Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Sytytys pätkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soprano
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 198

    E34 Sytytys pätkii

    Arvoisa lukija, älä laita linkkiä E34 nykimisviat tms.

    E34 525i 24v 91-
    Elikkä vika on tällainen.

    Aamulla töihin mentäessä auto käynnistyi normaalisti, jatkoin ajoa noin 15 km jonka jälkeen hitaassa vauhdissa 30 km/h matalilla kierroksilla n.700-2000 kun painoi kaasua, niin auto rupesin ikäänkuin pätkimään/nykimään ihan kuin ei olisi käynyt kaikilla pytyillä ja (pakoputkesta) kuului pamauksia.
    Tekee saman myös kylmänä!

    Vaihdoin myöhemmin tulpat, venttiilikopan välistä oli vuotanu tulpanreikään oljyä, ajattelin että vika oli tällä toimenpiteellä korjattu. Eipä ollut!
    Käynnistyy edelleen normaalisti.Käynti myös on hieman seilaavaa +- 100 rpm
    ja liikkeellelähdössä rupeaa nykymään kun kiihdyttää ja jos painaa isommalla vaihteella matalilla kierroksilla kaasun pohjaan, niin rupee putkessa paukkumaan. Myös voimistunut bensan haju tulee. Eli olettaisin että nyt jotain sytytyspuolen juttua tässä haetaan, Kampiakselin asentotunnistimen johdon pää tuntui hieman irtonaiselta eli ihan ku olisi 5 vaille poikki, mutta tosin vaan tunnustelemalla koitin, en ottanut irti asti. Eli olisko vika mahdollisesti siinä ? -kampiakselin asentotunnistimessa?
    Se menee sit....
  • Soprano
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 198

    #2
    Puolat myös katottu, lähes jokaisessa halkeama, joissakin suurempi ja joissain pienempi.

    Infrapunamittarilla katoin myös jokaisen pytyn pakopuolen kohdalta että paljonko alkukäyrä lämpiää. Tulipeltiä lähin oleva pytty näytti n. 130 c, muiden ollessa n.180. Eli siinä huomasin eroavaisuuden.

    Olisko sittenkin puolavika ja nimenomaan kyseisen pytyn kohdalta ? Vai suutin ?
    Ja onko kenelläkään tietoa miten pahasti halkeama vaikuttaa ?
    Se menee sit....

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by Soprano View Post
      Puolat myös katottu, lähes jokaisessa halkeama, joissakin suurempi ja joissain pienempi.

      Infrapunamittarilla katoin myös jokaisen pytyn pakopuolen kohdalta että paljonko alkukäyrä lämpiää. Tulipeltiä lähin oleva pytty näytti n. 130 c, muiden ollessa n.180. Eli siinä huomasin eroavaisuuden.

      Olisko sittenkin puolavika ja nimenomaan kyseisen pytyn kohdalta ? Vai suutin ?
      Ja onko kenelläkään tietoa miten pahasti halkeama vaikuttaa ?
      Puolahan on helppo vaihtaa toiseen sylinteriin niin sillä näkee äkkiä onko vika puolassa. Jos puola on rikki pitäisi viankin siirtyä.

      Yleensähän jos nuo ovat halki ovat ehtoo puolella ja voivat pimentyä koska vain.

      Comment

      • Soprano
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 198

        #4
        Kävin hakemassa biltemasta testauslaitteen.
        (sytytyspuolan testeri). Näytti että 1 puola antaisi heikompilaatuista kipinää/ jättäisi väliin. Kuitenkin 4 laittaisin vaihtoon jos hyvä pitäisi saada, oli pieniä heittoja muissakin. Mutta 2 vaikutti toimivan priimasti vaikka halkeamia niissäkin.

        Käyn maanantaina hakemassa uuden puolan, katsotaan miten käy.
        Se menee sit....

        Comment

        • Soprano
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 198

          #5
          Noniin. Kävin hakemassa uuden puolan ja uusin venakopan tiivisteen samalla.
          Ihmettelin kun se mun toteama "Rikkinäinen" ei ollutkaan rikkinäinen. Vaan se oli rikki jonka olin todennut priimakuntoiseksi. Ehkäpä tuo bilteman mittaustyökalu on hieman tulkinnanvarainen...

          Mutta kuntoon se tuli puolan vaihdolla. Tosin hieman niitä sai eestaas vaihella.
          Mutta niinkun siinä bilteman testaustyökalun käyttö-ohjeessa sanotaan että vika ei välttämättä ilmene tyhjäkäynnillä, vaan saattaa vaatia rasitusta... jne
          Bensa jokatapauksessa haisi myös tyhjäkäynnillä, joten kyllä kai se vika sillon pitäisi näkyä.
          Ehkä jollain hienommalla mittarilla sitten vastaava vika näkyypi paremmin ?
          Vika saattoi myös olla käyttäjässä
          Se menee sit....

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎