Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 525 tds syöttöpumpun ajoitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fucq
    BTCF Member
    • Jun 2013
    • 76
    • Tampere

    BMW 525 tds syöttöpumpun ajoitus

    Elikkä tänään koitin laitella auton käyntiin ja vissiin auto ei ole ajoitettu? jos ymmärsin oikein. Auto rupee nakuttaa sikana ku yritän laittaa käyntii. Minulle kerrottiin että heittokellolla voi katsoo sen oikeen asennon. Pumppu on siis huolettu. Paljonko heittokellon viisarin pitäisi näyttää että olisi ajoitettuna. kiitos etukäteen
    Nyt: E61 535d M-Sport -09

    ex:
    E34 525 TDS -94
    E91 320d -06
    E60 530d -05
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 924
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    Jos tuollanen vika tullut yhtäkkiä niin jako voi olla hypännyt kuluneen ketjun vuoksi. Pumppu toki voi olla myös pielessä jostain syystä. Jos nakuttaa niin ajoitus on liian aikaisella. Katso onko pumpun asento lohkoon hahloisa keskellä vai missä. ( pumpun rungossa liikehahlot kiinnitysmutterien alla). Ei pitäis nakuttaa jos pumpun asento on lähellä keskikohtaa ( mikäli jako ei siis ole hypännyt). Pumpun yläreunaa siirrettäessä kohti venttiilikoppaa menee aikaisemmalle ja toiseen suuntaan myöhäisemmälle. Pumppu kiinni kolmella pultilla ja sitten jos paljon joutuu säätämään niin suutiputkia voi joutua löysäämään säädön ajaksi.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • fucq
      BTCF Member
      • Jun 2013
      • 76
      • Tampere

      #3
      Originally posted by ockelbo4500 View Post
      Jos tuollanen vika tullut yhtäkkiä niin jako voi olla hypännyt kuluneen ketjun vuoksi. Pumppu toki voi olla myös pielessä jostain syystä. Jos nakuttaa niin ajoitus on liian aikaisella. Katso onko pumpun asento lohkoon hahloisa keskellä vai missä. ( pumpun rungossa liikehahlot kiinnitysmutterien alla). Ei pitäis nakuttaa jos pumpun asento on lähellä keskikohtaa ( mikäli jako ei siis ole hypännyt). Pumpun yläreunaa siirrettäessä kohti venttiilikoppaa menee aikaisemmalle ja toiseen suuntaan myöhäisemmälle. Pumppu kiinni kolmella pultilla ja sitten jos paljon joutuu säätämään niin suutiputkia voi joutua löysäämään säädön ajaksi.
      jees kyllä se ajotus on mikä siellä mättää ajotus on iha vituillaan mutta kiitos kuitenki
      Nyt: E61 535d M-Sport -09

      ex:
      E34 525 TDS -94
      E91 320d -06
      E60 530d -05

      Comment

      • fucq
        BTCF Member
        • Jun 2013
        • 76
        • Tampere

        #4
        vai voisikohan se olla akun takia :think kovasti koittaa startata mut ei mitää tapahdu latasin akun pari tuntii sitten rupes vähän sahailee mut se jäi sit siihen ja taas rupes nakuttaa. Oiskohan akku kuollu? :think
        Nyt: E61 535d M-Sport -09

        ex:
        E34 525 TDS -94
        E91 320d -06
        E60 530d -05

        Comment

        • jjjjanski
          BTCF Member
          • Jul 2013
          • 83
          • Kempele

          #5
          Itse ainakin huomasin pari päivää sitten, kun laturi hajosi ja kun alkoi akusta jännite tippumaan niin starttauksessa kuuluu juurikin vain nopea tempoinen nakutus.
          E39 530da Touring M-Sport -03
          ex. E34 525tds -95

          Comment

          • fucq
            BTCF Member
            • Jun 2013
            • 76
            • Tampere

            #6
            Originally posted by jjjjanski View Post
            Itse ainakin huomasin pari päivää sitten, kun laturi hajosi ja kun alkoi akusta jännite tippumaan niin starttauksessa kuuluu juurikin vain nopea tempoinen nakutus.
            juuri tuota tarkoitinki! mutta laturi mulla on juuri vaihdettu joten tuskin laturi, joten veikkaanpa et akku on sökö no näkeehän sen huomenna sitten että lähteekö käymään vai ei. kun akku on latauksessa tällä hetkelle Kiitos informaatiosta tämä se sitten olikin loppujen lopuks
            Nyt: E61 535d M-Sport -09

            ex:
            E34 525 TDS -94
            E91 320d -06
            E60 530d -05

            Comment

            • harry s morgan
              Bimmer Rookie
              • May 2004
              • 131
              • Kalajoki

              #7
              Meidän perheessä on kans ongelmia syöttöpumpun kanssa.
              No, kelläpä ei olisi...
              Oma 325tds:ä käynnistyy todella hyvin kylmänä, tosin joutuu hehkuttaan kaksi kertaa, eli osa hehkuista ei varmaan pelaa kuten pitäisi.

              Kun kone on ajettu lämpimäksi, joutuu sahaamaan melkeinpä hävettävän pitkään käyntiin, eli mitä lämpimäpi kone sen huonommin käynnistyy.

              Aluksi ajattelin, että vika on varmaan vuotava syöttöpumppu, kun se kerran tiputtaa jonkun verran alleen ja foorumia lueskeltuani vikavaihtoehdot senkun lisääntyivät, eli suodatinjalan o-renkaat, siirtopumppu yms.

              Asiaa pohdittuani, huono käynnistyvyys ei mielestäni voi millään johtua diesel-vuodosta koska auto lähtee kylmänä käyntiin hyvin, jolloin autolla on ollut mahdollisuus vuotaa dieseliä koko yön yli. Vaihdoin syöttöpumpun päällimmäisen kannen tiivisteenkin koska se selvästi vuoti, tosin pumppu vuotaa vieläkin jostain koska kusee alleen.

              Olen myös kokeillut kääntää virrat pois/päälle useita kertoja ennen käynnistystä, moottorin ollessa lämmin, mutta kyseinen toimenpide ei vaikuta millään lailla. Vika täytyy siis olla jossain muualla (noshitsherlock)

              Seuraavaksi ajatuksena olisi kääntää pumpun ajoitusta, kun näytti vielä olevan varaa kääntää. Eli olisiko se sitten se ketju venähtänyt sen verran. Jos pumpun kääntökään ei auta niin sitten täytyy alkaa vaihtelemaan noita tiivisteitä.

              Olenko ymmärtänyt oikein, että pumpun ajoitus menee aikaisemmalle kylmäkäynnistyksessä, eli säätyykö se sähköisesti aikaisemmalle lämpötilan mukaan?

              Comment

              • harry s morgan
                Bimmer Rookie
                • May 2004
                • 131
                • Kalajoki

                #8
                jatkoa edelliseen.

                Elikkäs, tänään otin asiaksi kääntää syöttöpumppua aikasemmalle. Otin imusarjan irti, että pääsin samalla näkemään mahdollisia pumpun vuotokohtia. Oli muuten todella yksinkertainen homma. Raapaisin puukolla merkin pumpun kiinnityspintaan, että nään kuinka paljon pumppua tulee käännettyä. Seuraavaksi pumpun kolme kiinnitysmutteria sopivasti auki ja pumpun kääntö aikaisemmalle eli pumpun kantta moottorilohkoon päin ja mutterit kiinni. Imusarja paikoilleen ja testaamaan. Vaikutus oli toivotunlainen, eli auto lähtee huomattavasti paremmin käyntiin. Tuli myös samalla tutkittua pumppua mahdollisten vuotojen kannalta, mutta en saanut selvää oliko vuotanut ja mistä.

                Comment

                • Heikki.Niemi
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1180
                  • Kalajoki-Bemareiden mekka

                  #9
                  Mulla on ainaki auttanu pumpun kääntö huomattavasti käyntiin lähtöön.Nyt lähtee kylmänä käyntiin heti ens pommista.Jonku verran oli sitä ongelmaa että meinas humpata tyhjäkäyntiä mutta samalla ku vaihoin pumpun kannentiivisteen ja johtosarjan o-renkaan niin siirsin pumpun välikantta hienosäätövasaralla pikkusen nii loppu se humpaaminenki..ja pikkusen alko tuleen savuaki enemmän putkesta.
                  520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                  525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                  525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                  Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                  Ex-320i E30 m20b20 -86
                  Ex-318i E30 m20b20 -87
                  Ex-320i E30 m20b20-83

                  Comment

                  • fucq
                    BTCF Member
                    • Jun 2013
                    • 76
                    • Tampere

                    #10
                    itsellä oli toi ajotus vain mutta myin auton sillä meni lopullinen hermo mutta uusi omistaja sai sen käyntiin kuitenkin kun ajoitti ja vissii kannen vaihto ku kävi kierokset niin ylhäällä en tiie sitten saiko fixattuu ei oo ainakaan kuulunu enään
                    E: Vaihdoin itse ekaksi yläkannen niin kas kumma kaikki rupes vuotamaan ainakin minulla niin vaihdoin sitten kokopumpun mikä oli justiinsa huollettu
                    Nyt: E61 535d M-Sport -09

                    ex:
                    E34 525 TDS -94
                    E91 320d -06
                    E60 530d -05

                    Comment

                    • samsa87
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2014
                      • 46
                      • Lahti

                      #11
                      E. Siirsin kysymyksen oikealle alueelle.
                      Last edited by samsa87; 25-08-2014, 17:10.
                      Aristo -93, BMW 525tds touring -98, Granvia -95, Omega MV6 -95

                      Comment

                      • Simo e39
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2011
                        • 83
                        • Finland

                        #12
                        Säätö heittokellolla

                        Voisiko joku vääntää rautalangasta miten tuo syöttöpumppu säädetään heittokellolla?

                        Pumpun päästä irroitetaan se M8 pultti siitä kolme kulmaisesta mutterista ja siihen liitetään heittokello ja nollataan se silloin kun 1 sylinteri on yläkuolon kohdassa, sen jälkeenkö pyöritetään konetta käsin ja katsotaan mihin heittokellon luku nousee vai mitenkä :think

                        Vai onko vaan helpompi säätää tuon ns. perstuntumalla, eli jos laittas tuon pumpun hahlojen keskelle, ja jos nakuttaa niin kääntää pumppua myötä päivään (katsottuna takaa eteen päin), ja jos savuttaa liikaa niin sitten toiseen suuntaan?

                        Itsellä siis on tallin pöydällä korjattu ja säädetty pumppu mikä pitäisi vaihtaa vuotavan pumpun tilalle. Ja autona on tosin E39, mutta sama M51 tuo pata taitaa noilta osin olla.

                        Comment

                        • MPV
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 1193
                          • Muhos

                          #13
                          Originally posted by Simo e39 View Post
                          Voisiko joku vääntää rautalangasta miten tuo syöttöpumppu säädetään heittokellolla?

                          Pumpun päästä irroitetaan se M8 pultti siitä kolme kulmaisesta mutterista ja siihen liitetään heittokello ja nollataan se silloin kun 1 sylinteri on yläkuolon kohdassa, sen jälkeenkö pyöritetään konetta käsin ja katsotaan mihin heittokellon luku nousee vai mitenkä :think
                          Vapaasti Suomennettuna tästä ohjeesta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=46490
                          Tuon mukaan olen ainakin ite säätänyt.

                          - pyöritä moottori sellaiseen asentoon, että öljyn täyttökorkista katottuna ykkösen nokat osoittaa ylöspäin, eli ykkösessä on puristustahti menossa.
                          -laita mittari paikoilleen ruiskupumppuun ja laita siihen noin 2mm esijännitystä
                          -ota sieltä startin alta se tulppa pois ja laita vauhtipyörän ajoitustappi paikoilleen.
                          - pyöritä konetta varovati myötäpäiviään, kunnes heittokello on alimmaisessa lukemassaan. Nollaa heittokello tässä kohti.
                          -Jatka kääntäen moottoria, kunnes ajoitustappi osuu vauhtipyörän koloonsa. Nyt moottori on oikeassa asennossa säätö varten.
                          -Huolto-ohjeen mukaan yli 20tkm ajettuihin käännetään pumppua niin että lukema heittokellolla 0,90mm +/-0,02mm
                          -Kun pumppu on saatu kohdalleen, niin tarkistus aloittamalla prosessi alusta.

                          Comment

                          • Simo e39
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2011
                            • 83
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by MPV View Post
                            Vapaasti Suomennettuna tästä ohjeesta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=46490
                            Tuon mukaan olen ainakin ite säätänyt.

                            - pyöritä moottori sellaiseen asentoon, että öljyn täyttökorkista katottuna ykkösen nokat osoittaa ylöspäin, eli ykkösessä on puristustahti menossa.
                            -laita mittari paikoilleen ruiskupumppuun ja laita siihen noin 2mm esijännitystä
                            -ota sieltä startin alta se tulppa pois ja laita vauhtipyörän ajoitustappi paikoilleen.
                            - pyöritä konetta varovati myötäpäiviään, kunnes heittokello on alimmaisessa lukemassaan. Nollaa heittokello tässä kohti.
                            -Jatka kääntäen moottoria, kunnes ajoitustappi osuu vauhtipyörän koloonsa. Nyt moottori on oikeassa asennossa säätö varten.
                            -Huolto-ohjeen mukaan yli 20tkm ajettuihin käännetään pumppua niin että lukema heittokellolla 0,90mm +/-0,02mm
                            -Kun pumppu on saatu kohdalleen, niin tarkistus aloittamalla prosessi alusta.
                            Kiitos erittäin paljon, täytyy rueta tekemään tuo adapteri heittokellolle ja tilata ulosvedin sekä lukitus tappi.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎