Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 syylärin vaihtoa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • öpel
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 253
    • ??????

    E39 syylärin vaihtoa

    Hei

    Bemarini kusee tuolla pihalla jähdytinnesteet alleen. Näyttää siltä, että jäähdyttimen ylävesiletku on kiinni syylärissä jonkin muovihärpäkkeen kautta ja tämä muovihärpäke on nätisti halki.

    Pitääkö koko syyläri uusia?

    Millainen homma syylärin uusiminen on? Onnistuuko ihan "harrastelijalta" kotipihassa vai pitääkö tuota lähteä hinaamaan korjaamolle?
    BMW 523i E39 MY1999
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Onko halkeama letkun puoleisessa pikaliittimessä vai syylärin puoleisessa? Jos se on letkun puoleisessa haet vaan uuden letkun tilalle. Ei se syylärinkään vaihto mikään paha rasti ole tehdä, varsinkaan nyt kun on lämpötila plussalla. Tämä sillä varauksella, että olet joskus ennenkin autoa roplannut.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • BreeZi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 2371
      • Jyväskylä

      #3
      Ja jos et ole, niin kyllähän tuo saadaan siihen vaihdettua.
      - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
      - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
      - E- ja F- sarjan avaimet.
      - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
      - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
      .

      Finmodi oy
      050-3063926
      [email protected]

      Comment

      • öpel
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 253
        • ??????

        #4
        Siis halkeama syylärin puolella.

        Kyllähän nuo työkalut jotenkin pysyy käsissä. Mitä kaikkea siinä pitää irroittaa edestä? Ropelin irroittamiseen minulla ei ole työkaluja ja se on varmasti ihan tun tiukassa kun ei ole ikinä avattu.
        BMW 523i E39 MY1999

        Comment

        • Jaanis
          Bimmer Rookie
          • Feb 2012
          • 50
          • Vanda

          #5
          Täällä on tänään pajatettu juurikin tuota syylari-remppaa eteenpäin.

          Eipä niitä muovipäätyjä voi oikein korjata, itse tilasin ebaysta uuden. Otin samaan pakettiin veispumpun, rahteineen maksoi noin 100 euroa ja osat tulivat viikossa.

          Syylarin irrottaminen menee kutakuinkin näin: (Manuaaliaskilla)

          1) Laske jäähdytysnesteet syylärin propusta pois. Proppu löytyy, kun kurkkaat edestä päin syylärin oikean puoleiseen alareunaan. Proppu ei muistaakseni tule kokonaan pois, mutta vedet tulevat, kun vähän käännän tulppaa.

          2) Irrota viskon propelli, voi olla tiukassa. Kierre on väärän kätinen ja avain 32-millinen. Pitäisi pystyä jotenkin lukitsemaan vesipumpun hihnapyörä, lukitushommassa tosin kannattaa olla varovainen. Hihnapyörä ei ole mitään kestävää materiaalia, se murtuu helposti. Tosin uusi maksaa alle 20 erkkiä.

          Propellin mutteri voi irrota kun pari kertaa täräytät moskalla edestä katsoen oikealle päin. Itse jouduin lämmittämään mutteria, oli lujassa. Lyöntivaiheessa kannattaa katsoa, ettei avain osu ylävesiletkuun (kannattaa ottaa tieltä pois) eikä Vanoksen venttiileihin

          3) Irrota tuulitunneli. Sen kiinnikkeet ovat muistaakseni ihan päälle päin näkyvissä. Vetelet tiivistenauhan yläpuolelta pois ja taisi siinä pari ruuviakin olla? Ennen tuulitunnelin nostoa joudut muistaakseni konttaamaa vähän auton alla. Nesteletkut pitää irrotella tuulitunnelista ja paisuntasäiliökin kannattaa siirtää. Huomaa, että paisarista lähtee ylivuotoletku, joka kulkee syylärin päällä. Sekin pitää irrottaa.

          4) Irrota syyläristä kaikki letkut. Kun olet tämän tehnyt, on syylärin yläpuolella vielä kaksi kiinnikettä. Ne nousevat ihan käsin pois. Sitten vain nostat syylärin pois. Tässä vaiheessa kannattaa pistää tarkasti talteen syylärin mukana nousevat kumiosat. Näit ovat pidekkeet ja värinänvaimentimet.

          Lopuksi vain kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Kiinnikeitä voit joutua vähän modaamaan yms, joten älä heitä vanhaa syyläriä heti pois. Kasatessa kannattaa muistaa, että nämä ovat ilmeisesti aika huonoja ilmaamaan itse itseään joten ilmailutopikkeja kannattaa vähän opiskella.

          Itsellä katkesi remppa tänään siihen, kun yksi värinänvaimennin oli mennyt hukkaan. Täytyy hakea uusi, että pääsee eteenpäin hommissa.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎