, mutta ei ole ollenkaan liian paha homma.
Lopuksi on syytä mitata vähintään pinnien 4 ja 3 väliltä, että ei ole oikosulkua. Takaikkunoiden lukituskytkin on tässä vaiheessa syytä olla ylhäällä. Pinninumerot näkyy osan pohjassa. Itse räpläsin kytkimiä ensin jonkun verran ja mittasin kaikki täysin toimiviksi. Kuitenkin asennuksessa autoon alkoi lopulta savu nousta (ihan kirjaimellisesti), ja uudessa avauksessa lopulta löytyi hyvin pieni johtava kökkö virtakiskojen välistä. Tässä vaiheessa täytyi irrottaa se suojamuovi kuparikiskojen päältä. Resistanssi oli ohmin luokkaa, joten automaattinen virrankatkaisu tai sulake eivät puuttuneet peliin. Sanoisin, että on syytä räpsytellä kytkimiä oikein huolella edestakaisin ja lopuksi täristellä pakettia vaakatasossa vaikka pyötää vasten, että varmasti pinnat ovat puhtaana ja että mahdollinen irtotavara hakeutuisi vikapaikkaan jo ennen asennusta.
Takaisinpäin asennuksessa kannattaa muistaa laittaa konsolin takaosassa ilmastoinnin putki paikalleen ja tupakansytyttimen johdot kiinni.
Lopputulos on onnistunut. Käyttötuntuma on aivan eri luokkaa kuin ennen, ja ennen kaikkea kaikki toimii. Tai no, melkein kaikki sillä vasen takaikkuna ei aukea. Releet naksuu kyllä, joten vika lienee jossain muualla. Samalla putsasin keskikonsolin muutenkin, joten jäi hyvä mieli. Ikkunoissa toimii näpäytystoiminto kuten pitäisikin, eli kaikki ikkunat voi laittaa automaattisesti alas näpäyttämällä, kuskin ikkunan myös ylös.
Jos haluaa vain kytkimet kuntoon, niin uusi näyttää olevan vajaan 100 euroa, ja tietty purkuosia löytynee muutamalla kympillä. Mutta minä halusin harrastaa.
Tässä kertomus siitä, kuinka sain E34 keskikonsolin ikkunakytkimet (osa 61 31 1 379 075) toimimaan. Kyseessä siis 4 ikkunan malli. Perustuu omaan autooni (vm. 1995), käsittääkseni yksityiskohdissa on eroa varusteluissa ja vuosimalleissa.
Koitin tehdä sellaiset kuvat, joista olisi muillekin hyötyä vastaavassa hommassa: http://goo.gl/Xi9z2
Ikkunat toimivat pidemmän aikaa hieman satunnaisesti ja viimeinen niitti oli se, kun kaadoin limpparitölkin sopivasti kytkimien sisälle. Sen jälkeen sekä mekaaninen että sähköinen toiminta oli varsin epämääräistä. Ei sinänsä kovin yllättävää.
Kytkinpaneelin saa periaatteessa suoraankin pois kaivamalla sivuilta jollain ruuvimeisselillä, mutta varsinkin jos sitä ei ole otettu pois sitten Dingolfingista lähdön jälkeen on parempi purkaa keskikonsolin takaosa pois ja painaa alta. Kaivamalla voi tehdä vahinkoa lähinnä keskikonsoliin kytkimen reunoille.
Konsolin takaosa on kiinni neljällä ruuvilla: yksi “kasettirasiassa”, yksi käsijarrun edessä ja kaksi takana tupakansytytinlevyn takana. Näiden irrotuksesta saa jonkinlaisen käsityksen viidestä ensimmäisestä kuvasta. En ottanut käsijarrun sukkaa irti, joten konsoli oli irrallaan käsijarrun ympärillä. Paneelin saa painettua altapäin irti, ja halutessaan voi edetä ja napsauttaa varoitusvilkkujen kytkimen irti puhdistusta varten. Kytkinpaneelin liittimet irrotin pienellä tasapääruuvarilla.
Kytkinpaketti aukeaa melko vaivattomasti pienellä tasapääruuvarilla. Molemmilla sivuilla on kaksi napsua pitämässä pakettia kasassa. Avaamisessa ei todennäköisesti singahtele mitään osia minnekään. Erilliset osat ovat pohja, takaikkunoiden lukitusnappula, sen kaksi jousta, kansi keinuineen ja 4 kpl keinujen jousipainotteisia rullia. Pistin muut osat paitsi pohjan ultraäänipesuriin. Ja likaa irtosi todella paljon. Pohjan pesin vesipesulla astianpesuainetta ja hammasharjaa käyttäen.
Kun osat olivat kuivuneet puhdistin pohjan ja keinukytkimien johtavat rullat elektroniikan puhdistus-sprayllä. Tällä kertaa kokeilin sähköpintojen ja liitinpinnien suojaamiseen Bilteman Vaseline Spraytä, näkee sitten onko se mistään kotoisin. Mekaaninen voitelu tapahtui myöskin kokeeksi litium sprayllä. Sitten kootaan paketti kasaan. Havaitsin itselleni helpoimmaksi sellaisen tavan, että laitoin takaikkunoiden lukitusnappulan paikalleen pohjan päälle jousiensa varaan ja naksumekanismin tapin uraansa. Kannen nappuloihin laitoin jousirullat paikoilleen. Sitten laskin kannen tasaisesti paikalleen. Vaati muutaman harjoituksen, mutta ei ole ollenkaan liian paha homma.
Lopuksi on syytä mitata vähintään pinnien 4 ja 3 väliltä, että ei ole oikosulkua. Takaikkunoiden lukituskytkin on tässä vaiheessa syytä olla ylhäällä. Pinninumerot näkyy osan pohjassa. Itse räpläsin kytkimiä ensin jonkun verran ja mittasin kaikki täysin toimiviksi. Kuitenkin asennuksessa autoon alkoi lopulta savu nousta (ihan kirjaimellisesti), ja uudessa avauksessa lopulta löytyi hyvin pieni johtava kökkö virtakiskojen välistä. Tässä vaiheessa täytyi irrottaa se suojamuovi kuparikiskojen päältä. Resistanssi oli ohmin luokkaa, joten automaattinen virrankatkaisu tai sulake eivät puuttuneet peliin. Sanoisin, että on syytä räpsytellä kytkimiä oikein huolella edestakaisin ja lopuksi täristellä pakettia vaakatasossa vaikka pyötää vasten, että varmasti pinnat ovat puhtaana ja että mahdollinen irtotavara hakeutuisi vikapaikkaan jo ennen asennusta.
Takaisinpäin asennuksessa kannattaa muistaa laittaa konsolin takaosassa ilmastoinnin putki paikalleen ja tupakansytyttimen johdot kiinni.
Lopputulos on onnistunut. Käyttötuntuma on aivan eri luokkaa kuin ennen, ja ennen kaikkea kaikki toimii. Tai no, melkein kaikki sillä vasen takaikkuna ei aukea. Releet naksuu kyllä, joten vika lienee jossain muualla. Samalla putsasin keskikonsolin muutenkin, joten jäi hyvä mieli. Ikkunoissa toimii näpäytystoiminto kuten pitäisikin, eli kaikki ikkunat voi laittaa automaattisesti alas näpäyttämällä, kuskin ikkunan myös ylös.
Jos haluaa vain kytkimet kuntoon, niin uusi näyttää olevan vajaan 100 euroa, ja tietty purkuosia löytynee muutamalla kympillä. Mutta minä halusin harrastaa.