Announcement

Collapse
No announcement yet.

535i täryyttää kakkosella vedättäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aliasJ
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 108

    535i täryyttää kakkosella vedättäessä

    Elikkä, autona 535i -89 manuaali.
    Kakkosvaihteelle vaihtaessa pienestä nopeudesta lähdettäessä, < 20 km/h, kovemmin kaasua painaessa auto täristää hieman ennen kuin kierroksia ja nopeutta on enemmän koneessa. Hitaasti kiihdyttäessä eikä muilla vaihteella ongelmaa esiinny, tai ainakaan huomaa.

    Myöskin jos kakkosen ollessa päällä hidastan vaikka 40 km/h nopeudesta kävelyvauhtiin ja kiihdytän kovemmin niin taas tärinä esiintyy parin sekunnin ajan. Luulisi että ongelma ei ole kytkimessä kun näin tapahtuu koska vaihde on pidempään ollut kytkettynä? Entinen omistaja on myöskin vaihtanut kardaanin kumilaipan, joten sekään ei pitäisi olla syynä. Onko voimansiirrossa mitä muita potentiaalisia kohteita mistä voisi johtua? Entä onko kardaanissa ristikossa/kumilaipassa jotain keskitystä mikä pielessä ollessaan voisi aiheuttaa kyseistä ongelmaa? Renkaatkin ovat hyvin tasapainossa ja pyöränkulmat kunnossa. Miten puslat tms. taka-akselistossa?
    _____________
    e28 520i -vm.84
  • Flanker35M
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 790
    • Rovaniemi

    #2
    S!

    Liekö edellinen omistaja laittanu merkit, kun avannu kardaanin liitoksen booreista ja sitten siinä pitäs olla 4-5mm "pänninkiä" keulaan päin, kun asentaa sen tukilaakerin.
    sigpic
    ~Let Chaos Entwine On Defenceless Soil~

    Comment

    • aliasJ
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 108

      #3
      Eli mitä tarkoitat "pänningillä"? Arvelin lähiaikoina tarkistaa asian, onko kardaanin keskitykseen jotkut varsinaiset ohjeetkin olemassa?
      _____________
      e28 520i -vm.84

      Comment

      • Coltti
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2009
        • 333
        • https://t.me/pump_upp

        #4
        Esijännitystä auton keulaa kohti.

        Kardaani taas keskittyy automaattisesti perän laippaan, sekä vaihteistoon keskitapilla.
        https://t.me/pump_upp

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14217
          • Oulu

          #5
          Oireen perusteella kardaanissa ristikko tai molemmat jumissa. Ex. 750iL teki tismalleen samaa ja siinä oli etummainen ristinivel ruostunut melkosesti jumiin. Hajotti myös lopulta tukilaakerin, joten ei kannata kovin vedättää.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • aliasJ
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 108

            #6
            Selvittelinkin jo tuota asennusta, eli kardaanin tukilaakeria siirretään asennuksen yhteydessä muutama milli eteenpäin, oppaassa ja jossain netissä ohjeiksi annetaan 2-4-6 mm, varmaankin se nelisen milliä olisi sopiva? Mitenkäs jos onkin käynyt niin, että entinen omistaja ei ole merkannut kardaanin osia toisiinsa nähden ennen irroitusta ja jotku osat eivät ole kohdakkain, kuinka tällöin alkuperäisen kardaanin osien keskinäisen kokoonpanon voi selvittää?

            Aivan helppo homma ei tosiaan ole, kun lämpöpellit ja putkistokin pitää irroittaa, mitä tallin lattialla katselin. Nuo ristinivelet varmaan voisi samalla tarkistaa ja ehkä vaihtaakin, mikäli eivät ole kovin arvokkaita osia, ei tuohon remonttiin ihan vähällä viiti ryhtyä.
            _____________
            e28 520i -vm.84

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14217
              • Oulu

              #7
              Vaikka onkin E32 750i, niin idea projektiin sama. Kardaanissa pitäisi olla tehtaalta merkit mitkä kohdistaa: http://bmwe32.masscom.net/sean750/dr...terbearing.htm
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • aliasJ
                Bimmer Rookie
                • Nov 2007
                • 108

                #8
                Hyvä ohje tuolla edellisen postaajan linkin takana. Eli tehtaalta tullessa olisi kohdistusmerkit lyöty kardaanin osiin. Noiden ristinivelten vaihto ei ilmeisesti olekaan aivan helppo homma, mitä tuota enkku -ohjetta koitin tulkita niin erikoistyökaluja tai koneistamon apua tarvitaan.
                _____________
                e28 520i -vm.84

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14217
                  • Oulu

                  #9
                  Ihan ruuvipenkissä ja sopivilla hylsillä nuo ristinivelet saa puristeltua pois. Toki jollain esim. dremelillä on hyvä vinguttaa tehtaan lukitukset pois.

                  Ainoa toki on että kardaani olisi hyvä tasapainottaa ristinivelten vaihdon jälkeen. Vaikkakin tuo oma 750iL meni täysin tutinoitta ilman painotusta, kun vain katsoi että nivel tuli keskelle.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎