Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nissens ei aio hoitaa tuotteensa takuuta. (ed. Ilmastoinnin flektien laatu?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    Nissens ei aio hoitaa tuotteensa takuuta. (ed. Ilmastoinnin flektien laatu?)

    Asentelin omaan 540i Nissensin valmistaman flektin ja lähdin koeajolle niin parin kilometrin jälkeen kun pysähdyin liikennevaloihin alkoi kuulua hiljaista räminää flektistä. Kurvasin kotiin, sammutin auton ja pyöräytin käsin flektiä, ei ota mihinkään kiinni. INPA:llä flekti päälle ja aluksi hitaalla nopeudella ei kuulu mitään epänormaalia. Flektin nopeuden noustessa alkoi sama räminä kuulumaan. Kun INPA sai kiihdytettyä flektin täydelle nopeudella alkoikin melkoinen räminä kun flekti hakkasi edessä olevaan suojaritiläänsä. Siinä vaiheessa nappasin avaimet pois virtalukosta ja tarkistin kaikki flektin siivet - yksi olikin lohjennut juuresta melkein kokonaan irti. Kuva lohjenneesta siivestä:



    Onkos monilla ollut ongelmia ilmastoinnin flektien kanssa? Lähetin myyjälle ja valmistajalle sähköpostia katsotaan mitä sanovat.
    Attached Files
    Last edited by HTK12; 18-06-2014, 14:30. Reason: Otsikon muokkaus.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
  • Juhaska
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 3986
    • Suomi

    #2
    Ei kokemuksia bemarissa eikä samaa merkkiä olevat siivet, mutta jouduin tekemään autoon aikoinaan kehyksen, mihin tuli parit flektit ja asennuksen jälkeen huomasin, että laatuhan oli täyttä sekundaa, kun siivet oli kierot ja muutenkin sellaiset lerput, että ei tarvinnut montaa milliä olla väärässä asennossa, niin taatusti otti omaan kehykseen siivet kiinni.

    Eipä noita kehdannut enää palauttaa, kun yritin saada niistä soivia pelejä kotikonstein, kun ei siihen hätään ollut muuta tarjolla (pikku kylän hienouksia), niin nakkasin yrityksen ja aherruksen jälkeen ne roskiin ja tilasin netin kautta uudet ja laadukkaammat.
    ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Just veli asensi 530i:hin uuden flektin. Väillä myös ottaa kiinni tuosta keskiön kohdalta. Ongelma on siinä flektin edessä olevat muovikaulukset jotka ohjaa ilmaa munuaisilta jäähdyttimeen. Ne aavistuksen painaa flektin ritilää ja se sitten ottaa ropelliin. Joku ei ole ihan kohdallaan, tai ajan saatossa muuttanut muotoaan tai paikkaan. Sivuleikkureilla hieman flektin ritilään modausta eikä ota enää kiinni.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Jaahas ompa hieno valmistaja tuo Nissens. Vastasivat, että eivät aio hoitaa takuuta, koska tuote on ostettu ulkomailta ja samalla väittivät, että kuluttaja-asiamies on samaa mieltä. Muuten ihan hyvä, mutta kuluttajaviraston sivuilla lukee seuraavaa:
        "Takuu voimassa koko EU-alueella
        EU:n kilpailulainsäädännön mukaan lähtökohtana on, että valmistajan yhdessä jäsenmaassa myöntämän takuun on oltava samoin edellytyksin voimassa myös muissa EU-maissa. Kuluttajalla on siten oikeus saada tavara takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan antama takuu ja maahantuoja Suomessa. Takuuta ei voida kilpailulainsäädännön perusteella evätä sillä perusteella, että tavara on hankittu toisesta jäsenmaasta tai ostettu siellä toimivasta verkkokaupasta taikka tuotu Suomeen rinnakkaistuontina ohi virallisen maahantuojan. "
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • MSam
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 181
          • Länsi-Suomi

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Jaahas ompa hieno valmistaja tuo Nissens. Vastasivat, että eivät aio hoitaa takuuta, koska tuote on ostettu ulkomailta ja samalla väittivät, että kuluttaja-asiamies on samaa mieltä.[cut]
          Mitä myyjäliikkeen takuu- ja korjausehdot sanovat? On yllättävän yleistä, että verkkokaupoissa myytävien tuotteiden vastuut on rajoitettu ja ne tulee hoitaa suoraan myyjän kautta. Varsinkin jos olet ostanut hiukan isomman veden takaa.

          Mikset ole ollut 1. yhteydessä liikkeeseen, josta tuotteen hankit? Vrt. tilanteeseen, jossa hankit brittiläisestä verkkokaupasta renkaat ja sitten seuraavaksi menet reklamoimaan niistä Torniossa olevalle huoltoasemalle, joka myy saman merkkisiä renkaita.

          Itse olisin 1. yhteydessä aina myyjään, kun tavara on hankittu ulkomailta, sitten seuraavaksi valmistajaan/tehtaaseen. Sieltä luultavasti sitten ohjataan ottamaan yhteyttä kotimaasi jakelijaan.
          E60 523i

          E10 kiitos ei.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by MSam View Post
            Mitä myyjäliikkeen takuu- ja korjausehdot sanovat? On yllättävän yleistä, että verkkokaupoissa myytävien tuotteiden vastuut on rajoitettu ja ne tulee hoitaa suoraan myyjän kautta. Varsinkin jos olet ostanut hiukan isomman veden takaa.

            Mikset ole ollut 1. yhteydessä liikkeeseen, josta tuotteen hankit? Vrt. tilanteeseen, jossa hankit brittiläisestä verkkokaupasta renkaat ja sitten seuraavaksi menet reklamoimaan niistä Torniossa olevalle huoltoasemalle, joka myy saman merkkisiä renkaita.

            Itse olisin 1. yhteydessä aina myyjään, kun tavara on hankittu ulkomailta, sitten seuraavaksi valmistajaan/tehtaaseen. Sieltä luultavasti sitten ohjataan ottamaan yhteyttä kotimaasi jakelijaan.

            Tuote on hankittu toisesta EU-maasta, jolloin valmistajan/maahantuojan kuuluu hoitaa takuu kuluttajan kotimaassa. Tästä nyt ei ole kuluttajansuojassa mielestäni mitään epäselvää. Ihmetelen Nissensin venkoilua asiassa. Olen takuu asioita hoitanut useamman valmistajan kanssa, eikä ole kyllä tähän asti ryhdytty väittämään, että Suomen/EU:n kuluttajansuoja säädökset ei heitä koske.

            Miksi minä lähettäisin tuotteen ulkomaille takuuseen, jos valmistaja/maahantuojan on velvollisuus hoitaa takuu Suomessa?

            Eihän tuo esimerkki nyt koske mitenkään tapaustani, koska reklamoin suoraan valmistajalle, en satunnaiselle jälleenmyyjälle.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • MSam
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 181
              • Länsi-Suomi

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Eihän tuo esimerkki nyt koske mitenkään tapaustani, koska reklamoin suoraan valmistajalle, en satunnaiselle jälleenmyyjälle.
              Tarkistitko kuitenkin myyjän takuu- ja korjausehdot koskien hankkimaasi tuotetta? Eri maissa voi käytännöt vaihdella merkittävästi, kuten jo edellä totesin. Myös hankintakanavalla voi olla merkitystä - eri myyntikanavat voivat tarjota joko laajennettua tai rajoitettua vastuuta myymälleen tuotteelle.
              E60 523i

              E10 kiitos ei.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by MSam View Post
                Myös hankintakanavalla voi olla merkitystä - eri myyntikanavat voivat tarjota joko laajennettua tai rajoitettua vastuuta myymälleen tuotteelle.
                Ei voi, EU on yhteinen markkina alue ja ihan sama mistä ostaa on takuu sama kaikille.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by MSam View Post
                  Tarkistitko kuitenkin myyjän takuu- ja korjausehdot koskien hankkimaasi tuotetta? Eri maissa voi käytännöt vaihdella merkittävästi, kuten jo edellä totesin. Myös hankintakanavalla voi olla merkitystä - eri myyntikanavat voivat tarjota joko laajennettua tai rajoitettua vastuuta myymälleen tuotteelle.
                  Kuten BMW master sanoi, EU-alueella ei voi rajoittaa takuuta. Lisätakuuta voi tarjota. Aivan sama jos ostat vaikka tv:n saksasta, ei sitä tarvitse Saksaan lähettää takuuta varten, vaan takuu pitää hoitaa Suomessa.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • MSam
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2009
                    • 181
                    • Länsi-Suomi

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Ei voi, EU on yhteinen markkina alue ja ihan sama mistä ostaa on takuu sama kaikille.
                    En aloita kinaamista, mutta on paljon esimerkkejä, että rajoitukset ovat sekä mahdollisia, että perusteltuja.

                    Esimerkkinä mainitsen, että jossakin EU-maassa täysin lupavapaa tuote voi olla Suomessa monimutkaisen lupaprosessin takana. Tästä(kin) johtuen rajatylittävä korjaus- tai takuukäsittely ei aina ole niin yksinkertaista, kuin voisi olettaa.

                    Mutta tämä nyt alkoi kiinnostamaan aiheena ehkä turhan paljon. HTK12, kerrotko ostitko tuotteen Nissensin viralliselta jälleenmyyjältä, maahantuojalta, vai mistä? Ja mitä sitten Suomen Nissens sinulle tarkasti ottaen sanoi?
                    E60 523i

                    E10 kiitos ei.

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Originally posted by MSam View Post
                      HTK12, kerrotko ostitko tuotteen Nissensin viralliselta jälleenmyyjältä, maahantuojalta, vai mistä? Ja mitä sitten Suomen Nissens sinulle tarkasti ottaen sanoi?
                      Niin ja lisäksi HTK12, mikset asioi suoraan sen liikkeen kanssa josta laitteen ostitkin? Sillehän tuo asian hoitaminen kuuluu eikä paikalliselle toimijalle. Kyllä tavara ja raha liikkuu maitten välilläkin.

                      Se on sitten sen myyjämaan ja Suomen toimipisteiden välinen asia jos voivat hoitaa logistiikan sinun puolestasi takuun piikkiin. Epäilen ettei EU lakikaan tähän velvoita. Takuu tuskin kattaa toimituskuluja.

                      Näissä asioissa on melko turha mennä naama punaisena paikallisen maahantuojan liikkeeseen vaatimaan oikeuksiaan. Kannattaa olla neutraali ja diplomaattinen, ja ennemminkin kysellä kuinka asian voisi hoitaa niin että syntyy kaikkia tyydyttävä ratkaisu.
                      Last edited by Havis; 19-06-2014, 09:16.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by MSam View Post
                        En aloita kinaamista, mutta on paljon esimerkkejä, että rajoitukset ovat sekä mahdollisia, että perusteltuja.

                        Esimerkkinä mainitsen, että jossakin EU-maassa täysin lupavapaa tuote voi olla Suomessa monimutkaisen lupaprosessin takana. Tästä(kin) johtuen rajatylittävä korjaus- tai takuukäsittely ei aina ole niin yksinkertaista, kuin voisi olettaa.

                        Mutta tämä nyt alkoi kiinnostamaan aiheena ehkä turhan paljon. HTK12, kerrotko ostitko tuotteen Nissensin viralliselta jälleenmyyjältä, maahantuojalta, vai mistä? Ja mitä sitten Suomen Nissens sinulle tarkasti ottaen sanoi?
                        Toki jossain tuotteissa voidaan rajoittaa, mutta nämä nyt ovat poikkeus tapauksia.

                        Kun alkoi kiinnostamaan niin kerrotaan nyt lisää, ei minulla ole tässä mitään salailtavaa.

                        Ostin tuotteen puolailaisesta autonosiin erikoistuneesta liikkeestä e-autoparts.pl.

                        Ensimmäiseen sähköpostiin Nissens ei ikinä vastannut. Seuraavan lähetin muistaakseni Suomen nissensin myynnistä vastaan henkilökohtaiseen sähköpostiin. Tähän vasti henkilö X, että myyjäliikkeen kautta hoituu takuu, vaikka sanoin jo heti ensimmäisessä viestissä, että haluan hoitaa valmistajan kautta takuun. Toisessa viestissäni kysyin, että miksi heidän kauttaan ei voi hoitaa takuuta. Tähän ei sitten enää vastattukkaan.

                        Seuraavaksi lähetin mailia Suomen Nissensinsin yleiseen osoitteeseen. Täältä vastasikin henkilö Y, jonka kanssa olen nyt käynyt sähköpostien vaihtoa.
                        Y: Ensimmäinen vastaus oli, että ota yhteyttä jälleenmyyjään.
                        Minä: Seuraavassa viestissä muistutin, että kun tuote on ostettu puolasta niin pitäisi sen takuun hoitua myös Suomessa, koska näin on päätetty EU:ssa.
                        Y: Tähän hän vastasi, että ei hoidu, koska hän ei tiedä puolalaiseen verkkokauppaan liittyvää lainsäädäntöä. Minun pitäisi lähettää tuote takaisin Puolaan. Totesi, että takuu olisi hoitunut, jos tuote olisi ostettu Suomesta (tämä nyt on mielestäni jo piilovittuilua, kun ottaa huomioon kuluttajansuojan). Lisäsi vielä perään, että tämä on myös kuluttaja-asiamiehenkanta asiaan.
                        Minä: Tähän vastasin, että missähän tälläinen kannanotto on nähtävissä ja kopioin pätkän tekstiä kuluttasuojaviraston sivuilta, jossa selitettiin, että kyllä sen takuun pitäisi hoitua Suomessa.
                        Y: Ei vastannut missä kuluttaja-asiamies on näin linjannut, mutta totesi, että ei edelleenkään hoidu, koska tuotetta ei voi korjata (jos olisivat korjanneet tuotteen, niin silloin olisi ilmeisesti onnistunut Suomessa?). Toisti taas, että tuote pitää palauttaa myyjälle.
                        Kysymys: Kuka on viimeksi ostanut auton varaosan, joka on korjattu, ei vaihdettu takuuseen toiseen osaan? Ei ole itselleni ainakaan osunut tälläistä kohdalle. Tarkoitan nyt tälläisiä pieniä osia kuten tämä minunkin flekti on, en esim. moottoria tms.
                        Minä: Vastasin tähän missä sanotaan, että jos takuun alaista tuotetta ei voi korjata, pitää se lähettää takuu vaihtoa varten ulkomaille?
                        Odotan vielä vastausta tuohon viimeisimpään.

                        Kysyin myyjältä takuusta, heidän vastauksena on, että lähetä takaisin heille. Toki voisin sen sinne lähettää, mutta miksi lähettäisin, kun takuun pitäisi hoitua Suomessa? Lähettäminen vie sen viikon suuntaansa+takuun käsittely. Lisäksi kuluttajalla on käytettävissään vain Itella, joka tunnetusti tuhoaa tehokkaasti paketit (tästä nyt on enemmän kuin riittävästi omakohtaista kokemusta). Paketti on minun vastuullani, jos tuote vahingoittuu lisää/katoaa itellan korvaukset ei ole kovin kummoiset.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Havis View Post
                          Niin ja lisäksi HTK12, mikset asioi suoraan sen liikkeen kanssa josta laitteen ostitkin? Sillehän tuo asian hoitaminen kuuluu eikä paikalliselle toimijalle. Kyllä tavara ja raha liikkuu maitten välilläkin.

                          Se on sitten sen myyjämaan ja Suomen toimipisteiden välinen asia jos voivat hoitaa logistiikan sinun puolestasi takuun piikkiin. Epäilen ettei EU lakikaan tähän velvoita. Takuu tuskin kattaa toimituskuluja.

                          Näissä asioissa on melko turha mennä naama punaisena paikallisen maahantuojan liikkeeseen vaatimaan oikeuksiaan. Kannattaa olla neutraali ja diplomaattinen, ja ennemminkin kysellä kuinka asian voisi hoitaa niin että syntyy kaikkia tyydyttävä ratkaisu.
                          Kyllähän EU velvoittaa takuun hoitamiseen kuluttajan kotimaassa. En ole huutanut naama punaisena kenellekkään, vaan asiallisesti kysynyt takuun hoitamisesta Suomessa. Tämä ei mielestäni jätä paljon tulkinnan varaa:

                          "Takuu voimassa koko EU-alueella
                          EU:n kilpailulainsäädännön mukaan lähtökohtana on, että valmistajan yhdessä jäsenmaassa myöntämän takuun on oltava samoin edellytyksin voimassa myös muissa EU-maissa. Kuluttajalla on siten oikeus saada tavara takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan antama takuu ja maahantuoja Suomessa. Takuuta ei voida kilpailulainsäädännön perusteella evätä sillä perusteella, että tavara on hankittu toisesta jäsenmaasta tai ostettu siellä toimivasta verkkokaupasta taikka tuotu Suomeen rinnakkaistuontina ohi virallisen maahantuojan. "

                          Tai no jättäähän se siinä mielessä, että Nissens yrittää venkoilla takuusta tuo lihavoidun kohdan nojalla.

                          Last edited by HTK12; 19-06-2014, 10:36. Reason: Lisäystä
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • MSam
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2009
                            • 181
                            • Länsi-Suomi

                            #14
                            Eihän Suomen Nissens voi olla vastuussa puolalaisen verkkokaupan korjaus- tai takuuasioista. Siksi sinulle on useampi yrittänyt neuvoa, että ole yhteydessä myyjään. Jos sitten myyjä haluaa helpottaa asian käsittelyä, he voivat valmistajan kautta sopia eri maahantuojien kesken keskinäisistä hyvityksistä tai korvauksista.

                            Tuon verkkokaupan ehdoissa on ihan selvästi (kääntäjällä ajoin läpi), että takuu- ja korjausasioissa ollaan yhteydessä heihin ja erikseen (esimerkikisi) Boschin tuotteiden kohdalla pitää täyttää erillinen lomakekin.
                            E60 523i

                            E10 kiitos ei.

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              #15
                              Nissens taitaa olla tanskalainen yritys, niin eihän nyt suomen myyjillä ole vastuuta puolasta ostetuille tuotteille??

                              Ei ole ihme että saakin vittuilua asiasta. Kyllä siinä on tietoisen riskin ottanut jos on lähtenyt ostamaan halvemmalla ulkomailta. Ei muuta kuin sinne puolaan vaan yhteyksiä, tai sitten suoraan valmistajaan yhteyksiä ja kysyy miten asia hoidetaan suomessa.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎