Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjauspyörä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NikoLL
    Bimmer Rookie
    • Jun 2013
    • 105
    • Tornio

    Ohjauspyörä

    Vaihtelin kesärattaat alle jonka seurauksena alkoi ohjauspyörä täristää helvetisti jarruttaessa. Mistä voisi lähteä hakemaan vikaa? Alustassa on jotain väljänä, mutta en vielä tiedä mikä, veikkaisin alapalloniveltä?

    Ja samahomma oli kaverilla e46 koppasessa, vaihdettiin kesärattaat alle ja sama tärinä alkoi.

    +50 vauhtiakun on niin tärrää niin perkeleesti, mutta kaupunki nopeuksissa ei ole ongelmia.
    Eikä myöskään johdu renkaiden tasapainoituksesta...(sitäkin jossakin veikattiin)

    Yritin googletella, mutta mutta veikkailtiin jotain napoja ja sitten jarrulevyt kieroja. Mutta miten jarrulevyt menee kieroksi kun renkaat vaihtaa :think
  • Mikkomies84
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1055
    • Siilinjärvi

    #2
    Miten se yht'äkkiä renkaanvaihdon jälkeen olisi paikat väljänä? Käytä eturenkaat vielä irti, etsi haulla hemin neuvoma "kotikeskitys" ja kokeile sitä.

    Mittaa myös vanteen keskireikä ja napa, onko samankokoiset. Omassanihan on rälläkällä joku vetänyt navat pienemmäksi ja ihmettelin tärinää juuri kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Tuskin yleistä kyllä moinen toiminta mutta kaikki on mahdollista.

    edit: olikin jarruttaessa tärinä, mutta kuitenkin neuvoksi.

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by Mikkomies84 View Post
      Miten se yht'äkkiä renkaanvaihdon jälkeen olisi paikat väljänä? Käytä eturenkaat vielä irti, etsi haulla hemin neuvoma "kotikeskitys" ja kokeile sitä.

      Mittaa myös vanteen keskireikä ja napa, onko samankokoiset. Omassanihan on rälläkällä joku vetänyt navat pienemmäksi ja ihmettelin tärinää juuri kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Tuskin yleistä kyllä moinen toiminta mutta kaikki on mahdollista.

      edit: olikin jarruttaessa tärinä, mutta kuitenkin neuvoksi.
      Sillä ne voi olla väljänä ettei tunnu pehmoisilla talvirenkailla tms.

      Mutta keskitys kannattaa tarkistaa ja yleensä jarrutettaessa täristys johtuu risoista reaktiotangoista näissä.

      Comment

      • NikoLL
        Bimmer Rookie
        • Jun 2013
        • 105
        • Tornio

        #4
        Originally posted by Mikkomies84 View Post
        Miten se yht'äkkiä renkaanvaihdon jälkeen olisi paikat väljänä? Käytä eturenkaat vielä irti, etsi haulla hemin neuvoma "kotikeskitys" ja kokeile sitä.

        Mittaa myös vanteen keskireikä ja napa, onko samankokoiset. Omassanihan on rälläkällä joku vetänyt navat pienemmäksi ja ihmettelin tärinää juuri kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Tuskin yleistä kyllä moinen toiminta mutta kaikki on mahdollista.

        edit: olikin jarruttaessa tärinä, mutta kuitenkin neuvoksi.
        Ei siis tieten yhtäkkiä mennytkään väljäksi vaan oli jo vaihtaessa alustassa väljyyttä.
        Keskireikä vanteella ja napa on erinkokoiset. edellinen omistaja laittanut ozn vanteet..

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by NikoLL View Post
          Ei siis tieten yhtäkkiä mennytkään väljäksi vaan oli jo vaihtaessa alustassa väljyyttä.
          Keskireikä vanteella ja napa on erinkokoiset. edellinen omistaja laittanut ozn vanteet..
          No kai sulla on siellä sovitteet välissä? Vanteen pitää keskittyä napaan.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • NikoLL
            Bimmer Rookie
            • Jun 2013
            • 105
            • Tornio

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            No kai sulla on siellä sovitteet välissä? Vanteen pitää keskittyä napaan.
            Ei ole koskaan ollutkaan nuissa vanteissa sovitteita. Ja jos en väärässä ole niin ratin pitäisi täristä koko ajan jos vanteet ei ole keskitettynä eikä vain jarruttaessa?.

            Ja semmosen käsityksen sain hemin puheista, että reaktiotankoja sekä alapalloniveltä epäillä ja alapallonivel on mulla väljä.

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by NikoLL View Post
              Ei ole koskaan ollutkaan nuissa vanteissa sovitteita. Ja jos en väärässä ole niin ratin pitäisi täristä koko ajan jos vanteet ei ole keskitettynä eikä vain jarruttaessa?.

              Ja semmosen käsityksen sain hemin puheista, että reaktiotankoja sekä alapalloniveltä epäillä ja alapallonivel on mulla väljä.
              Joo kuten sanoin...

              Jos siellä on jo todettu väljä paikka niin ei kannata ihmetellä.

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by Muurahainen View Post
                Sillä ne voi olla väljänä ettei tunnu pehmoisilla talvirenkailla tms.

                Mutta keskitys kannattaa tarkistaa ja yleensä jarrutettaessa täristys johtuu risoista reaktiotangoista näissä.
                Näinpä.
                Kaveri viereen kattomaan, ja ajat noin kävelyvauhtia ja jarrutat, jos rengas antaa periksi, toisinsanoen liikkuu taaksepäin lokarin kaareen nähden, niin reaktiotangon puslassa väljää. Itellä oli näin, vaikkei kait täristänykkään.

                Valitettavan moni vaihtaa jarrulevyjä eteen tämän ravistuksen takia, vaikka vika on muualla. Yleensä auttaa hetkeksi, mutta yleensä vatkaaminen palaa noin kuukauden sisään, sitte ei kannata uutta jarruremonttia tehdä vaan siirtyy alustaan, vinkiksi vaan niille jotka on jarruremontin tämän takia jo tehneet...
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎