Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Kolina ajossa VIKA SELVISI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arpuC
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 1377

    E39 Kolina ajossa VIKA SELVISI

    Mikähän mahtaa olla rikki kun ajelin ensiksi yhteen suuntaan 90km/h ja paluumatkalla päätin ajaa sitten moottoritien kautta 140km/h mittarin mukaan kunnes nousin rampilta ylös ja aloin jarruttamaan, niin tuntui ettei jarruissa ole voimaa. Avasin ikkunaa ja siellähän alkoi vauhdin mukaan nouseva jatkuva kolina ja kovaääninen sellainen. Ääni on vähän sellainen, kuin joskus 80/90 luvun taitteessa laitettiin polkupyöriin "helistimet", mutta kuitenkin metallinen ja kova ääni.

    Jarruthan tykkäsivät jo ennen tätä vähän tutista. Ääntä en osaa paikallistaa mistä kulmasta tuo tulee. Yritin käsin katsella ja käydä läpi jokaisen nurkan, mutta ei siellä mitään irti vaikuttanut olevan. Mikähän tuossa oikein on?
    Last edited by arpuC; 20-05-2014, 20:47.
    Miks sä sytytit Bemarin palaa?
    En löydä enää sun luo
    Teitkö sä tän tahallaan?
    Nyt kaikki palaa.
  • Yyz
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 151
    • Pirkkala

    #2
    Katoikko käsijarrukengät, tuppaavat joskus irtoilemaan. Nosta auto ilmaan vaikka yksi kulma kerrallaan, pyörittele ja heiluttele renkaita, kyllä se kolinan syy sieltä löytyy.
    Last edited by Yyz; 18-05-2014, 19:16.

    Comment

    • Bmw Dreamer
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 2762
      • Kouvola

      #3
      Voisko olla palat loppu jostain, todennäkösesti edestä, kerran jarrut vielä voimattomiltakin tuntuu?
      BMW 520d Touring '06 314tkm
      BMW 530D Touring '99 552tkm
      BMW 320da Touring '02 427tkm
      Volvo V70 D5 '02
      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

      Case IH 5140 Maxxum

      Comment

      • arpuC
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 1377

        #4
        Palaa on ja taakse vaihdettu talvella. Vika kuulostaa tulevan takaa kuskinpuolelta. Kaikki siellä tuntuu olevan kiinni kun vanteen läpi kokeili. Ääni tulee ajettaessa eteenpäin nopeuden mukaan, mutta pakilla ajaessa ei kuulu mitään.

        Jarrupoljin tuntuu nyt erilaiselta kuin ennen moottoritie reissua. Eli vähän semmonen tunne, että jotain olisi irti tai löysällä
        Miks sä sytytit Bemarin palaa?
        En löydä enää sun luo
        Teitkö sä tän tahallaan?
        Nyt kaikki palaa.

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1835
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by arpuC View Post
          Palaa on ja taakse vaihdettu talvella. Vika kuulostaa tulevan takaa kuskinpuolelta. Kaikki siellä tuntuu olevan kiinni kun vanteen läpi kokeili. Ääni tulee ajettaessa eteenpäin nopeuden mukaan, mutta pakilla ajaessa ei kuulu mitään.

          Jarrupoljin tuntuu nyt erilaiselta kuin ennen moottoritie reissua. Eli vähän semmonen tunne, että jotain olisi irti tai löysällä
          Eipä tuollaiset viat foorumia lukemalla selviä, kyllä se on pyörä yksi kerrallaan irroitettava ja tutkittava. Aloita vaikka sieltä takavasemmalta. Vanteen läpi ei juuri mitään saa varmistettua, jos vaikka kässärin kamoista jotain on pois paikoiltaan, sisempi pala huonosti paikoillaan tms. Pyörä pois ja ja levyä pyörittämällä tutkimaan josko jotain paljastuis. Kyllä se vika tutkimalla löytyy.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • arpuC
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 1377

            #6
            Originally posted by Havis View Post
            Eipä tuollaiset viat foorumia lukemalla selviä, kyllä se on pyörä yksi kerrallaan irroitettava ja tutkittava. Aloita vaikka sieltä takavasemmalta. Vanteen läpi ei juuri mitään saa varmistettua, jos vaikka kässärin kamoista jotain on pois paikoiltaan, sisempi pala huonosti paikoillaan tms. Pyörä pois ja ja levyä pyörittämällä tutkimaan josko jotain paljastuis. Kyllä se vika tutkimalla löytyy.
            Kyllä kyllä, tänään on tarkoitus tarkistaa. Kysyin vain jos jollakin ollut samoja oireita. Mites toimii automaatin kanssa jos laittaa vapaalle ja nostaa yhden nurkan niin pyöriikö?
            Miks sä sytytit Bemarin palaa?
            En löydä enää sun luo
            Teitkö sä tän tahallaan?
            Nyt kaikki palaa.

            Comment

            • arpuC
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 1377

              #7
              Vika selvisi nyt. Otin renkaan pois ja pyörittelin jarrulevyä. Se kolahdus kuului aina tietyn kierroksen kohdalla. Seuraavaksi purin satulat jonka myötä ääni katosi levyä pyöritettäessä.

              Jarrulevy oli edestä ehjännäköinen, mutta takaa ei ollut sitten kitkapintaa kuin 10% eli levy oli kulunut taustalta totaalisesti loppuun Laitan kuvia kunhan kerkiän. Jarrulevykään ei suostunut lähtemään löysäilyistä ja lekailusta huolimatta. Käsijarrukenkähän siinä oli syöpynyt rumpuun ja hajosi palasiksi lopulta (pieni pala).

              Oli työpäivä takana ja motonetti tunti auki joten kiireesti motonettiin hakemaan levyä ja käsijarrukenkiä. Yllätys yllätys käsijarrukenkien asennussarja olikin loppu juuri ja ainoastaan sieltä

              Laitoin uuden levyn kiinni ja vanhat marraskuussa vaihdetut palat kiinni. Nyt jäikin mietityttämään, että olisko palat pitänyt uusia? Itse palat ovat 1000km ajetut ja ei kovin urilla. Työpaikan remonttimies meinasi, että ei haittaa. Vai haittaako?
              Miks sä sytytit Bemarin palaa?
              En löydä enää sun luo
              Teitkö sä tän tahallaan?
              Nyt kaikki palaa.

              Comment

              • Yyz
                Bimmer Rookie
                • Jan 2009
                • 151
                • Pirkkala

                #8
                Ei haittaa, jos palat on kerran ok. Kannattais uusia se toisekin puolen levy.
                Last edited by Yyz; 20-05-2014, 21:45.

                Comment

                • arpuC
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 1377

                  #9
                  Originally posted by Yyz View Post
                  Ei haittaa, jos palat on kerran ok. Kannattais uusia se toisekin puolen levy.
                  Ei täysin tasaiset, mutta ei nyt paljoakaan puutu. Toinen levy tuli ostettua ja vaihdetaan. Joutuu vielä kerran avaamaan uusitun jarrulevyn ja asentamaan käsijarrukengät, niin menee samalla toiselle puolellle levy uusiksi. Aikaa ei vain näköjään ole viikolla tehdä rauhassa. Toisaalta nyt kun nuo on purkanut kerran, niin tietää miten pitää toimia.


                  Toisaalta nyt kuuluu jostakin edestä metallinen sirinä. Ei nyt kokoaikaa, mutta epätasaisilla osuuksilla. Aivan kuin jokin lämpöpelti olisi irti tms. :think
                  Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                  En löydä enää sun luo
                  Teitkö sä tän tahallaan?
                  Nyt kaikki palaa.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎