Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 sähköongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    E34 sähköongelmia

    Morjens,

    toiselta foorumilta ohjattiin tänne kyselemään...

    Elikkä mulla on tuommoinen -91 vuosimallin 518i bemarinrotjake, jossa ilmeni tänään ihan extempore omituinen sähkövika. Kerkesin ajaa viitisen kilometriä kun yhtäkkiä mankka sammui. Pysähdyin jonkun matkan päähän ja huomasin siinä sitten, että pyyhkijät ja pissapoikakaan ei enää toimi. Kaikki muu pelitti, vain pissapoika ja pyyhkijät ja mankka pysyivät pimeinä. Vaihtelin siinä sitten uudet sulakkeet pyyhkjijöille ja mankalle, käynnistin auton pari kertaa uudestaan ja tsekkasin että toimisko. No ne toimi hetken, ja sitten lakkasi taas. Ja sitten meni keskuslukkokin. Ovet aukeaa avaimesta, mutta eivät mene kiinni.

    Tuossa illan autoa katteltiin kaverin kanssa, ja tämmöisiä havaintoja tuli:

    - Kaikkien sulakkeiden pitäisi olla ehjät ja niihin tulee virtaa
    - Kun auto seisoo hetken aikaa ja sen sitten käynnistää, niin pyyhkijät + pissapoika + mankka toimii noin minuutin ajan, ja sitten ne sammuu kaikki kerralla (tämä testattiin muutaman kerran ja aika oli aina lähes tai aivan sama)
    - Keskuslukko ei toimi edelleenkään.

    Mankan johdot on tsekattu, ne näytti ehjiltä, joten niistä se ei oikein voi lyödä oikosulkua mihinkään.

    Olisiko jollakulla ideaa missä hitossa voisi olla vikaa? Turhautumismittari alkaa olemaan aika tapissa jo tässä vaiheessa...

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün
  • 525TurboIC
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 663
    • Pomarkku

    #2
    Päävirtasulake?

    Comment

    • Kv1984
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2013
      • 584
      • Jyväskylä

      #3
      Ehkä tuokin.

      Tähän mennessä on tullut ehdotuksia, että ohjainboksi olisi seonnut, tai sitten kyseessä on jokin releongelma. Toinen kaveri sanoi että ei tuon ikäisessä autossa edes ole mitään boksia joka ohjaisi pyyhkijöiden + pissapojan toimintaa, ja toinen taas sanoi että kylläpäs on. Kumpaa tässä nyt pitäisi uskoa :think

      Kaikki maadoitukset ovat ok, ja auton toimintaa testattiin myös mankka irrotettuna, jos se vaikka olisi johtunut siitä että mankka olisi ollut viallinen. Sama homma: pyyhkijät ja pissapoika lakkasivat toimimasta noin minuutti sen jälkeen kun auto oli käynnistetty, ja keskuslukko meni myös lakkoon.

      Merkillisiä nämä autot.

      E34 518i Jet Black (ex)
      E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
      E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
      E38 M52B28 Oxfordgrün

      Comment

      • Kv1984
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2013
        • 584
        • Jyväskylä

        #4
        No niin. Tämmöisiä havaintoja taas:

        - Mankka saa virran suoraan akulta, joten se toimii vaikka miten kauan kunhan autossa ei ole virrat päällä. Mutta:
        - Mankka, pyyhkijät, pissapoika ja keskuslukko lakkaavat toimimasta aina noin 3 minuutin kuluttua siitä, kun auto on käynnistetty tai virrat on laitettu päälle. Siinä ei ollut eroa, onko auto käynnissä vai ei, saati siinä, ovatko pyyhkijät ja mankka yhtä aikaa päällä vai ei. Ja myöskin, vaikka auton sammuttaa, mankka ei toimi ainakaan kymmeneen minuuttiin sen jälkeen, kun se kerran on mennyt oikoseen auton käydessä / virran ollessa päällä.

        Laitteet alkaa taas toimia, kun auto on saanut olla rauhassa puolisen tuntia.

        Mikä tämä homma oikein on? Joku lämmön vaikutuksesta tapahtuva oikosulku siellä on, mutta missä?

        E34 518i Jet Black (ex)
        E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
        E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
        E38 M52B28 Oxfordgrün

        Comment

        • -Sipe-
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 416
          • Tampere.

          #5
          Kannattaa alottaa päävirtasulakkeen vaihdolla. Oma e34 518i oireili samalla tavalla. Osa maksaa alle euron, eli ei voi pahasti metsään mennä. Usein näissä se murtuu ja laitteet alkaa sekoilemaan ja toimii satunnaisesti.

          Sijaitsee akun pluskaapelissa moottoritilassa. 60a luiskasulake, pulteilla kiinni. Motonetissä nimellä diesel-sulake 60a, maksaa 90 senttiä 2 kpl

          M62B44 E32 740iM -macaoblau V8 + S3.64 =sigpic
          E36 PANDEM - M50B28+HX40

          +muut vartin hommat

          Ex. Läjäpäin e34&e32, e36 ja pari e39

          Comment

          • Kv1984
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2013
            • 584
            • Jyväskylä

            #6
            Kiitos vinkistä. Käynkin het huomenna ostamassa nuo päävirtasulakkeet.

            Olisko tyhmälle aloittelijalle vielä rautalankaohjetta miten nuo vaihdetaan? Sen verran tiedän että ensin akun miinuskenkä irti.

            E34 518i Jet Black (ex)
            E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
            E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
            E38 M52B28 Oxfordgrün

            Comment

            • Micce///M
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2008
              • 3552
              • Hämeenlinna

              #7
              Originally posted by Kv1984 View Post
              Tähän mennessä on tullut ehdotuksia, että ohjainboksi olisi seonnut, tai sitten kyseessä on jokin releongelma. Toinen kaveri sanoi että ei tuon ikäisessä autossa edes ole mitään boksia joka ohjaisi pyyhkijöiden + pissapojan toimintaa, ja toinen taas sanoi että kylläpäs on. Kumpaa tässä nyt pitäisi uskoa :think
              Ei pitäisi olla 518i:ssa varsinaista LKM-ohjainboksia. Vaan sen toiminnot hoidettu releillä, FAQ osiosta löytyy kaikille selitys ja sijainti.

              Päävirtasulaketta itsekkin ensimmäisenä epäilisin, tosin kuulostaa oireet ehkä hiukan liian johdonmukaisilta. Mutta halpa keino lähteä vikaa selvittämään.

              Comment

              • Kv1984
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2013
                • 584
                • Jyväskylä

                #8
                Ilmeisesti se oli päävirtasulake. Kävin aamulla ostamassa Motonetistä pari kappaletta sulakkeita, ja kun aukaisin sulakeboksin, sieltä tuli melkoinen ylläri vastaan. Vanha sulake oli kahdesta kohtaa murtunut ja se perhana jopa katkesi, kun ruuvasin ekaa pulttia irti.

                Siihen sitten vaan uutta tilalle ja auto käyntiin ja nyt toimii
                (ainakin toistaiseksi, koputan puuta)

                Kiitos neuvoista!

                E34 518i Jet Black (ex)
                E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                E38 M52B28 Oxfordgrün

                Comment

                • janihannula
                  BTCF Member
                  • Jun 2006
                  • 740
                  • https://t.me/pump_upp

                  #9
                  vähän sivuuttaen samaa ongelmaa, eli keskuslukko pamahtelee välillä kiinni ja auki kuinka sattuu kun kääntää avaimella oven lukkopesästä. Ja kun laittaa virrat 2 asentoon niin pamahtaa lukkoon samantien. Eli kun virtaa menee vähäkin enemmän jonnekkin niin lukitus oireilee. Uusitte molemmat pääsulakkeet takapenkin alta uusilla sulakerasioilla ja sulakkeilla. Takaluukun johtosarja korjattu, mutta nyt alkaa neuvot loppua. Onko jotain muuta paikkaa zekattavana? Autona 535 -88.
                  https://t.me/pump_upp

                  Comment

                  • waudeville
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 2089
                    • Nokia

                    #10
                    Originally posted by janihannula View Post
                    vähän sivuuttaen samaa ongelmaa, eli keskuslukko pamahtelee välillä kiinni ja auki kuinka sattuu kun kääntää avaimella oven lukkopesästä. Ja kun laittaa virrat 2 asentoon niin pamahtaa lukkoon samantien. Eli kun virtaa menee vähäkin enemmän jonnekkin niin lukitus oireilee. Uusitte molemmat pääsulakkeet takapenkin alta uusilla sulakerasioilla ja sulakkeilla. Takaluukun johtosarja korjattu, mutta nyt alkaa neuvot loppua. Onko jotain muuta paikkaa zekattavana? Autona 535 -88.
                    e34 540ia -94 Batmobile
                    candy-king

                    ex: e32 735i -89
                    e34 525i -89

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎