Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i -96 ilmastointi ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ismo
    Newbiemmer
    • Mar 2014
    • 3
    • Finland

    E39 523i -96 ilmastointi ei toimi

    Osaako kukaan sanoa, että mikä vois olla vialla, kun ilmastointi ei lähde ollenkaan päälle. Virrat kun laittaa päälle, niin normaalia ilmastoinnin testausta ei tule ollenkaan. Ajaessakaan ei pöhise kylmää eikä lämmintä ilmaa. Esimerkiksi "lumihiutale" -napin painallus laskee koneen kierroksia, mutta ei lähde puhaltamaan ilmaan.

    Vika tuli ilmi, kun lähdin ajamaan, auton oltua kaksi päivää tallissa ilman käyttöä.

    Voiko olla kalliskin homma edessä? Itsellä taidot ei riitä suuriin töihin.
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by ismo View Post
    ...Virrat kun laittaa päälle, niin normaalia ilmastoinnin testausta ei tule ollenkaan. Ajaessakaan ei pöhise kylmää eikä lämmintä ilmaa...
    Mitä tarkoittaa 'normaali ilmastoinnin testaus'? Ei E39 tietääkseni tee mitään ilmastoinnin 'testiajoa' virtoja päälle laitettaessa.

    Tarkoittaako 'Ei pöhise' sitä, että puhallin ei toimi? Tällöin kyseessä on mitä todennäköisimmin E39:n tyyppivika, eli vikaantunut siili eli puhallinopeutta säätävä yksikkö.

    Lisätietoa siilin oireista ja vaihto-ohjeet löytyy täältä forumilta moneen kertaan hakusanalla siili.
    Last edited by Havis; 15-03-2014, 19:13.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • ismo
      Newbiemmer
      • Mar 2014
      • 3
      • Finland

      #3
      Puhaltimet eivät toimi, juu. Kyllä omassa bemmissä ainakin ns. "testiajot" virrat päälle laitettaessa tulee.

      Liittykös tuohon siilin vikaan puhaltimen täysi toimimattomuus?
      Last edited by ismo; 15-03-2014, 19:13.

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by ismo View Post
        Puhaltimet eivät toimi, juu. Kyllä omassa bemmissä ainakin ns. "testiajot" virrat päälle laitettaessa tulee.

        Liittykös tuohon siilin vikaan puhaltimen täysi toimimattomuus?
        Sulla on saman ikäluokan E39 kuin minulla, jos se kerran on -96, ja omassa ei mitään testiajoa kyllä koskaan ole ollut, kyse lie jostain muusta ilmiöstä tms.

        Onko autossasi automaatti-ilmastointi, se BMW:n alkuperäinen IHKA?
        Kerrotko tarkemmin mitä tarkotat tuolla ilmiöllä jota testiajoksi sanot?

        Puhaltimet... siis niitä on vaan yks...

        Siilivika voi ilmaantua myös puhalluksen totaalisena puuttumisena tai sittan puhaltimen max puhalluksena vaikka virrat on pois päältä, tai sitten lähes minä muunakin puhallusnopeuteen liittyvänä outoutena.
        Last edited by Havis; 15-03-2014, 19:38.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • ismo
          Newbiemmer
          • Mar 2014
          • 3
          • Finland

          #5
          Silloin, kun ilmastointi vielä toimi, niin virrat päälle laitettaessa ilmastoinnin tehot maksimissa ja puhalsi ilmaa. Kiitos avusta.

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            #6
            Originally posted by ismo View Post
            Silloin, kun ilmastointi vielä toimi, niin virrat päälle laitettaessa ilmastoinnin tehot maksimissa ja puhalsi ilmaa. Kiitos avusta.
            Eli siis aikaisemmin aina kun laitoit virrat päälle puhallus kävi täysillä hetken, ja sen jälkeen palas johonkin väliasentoon? Ei kyllä kuulosta normaalitoiminnolta.

            Yleensä mitä olen asiaa seurannut, ni virtojen kytkemisen jälkeen puhallusnopeus on aluksi n. 3-4 tolpan verran, ehkä noin minutin pari ajan, kunnes kone vähän lämpenee. Sen jälkeen puhallusnopeus nousee tarvittaessa vaikka maksimiin saakka. Ja puhalluslämpöhän on tarpeen mukaan, pakkasella kuumaa ja helteellä jäähdytettyä ilmaa

            Siilin lisäksi voit toki tarkistaa puhaltimeen vaikuttavien sulakkeiden kunnon.

            On näistä toki joskus korkannut itse puhaltimiakin, mutta tuo siili on paljon todennäköisempi (ja paaaljon halvempi) syy vikaan, ja sen vuoksi siitä kannattaa lähteä liikkeelle ensialkuun.
            Last edited by Havis; 15-03-2014, 19:52.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎