Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 alustan puslista...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    e39 alustan puslista...

    Kävin tänään tarkastuttamassa alusta puslat ja iskarit oikein viimeisen päälle katsastus konttorilla, kun pientä kolahtelua on ollut havaittavissa näillä pohjoisen huonosti hoidetuilla teillä. Inssin kaa yhdessä väänneltin ja venyteltiin joka paikka lävitse... Eli pikkasen tarkemmin kuin katsastus vaatii... Autossa tehtaan S227A- sport alusta , takana ilmajouset ja tasonsäätö.

    Tulos: edessä oikealla alatukivarren ulommainen nivel aivan aavistuksen väljä, tuskin huomaa. Edessä oikealla raidetangon sisemmässä nivelessä aavistus väljää. Reaktiotangon sisemmät puslat antoi hiukan periksi molemmilla puolilla-> ripustus liikkui väännettäessä, ei oikeen osannut sanoa onko nuo väljät vai ei.. Kullemma uusissa Audeissa liikku paljon enemmän?

    Itse havaittua:
    -Takapään vas. narinahela "narisee".
    -Auton käytös motarilla suuremmissa nopeuksissa ja sivutuulessa "epämääräistä".

    Iskaritestin tulos: Etupää 61%/62, Takapää 55%/54%.. (Kesällä maahantuontikatsastuksessa takapää oli 30%, liekö pakkanen parantanu?)

    Rektio tuloksiin....

    -Reaktiotankojen puslat tilattu.
    -oik. alatukivarsi tilattu.
    -oik raidetangon sis. nivel tilattu.
    -Takapään molemmat "narinahelat" tilattu.

    Kysynkin mielipiteitä, onko aihellista vaiko nihilismiä uusia noita tässä vaiheessa? Iskarit on myös uusinta listalla, vaikka inssi väitti noita ehjiksi. Itse en ole oikeen vakuuttunut niinen toiminnasta, varsinkaan suuremmissa nopeuksissa...
    Last edited by Samppasika; 27-01-2005, 21:57.
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Onko se joskus ollut maantienopeuksissa vakaa ajettava juuri samoilla renkailla?

    Vaihdoin nimittäin alle joulukuussa GY Ultra Grip 500-talvirenkaat, joista oli hyvät kokemukset edellisestä E39:sistäni. Nyt laitoin alle tuuman kookaammat halkaisijassaan ja auton käytöksestä tuli maantiellä sietämätöntä. Suunta ei pysy hetkeäkään. Olen kokeillut paineita 2,2-3,0 bar, mutta yläpäässä pito heikkenee huomattavasti ja alapäässä kiemurtelu pahenee.

    Niin että talvirenkailla ajaessa alustan arviointi voi olla vaikeaa..
    ---

    Comment

    • Rapamaha
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 683
      • -

      #3
      Millos pidetään se paikallinen hiace koeajomiitinki?

      Mulla sai ne apurungon kumit myös vaihtotuomion... :(

      Comment

      • konejotti
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 45

        #4
        Jos kolisee,niin tietenkin kolinat pois eli on aiheellista.Ja nuo tiet on tosiaankin todella anuksesta suurin osa Oulun seudulla.Mutta kun menee riittävän ylös pohjoiseen,tilanne muuttuu.Rovaniemen ja Pellon rajalta ylöspäin Ylläkselle saakka oli tie aivan uskomattoman tasainen tuossa kun viikko takaperin siellä ajeltiin.

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2979
          • Uusimaa

          #5
          nari nari

          Sorry, mikä on ns narinahela takana, mitä maksaa vaihtotyö merkkiliikkeessä?

          T:nimin takapää narisee ja duunikaverit nauraa nurkan takana
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • loyal
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 1478
            • Vantaa

            #6
            Mulla kans narisee niin perkeleesti toi takapää,
            mutta luulin sen johtuvan madallusarjasta. En laittanut mitään kumia
            jousien yläpäähän ja olen kuullut että kierroksen verran jotain "puutarhaletkua" kannattaa sinne laittaa.
            Tarkoitatko narinahelalla juuri tuota jousien yläpäähän
            tulevaa kumia??

            Mun mielipide on se, että uutta osaa kehiin vaan, jos rahaa on.

            Comment

            • Rapamaha
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 683
              • -

              #7
              Originally posted by loyal
              mutta luulin sen johtuvan madallusarjasta
              Vähän öff-töpikkiä, mutta mitäs palikkaa laitoit sinne alustaan ja miten käytös muuttui?

              Comment

              • loyal
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 1478
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by Rapamaha
                Vähän öff-töpikkiä, mutta mitäs palikkaa laitoit sinne alustaan ja miten käytös muuttui?
                Cobran jousisarjan 30/20 ja ihan gabrielin norm iskarit..
                Matalampi, ihan suht hyvä ajaa, mutta isommissa vaihdeissa, ei todellakaan mikään huippu.

                Comment

                • Samppasika
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 769
                  • Kempele

                  #9
                  No nii... Pääsee viimein kirjottelemaan uudella näppäimistöllä.. Entinen sai viime yönä pitkän huikan Captain Morgania ja lopetti yhteistyön....

                  Tapi: Jonkin verran käytös parani, kun vaihdettiin nuo Apurungon kumit. Käytös oli epämääräistä myös kaksilla eri kesärenkailla 15" ja 17".. Nelipyöräsuuntausta en ole vielä tehnyt, kun halusin saada ensin kaikki paskat osat selville/vaihdettua, ettei tarvi moneen kertaan suunnata..

                  Rapamaha: Millon se miitti passais? Minkähän verran lähistöllä ois kiinnostunutta "Hiaceporukkaa"? Ihanko vain koeajomiittiä, vaiko jotain muutakin toimintaa? Saunaa, olutta, makkaraa;-) Pitäiskö laittaa tuonne tapahtumiin ehdotusta moisesta?

                  Loyal, Jaki: Se ns. narinahela on "ball joint" nimellä noissa ETK kuvissa... Vaihdon hinta ei tiedossa. KL- varaosassa 37€ + lukkorengas 1,5€..Vaihdan luultavasti itse... http://www.realoem.com/bmw/showparts...acb5e70cef2145

                  ps. PRKL... Just huomasin että ois nuo osat ollu aika paljon halvempia (n.-80€) motonetissä, kuin KL- varaosassa. Liekö laatueroja alustan osissa noiden liikkeiden välillä?
                  Last edited by Samppasika; 28-01-2005, 16:46.
                  Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                  E61 530d M-sport -08
                  E39 528i Touring -97

                  Yhteydenotot: [email protected] !!

                  Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2979
                    • Uusimaa

                    #10
                    narinat veks

                    Kävin eilen viemässä auton Olariin komennolla kaikki narinat ja löysät pois.
                    Vasempi takanarinahela vaihdettiin. Muuta ei havaittu, eli ei myöskään vaihdettu.
                    Osa n 80 eur, työ, olisiko ollut 70.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • Samppasika
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 769
                      • Kempele

                      #11
                      Nyt on etupää kondiksessa.
                      -Molemmat reaktiotangon (tension strut) puslat vaihdettu. Oli lähes ympäri asti halki!!
                      -Oikea alatukivarsi vaihdettu. Hiukan väljää ulommassa pallonivelessä= tuskin huomaa.
                      -Oikean puoleisen raidetangon sisempi nivel vaihdettu. Oli näköjään vielä ihan kunnossa, mutta vaihdoin kun tuli sekin tilattua....

                      Motarilla sitten pikku testiajolla havaitsin, että autohan kulkee ihan suoraan Eli epämääräinen käytös oli poistunut. Ja Jurvakaisella vastasivat kyselyyni noiden kumien vaikutuksesta ja kulumisesta, ettei ne miksikään mee... Joopatijoo... Raidetangon pääkin tuli kierrettyä niin lähelle oikeaa kohtaa, että ratti on täysin suorassa, joten pyörien suuntaus saa odottaa iskarien vaihtoa.

                      Aikaa osien vaihtoon meni n. 3-4 tuntia ja välillä käytiin syömässä... Apuvälineinä itsetehty spesiaali ulosvetäjä, jolla puslat saa vaihdettua irroittamatta reaktiotankoa pyörän navan päästä.
                      Huomenna sitten vielä narinahelat vaihtoon, niin loppuu sekin narina...
                      Sitten kun sais ne uudet iskarit alle ja nelipyöräsuuntauksen tehtyä, niin jokohan tuo vastais ajoltaan uutta?

                      EDIT: Nyt hieman pitemmän ajelun jälkeen voin todeta, että kolinat ovat poistuneet keulasta. Myös hienoinen tärinä jarrutettaessa kevyesti on häivinnyt Nyt pitää sitten koittaa saada tuo ulompien ovitiivisteiden kitinä vielä loppumaan...

                      PS. Ja kaikki puslat ja tukivarrethan kannattaa kiristää lopullisesti vasta koko auton paino päällä, jolloin ne tulevat oikeaan asentoon, eikä venytykseen/väännätykseen! Luulisi tällä tavoin kestävän hiukan paremmin..
                      Last edited by Samppasika; 08-02-2005, 20:16.
                      Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                      E61 530d M-sport -08
                      E39 528i Touring -97

                      Yhteydenotot: [email protected] !!

                      Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7459
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Samppasika
                        -Molemmat reaktiotangon (tension strut) puslat vaihdettu.
                        Onko nämä nyt samat kuin Motonetin luettelon osa:
                        500 E39 Tukitangon helasarja (1/auto, ei V8). . . . . . . . 18-2048 49.00 ???
                        Vihje: Ylläm auttaa etujarrujen ravistukseen


                        Hyvin pientä jarrujen täristystä olen joskus havainnut, ja mietin vain että jos tilaan takapään narinahelan(-t?) niin pitäskö samalla ostaa myös nuo.

                        Entä onko joku vertaillut valmiiksi noita hintoja, eli kannataako paria osaa alkaa tilata postitse Motonetistä/muualta vai ostaako suoraan Oulusta hyllystä jostain? Tarkoitus on toki itse mennä kyseleen hintoja, mutta laiska kun olen niin kysyn ensin täällä.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • mikron
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 2174
                          • Himas

                          #13
                          Narinaheloista

                          Mersussa ainakin narinahelan väljyys vaikuttaa suuntavakavuuteen TODELLA paljon, ja etenkin sivutuuli on myrkkyä. Liekö samanlainen e39:ssä?
                          F11 530dA xDrive M-sport -13
                          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                          Ex: E38 740iA -98
                          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                          Ex: E39 523i -96
                          Ex: E34 520i -89

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎