Announcement

Collapse
No announcement yet.

540i ei starttaa kuin satunnaisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MGT
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 360
    • Mynämäki-

    540i ei starttaa kuin satunnaisesti

    Tuli idea kokeilla xenoneita pitkiin kun niitä on näihin e39:n muutkin laittaneet.

    Hommasin h7/d2s sarjan ilman releitä tai konkkia ja asensin paikoilleen.
    Ilmeni samat ongelmat kuin muilla täällä kirjoittaneille, eli mittarivalot vilkkuu sisävalot syttyy ja ovet ei mene lukkoon ekalla yrityksellä.

    Hiukan selvittelyä ja löysi kondensaattorijohdot joiden piti "irroittaa" xenonit vikailmoitusjärjestelmästä.

    Näillä tuli samat ongelmat jälleen esille ja uudelleen selaamaan nettiä, niin ilmeni että tarvitsee tehdä omat relesarjat.

    Relesarjoitus tuli tehtyä kahdella releellä ja ohjausvirran otin pitkien johdoista. eikun kokeilemaan ja releet vain pärisivät mittarivalot vilkkuivat eikä pitkät syttyneet. Sitten laittoi vielä ne kondensaattorijohdot väliin releen herätepiiriin, eli pitkien johtoihin kiinni niinkuin firmasta josta ostin ne neuvottiin.

    Tämän jälkeen pitkät syttyivät kyllä mutta omia aikojaan ja sammuilivat.

    Se oli viimeinen niitti ja eikun halogeenit takaisin paikoilleen ja ylimääräiset johdot irti.

    Tämän jälkeen ilmeni mystinen ongelma. Auto ei startannut ollenkaan ja parin kerran jälkeen saattoi taas startata kauniisti, mutta nyt ei enää suostu kun ehkä 1:50 kerrasta pyörittämään. Välillä voi pienen pyöräytyksen tehdä mutta ei niin pitkää että käyntiin lähtisi.

    Autoon on vaihdettu Akku, Nokka-akselin anturi ja startti eikä mikään ole muuttanut tilannetta miksikään.

    On herännyt epäillys että tuolla valo ongelmalla on syynä asiaan. Mitä kaikkea tämä valomoduuli ohjaa, kun siellä napsuu sisälläsilloin kun ovia lukitsee/aukoo.


    Apua kaivataan ja auto on 99vm 540farkku. ja näissähän on se automaatti käynnistys.
  • MGT
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 360
    • Mynämäki-

    #2
    Eli sen verran on edistytty tutkimuksissa, että sulakkeet ovat ehjiä.

    Testerillä kun tarkasteli niin moottorissa ja automaatissa ei vikakoodeja.
    Mittaristo herjasi valomoduulin sisäistä vikaa ja silloin kun auton sai käymään tuli valomoduuliin vikakoodi moottorin öljyntason anturista.

    Tuli tutkittua tätä öljyntason anturia ja sieltähän oli kaksi- kolmestajohdosta poikki, ei muuta ku kolvattavilla jatkoilla johdot yhteen ja katsomaan mitä tapahtuu.

    Auto ei edelleenkään lähtenyt käymään, mittaristoon tuli uusi herja: Can kommunikointi
    Valomoduulista mittaristo ei ennää herjannut. Tosin moottoritilastakaan ei enää virratpäällä tullut sitä normaalia ininää ja mittaristossa paloi varoitusvarot himmeänä sekä lämpöviisari nousi punaiselle.

    Otin tämän jälkeen öljyntasonanturista liittimen irti jonka jälkeen tilanne palautui siihen mitstä lähdettiin liikkeelle, eli:
    Moottoritila inisi normaalisti
    Mittaristo herjaa valomoduulin sisäistä vikaa
    kun auto suostuu jossainkohtaa starttaamaan niin valomoduuliin tulee öljyntasonanturin vikakoodi.
    Ainoa ero on siinä että kun liitin on irti tulee moottorin ohjainlaitteelle vikakoodi: imusarjan jäähdytys.

    Silloin kun auto hetkellisesti starttaa eli ei kuitenkaan kerkeä kaynnistymään tulee mittaristoon teksti engine failsafe prog



    EDIT: Taas tul hiuka testailtua ja tuo tuntui auttavan kun otti dme:stä liittimet irti ja laittoi takaisin kiinni, mutta silti jäi tekemään sitä ettei aina startannut. Kun jäi taas siihen vaiheeseen ettei startannu niin tuli irroitettua dme:n vieressä oleva sininen rele ja naputeltu sitä iskarintolppaan ni taas käynnistyi ja vaikutti siltä kun auto ei enää suostunu starttaamaam ni naputteli hetken relettä ni taas starttaa..

    Kysymys kuuluu, mikä tuo sininen rele mahtaa olla?? vihreä on dme:n rele ilmeisesti, kun naksahtaa aina virrat kytkettäessä.
    Last edited by MGT; 17-02-2014, 21:17.

    Comment

    • turbopuusti
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 826
      • Helsinki

      #3
      e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

      Comment

      • MGT
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2007
        • 360
        • Mynämäki-

        #4
        Rele vaihdettu, mutta tekee edelleen sitä ettei lähde käymään.

        Oliko näissä joku mikä mittaa akun varaustilaa ja jos varaus alhainen niin ei anna startata?

        Laitto buusterin kiinni niin taas lähti käymään ja varaustila oli 12,02V silloin kun ei startannu.

        Virtalukonpohjakin on epäillyttänyt, mutta moottorinohjainlaite saa kyllä tiedon milloin koitetaan startata ainakin testerin mukaan. Tuleekos tuon dme releen ohjaus virtalukolta vai miltä, kun oireen ollessa päällä ei sinne ohjainlaitteelle pääse testerillä.


        Hansikaslokeron takaa oli palanut 50A:n sulake, mutta tuskin tähän vaikuttaa.
        Toinen ilmiö minkä huomasin, kun virrat oli päällä ja naputti kampiakselin asentotunnistimeen pärähti aina myös bensapumppi ja mittarin viisari heilahti.

        Mitä kautta tuo starttaustieto näissä autoissa kulkee?
        Last edited by MGT; 02-03-2014, 18:05.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎