Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i: Korkea HC-arvo joutokäynnillä + savuttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JesseJames523
    Newbiemmer
    • Feb 2014
    • 13
    • Helsinki

    E39 523i: Korkea HC-arvo joutokäynnillä + savuttaa

    Eli oma e39 523i savuttaa reippaasti vaaleaa savua putkesta. Viikko sitten INPAn kautta ilmeni kaksi vikakoodia, ilmamassamittarille sekä nokka-akselin asentotunnistimelle. MAF:in putsauksen ja nokan tunnistimen vaihdon jälkeen vikakoodeja ei ole enää esiintynyt ja meno on hiukan sujuvampaa. HC-arvo on joutokäynnillä n. 300, ja korotetuilla kierroksilla se lähtee tasaisesti laskemaan.

    Autossa vuoti aikaisemmin vesipumppu, joka on äskettäin vaihdettu uuteen. Syylarinesteet pysyy sisällä, eikä auto päässyt nestekadon takia keittämään kertaakaan. Savussa ei myöskään ole glykolin aromia eikä kone sekoita öljyä syylarinesteeseen/toisinpäin. Turhaa siis varmaan epäillä kansivikaa.
    Katalysaattorin hajotessa olisi varmaan muitakin arvoja korkealla?

    Mitä vaihtoehtoja jää jäljelle oireiden mahdolliseksi aiheuttajaksi? Aiheuttaako vuotava venttiilikopan tiiviste tällaista?

    Tehtyä/vaihdettua 2kk sisään:
    -metallilaippainen vesipumppu
    -imuilman haitariputki
    -ilmamassamittarin puhdistus
    -nokka-akselin asentotunnistin
    -huolto (öljyt+suod., ilmansuod., tulpat)
    -useita savutestejä ja vikakoodien lukuja INPAlla

    Toivottavasti selviäis tämä teidän foorumillaisten avulla..!
  • Retze
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 422
    • Keski-Suomi

    #2
    Ilmavuotoo etsimään. Yks aiheuttaja on just venakopan tiiviste. Kannattaa uusia myös ne pienet kumit venakopan mutterien alle.
    Kokeile ensin avata öljykorkki tyhjäkäynnillä. Vaikuttaako tyhjäkäyntiin siten että huononee. Jos imuvuotoa, avaamisella ei vaikutusta tyhjäkäyntiin.
    nyk. jalkapelillä
    ex BMW 320i

    Comment

    • Zetz
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 3232
      • Joensuu

      #3
      -Lamda
      -Väärät tulpat/ liian iso kärkiväli (ei sytytä kunnolla)
      -Imuvuoto jossakin, startpilottia suihkuttelemaan konehuoneeseen.
      -Puolan ja tulpan välinen kumi huono/ vettä tai öljyä tulpankoloissa ja iskee kipinää minne sattuu
      -Katti sökö

      siinäpä muutama villi veikkaus
      puh/txt/whatsapp: 0452673541
      näillä mennään talvella:
      e39 523ia arctic silver
      e87 116i Japanrot
      ja näillä kesällä:
      e30 328i *Rot m50b28

      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
      ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

      Comment

      • MikkoÄr
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 170
        • Nokia

        #4
        Itsellä täysin tyhjä katalysaattori aiheutti ainoastaan korkean HC-arvon (juuri tuota suuruusluokkaa), kaikki muu tulikin sitten uusittua ensin, kun ei heti uskonut että pönttö on tyhjä. Nopeasti vasaralla kun koputteli, niin ei (kas kummaa) helissytkään. Vaan rojut olikin jo varmaan poistuneet edellisen takapöntön mukana sulattoon.

        Eli kannattaa tarkistaa, mieluiten ihan putkeen kurkaten mikä on siellä tilanne.
        2ZR-FXE

        Comment

        • JesseJames523
          Newbiemmer
          • Feb 2014
          • 13
          • Helsinki

          #5
          Tuota öljykorkin irroitusta kokeiltu, ja eipä tainnutkaan vaikuttaa tyhjäkäyntiin millään tavalla...
          Tulpat vaihdoin NGK:n BR6EK tulppiin joita Autodata suositteli ja suht tuoreet ovat joten en usko ainakaan niiden kärkivälin olevan liian suuri. Lambdalta ei siis ole enää tullut vikakoodeja puhdistuksen jälkeen.

          Pitänee siis tänään perehtyä imuvuotojen ja katin ihmeellisiin ulottuvuuksiin. Molemmat kohteet on kuitenkin päällisin puolin tarkastettu, ilmeisesti ei tarpeeksi hyvin. Katti nimenomaan ei kolissut viime tarkastuksen yhteydessä. Venakopan tiivistekin odottaa kaupan hyllyllä ostajaansa, jospa sitä vielä tällä viikolla kerkeäisi vaihtamaan sen. Otan uudet savutestit sitten kun mahdollisuus tulee, ja päivitän arvot tänne.

          Kiitoksia jo tulleista vastauksista!

          Comment

          • Retze
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 422
            • Keski-Suomi

            #6
            Kannattaa kattoo ne huohottimen letkut inusarjan alla ja imusarjan kumitulpat sen takapäässä myös.
            nyk. jalkapelillä
            ex BMW 320i

            Comment

            • JesseJames523
              Newbiemmer
              • Feb 2014
              • 13
              • Helsinki

              #7
              Nyt eteni johonkin suuntaan.. Katselin eilen tulpat läpi ettei siellä vaan nyt sitten öljy aiheuttais sytytyskatkoksia, eipä uineet öljyssä ja ajattelin sitten että kerran kun on auki niin mitataan puristukset joka mukista.
              Selvis että 3 & 4 mukeissa on liian alhaiset puristukset. Taitaa pakopuolelta venttiileistä vuotaa ohi eli siksi HC-arvo korkealla...

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by JesseJames523 View Post
                Nyt eteni johonkin suuntaan.. Katselin eilen tulpat läpi ettei siellä vaan nyt sitten öljy aiheuttais sytytyskatkoksia, eipä uineet öljyssä ja ajattelin sitten että kerran kun on auki niin mitataan puristukset joka mukista.
                Selvis että 3 & 4 mukeissa on liian alhaiset puristukset. Taitaa pakopuolelta venttiileistä vuotaa ohi eli siksi HC-arvo korkealla...

                Pistä tulpat takaisin, käynnistä ja aja moottori lämpimäksi. Tee uusi mittaus aloittaen siitä kolmospytystä, jonka jälkeen nelonen ja katso ovatko puristukset samat ko.pytyissä kuin ensimmäisellä mittauskerralla?
                (Siellä ei varmasti vikaa ole venttiileissä=savutus?)

                Comment

                • JesseJames523
                  Newbiemmer
                  • Feb 2014
                  • 13
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Pistä tulpat takaisin, käynnistä ja aja moottori lämpimäksi. Tee uusi mittaus aloittaen siitä kolmospytystä, jonka jälkeen nelonen ja katso ovatko puristukset samat ko.pytyissä kuin ensimmäisellä mittauskerralla?
                  (Siellä ei varmasti vikaa ole venttiileissä=savutus?)
                  Kone oli käyttölämmin mittaushetkellä... Missä sitten mahtaisi olla vika jos ei venttiileissä? Pääseekö puristuspaineet männänrenkaiden ohi?

                  Comment

                  • zeneg
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 1238
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by JesseJames523 View Post
                    Kone oli käyttölämmin mittaushetkellä... Missä sitten mahtaisi olla vika jos ei venttiileissä? Pääseekö puristuspaineet männänrenkaiden ohi?
                    Hemi puhuu nostimien ylitäyttimestä, mikä tapahtuu kun puristusmittausta suoritetaan kyseisiin moottoreihin noviisina. Eli käytännössä mittaa sylinterit 1-2ja tämän jälkeen käynnistä moottori ja käytä hetken aikaa=useamman minuutin. sitten mittaat sylinterit 3-4. Toista sama pytyille 5-6.

                    Comment

                    • JesseJames523
                      Newbiemmer
                      • Feb 2014
                      • 13
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by zeneg View Post
                      Hemi puhuu nostimien ylitäyttimestä, mikä tapahtuu kun puristusmittausta suoritetaan kyseisiin moottoreihin noviisina. Eli käytännössä mittaa sylinterit 1-2ja tämän jälkeen käynnistä moottori ja käytä hetken aikaa=useamman minuutin. sitten mittaat sylinterit 3-4. Toista sama pytyille 5-6.
                      Jaahas, hyvä tietää että edellämainittua on mahdollista tapahtua puristuksia mittaillessa. Lähipäivinä uutta mittausta uusilla kikoilla, ja sen jälkeen tulokset tänne.

                      Comment

                      • JesseJames523
                        Newbiemmer
                        • Feb 2014
                        • 13
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by zeneg View Post
                        Hemi puhuu nostimien ylitäyttimestä, mikä tapahtuu kun puristusmittausta suoritetaan kyseisiin moottoreihin noviisina. Eli käytännössä mittaa sylinterit 1-2ja tämän jälkeen käynnistä moottori ja käytä hetken aikaa=useamman minuutin. sitten mittaat sylinterit 3-4. Toista sama pytyille 5-6.
                        Jaahas, hyvä tietää että edellämainittua on mahdollista tapahtua puristuksia mittaillessa. Lähipäivinä uutta mittausta uusilla kikoilla, ja sen jälkeen tulokset tänne.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎