Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensamittari näytti vain puolet, korjasin ite

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JD
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1194
    • Espoo

    Bensamittari näytti vain puolet, korjasin ite

    Tankki täynnä, mutta mittarin mukaan aina korkeintaan puoliksi täynnä, lisäksi mittari tipahti vauhdilla alas kun ajoi pidemmän pätkän, bensaa silti tankissa.

    Epäily oli, että tankinpuolikkaiden toinen tasoanturi olisi rikki.


    Vasen puoli oli vielä tehtaan sinettiteipillä varustettu joten vuodesta -95 oli avaamatta, siis se auki ja tasoanturi esiin. Bensaletkun lähdössä tankin sisäpuolella oleva letku on pikaliittimellä kiinni joten sen irrottamalla koko mötikkä lähtee helposti ulos.

    Arvaus meni kerralla oikein, anturin säätövastusta pitkin menevä kohon varsi pääsi heilumaan ja vastuspinta menetti kosketuksen kontaktiliuskoihin.
    Syynä oli näiden kosketusliuskojen jumittuminen ala-asentoonsa, taivutin liuskoihin lisää jousivoimaa ja nyt ne liikkui herkästi 5mm joka riittää tuohon varren välykseen hyvin.
    Yleismittarilla varmistus, että vastus muuttuu tasaisesti ja pätkimättä koko alueen läpi.

    Paketti kasaan ja nyt mittari kipusi näyttämään 60 litraa, olikin kuulemma vasta 4 vuotta mennyt puolikkaalla näytöllä...

    Helppoa ja halpaa kun vähän viittii itse vilkaista ;-)
    Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
    https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #2
    Ai ai, menit sitte ilman rahankäyttöä korjaamaan vian, etkä tukenut merkkiorganisaation huolto- ja varaosaosastoa. Nyt jäi BMW Suomelta ainakin 200,- saamatta

    Asiasta toiseen, onkos tuossa vielä sellainen perinteinen potentiometri rakenne, jossa laahain kulkee vastuslanka-anturin kierrettyä johdinpintaa pitkin? Vanhemmissa malleissahan tyyppivikana joskus oli kyseisen vastusvyyhden lankojen poikkihankaantuminen laahaimen kohdalta, useinmiten about puolitankillisen kohdalta.
    Last edited by Havis; 24-02-2014, 11:46.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • JD
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1194
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Havis View Post
      Ai ai, menit sitte ilman rahankäyttöä korjaamaan vian, etkä tukenut merkkiorganisaation huolto- ja varaosaosastoa. Nyt jäi BMW Suomelta ainakin 200,- saamatta

      Asiasta toiseen, onkos tuossa vielä sellainen perinteinen potentiometri rakenne, jossa laahain kulkee vastuslanka-anturin kierrettyä johdinpintaa pitkin? Vanhemmissa malleissahan tyyppivikana joskus oli kyseisen vastusvyyhden lankojen poikkihankaantuminen laahaimen kohdalta, useinmiten about puolitankillisen kohdalta.
      Näin kävi :-)

      Sinänsä perinteinen, että se vastuslanka on piirilevyyn syövytetty edestakas kulkeva folio, sitä pitkin laahain kulkee ja vastus muuttuu mitä pidemmälle pääsee lähtöpisteestä, toinen laahain taisi mennä toista pintaa pitkin.
      Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
      https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

      Comment

      • Eläin
        Newbiemmer
        • Aug 2013
        • 14
        • HKI

        #4
        Tämähän oli hyvä vinkki, itselläni bensamittari käyttäytyy melko oudosti tankin ollessa loppua kohden, olenkin ajatellut että jotain tämän suuntaista vikaa siellä on oltava. Pitääpä tsekata nämä tasoanturit.
        e39 528 Touring -98

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by JD View Post
          Sinänsä perinteinen, että se vastuslanka on piirilevyyn syövytetty edestakas kulkeva folio, sitä pitkin laahain kulkee ja vastus muuttuu mitä pidemmälle pääsee lähtöpisteestä, toinen laahain taisi mennä toista pintaa pitkin.
          Eikös tuossakin rakenteessa ole se teoreettinen vikamahdollisuus, että jos laahaimen virittää painamaan piirikortin pintaa liian voimakkaasti, laahain hankaa piirilevyn pinnan puhki, josta ei sitten jonkin ajan päästä enää synny johtavaa kontaktia.

          Tosin tuonkin saa varmaan fiksattua niin, että kääntää sitä laahaimen vastinosaa piirilevyn pinnan kulumattomalle osalle (edellyttäen tietty että sitä 'kulumatonta' pintaa on riittävästi ja laahaimessa varaa vääntää se uuteen paikkaan)

          Muistatko oliko tuossa sinun tapauksessa laahauspinnassa silminähtävää kuluma uran alkua?
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • JD
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1194
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Havis View Post
            Eikös tuossakin rakenteessa ole se teoreettinen vikamahdollisuus, että jos laahaimen virittää painamaan piirikortin pintaa liian voimakkaasti, laahain hankaa piirilevyn pinnan puhki, josta ei sitten jonkin ajan päästä enää synny johtavaa kontaktia.

            Tosin tuonkin saa varmaan fiksattua niin, että kääntää sitä laahaimen vastinosaa piirilevyn pinnan kulumattomalle osalle (edellyttäen tietty että sitä 'kulumatonta' pintaa on riittävästi ja laahaimessa varaa vääntää se uuteen paikkaan)

            Muistatko oliko tuossa sinun tapauksessa laahauspinnassa silminähtävää kuluma uran alkua?
            Laahaimet on niin heikot kupariliuskat ettei niillä saa kulutusvoimaa vaikka taivuttelee + taivutusvara pieni. Sivusuunnassa siirtely ei onnistu. Ja tekohengityshän tämä on jolla ne anturit saa käytettyä ihan loppuun puolilopun sijasta ;-)
            Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
            https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎