Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lukko/keskuslukko ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eddduuuu
    • Feb 2025

    Lukko/keskuslukko ongelmaa

    Tuli just omaan pihaan itselle uusi -89 kolmenelonen M50 tekniikalla. Kysyisin täältä sen verran apua että kuskin puolen ovi ei aukea avaimesta, mutta lukkoon saa. Keskulukitus ei myöskään suostu avaamaan kuskin ovea, vaan täytyy apparin paikalta availla, eikä keskuslukitus reagoi kuskin oven lukkoon. Kiitos jo etukäteen!

    Edit! Vielä sen verran, että ovet ei ole alkuperäiset korille, vaan eri autosta.
    Last edited by Guest; 27-12-2013, 21:30. Reason: Lisää infoo
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    #2
    Tuo kuljettajan oven toiminta kuulostaa siltä, että saattaa olla lukitusmoottorin(vai servon?) tanko irti itse kahvasta (josta sitten taas menee tanko eteenpäin itse lukkohakaan).

    Tangon kohtalon voi selvittää yksinkertaisesti. Ovi auki, ja oven takareunassa, lukkohaan yläpuolella on sellainen ovaalin muotoinen kumitulppa.
    Varovasti kampeaa kumitulpan irti, niin taskulampulla näkee alhaalta tulevan servomoottorin tangon, ja paikan, johon sen tulisi kiinnittyä.

    Kun tanko on irti, voi mekanismi toimia juuri kuvaamallasi tavalla, tanko ylös tullessaan painaa oven lukkoon, mutta alaspäin tanko pääsee liikkumaan vapaasti.

    Tangon yläpäässä on "koukku" joka tulee ovenkahvan yhteydessä olevan mekanismin tankoon kiinni. Tässä tangossa on reikä, ja rei`ässä muovinen pusla, joka sovittaa rei`än koon sopivaksi tuolle koukulle.
    Mikäli pusla on rikkoutunut tai irronnut, voi koukku irrota mekanismista.

    Vian korjaaminen vaatiikin sitten ensin ovipahvin irroituksen.
    - Keskuslukituksen nupikka irti ovipahvin yläosasta, ruuvaamalla vastapäivään.
    - Oven sisäkahvan syventeessä pieni muovitulppa, alta paljastuu ristipääruuvi.
    - Peiliensäätökytkin varovasti ruuvarilla kampeamalla pois kolostaan, näkyy toinen ruuvi
    - Jos hifi-järjestelmä, tulee peilikolmioissa olevat diskanttikaiuttimet irrottaa
    - Nyt vaan korikoukku tai puukko käteen, ja varovasti etenee ovipahvien reunoja, työkalu tökkää aina ovipahvia pitäviin muovinastoihin, vääntö, ulospäin, ja irtoavat. Älä revi pahvia nurkasta, voit rikkoa itse ovipahvissa olevia kiinnikkeitä,
    - Jos pahvin päätyy irroittamaan, hanki uudet muoviklipsit valmiiksi! Vanhat todennäköisesti rikkoutuvat.



    Osa 2 : 51411973500

    -Varmista, että kuljettajan oven ikkunalasi yläasennossaan, kiinni.
    -Ovipahvin irroituksen jälkeen irroitetaan ovenkahvaa ympäröivä koristelista.
    Tämä tapahtuu em. ovaalitulpalla peitetyn rei`än kautta.
    Näet rei`ästä metallitangon, jonka pää on teitettu kohti auton sisätilaa. Paina tankoa ruuvimeisselillä kohti oven etuosaa, tämä irroittaa koristeosan kahvan ympärillä, ja paljastaa kahvaosaa kiinnipitävän ruuvin, sekä lukkopatruunen ympärillä mutterin.
    Ennen ruuvin avaamista katso oven sisäpuolelta, jos ruuvissa on mutteri oven sisäpuolella, jos on, ruuvaa mutteri irti ensin.
    - Etsi ja avaa kolme lukitussalpaa kiinnipitävää ruuvia, kaksi näkyy ovipahvin takana, torx - kannalla, ja kolmas on oven tiivistelistan "leveän kohdan" alla piilossa, samalla tasolla, kun kaksi muuta. Taita tiiviste sormin pois tieltä, ja irroita ruuvi.
    - Oven sisäpuolelta, etsi taaimmainen ikkunan liukukisko, ja nosta sormin sen alaosasta ikkunaa suojaavaa materiaalia ylös noin 10cm matkalta, tämä paljastaa torx- ruuvin, joka pitää liukukiskoa paikallaan. Liukukisko on ylhäältä vaan hahlossa, joten ruuvin irroitettuasi voit vetää listaa alaspäin, jolloin se vapautuu yläosastaan.
    -Irroita oven sisäkahvan kaapelia pitävä klipsi ovesta vetämällä
    -Nyt voit ottaa koko lukitusmekanismin ulos. Kun olet saanut lukitusmekanismin alas, näet sille tulevat sähköliittimet, nämä irti, ja paketti on käsissä.

    Mikäli päädyt suorittamaan työn, puhdista lukituksen osat huolellisesti kaikesta liasta, ja voitele liikkuvat osat ja lukkopatruuna sitkastetulla öljyllä. Näin lukkomekanismi toimii ongelmitta pitkään.
    Omasta upotin kaikki servomoottoria lukuunottamatta ultraäänipesuriin, lopputulos oli erittäin kuraista vettä, ja puhtaita osia.
    Last edited by Klasu-; 27-12-2013, 21:33.

    Comment

    • Guest's Avatar

      #3
      Originally posted by Klasu- View Post
      Tuo kuljettajan oven toiminta kuulostaa siltä, että saattaa olla lukitusmoottorin(vai servon?) tanko irti itse kahvasta (josta sitten taas menee tanko eteenpäin itse lukkohakaan).

      Tangon kohtalon voi selvittää yksinkertaisesti. Ovi auki, ja oven takareunassa, lukkohaan yläpuolella on sellainen ovaalin muotoinen kumitulppa.
      Varovasti kampeaa kumitulpan irti, niin taskulampulla näkee alhaalta tulevan servomoottorin tangon, ja paikan, johon sen tulisi kiinnittyä.

      Kun tanko on irti, voi mekanismi toimia juuri kuvaamallasi tavalla, tanko ylös tullessaan painaa oven lukkoon, mutta alaspäin tanko pääsee liikkumaan vapaasti.

      Tangon yläpäässä on "koukku" joka tulee ovenkahvan yhteydessä olevan mekanismin tankoon kiinni. Tässä tangossa on reikä, ja rei`ässä muovinen pusla, joka sovittaa rei`än koon sopivaksi tuolle koukulle.
      Mikäli pusla on rikkoutunut tai irronnut, voi koukku irrota mekanismista.

      Vian korjaaminen vaatiikin sitten ensin ovipahvin irroituksen.
      - Keskuslukituksen nupikka irti ovipahvin yläosasta, ruuvaamalla vastapäivään.
      - Oven sisäkahvan syventeessä pieni muovitulppa, alta paljastuu ristipääruuvi.
      - Peiliensäätökytkin varovasti ruuvarilla kampeamalla pois kolostaan, näkyy toinen ruuvi
      - Jos hifi-järjestelmä, tulee peilikolmioissa olevat diskanttikaiuttimet irrottaa
      - Nyt vaan korikoukku tai puukko käteen, ja varovasti etenee ovipahvien reunoja, työkalu tökkää aina ovipahvia pitäviin muovinastoihin, vääntö, ulospäin, ja irtoavat. Älä revi pahvia nurkasta, voit rikkoa itse ovipahvissa olevia kiinnikkeitä,
      - Jos pahvin päätyy irroittamaan, hanki uudet muoviklipsit valmiiksi! Vanhat todennäköisesti rikkoutuvat.



      Osa 2 : 51411973500

      -Varmista, että kuljettajan oven ikkunalasi yläasennossaan, kiinni.
      -Ovipahvin irroituksen jälkeen irroitetaan ovenkahvaa ympäröivä koristelista.
      Tämä tapahtuu em. ovaalitulpalla peitetyn rei`än kautta.
      Näet rei`ästä metallitangon, jonka pää on teitettu kohti auton sisätilaa. Paina tankoa ruuvimeisselillä kohti oven etuosaa, tämä irroittaa koristeosan kahvan ympärillä, ja paljastaa kahvaosaa kiinnipitävän ruuvin, sekä lukkopatruunen ympärillä mutterin.
      Ennen ruuvin avaamista katso oven sisäpuolelta, jos ruuvissa on mutteri oven sisäpuolella, jos on, ruuvaa mutteri irti ensin.
      - Etsi ja avaa kolme lukitussalpaa kiinnipitävää ruuvia, kaksi näkyy ovipahvin takana, torx - kannalla, ja kolmas on oven tiivistelistan "leveän kohdan" alla piilossa, samalla tasolla, kun kaksi muuta. Taita tiiviste sormin pois tieltä, ja irroita ruuvi.
      - Oven sisäpuolelta, etsi taaimmainen ikkunan liukukisko, ja nosta sormin sen alaosasta ikkunaa suojaavaa materiaalia ylös noin 10cm matkalta, tämä paljastaa torx- ruuvin, joka pitää liukukiskoa paikallaan. Liukukisko on ylhäältä vaan hahlossa, joten ruuvin irroitettuasi voit vetää listaa alaspäin, jolloin se vapautuu yläosastaan.
      -Irroita oven sisäkahvan kaapelia pitävä klipsi ovesta vetämällä
      -Nyt voit ottaa koko lukitusmekanismin ulos. Kun olet saanut lukitusmekanismin alas, näet sille tulevat sähköliittimet, nämä irti, ja paketti on käsissä.

      Mikäli päädyt suorittamaan työn, puhdista lukituksen osat huolellisesti kaikesta liasta, ja voitele liikkuvat osat ja lukkopatruuna sitkastetulla öljyllä. Näin lukkomekanismi toimii ongelmitta pitkään.
      Omasta upotin kaikki servomoottoria lukuunottamatta ultraäänipesuriin, lopputulos oli erittäin kuraista vettä, ja puhtaita osia.
      En parempaa vastausta olisi voinut odottaa! Huomenna heti katsomaan onko häikkä siinä tangossa. Kiitos!

      Comment

      • Lyyjyne
        BTCF Member
        • Dec 2013
        • 181
        • Finland

        #4
        Itellä oli samanlainen ongelma. Mikrokytkin siellä oli rikki.
        E34 M51 Touring käyttöauto
        (Ex: 6x E34 - 3x E39 - 1x E36 - 1x E46

        Comment

        • Guest's Avatar

          #5
          Originally posted by Lyyjyne View Post
          Itellä oli samanlainen ongelma. Mikrokytkin siellä oli rikki.
          Viitsisitkö laittaa osanumeron, ja vähän ohjetta miten tuo vaihdetaan?

          Comment

          • Lyyjyne
            BTCF Member
            • Dec 2013
            • 181
            • Finland

            #6
            Originally posted by Eddduuuu View Post
            Viitsisitkö laittaa osanumeron, ja vähän ohjetta miten tuo vaihdetaan?
            Pajalla korjasivat. Sen voi kokeilla laittamalla pienen metallipalan sitä vasten (oven ja rungon välissä, rungossa kiinni) ja painaa sitä sisään, pitäs huomata sisätilan valojen avulla onko ongelma tämä. Kysy vaikka Laakkoselta osanro ja helppo tommonen pitäs olla vaihtaa.

            Jos sisätilan valot sammuu normaalisti katso onko vastakappale ovessa samassa kohtaa ja oikein. Jos meinaan ei original ovet.
            E34 M51 Touring käyttöauto
            (Ex: 6x E34 - 3x E39 - 1x E36 - 1x E46

            Comment

            • HeiSy
              BTCF Member
              • Oct 2009
              • 260
              • Suomi

              #7
              Osaako joku sanoa mikä neuvoksi? Kun keskuslukko teki sellasen tempun että kaupassa käytyäni en saanukka enää ovia auki, paitsi sitten appparin oven sai sillai avausohjeella manuaalisesti.

              ja nyt on sitten tilanne se että ovet on jostain syystä myös takalukossa, eli ei saa lukkoja auki edes nupista vetämällä

              Ja keskuslukko ei kummastakaan ovesta eikä takaluukusta pidä ääntäkään.

              Lisähuomiona vielä se että eilisestä lähtien sähköset etusivuikkunat päätti myös lopettaa yhteistyön, eli liikkuvat normaalisti muuten edestakasin. Mutta jäävät n. 2cm auki aina

              Comment

              • HeiSy
                BTCF Member
                • Oct 2009
                • 260
                • Suomi

                #8
                Pistäkääs ny vaikka privalla taikka tänne neuvoo mistä rupeen selvittää asiaa!? Takaluukun johtosarjan katoin eikä mitään vikaa ollu siellä :think

                Comment

                • KarkkainenL
                  Aluevastaava
                  • Sep 2013
                  • 767
                  • Tampere

                  #9
                  Eikös pääsulakkeen "kuluminen" tai hapettuminen aiheuta kaikenlaista jännää sähkövikaa? :think Ja se pääsulake tais löytyä akun vierestä.
                  Vikakoodinluku INPA ja VagCom Tampere

                  E28 520ia M30B35 Turbo 520hp 740nm

                  EX E36 320iA -98
                  EX E39 520i -01
                  EX E34 525 Tds -95

                  Comment

                  • HeiSy
                    BTCF Member
                    • Oct 2009
                    • 260
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by Läbä View Post
                    Eikös pääsulakkeen "kuluminen" tai hapettuminen aiheuta kaikenlaista jännää sähkövikaa? :think Ja se pääsulake tais löytyä akun vierestä.
                    Se tuli katottua heti ekana, ja ihan hyvältä näyttäis. Kun jokin aika sitten vaihdoin sinne uuden.

                    Olisin erittäin kiitollinen jos joku osaisi sano mistä pitäs asiaan tulla selkoa! On meinaa hiukan turha auto tollasena

                    Comment

                    • jake2710
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 828

                      #11
                      ovien lukkojen sulake

                      edit. jaa kyse olikin E34, no veikataan tota...
                      Last edited by jake2710; 07-05-2014, 18:31.

                      Comment

                      • HeiSy
                        BTCF Member
                        • Oct 2009
                        • 260
                        • Suomi

                        #12
                        Sähkölasit rupes toimimaan, ku penkin alta vaihdoin yhen palaneen sulakkeen. Mutta keskuslukko vieläki pimeenä. Tekee sellasen ihme tempun et jos käyttää akunkengän irti ja laittaa takasin ja sitten yrittää apparin ovesta lukkoja auki. Niin kerran naksahtaa ja yrittää aueta, sen jälkeen on koko ajan mykkä.

                        mitä niissä mustissa laatikoissa on sisällä jotka on takapenkin alla sulakkeiden vieressä?

                        Comment

                        • HeiSy
                          BTCF Member
                          • Oct 2009
                          • 260
                          • Suomi

                          #13
                          Eikö kukaan oikeesti viitti vaivautua/ osaa sanoa mistä kannattais seuraavaks ruveta kattelee?

                          Comment

                          • Muppe
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 1866
                            • Östermyra

                            #14
                            Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
                            Sähkölasit rupes toimimaan, ku penkin alta vaihdoin yhen palaneen sulakkeen. Mutta keskuslukko vieläki pimeenä. Tekee sellasen ihme tempun et jos käyttää akunkengän irti ja laittaa takasin ja sitten yrittää apparin ovesta lukkoja auki. Niin kerran naksahtaa ja yrittää aueta, sen jälkeen on koko ajan mykkä.

                            mitä niissä mustissa laatikoissa on sisällä jotka on takapenkin alla sulakkeiden vieressä?
                            Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
                            Eikö kukaan oikeesti viitti vaivautua/ osaa sanoa mistä kannattais seuraavaks ruveta kattelee?
                            Mustat laatikot(RM ja GM)-> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=147490

                            Yksiselitteistä ratkaisua ei noihin ongelmiin ole olemassa, vaan saattaa vika löytyä eripaikoista tapauksesta riippuen.
                            E61 530dA M-Sport
                            E39 520iA Touring

                            ex. E34 525iA
                            ex. E34 535iA
                            ex. E34 520i
                            ex. E34 520i
                            ex. E36 320i

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              #15
                              Lisää ropleemaa

                              Mikä vois olla kun keskuslukitus ei pelitä? Kun avaa oven niin sisävalot ei syty. Kuitenkin kun on ikkunat auki ja takapenkki irti niin kuuluu releen naksahdus kun yrittää laittaa oven lukkoon muttei kuitenkaan tapahdu yhtään mitään.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎