Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auttakaa tietämätöntä tukivarsiongelmassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaanis
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 50
    • Vanda

    Auttakaa tietämätöntä tukivarsiongelmassa

    Kävin suikkalakin juttusilla ja insinööri oli sitä mieltä, että "D1 ylätukivarren pallonivel välyksellinen vas. takana". Eli suomennettuna taka-akselin ylätukivarsi pitää vaihtaa. Tarkastaja viisasi minulle myös vaihdettavan palan ja katselin siinä nopeasti, että tukivarsi on näemmä pistettävä uuteen uskoon.

    Nyt tutustuin tukivarsien tarjontaan ja nettitietojen perusteella minusta näyttää, että takana onkin kaksi ylätukivartta? Kävin myös nopeasti konttaamassa auton alla, mutta en nähnyt takana kuin yhden ylätukivarren?

    Mitä tarkastaja siis mahtoi tarkoittaa tuolla? Joka tapauksessa molemmista googlesta löytämissäni ylätukivarsissa palloniveliä oli joka lähtöön. Marssinko takaisin leijonan luolaan ja pyydän lisäämään tekstiin etummainen tai takimmainen -sanasen?

    :think
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    #2
    Originally posted by Jaanis View Post
    Kävin suikkalakin juttusilla ja insinööri oli sitä mieltä, että "D1 ylätukivarren pallonivel välyksellinen vas. takana". Eli suomennettuna taka-akselin ylätukivarsi pitää vaihtaa. Tarkastaja viisasi minulle myös vaihdettavan palan ja katselin siinä nopeasti, että tukivarsi on näemmä pistettävä uuteen uskoon.

    Nyt tutustuin tukivarsien tarjontaan ja nettitietojen perusteella minusta näyttää, että takana onkin kaksi ylätukivartta? Kävin myös nopeasti konttaamassa auton alla, mutta en nähnyt takana kuin yhden ylätukivarren?

    Mitä tarkastaja siis mahtoi tarkoittaa tuolla? Joka tapauksessa molemmista googlesta löytämissäni ylätukivarsissa palloniveliä oli joka lähtöön. Marssinko takaisin leijonan luolaan ja pyydän lisäämään tekstiin etummainen tai takimmainen -sanasen?

    :think
    Kyseessä todennäköisesti takaylätukivarsi, joka on helppo tunnistaa sen muodosta. On muodoltaan hieman bumerangin tyylinen. Kuva alla.



    Toinen vaihtoehto olisi suora ylätukivarsi, joka on lähempänä auton keulaa. (Huomioi, että tämän tukivarren puslapään pultti on epäkesko, eli jos menet siihen koskemaan, auton takapyörän aurauskulma muuttuu)




    Tapauksessasi todennäköisempää on, että ylemmän (takaylätukivarsi) tukivarren pallonivel on entinen. Suora ylätukivarsi kestää yleensä kaikista takapään nivelistä pisimpään.

    Suosittelen ostamaan tukivarret Profiteile.de nettisivulta. Lisäksi suosi vain ja ainoastaan Lemförderiä tukivarsissa. Toinen vaihtoehto on tietysti original-teile. Profiteilen postikulut ovat n. 15€ ja on samalla useimmiten halvin paikka ostaa osia Saksasta.

    Jos päädyt vaihtamaan tukivarret itse, pätee siihen muutamia tärkeitä ohjeita. Kysy lisää, jos aihe kiinnostaa.

    Suosittelen vaihtamaan tukivarret molemmin puolin, sillä kun toinen tukivarsi on entinen, yleensä myös vastakkaisen puolen sama tukivarsi on yhtälailla entinen tai menossa entiseksi. Aivan turhaa lähteä säästämään väärässä paikassa, ellei todisteita toisen tukivarren vaihdosta ole huoltokirjassa tms. Käy samalla myös muut tukivarret läpi välyksien varalta ja vie auto nelipyöräsuuntaukseen. Näin et kuluta renkaita epätasaisesti ja aiheuta kalliita rengaskustannuksia.
    Last edited by Ramzez; 14-04-2014, 14:07.

    Comment

    • Jaanis
      Bimmer Rookie
      • Feb 2012
      • 50
      • Vanda

      #3
      Tattista, tämä tieto jo vähän jelppasikin. Taidan käydä sateen hellittäessä tutkimassa lisää kumman näköistä vartta toivottiin vaihdettavaksi.

      Itse nuo rempat on tullut yleensä hoidettua, uskoisin tämänkin vaihtuvan. Mikäli kyse ei ole aurauksen säätötangosta, niin onkos tuossa jotain muuta kuin ottaa irti ja vaihtaa?

      Takapumput piti kuulemma myös uusia, mutta sen rempan yhteydessähän nämäkin vaihtuu kätevästi.

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Jaanis View Post

        Itse nuo rempat on tullut yleensä hoidettua, uskoisin tämänkin vaihtuvan. Mikäli kyse ei ole aurauksen säätötangosta, niin onkos tuossa jotain muuta kuin ottaa irti ja vaihtaa?
        Riippuu auton varustelusta ja vuosimallista. En ole aivan varma, että onko joissakin E39:ssä toteutettu xenon-valojen säätömoottorin toiminta samalla periaatteella kuin E38:n vanhemmissa malleissa. Tällöin säätömoottorin tanko tulee kiinni repsikan takaylätukivarteen. Jos autossa ei ole xenon-valoja tai toteutus on hoidettu jollakin toisella tavalla, niin asia ei aiheuta ylimääräisiä toimenpiteitä tässä kohtaa.

        Muutoin homma on luultavasti aika yksinkertainen. Muistaakseni ABS-antureiden johdot kulkevat takaylätukivarsien kyljessä, joten joudut irroittamaan vanhat muovikiinnikkeet vanhoista tukivarsista ja siirtämään ne uusiin. Itse tukivartta vaihtaessa täytyy huomioida, että uuden tukivarren puslapään pultin saa kiristää vasta auton seisoessa omilla pyörillään tai tunkkaamalla takaripustusta ylöspäin korkeuteen, joka vastaisi auton seisomista omilla pyörillään. Jos puslapää kiristetään ripustusten ollessa ala-asennossa, puslan elinikä on hyvin lyhyt, koska se repeytyy väärästä asennosta johtuen.

        Vanhan tukivarren pallonivelpään irroituksessa voi syntyä se hankaluus, että pallonivel alkaa pyöriä mukana ja tukivarsi on sen verran vanha, ettei pallonivelen akselista saa enää kunnon otetta. Suosittelen putsaamaan kierteet erittäin huolella ja lisäksi käyttämään irroitusöljyä, jonka on syytä antaa vaikuttaa hetken aikaa ennen irroitusta.

        Comment

        • BreeZi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 2371
          • Jyväskylä

          #5
          Tähän tyyliin tullut itse tehtyä ilman sen suurempia ongelmia.
          - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
          - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
          - E- ja F- sarjan avaimet.
          - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
          - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
          .

          Finmodi oy
          050-3063926
          [email protected]

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎