Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 520ia -97 M52 pätkii/tehoton.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • montrealblau
    Newbiemmer
    • Sep 2013
    • 14
    • Helsinki

    E39 520ia -97 M52 pätkii/tehoton.

    Tere

    Luin käyntihäiriöthreadin tuossa läpi, mutta en oikein täysin vastaavaa vikaa löytänyt tekstin seasta.

    Moottori on siis M52 150hv ja automaattivaihteistolla

    Auto käynnistyy normaalisti ja aina kuin palmun alta, mutta:

    Vian kuvaus tyhjäkäynnillä:

    Tyhjäkäynnillä epämääräisin väliajoin ikään kuin katkoo sytytystä. Ilmenee pieninä nytkähtelyinä, käy kuitenkin tasaisesti tyhjäkäyntiä. Tästä tilanteesta kun painaa nopeasti kaasua (park / neutral päällä), niin kone tuntuu tärisevän hieman alakerroksilla, tyhjäkäynniltä 2000 kierrokseen asti, jonka jälkeen kone käy tasaisesti ja ottaa kierroksia kunnolla. Tyhjäkäynniltä kaasutettaessa vika on jatkuva. Mikäli kaasua pumppaa kovemmilla kierroksilla, niin käynti on tasaista. Mikäli kaasua painaa hellästi ja lisää tasaisesti, ei tunnu minkäänlaista tärinää.

    Ajossa:
    Hiemankin kovemmin kaasuttaessa ja liikkelle lähdettäessä kone tuntuu tukehtuvan ja on todella tehoton ja ikään kuin pätkii tehoa samalla tavalla, kuin luistonesto olisi pelissä mukana. Tehoa tuntuu tulevan vasta n.3000 kierroksen jälkeen jolloin tehot tuntuvat olevan tallessa. Aika-ajoin kone kuitenkin on myös tällä ylemmällä kierrosalueella todella tehoton?? esim moottoritiellä ohitustilanteessa välillä tuntuu kuin olisi 50% tehosta kateissa? Moottoritiellä joskus sport-asennossa kone kiertää tappiin ja vaihtaa isomman, jonka jälkeen palaa taas pienempään vaihteeseen koska teho ei yksinkertaisesti riitä.

    Kaupunkiajossa vika on todella mukava, kun ylämäkeen valoista lähtiessä koneesta tuntuisi puuttuvan suuri osa tehosta ja laatikko pykältää väkisin pienempää pesään kun tärisevämoottori (tuntuu kuin kävisi vajaana) ei jaksa vetää.

    Vika tuntuu olevan toisaikainen, välillä tuntuisi toimivan normaalisti ja välillä vika on jatkuvasti päällä.

    Tehdyt korjaukset:

    Vaihdoin rikkinäisen haitariputken (ilmamäärämittarin jälkeinen) juuri uuteen, tällä ei ollut juurikaan vaikutusta.

    Kaapissa odottaa uusi kampiakselin asentotunnistin ja tulppia olin jo hakemassa......

    Osaako joku suoralta kädeltä sanoa, mikä tässä MÄTTÄÄ


    Kiitos jo etukäteen!!
    Last edited by montrealblau; 08-03-2014, 19:38.
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16390
    • Leppävirta

    #2
    Koputtele katalysaattoria että heliseekö. Vois olla rojut irti ja katti tukossa. Sillon ahdistaa menoa kunnolla.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E32 Diamantscwharz 750iL '94

    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • Hammerhood
      Bimmer Rookie
      • Nov 2013
      • 102
      • Suomi

      #3
      Lue vikakoodit?
      Ja tosiaan jos auto ei jaksa kiertää rajoittimelle niin katin kunto syyniin myös kuten jo yllä arveltiin

      Comment

      • Will_E39
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 920
        • Seinäjoki

        #4
        Se on joko katti tai bensapumppu.
        e39 520ia-96

        Comment

        • montrealblau
          Newbiemmer
          • Sep 2013
          • 14
          • Helsinki

          #5
          Korjaukseksi......Auto kyllä kiertää rajottimelle, mutta tehottomuus vaivaa aika-ajoin. Tuntuu kuin kone kävisi vajana.. Välillä toimii aivan normaalisti ja välillä taas on todella tehoton ja katkoo sytytystä ns. rykii, varsinkin tasakaasulla. Tehottomuuden yhteydessä kone tuntuu tärisevän aikalailla.

          Comment

          • Madduli
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 395
            • -

            #6
            Nokka-akselin asentotunnistin? Itellä lähti nätisti käyntiin, viallisuuden huomas ajossa. Alakierroksilta puuttu vetoa huomattavasti. Aina kun lähti kiihdyttämään vähän reippaammin tiputti laatikko pienemmälle. Nyt osan vaihdon jälkeen kulutuskin tippunu 3l ja paljon mukavampi ajaa. Lähtee nyt myös viellä helpommin käyntiin kuin ennen.

            vikakoodien lukuun
            E46 316 -99
            Ex:
            E39 523iA -98
            E46 316 -99
            E46 318 -99

            Comment

            • montrealblau
              Newbiemmer
              • Sep 2013
              • 14
              • Helsinki

              #7
              Moro! Löyty sivu, missä on aivan samankaltainen vika!



              Näkyykö tuo nokka-akselin asentotunnistimen häiriö, jos käyn lukemassa auton vikakoodit?

              Tänä aamuna taas kun käynnistin auton, lähti kuin palmun alta, mutta kun laski tyhjäkäynnille niin alkoi pätkiminen, ihan kuin kävis viidellä! moottoritiellä pätkisi taas kun painoin hiemankin kaasua (esim rekan ohitus), tämä loppuu kun päästää kaasusta ja painaa uudelleen..
              Last edited by montrealblau; 11-03-2014, 11:00.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by montrealblau View Post
                Osaako joku suoralta kädeltä sanoa, mikä tässä MÄTTÄÄ
                Ainakin siellä on imuvuoto...kuten näissä kaikissa, mutta sen lisäksi myös kampiakselin ja/tai nokan asentutunnistin voi olla tiensä päässä(ei ihan välttämättä näy vielä vikakoodina, mutta kannattaa lukaista).

                Comment

                • Madduli
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 395
                  • -

                  #9
                  jep, ei aina anna koodia, itellä antoi. Koita ottaa ilmanmassamittarin piuha irti kun auto on käynnissä? Muuttuuko käynti? Jos muuttuu=kunnossa, jos ei=rikki.
                  E46 316 -99
                  Ex:
                  E39 523iA -98
                  E46 316 -99
                  E46 318 -99

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by montrealblau View Post
                    Tere

                    Luin käyntihäiriöthreadin tuossa läpi, mutta en oikein täysin vastaavaa vikaa löytänyt tekstin seasta.

                    Moottori on siis M52 150hv ja automaattivaihteistolla

                    Auto käynnistyy normaalisti ja aina kuin palmun alta, mutta:

                    Vian kuvaus tyhjäkäynnillä:

                    Tyhjäkäynnillä epämääräisin väliajoin ikään kuin katkoo sytytystä. Ilmenee pieninä nytkähtelyinä, käy kuitenkin tasaisesti tyhjäkäyntiä. Tästä tilanteesta kun painaa nopeasti kaasua (park / neutral päällä), niin kone tuntuu tärisevän hieman alakerroksilla, tyhjäkäynniltä 2000 kierrokseen asti, jonka jälkeen kone käy tasaisesti ja ottaa kierroksia kunnolla. Tyhjäkäynniltä kaasutettaessa vika on jatkuva. Mikäli kaasua pumppaa kovemmilla kierroksilla, niin käynti on tasaista. Mikäli kaasua painaa hellästi ja lisää tasaisesti, ei tunnu minkäänlaista tärinää.

                    Ajossa:
                    Hiemankin kovemmin kaasuttaessa ja liikkelle lähdettäessä kone tuntuu tukehtuvan ja on todella tehoton ja ikään kuin pätkii tehoa samalla tavalla, kuin luistonesto olisi pelissä mukana. Tehoa tuntuu tulevan vasta n.3000 kierroksen jälkeen jolloin tehot tuntuvat olevan tallessa. Aika-ajoin kone kuitenkin on myös tällä ylemmällä kierrosalueella todella tehoton?? esim moottoritiellä ohitustilanteessa välillä tuntuu kuin olisi 50% tehosta kateissa? Moottoritiellä joskus sport-asennossa kone kiertää tappiin ja vaihtaa isomman, jonka jälkeen palaa taas pienempään vaihteeseen koska teho ei yksinkertaisesti riitä.

                    Kaupunkiajossa vika on todella mukava, kun ylämäkeen valoista lähtiessä koneesta tuntuisi puuttuvan suuri osa tehosta ja laatikko pykältää väkisin pienempää pesään kun tärisevämoottori (tuntuu kuin kävisi vajaana) ei jaksa vetää.

                    Vika tuntuu olevan toisaikainen, välillä tuntuisi toimivan normaalisti ja välillä vika on jatkuvasti päällä.

                    Tehdyt korjaukset:

                    Vaihdoin rikkinäisen haitariputken (ilmamäärämittarin jälkeinen) juuri uuteen, tällä ei ollut juurikaan vaikutusta.

                    Kaapissa odottaa uusi kampiakselin asentotunnistin ja tulppia olin jo hakemassa......

                    Osaako joku suoralta kädeltä sanoa, mikä tässä MÄTTÄÄ


                    Kiitos jo etukäteen!!
                    Yksi mahdollinen syy käyntihäiriöihin voisi olla katkokset sytytyspuolella. Nämä taas voi johtua joko karstaisista sytytystulpista (varsinkin jos moottori vie öljyä), tai esim. löystyneistä tulpanhatuista.

                    Tulppien kunnon näkee katsomalla, ja samalla tulpanhattujen kunto tulee tutkittua.

                    Aina vika ei suinkaan ole se kovasti saarnattu imuvuoto, muitakin vikavaihtoehtoja mahtuu maailmaan vaikka jotkut ei sitä tunnu uskovan...
                    Last edited by Havis; 11-03-2014, 16:09.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Näkyykö sytkäkatkokset käyntinopeusmittarissa? Jos mittari dippaa niin kampuran asentoanturi 100% varma diagnoosi.

                      Comment

                      • montrealblau
                        Newbiemmer
                        • Sep 2013
                        • 14
                        • Helsinki

                        #12
                        Ei mun mielestä näy sen suuremmin!

                        Tänään toimi alkumatkan töihin normaalisti, ei pätkimisiä. Moottoritielle kun pääsin annoin kenkää kunnolla ja huomas kun meni jotenkin "vikatilaan" vaihteen vaihdon jälkeen, tehot katos ja alko nykiminen. Nykiminen tasaantu kun vaihto vähän nopeutta ja ajo rauhallisesti.....kummallinen vika. Putsaan tulpat viikonloppuna. Onko tuo kampiakselin anturin vaihto paha homma? takakontissa odottais uus vaihtoa.

                        Comment

                        • Manttu
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2014
                          • 50
                          • parhalahti

                          #13
                          kannattashan ne tulpatkin vaihtaa

                          Comment

                          • montrealblau
                            Newbiemmer
                            • Sep 2013
                            • 14
                            • Helsinki

                            #14
                            Moro!

                            Raporttia:

                            Tulpat vaihdettu. Densothan sielä oli, pikkasen hapettuneet..taitavat olla jotain 100tkm ajetut. Venttilinkopan tiiviste oli falskannu öljyä pahiten syylarin päädyssä olevaan koloon. Suihkasin jokaiseen tulpanhattuun vähäsen WD-40:ä ja laitoin tilalle NGK:n tulpat. Vaihdon jälkeen auto kävi kokoajan viidellä. Koeajon jälkeen avasin viellä jokaisen sytytyspuolan liittimen ja suihkasin vähän samaa CRC litkua jokaiseen liittimeen. AVOT auto kävi täydellisesti, ei tärinöitä ja vetää tasaisesti just niinkun pitää. Liittimet ei näyttäneet yhtään hapettuneilta, mutta ilmeisesti silti niissä oli jonkinlainen kontaktihäiriö.

                            Auto toimi koko päivän täydellisesti, paluumatkalla helsinkiin kuitenkin pätki hetkellisesti samalla tavalla kuin ennen... Täytyy putsata liittimet vielä kerran ja perusteellisesti, niin eiköhän tästä ihan soiva peli taas saada. Samalla vois muitakin liittimiä putstata.

                            Auto on muuten kuin kotonaan tuossa ykköstiellä. E39 kori on tosi hiljainen. Vakkari ja automaatti yhdistelmä on silkkaa parhautta.... Vielä jos olis 3.0dieselmotti niin mukavuus olis maksimoitu

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              #15
                              Originally posted by montrealblau View Post
                              Suihkasin jokaiseen tulpanhattuun vähäsen WD-40:ä ja laitoin tilalle NGK:n tulpat. Vaihdon jälkeen auto kävi kokoajan viidellä. Koeajon jälkeen avasin viellä jokaisen sytytyspuolan liittimen ja suihkasin vähän samaa CRC litkua jokaiseen liittimeen.

                              Täytyy putsata liittimet vielä kerran ja perusteellisesti, niin eiköhän tästä ihan soiva peli taas saada. Samalla vois muitakin liittimiä putstata.
                              Sähköpuolen liittimet kuuluu olla puhtaita ja kuivia. Niihin ei kuulu suihkia mitään voiteluainetta, koska rasva on eriste, eikä näin ollen johda sähköä.

                              Vuotava venttiilikopan tiiviste tulee vaihtaa uuteen kiinnitysmutterien kumiprikkoineen (22kpl) ja jos puolien ja tulppien väliset huput on halkeilleet, niin samalla vaihdat niistäkin vialliset uusiin. Ja yleisenä vinkkinä vielä, että jos auto toimii nyt noinkin hyvin, niin ei kannata enää lähteä puhdistelemaan muita liittimiä, vaan peset esim. bräkleenillä aiemmin suihkimasi voiteluaineet pois kaikista liittimistä.
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎